Köpt en produkt som saknar app. Lösning?

Permalänk
Representant

Köpt en produkt som saknar app. Lösning?

Hej

Min robot-kattlåda har potentialen att ansluta till wifi/bluetooth och fungera i en app. Leverantören (Trixie) har dock inte skapat någon app till den. Det har däremot Meowant som säljer exakt samma produkt i andra länder.

Jag har försökt använda Meowants app till min Trixie kattlåda men får bara felmeddelandet att min kattlåda inte är köpt lokalt.

Hur kan jag komma runt detta?

MVH

Permalänk
Medlem

Jag ser att en sån låda kostar 6500kr... Lämna tillbaka den och köp varianten som har en app.

Permalänk
Representant

1. Jag betalade 3800kr på Zooplus.
2. Gillar kattlådan som fan i övrigt.

Permalänk
Medlem

Varför behövs en app till en kattlåda? Varrför behöver den ens vara ansluten till wifi?
Är ju inte precis som att Katten kollar på youtube när den sitter och skiter.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

Varför behövs en app till en kattlåda? Varrför behöver den ens vara ansluten till wifi?
Är ju inte precis som att Katten kollar på youtube när den sitter och skiter.

Nu vet jag inte var det är för modell, men kan tänka mig att en app kan hjälpa till med att sätta tid/timer för automatiskt rensning av lådan. Att ställa in så att den inte rensas när man sover kanske? Man kan säkert få notis om när katten har varit där om den inte rensar automatiskt. Har den inbyggt behållare så kanske man kan få notis när den behöver tömmas? Man kanske har en sjuk katt och en app kanske kan hjälpa till att automatiskt hålla koll på hur ofta och vilka tider katten går på toa.

Finns väl massa anledningar till varför man skulle vilja ha en app till kattlådan?

Sen kan man göra snygga diagram med Grafana och visa upp kattens bajsschema på sin smarta spegel i hallen.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Varför tror du att den ens har bluetooth eller wifi och har en app? Bara för att ett annat märke har annan elektronik och har en app?

Permalänk
Medlem

Vilken låda har du köpt? Den enda jag hittar på Zooplus just nu är den här https://www.zooplus.se/shop/katt/kattoaletter_kattvard/sjalvr...
Är det den? Ingenstans på sidan eller i bruksanvisningen står det något om Wifi, Bluetooth eller app.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Nu vet jag inte var det är för modell, men kan tänka mig att en app kan hjälpa till med att sätta tid/timer för automatiskt rensning av lådan. Att ställa in så att den inte rensas när man sover kanske? Man kan säkert få notis om när katten har varit där om den inte rensar automatiskt. Har den inbyggt behållare så kanske man kan få notis när den behöver tömmas? Man kanske har en sjuk katt och en app kanske kan hjälpa till att automatiskt hålla koll på hur ofta och vilka tider katten går på toa.

Finns väl massa anledningar till varför man skulle vilja ha en app till kattlådan?

Sen kan man göra snygga diagram med Grafana och visa upp kattens bajsschema på sin smarta spegel i hallen.

Enda av det där som jag tycker vore kul är möjligen att ha kattens bajsschema på spegeln, när jag har gäster över..
Automatisk rensning, liksom varför... man får ju tömma lådan själv ändå i slutändan.. är ju inte precis som att lådan går ut själv..

klart det här kan vara en normal grej i städer, men mina katter sköter sina behov utomhus i 9 fall av 10, om jag höftar. Mycket sällan jag tömmer lådan, någon gång så har de gjort sina behov och då tar jag ut korven..

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

Enda av det där som jag tycker vore kul är möjligen att ha kattens bajsschema på spegeln, när jag har gäster över..
Automatisk rensning, liksom varför... man får ju tömma lådan själv ändå i slutändan.. är ju inte precis som att lådan går ut själv..

klart det här kan vara en normal grej i städer, men mina katter sköter sina behov utomhus i 9 fall av 10, om jag höftar. Mycket sällan jag tömmer lådan, någon gång så har de gjort sina behov och då tar jag ut korven..

Du är medveten om att det finns katter som endast lever inomhus, ellerhur?

