Permalänk
Medlem

Nytt bygge 30k 1440

Det är nu dags att bygga ny dator och jag behöver lite tips.
Byggde min nuvarande dator 2015 så man kan säga att det är god tid.
Har just nu:
4790K i7
32GB ram
980Ti

Kommer inte ta med något från den nuvarande till den nya uppenbarligen, förutom min Win10 licens om det nu är möjligt.
Har dock en m.2 Kingston Fury Renegade 2TB sen innan men tänkte jag lika gärna kan skaffa 1TB till att ha för systemet so to speak.

Har planerat i några månader nu och tror jag kommit fram till ett bygge jag är rätt nöjd med.
Är dock osäker på CPU, jag har alltid haft Intel så tänker att det är dit det lutar.

https://komponentkoll.se/bygg/RMfvU

Funkar detta? Förbättringsförslag?
Behöver jag någon typ av controller för fläktarna? Fläktar och RGB är något jag har dålig koll på.

Permalänk
Medlem

Rent spontan så är nätagget inte det bästa. Det förkommer en del coilwine i dessa agg. Kylaren är också ingen rekommendation då i7 14gen drar en del ström så minst en 360mm till den skulle jag rekommendera. Och samma med chassi, tänk på att dagens grejer går varma, att sitta bredvid ett jetplan kanske inte är så kul i längden och ett element sommartid vill man ju undvika. Så ett 5000D Airflow rekommederas istället om du gillar Corsair. Att köra 64GB Ram är inte heller optimalt då DDR5 är kinkiga med XMP, så behöver du inte 64 gå ner till 32GB och har hellre bättre CL och Mhz där du kan använda full potential, annars är risken att du blir fast på 4800Mhz med 64GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pkarls18:

Rent spontan så är nätagget inte det bästa. Det förkommer en del coilwine i dessa agg. Kylaren är också ingen rekommendation då i7 14gen drar en del ström så minst en 360mm till den skulle jag rekommendera. Och samma med chassi, tänk på att dagens grejer går varma, att sitta bredvid ett jetplan kanske inte är så kul i längden och ett element sommartid vill man ju undvika. Så ett 5000D Airflow rekommederas istället om du gillar Corsair. Att köra 64GB Ram är inte heller optimalt då DDR5 är kinkiga med XMP, så behöver du inte 64 gå ner till 32GB och har hellre bättre CL och Mhz där du kan använda full potential, annars är risken att du blir fast på 4800Mhz med 64GB.

Aah det var en chansning, tänkte att jag lika gärna kunde ta vit psu så den kom med vita kablar men då kör jag på något annat och köper till vita kablar istället kanske.

Egentligen var det mest storleken på chassit som lockade mig, jag har blivit knäpp på letandet efter något som känns rätt. Har du tips på något annat vitt som är bättre? Måste inte vara Corsair. Kollat lite på NZXT H6 Flow med?

Nej egentligen behöver jag inte 64gb, tänkte mer att det kanske var framtidssäkrat?

Permalänk
Medlem

4080 Super är knappt 7 % snabbare än 7900 XT i 1440p, inte värt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

4080 Super är knappt 7 % snabbare än 7900 XT i 1440p, inte värt.

https://komponentkoll.se/bild/vRqCT.png

Det förstår jag men jag uppskattar bättre raytracing som Nvidia kommer med.
Sen känns det som detta helt tog en 360 från vad jag tänkt.

Jag vet att de flesta bygger med 7800X3D idag men vad jag förstår det som är 14700K bättre allround?
Har aldrig haft speciellt tur med AMD.

Utseende på dator är sekundärt och inte viktigt men jag sket i allt det förra gången.
Skulle dock vilja bygga något tilltalande denna gången vilket tanken då är vitt med rgb(vitt ljus).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bluish:

Det är nu dags att bygga ny dator och jag behöver lite tips.
Byggde min nuvarande dator 2015 så man kan säga att det är god tid.
Har just nu:
4790K i7
32GB ram
980Ti

Kommer inte ta med något från den nuvarande till den nya uppenbarligen, förutom min Win10 licens om det nu är möjligt.
Har dock en m.2 Kingston Fury Renegade 2TB sen innan men tänkte jag lika gärna kan skaffa 1TB till att ha för systemet so to speak.

Har planerat i några månader nu och tror jag kommit fram till ett bygge jag är rätt nöjd med.
Är dock osäker på CPU, jag har alltid haft Intel så tänker att det är dit det lutar.

https://komponentkoll.se/bygg/RMfvU
<Uppladdad bildlänk>

Funkar detta? Förbättringsförslag?
Behöver jag någon typ av controller för fläktarna? Fläktar och RGB är något jag har dålig koll på.

