HP lanserar skrivare som prenumerationstjänst

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Men den typen av tjänster har ju funnits länge, det nya här är att den är tänkt för vanliga människor

Undrar om det är ett svar mot right to repair? Eller så vill de bara ha in pengar av folk eller både och.
Sett att dessa saker börjar sakta men säkert leta sig ut. Hittade en robot gräsklippare där man köpte klipparen men för att den skulle fungera var man tvungen att köpa "klipp tid". Så först köpte du den för 50k och sen skulle du köpa till klipp tid för att den skulle fungera. Givetvis uppkopplad med både GPS och kamera(slinglös) som sparade ALLT.

Men företaget fick backa på det men det är nog bara en tidsfråga då många är medgörliga till sådana här typer av saker av någon anledning.

Lite som med bilar där du måste prenumerera på sätesvärmare som du köpt när du köpt bilen. Vet inte om bmw fick backa på det. tror det var 39kr i månaden de ville ha för framsätet.

Får se hur länge man kommer undan innan allt är en prenumerera tjänst.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Jag hade nog köpt en skrivare med tanke på att det är ett tvåårigt kontrakt, skriver man ut 20 sidor i månaden är inte risken särskild stor att bläcket tar slut under tiden...

Bläcket torkar ut efter en vecka sen får du spendera 4 ggr inköpspriset på skrivaren på nytt bläck.

Jaaaa, sarkasm. Men ändå.

Permalänk
Medlem

Inte om jag så fick 90 i månaden hade jag släppt en HP-skrivare över tröskeln. Och då har vi inte diskuterat vad jag skulle fakturera dom ifall jag tvangs koppla i och använda skräpet.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Lite som med bilar där du måste prenumerera på sätesvärmare som du köpt när du köpt bilen. Vet inte om bmw fick backa på det. tror det var 39kr i månaden de ville ha för framsätet.

Får se hur länge man kommer undan innan allt är en prenumerera tjänst.

Året innan gick VAG-koncernen ut med att det i Volkswagenbilarna skulle kosta €7/timmen att använda bilen självkörandefunktion.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Köpte en svart/vit HP Laser Jet 1018 runt 2006 för 899kr. Har bytt toner en gång sedan dess. Eftersom att det är laser och inte bläck så passar den perfekt för mig som sällanvändare. Torkar inte igen.

Det är väl ovanstående HP inte gillar. En skrivare som aldrig kopplar upp sig och ger dem statistik. En skrivare de i stort sett bara tjänar pengar på en gång för att det finns pirattoners till 1/3 av originalpris osv.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Året innan gick VAG-koncernen ut med att det i Volkswagenbilarna skulle kosta €7/timmen att använda bilen självkörandefunktion.

Skulle alltså farthållaren kosta en hundralapp i timmen. Låter ju helt vansinnigt?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Skulle alltså farthållaren kosta en hundralapp i timmen. Låter ju helt vansinnigt?

Det är några år sedan så jag vet inte vad som blev det. Det var ett svar på att min fick betala en större klumpsumma för att aktivera självkörandefunktionen i Tesla-bilar och då ville Volkswagen i sin tur kanske testa om fler hoppade på tåget om det var aktiverat i grundpriset men att de tog betalt per timme istället.

https://www.nyteknik.se/nyheter/for-70-kronor-per-timma-kor-b...

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Skulle alltså farthållaren kosta en hundralapp i timmen. Låter ju helt vansinnigt?

Lite tråkigt med folk som medvetet feltolkar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Det är några år sedan så jag vet inte vad som blev det. Det var ett svar på att min fick betala en större klumpsumma för att aktivera självkörandefunktionen i Tesla-bilar och då ville Volkswagen i sin tur kanske testa om fler hoppade på tåget om det var aktiverat i grundpriset men att de tog betalt per timme istället.

https://www.nyteknik.se/nyheter/for-70-kronor-per-timma-kor-b...

https://arstechnica.com/cars/2021/12/toyota-owners-have-to-pa...

Ja toyota försökte köra en riktig fuling med tanke på att det egentligen inte finns något de kan säga de behöver pengarna till då det bara är en vanlig radio signal.