Lådan tömmer alltså sig själv, till en separat behållare som då inte katten bryr sig om. En katt vill gärna att lådan håller sig ren och fräsch - annars kan den få för sig att lådan inte duger(vilket inte blir så trevligt)

Lite som en robotdammsugare med automatisk tömning. Du behöver tömma kanske en gång i veckan istället för efter varje körning.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Du vill hacka din kattlåda. Sweet.

BLE, bluetooth low energy, funkar så att enheten (GATT-servern/peripheral/kattlådan) annonserar sig själv. Detta kan man se genom att ladda ner en generell BLE-scanner-app på mobilen som visar de enheter som annonserar sig. Man kan se antalet "services" som enheten tillhandahåller. Någonstans i uppkopplingsförfarandet utbyts information om vilka "characteristics" som GATT-klienten/central/mobiltelefonen kan skriva till, läsa ifrån och få notifications/indications för. Även detta går att göra med en generell mobilapp.

Det som är trevligt med BLE är alltså att man dynamiskt får information om vad man kan göra med enheten. Du kan börja med att kolla om kattlådan faktiskt annonserar sig över BLE.

När man sedan ska skriva till en write characteristic så måste man på ett eller annat sätt gissa sig till protokollet. Där tar dynamiken slut och det blir svårt.

Förutsatt att kattlådan kör BLE då. Kanske blir du tvungen att köpa det andra fabrikatet och reverse-engineera protokollet. Det vore episkt.

Jag gissar att de flesta IOT-enheter som man administrerar idag använder BLE för att koppla upp enheten på WiFi, dvs för att överföra WiFi:ts lösenord och SSID till enheten. Detta görs antagligen med "just works"-metoden, dvs man måste inte mata in kattlådans PIN på mobilen för att koppla upp sig till BLE. Kanske eller kanske inte krypteras BLE-trafiken, men av bakåtkompabilitetsskäl används antagligen den gamla, enkelt knäckbara krypteringen, om kryptering alls används.

Sedan går affärslogiken över på WiFi. Mobilappen anropar en server ute på nätet och säger till kattlådan att städa sig. Kattlådan är uppkopplad till servern och får ner ordern. På så vis behöver mobilen och kattlådan inte befinna sig i på samma LAN eller på BLE-avstånd av varandra. När företaget lägger ner kattlådeservern blir produkten värdelös. Jag gissar naturligtvis bara.

Var inte detta svaret du ville ha? Jag är så jävla nyfiken på vad du hade tänkt dig att få för svar när du startade tråden.

Permalänk

Ser ju ut som att den modellen som säljs på Zooplus för ~6000:- är en applös variant.

har för mig jag sett nån reviewa den på youtube och ska finnas en nyare variant som har en app men den zooplus säljer ser ut att vara den äldre varianten utan varesig BT eller Wifi.

med tanke på hur den ser ut så luktar det Rebrandat scam kinesium lång väg...

Edit:
https://www.aliexpress.com/item/1005006141303996.html?spm=a2g...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Representant
Skrivet av nu1mlock:

Nu vet jag inte var det är för modell, men kan tänka mig att en app kan hjälpa till med att sätta tid/timer för automatiskt rensning av lådan. Att ställa in så att den inte rensas när man sover kanske? Man kan säkert få notis om när katten har varit där om den inte rensar automatiskt. Har den inbyggt behållare så kanske man kan få notis när den behöver tömmas? Man kanske har en sjuk katt och en app kanske kan hjälpa till att automatiskt hålla koll på hur ofta och vilka tider katten går på toa.

Finns väl massa anledningar till varför man skulle vilja ha en app till kattlådan?

Sen kan man göra snygga diagram med Grafana och visa upp kattens bajsschema på sin smarta spegel i hallen.

Precis så!

Permalänk
Representant
Skrivet av m4gnify:

Vilken låda har du köpt? Den enda jag hittar på Zooplus just nu är den här https://www.zooplus.se/shop/katt/kattoaletter_kattvard/sjalvr...
Är det den? Ingenstans på sidan eller i bruksanvisningen står det något om Wifi, Bluetooth eller app.

