börja programmera vilket språk ?

Permalänk
Medlem

börja programmera vilket språk ?

hejsan är sugen på att börja lära mig programmera men undrar lite vilket språk man först ska rikta in sig på ?
har sett några videor där många säger att om dem fick börja om så hade dem börjat med python.
men ville höra vad ni hade valt.
jag tänker mig att jag möjligtvis kan gå över till att jobba med det sen, jobbar som elektriker just nu.

Permalänk
Medlem

Vad skulle du vilja programmera för något då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeanC:

Vad skulle du vilja programmera för något då?

full stack tycker jag låter intressant

Permalänk

rekommenderar också python. bra språk att börja med för dig som vill testa på. gör mycket med liten mängd skriven kod. vanligt nybörjarmisstag att oroa ihjäl sig över vilket språk man ska lära sig.
börja med python. fattar du tycke så kommer du så småningom känna vad som är bra eller saknas med språket, och då kan du börja titta på ett ytterligare språk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pastornnn:

rekommenderar också python. bra språk att börja med för dig som vill testa på. gör mycket med liten mängd skriven kod. vanligt nybörjarmisstag att oroa ihjäl sig över vilket språk man ska lära sig.
börja med python. fattar du tycke så kommer du så småningom känna vad som är bra eller saknas med språket, och då kan du börja titta på ett ytterligare språk.

jag läste att fullstack använder sig oftast av javascript då det kan användas i både front och back end.

Permalänk
Skrivet av Ca1P3:

hejsan är sugen på att börja lära mig programmera men undrar lite vilket språk man först ska rikta in sig på ?
har sett några videor där många säger att om dem fick börja om så hade dem börjat med python.
men ville höra vad ni hade valt.
jag tänker mig att jag möjligtvis kan gå över till att jobba med det sen, jobbar som elektriker just nu.

Python är en bra början: man kan bli produktiv väldigt fort, och språket är förlåtande och flexibelt.

En väldigt viktig sak att ha med sig oavsett vad man försöker lära sig: vilket verktyg du börjar med spelar i praktiken otroligt liten roll. Det viktiga är att du lägger tid på att lära sig behärska det.

Permalänk
Medlem

Python är min favorit och vad jag rekommenderar, även om jag jobbar mest med C++ vardagligen pga jag är spelprogrammerare.
Det är inte så noga egentligen vilket språk du börjar med, viktiga är att lära sig logik och tankesätt. När du kan det kan du vilket språk som helst, behöver bara googla exakta syntaxen språket använder.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ca1P3:

jag läste att fullstack använder sig oftast av javascript då det kan användas i både front och back end.

Frågan handlar egentligen om vad du vill skapa. JavaScript är ett utmärkt val för webbutveckling, både för front-end och back-end.

Python är särskilt användbart för mer komplexa uppgifter inom dataanalys och om du är intresserad av att arbeta med AI.

För spelutveckling finns det specifika språk som är mer lämpade, och om du vill skapa desktopapplikationer finns det andra språk som passar bättre för det syftet.

Så det beror verkligen på vad du är intresserad av att skapa. Sedan handlar det om att lära sig de språken som bäst passar för uppgiften.

Permalänk
Medlem

Om det är för jobb, satsa på något mycket utbrett.
Föreslår C# och JavaScript (snarare TypeScript).
Man är glad att det är typat när det är större system/kodbas.

Permalänk
Medlem

Om man är elektriker så kanske det kan ge motivation att göra något överlappande, skaffa ett Arduinokit, Esp32 eller Raspberry PI och bygg något. Det finns chip och sensorer till allt till rimligt pris (wifi, bluetooth, sdkort, servomotorer, ekolod, accelerometer, hallsensor, antenner, lcd, hjul, knappar, led). Finns många exempel online och lib och kodsnuttar hur man använder det mesta.

Permalänk
Skrivet av Ozzyman:

Frågan handlar egentligen om vad du vill skapa. JavaScript är ett utmärkt val för webbutveckling, både för front-end och back-end.

Python är särskilt användbart för mer komplexa uppgifter inom dataanalys och om du är intresserad av att arbeta med AI.

För spelutveckling finns det specifika språk som är mer lämpade, och om du vill skapa desktopapplikationer finns det andra språk som passar bättre för det syftet.

Så det beror verkligen på vad du är intresserad av att skapa. Sedan handlar det om att lära sig de språken som bäst passar för uppgiften.

Tekniskt sett har du rätt, men för någon som börjar från noll är det viktigare att få resultat än att göra de mest optimala valen. Med lite erfarenhet av något språk är det också mycket lättare att lära sig ytterligare språk, för man förstår redan de grundläggande koncept de flesta språk har gemensamt. Då handlar det mer om att ”lära sig glosorna och grammatiken”.

Permalänk
Medlem

Ifall jag hade valt idag, så hade nog Python varit mitt första språk.
För att få in grunden och tänket, samt att jag hade sett framgång väldigt fort.
Men som många säger så beror mycket på vad du vill göra, men Python har du användning av till allt egentligen och är en bra grund.

Permalänk

Ladder logic
Skämt åsido, är man elektriker och väljer att bli plc programmerare så har man en väldigt trygg framtid. Kanske kan detta vara något och plc går att koda med strukturerad text av olika slag som python.

Fullstack är ett begrepp som webbutvecklare använder, där de delar upp olika delar i deras arbetsmoment för olika typer av kompetenser. Man kan tycka att Fullstack utvecklare är egentligen är frontendutvecklare, för ytterst få Fullstack utvecklare är med och designar t.ex ett apparatskåp. Men problemet är att man då använder ett begrepp av Fullstack som inte andra använder.

Ser man på applikationsutveckling på dator så tycker jag det minskar kraftigt, visst det finns spelutveckling, det finns dessa megastora program från Adobe, Microsoft, Autodesk etc. Men det är betydligt mindre jobb i sverige idag, när folk inte vill installera applikationer för olika saker. De vill göra det i webbläsaren.

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Men det är betydligt mindre jobb i sverige idag, när folk inte vill installera applikationer för olika saker. De vill göra det i webbläsaren.

..Vilket å andra sidan är otroligt synd för oss som föredrar välskrivna applikationer i snabba språk/ramverk. Det finns definitivt en marknad för program som inte ensamma äter en CPU-kärna och en halv gigabyte minne, men som du säger är webbappar - antingen direkt på webben eller förklädda till applikationer genom att man paketerar dem med en webbläsare - normalfallet idag, och folk får leva med att deras supersnabba moderna datorer fortfarande går som kall sirap när de använder sådana program.

Permalänk
Medlem

Assembly

Permalänk
Skrivet av izzie:

På en mindre komplex processor är det inte ens ett dåligt förslag: man får oerhört snabbt en förståelse för vad hårdvaran egentligen gör.

Permalänk
Medlem

Spontant rekommenderar jag inte Scratch för fullstackutveckling

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ca1P3:

hejsan är sugen på att börja lära mig programmera men undrar lite vilket språk man först ska rikta in sig på ?
har sett några videor där många säger att om dem fick börja om så hade dem börjat med python.
men ville höra vad ni hade valt.
jag tänker mig att jag möjligtvis kan gå över till att jobba med det sen, jobbar som elektriker just nu.

Spelar inte så stor roll vilket språk du börjar med, skall du bli en bra programmerare behöver du ändå lära dig flera olika språk. Ju mer olika, desto bättre.

Python har en fördel i att det är ganska lätt att komma igång med. Inte så mycket man behöver kunna för att skriva sitt allra första program.