Skrivet av pine-orange:

Lite tråkigt med folk som medvetet feltolkar

Eftersom min tolkning var ställd som en fråga får du gärna rätta den istället för att bara uppmärksamma att den är felaktig.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Skrivet av payc:

Jag använder idag HPs prenumerationstjänst HP instant ink på min befintliga HP-skrivare. Innan årsskiftet kostade det 12kr/mån för 10 utskrifter, men nu kostar det 18kr/mån vilken är en rätt stor procentuell ökning.
Funkar hur bra som helst. Lite då och då kommer en ny patron på posten som jag antingen sätter i direkt eller väntar till den befintliga börjar ta slut eller ger dåliga utskrifter. Senast kom endast en svart, dessförinnan både svart och färg. Den förbrukade patronen skickas tillbaka till HP.
Tidigare var mitt största irritationsmoment att skrivaren "alltid" skrev ut dåligt. Antingen var färgen slut eller så hade något klibbat igen. De senaste tre åren har jag inte haft det problemet. Även om det nu kostar drygt två hundra per år för relativt få utskrifter tycker jag det är värt det

Samma för mig, fram tills jag i mitten av januari fick information att i slutet av månaden höjer HP kostnaden med 50%.
Vilket skitbolag höjer en prenumerationstjänst med 50% med 10 dagars varsel? Ja, förutom HP då.
Hela tanken med att ingå ett abonnemang är att ha koll på kostnaderna över tid.
Tidigare var tjänsten prisvärd för mig som kan behöva en scanner/kopiator/skrivare till hushållet, men med de få utskrifter jag gör (enligt 2023-rapporten var det i snitt 2,7sidor/månad), så blir det bara dyrt.

Permalänk
Medlem

Detta känns väldigt mycket 80-90tal..

Permalänk
Medlem

Skrivarbranschen är lite som musikbranschen. Man gör det bara allt sämre ju mer försäljningen dalar. Blir en ond cirkel.

Kan man som företag inte bara acceptera att segmentet är dött, serva existerande kunder bra istället så kanske de köper produkter av dig i annat segment? HP kommer fan inte in i mitt hus längre.

För de som skriver ut sällan kanske det borde finnas en tjänst man skickar filen till och sen får man utskriften hemskickad med posten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Men den typen av tjänster har ju funnits länge, det nya här är att den är tänkt för vanliga människor

Ok, då håller jag med dig. För privat bruk är det alldeles för dyrt.

Fast det iigger i tiden. Samhället utvecklas mer och mer mot tjänster. Man köper ett abonnemang och får nyttjanderätt till prylar. Billeasning blir allt mer populärt. Att köra Voi/Bolt istället för att köpa en egen elskooter samma sak. Router ingår i abbonemanget. Snart får man en TV till låns när man tecknar upp sig för CanalPlus.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio | Cooler Master HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem

Som alla säger helt onödigt och överprisat för privat personer, speciellt då inktank skrivare finns som inte behöver överprisade bläckpatroner.

Permalänk
Skrivet av medbor:

Men den typen av tjänster har ju funnits länge, det nya här är att den är tänkt för vanliga människor

Ja, hyr inte de flesta företag skrivare idag? Detta för att då ingår det service m.m.

Problemet på konsumentmarknaden är att få folk idag har skrivare hemma enligt de undersökningar jag har sett på bl.a. detta form och bekanta. Jag tycker det är märkligt..

Men jag har då svårt att se vem tusan vill hyra en skrivare privat?

Permalänk
Medlem

36 dollar per månad för en skrivare som kostar 1500…
Det här lär inte bli någon kioskvältare direkt. 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Ingen i hela världen borde köpa detta

Större kostnader att bryta tjänsten än att köpa en skrivare själv

90x24 ≈ 2200kr för 20 utskrifter per månad? En laserskrivare för 500kr räcker ju fint och är en engångskostnad…

Dö HP, hoppas detta skickar erat hela bolag i graven!

Plus att allt du skriver skickas först till HP server och sedan tillbaka till skrivaren för att skrivas ut.

Om 10 år kommer HP att börja sälja denna information.

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Plus att allt du skriver skickas först till HP server och sedan tillbaka till skrivaren för att skrivas ut.

Om 10 år kommer HP att börja sälja denna information.

Tror inte du behöver vänta tio år

Permalänk
Medlem

Jag hoppas HP går i konkurs.

Permalänk
Medlem

Gillar verkligen ’första två månaderna’ fattar inte att sånt är tillåtet fortfarande

Permalänk
Medlem

Alla har sagt det jag håller med om. Älskarinnan ringde och sa upp sig för tjänsten liksom... 😂

Eller så slår man dem med deras egna mynt och köper en: HP LaserJet Tank MFP 2604sdw.

Den går att fylla på med toner för laser och då har man en skrivare "För alltid"...

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk

Privatpersoner behöver inte skrivare. Det är ju bara att skriva ut på jobbet, skolan eller biblioteket. En skrivare måste representera minst nytta per kg produkt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av TeamRocket:

Privatpersoner behöver inte skrivare. Det är ju bara att skriva ut på jobbet, skolan eller biblioteket. En skrivare måste representera minst nytta per kg produkt..