Ja, det är den.

Anledning till att jag "tror" att den kan ha en app är att den går att ställa i "parningsläge" och hittas då av appen som är utvecklad av konkurrenten som levererar samma produkt i utlandet.

I sista steget i denna app får jag dock felmeddelandet att min produkt är köpt i fel land.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

Varför behövs en app till en kattlåda? Varrför behöver den ens vara ansluten till wifi?
Är ju inte precis som att Katten kollar på youtube när den sitter och skiter.

Det är nog ganska användbart. Men skippa propiertära lösningar med moln. En lokal lösning med HA integration däremot. 🤩

Permalänk
Representant
Skrivet av KAD:

Du vill hacka din kattlåda. Sweet.

BLE, bluetooth low energy, funkar så att enheten (GATT-servern/peripheral/kattlådan) annonserar sig själv. Detta kan man se genom att ladda ner en generell BLE-scanner-app på mobilen som visar de enheter som annonserar sig. Man kan se antalet "services" som enheten tillhandahåller. Någonstans i uppkopplingsförfarandet utbyts information om vilka "characteristics" som GATT-klienten/central/mobiltelefonen kan skriva till, läsa ifrån och få notifications/indications för. Även detta går att göra med en generell mobilapp.

Det som är trevligt med BLE är alltså att man dynamiskt får information om vad man kan göra med enheten. Du kan börja med att kolla om kattlådan faktiskt annonserar sig över BLE.

När man sedan ska skriva till en write characteristic så måste man på ett eller annat sätt gissa sig till protokollet. Där tar dynamiken slut och det blir svårt.

Förutsatt att kattlådan kör BLE då. Kanske blir du tvungen att köpa det andra fabrikatet och reverse-engineera protokollet. Det vore episkt.

Jag gissar att de flesta IOT-enheter som man administrerar idag använder BLE för att koppla upp enheten på WiFi, dvs för att överföra WiFi:ts lösenord och SSID till enheten. Detta görs antagligen med "just works"-metoden, dvs man måste inte mata in kattlådans PIN på mobilen för att koppla upp sig till BLE. Kanske eller kanske inte krypteras BLE-trafiken, men av bakåtkompabilitetsskäl används antagligen den gamla, enkelt knäckbara krypteringen, om kryptering alls används.

Sedan går affärslogiken över på WiFi. Mobilappen anropar en server ute på nätet och säger till kattlådan att städa sig. Kattlådan är uppkopplad till servern och får ner ordern. På så vis behöver mobilen och kattlådan inte befinna sig i på samma LAN eller på BLE-avstånd av varandra. När företaget lägger ner kattlådeservern blir produkten värdelös. Jag gissar naturligtvis bara.

Var inte detta svaret du ville ha? Jag är så jävla nyfiken på vad du hade tänkt dig att få för svar när du startade tråden.

Allt låter ju jättespännande. Avancerat såklart men kunskap är makt
Svaret jag sökte var väl kanske om jag kunde komma runt felmeddelandet i kunkurrentens app som känner av att min kattlåda är köpt i fel land.
Om det t.e.x kan lösas med någon VPN eller liknande.

Permalänk
Skrivet av ITsale:

Allt låter ju jättespännande. Avancerat såklart men kunskap är makt
Svaret jag sökte var väl kanske om jag kunde komma runt felmeddelandet i kunkurrentens app som känner av att min kattlåda är köpt i fel land.
Om det t.e.x kan lösas med någon VPN eller liknande.

skulle tippa att den troligen jämför nått id som lådan sänder till appen när du ansluter med någon lista på nån server nånstans i världen över i vilket område den är såld.

och säger den fel område eller ett id som inte är med på listan så antar den att den är från fel region.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av ITsale:

Allt låter ju jättespännande. Avancerat såklart men kunskap är makt
Svaret jag sökte var väl kanske om jag kunde komma runt felmeddelandet i kunkurrentens app som känner av att min kattlåda är köpt i fel land.
Om det t.e.x kan lösas med någon VPN eller liknande.

Det skadar inte att testa men jag misstänker att en VPN inte kommer lösa problemet. Antagligen har programmet i kattlådan någon slags flagga som säger att det är en äkta låda och då får du ett standardfelmeddelande som fel land, det går säkert att komma runt det om du har tid och ork. Lite enklare om du har en äkta låda att jämföra med för att se vad som kommuniceras.

Edit:
Typ det som ovanstående skrev

Permalänk
Medlem

Om den har ett öppet api, eller om du är kunnig och villig att mecka med elektroniken i den, borde du kunna styra den via Home Assistant.

Permalänk
Medlem

Enligt bruksanvisningen (sidorna 32-36 är på svenska) kan man inte fjärrstyra kattlådan, och den verkar inte heller använda blåtand eller WiFi. Allt ska ske manuellt, vad jag såg. Det som krävs dock, är att den ska ha tillgång till ström 24/7. Annars funkar den inte.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Enligt bruksanvisningen (sidorna 32-36 är på svenska) kan man inte fjärrstyra kattlådan, och den verkar inte heller använda blåtand eller WiFi. Allt ska ske manuellt, vad jag såg. Det som krävs dock, är att den ska ha tillgång till ström 24/7. Annars funkar den inte.

Om du läser tråden så visar det sig ju att kattlådan har blåtand men fungerar inte med den app som har använts. Manualen nämner det inte, men det finns, så frågan är alltså inte om det finns eller inte utan snarare hur man löser det ändå.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

Om du läser tråden så visar det sig ju att kattlådan har blåtand men fungerar inte med den app som har använts. Manualen nämner det inte, men det finns, så frågan är alltså inte om det finns eller inte utan snarare hur man löser det ändå.

Kan va nått att göra med att appen inte följer nån eu regel eller nått så de som säljs som trixie på eu marknaden inte går att använda ihop med appen öht.

Och säljs utan instruktionerna för att använda den med app även om den har hårdvara för det.

Eller så är det en kinaklon zooplus säljer.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Om möjligt, testa att ställa in appens server på Kina. Det brukade lösa liknande problem när det kom till Xiaomi-enheter och deras olika bolag.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av ITsale:

Anledning till att jag "tror" att den kan ha en app är att den går att ställa i "parningsläge" och hittas då av appen som är utvecklad av konkurrenten som levererar samma produkt i utlandet.

Var sitter den där parningsknappen? De bilder som jag har sett på den, visar ingen sådan knapp. Ta gärna en bild på hur det ser ut, och dela den här.

Skrivet av nu1mlock:

Om du läser tråden så visar det sig ju att kattlådan har blåtand men fungerar inte med den app som har använts. Manualen nämner det inte, men det finns, så frågan är alltså inte om det finns eller inte utan snarare hur man löser det ändå.

Om man kan parkoppla kattlådan via blåtand, så ska det finnas en knapp på lådan för det. Annars går det inte att parkoppla den, eller hur?

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ITsale:

Ja, det är den.

Anledning till att jag "tror" att den kan ha en app är att den går att ställa i "parningsläge" och hittas då av appen som är utvecklad av konkurrenten som levererar samma produkt i utlandet.

I sista steget i denna app får jag dock felmeddelandet att min produkt är köpt i fel land.

Vilken app rör det sig om? Det kanske går att lura appen eller deras API att man är i rätt land om det är en rent artificiell begränsning. Har modifierat Android-appar för sådant tidigare.

Kan du ta en screenshot på felmeddelandet?

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Var sitter den där parningsknappen? De bilder som jag har sett på den, visar ingen sådan knapp. Ta gärna en bild på hur det ser ut, och dela den här.

Om man kan parkoppla kattlådan via blåtand, så ska det finnas en knapp på lådan för det. Annars går det inte att parkoppla den, eller hur?

TS skriver att dom har lyckats sätta kattlådan i parningsläge men att man får felmeddelande om att produkten köpt i fel region, så uppenbarligen finns det blåtand.

Enligt manualen för den modell som säljs av annat märke så håller man in den vänstra av dom tre knapparna i tre sekunder. Det finns alltså ingen dedikerad knapp för att sätta kattlådan i parningsläge.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk

Skapa appen själv så kan dem betala dig.