Typ. Skriver ut något kanske en gång vart femte år. Då svänger jag förbi lokala bibblan och pyntar några kronor för det. Brukar vara enklare/billigare än att besöka kontoret(jobbat remote i 12 år).
Senaste var det för något internationellt körkort där de krävde att man postade en utskriven kopia på körkortet med underskrift av två vittnen.
Annars gör man ju allt elektroniskt nuförtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radovic:

Alla har sagt det jag håller med om. Älskarinnan ringde och sa upp sig för tjänsten liksom... 😂

Eller så slår man dem med deras egna mynt och köper en: HP LaserJet Tank MFP 2604sdw.

Den går att fylla på med toner för laser och då har man en skrivare "För alltid"...

Eller så köper man aldrig HP igen med tanke på hur ofta de pissar på sina egna kunder.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TeamRocket:

Privatpersoner behöver inte skrivare. Det är ju bara att skriva ut på jobbet, skolan eller biblioteket. En skrivare måste representera minst nytta per kg produkt..

Jag är privatperson och jag har rätt mycket nytta av en skrivare.

Allt från rollspelsformulär, etiketter och liknande som kräver lite specialinställningar för att funka bra med en specifik skrivare, små kort för plastfickor som behöver skalas korrekt, märklappar för fröpåsar och liknande.

Klart att det går att beställa utskrifter på nätet eller liknande, men det skulle vara väldigt mycket långsammare och väldigt mycket dyrare. Ungefär som att säga att privatpersoner inte behöver bil när det finns buss och taxi.

Så utifrån det skulle jag säga att jag behöver en skrivare.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem

Personligen är det nej, Nej och NEJ även om jag inser vinsten för vissa scenarier som angetts i tråden.
Den dagen jag behöver en skrivare hemma så blir det en beggad svartlaser. Bra för både miljö och plånbok!

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Problemet på konsumentmarknaden är att få folk idag har skrivare hemma enligt de undersökningar jag har sett på bl.a. detta form och bekanta. Jag tycker det är märkligt..

Ja, det är märkligt. Delvis hänger det väl ihop med att man kan sköta allt mer digitalt över nätet, försäkringskassan, etc, men nu senast har vi skrivit ut personbevis för undervisning (åt barn som ska börja annan skola till högstadiet) och även ett par andra papper i veva. Går folk till biblioteket, skriver ut på jobbet, eller vad? (alla har inte möjlighet att skriva ut på jobbet, jag kan nog fixa det men skulle ju vara en del besvär då vi inte får ansluta USB-stickor, inte får öppna mailade dokument hur som helst, etc)

En släkting köpte en billig HP, den var mycket krånglig att sätta upp får jag säga. Ville ha internet, trots att vi ville köra via USB-kabel, etc. Kontentan var att den ville prenumerera på en bläck-fix, och då min släkting faktiskt inte har Wifi och router var det inte simpelt att kontrollera den via mobilen heller.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Skrivet av Pirum:

Ja, det är märkligt. Delvis hänger det väl ihop med att man kan sköta allt mer digitalt över nätet, försäkringskassan, etc, men nu senast har vi skrivit ut personbevis för undervisning (åt barn som ska börja annan skola till högstadiet) och även ett par andra papper i veva. Går folk till biblioteket, skriver ut på jobbet, eller vad? (alla har inte möjlighet att skriva ut på jobbet, jag kan nog fixa det men skulle ju vara en del besvär då vi inte får ansluta USB-stickor, inte får öppna mailade dokument hur som helst, etc)

En släkting köpte en billig HP, den var mycket krånglig att sätta upp får jag säga. Ville ha internet, trots att vi ville köra via USB-kabel, etc. Kontentan var att den ville prenumerera på en bläck-fix, och då min släkting faktiskt inte har Wifi och router var det inte simpelt att kontrollera den via mobilen heller.

Ja, jag förstår inte fenomenet. Men väldigt många kan skriva ut från jobb och skola, där skolor sköter det korrekt med att man får betala för sig. På jobb så sparas informationen och större missbruk upptäcks.

I ärlighetens namn har jag också minskat min utskriftmängd, jag har en laserskrivare, en tonor i den som säkert är 5år gammal. Det blir inte många sidor utskrivna men det händer.

Permalänk
Medlem

Sist jag köpte en skrivare var för 30 år sedan. Den kostade 20 000 kr. Djävulskt bra pris. (666 kr/år). Fungerar fortfarande på samma laddning. Färglaser som klarar dubbelsidig och utfallande på fotopapper.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk

5kr per sida, och då ingår väl säkert inte ens pappret, lika lite som jag gillar detta gillar jag när adobe blev prenumerationstjänst.