Något i denna stilen kanske, går att få ner priset lite som t.ex om du kan hitta ett billigare vitt 4080 Super eller köpa ifrån flera ställen, det brukar oftast bli billigare än att köpa ifrån ett ställe så olika butiker kan ha olika erbjudanden så man kan spara en del genom att kolla runt.

Här är allt ifrån Inet.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/BR8mAXluGkV2axNCrnCNsItlQdc/namnlos

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASRock B650i Lightning - G.Skill 32GB 6000MHz Trident Z5 - ASUS TUF Gaming RX 7900 GRE OC - Corsair SF750 - Thermalright Peerless Assassin 120 Mini - Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreasa64:

Något i denna stilen kanske, går att få ner priset lite som t.ex om du kan hitta ett billigare vitt 4080 Super eller köpa ifrån flera ställen, det brukar oftast bli billigare än att köpa ifrån ett ställe så olika butiker kan ha olika erbjudanden så man kan spara en del genom att kolla runt.

Det andra ser nice ut! Helt missat de vita 4080 Super, tänkte fixa Founders eller Gigabyte men Zotac kanske funkar lika bra?
Hur tänker du gällande 14700K eller 7800X3D? Jag har svårt att göra ett val där.

Permalänk
Jubileumsmästare
Skrivet av Bluish:

Det andra ser nice ut! Helt missat de vita 4080 Super, tänkte fixa Founders eller Gigabyte men Zotac kanske funkar lika bra?
Hur tänker du gällande 14700K eller 7800X3D? Jag har svårt att göra ett val där.

Jag köpte nytt i höstas och stod inför samma val, eftersom jag också främst ville ha en bra all-round-CPU. Landade i 7800X3D efter att ha kollat igenom testerna för respektive CPU på Sweclockers. Bl.a. effekt-resultaten gjorde att jag avstod från Intel.

Testet
Permalänk
Medlem
Skrivet av Bluish:

Det andra ser nice ut! Helt missat de vita 4080 Super, tänkte fixa Founders eller Gigabyte men Zotac kanske funkar lika bra?
Hur tänker du gällande 14700K eller 7800X3D? Jag har svårt att göra ett val där.

Zotac gör bra grejer.

Personligen hade jag valt 7800X3D för det är en väldigt bra CPU till allt möjligt och den är betydligt strömsnålare än vad en 14700k är och p.g.a det går den inte lika varmt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASRock B650i Lightning - G.Skill 32GB 6000MHz Trident Z5 - ASUS TUF Gaming RX 7900 GRE OC - Corsair SF750 - Thermalright Peerless Assassin 120 Mini - Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik11:

Jag köpte nytt i höstas och stod inför samma val, eftersom jag också främst ville ha en bra all-round-CPU. Landade i 7800X3D efter att ha kollat igenom testerna för respektive CPU på Sweclockers. Bl.a. effekt-resultaten gjorde att jag avstod från Intel.

Tack! Jag tror jag kommer köra på 7800X3D istället helt enkelt.

Skrivet av andreasa64:

Zotac gör bra grejer.

Personligen hade jag valt 7800X3D för det är en väldigt bra CPU till allt möjligt och den är betydligt strömsnålare än vad en 14700k är och p.g.a det går den inte lika varmt.

Vad tror ni om kylning, räcker det med en mindre AIO eller bör jag ta en större som Arctic Liquid Freezer III 360?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bluish:

Aah det var en chansning, tänkte att jag lika gärna kunde ta vit psu så den kom med vita kablar men då kör jag på något annat och köper till vita kablar istället kanske.

Egentligen var det mest storleken på chassit som lockade mig, jag har blivit knäpp på letandet efter något som känns rätt. Har du tips på något annat vitt som är bättre? Måste inte vara Corsair. Kollat lite på NZXT H6 Flow med?

Nej egentligen behöver jag inte 64gb, tänkte mer att det kanske var framtidssäkrat?

Han blandar ihop modellerna, det är Corsairs RMe serie(ATX3.0) som har Coilwhine. Nätaggregatet du har på komponentkollen är en fyndvara, som har reparerats av tillverkaren därav RF beteckningen.

När det kommer till ditt val av chassin så är NZXT Chassin totalt värdelösa, om du prioriterar ett bra luftflöde. NZXT produkter överlag är mer design före funktion.

Det är väl inget fel att gå på 64gb men minneshastigheten har en avgörade roll på dagens moderna minnen. Det är inte som på DDR2/3 tiden där skillnaderna i hastighet var marginell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bluish:

Tack! Jag tror jag kommer köra på 7800X3D istället helt enkelt.

Vad tror ni om kylning, räcker det med en mindre AIO eller bör jag ta en större som Arctic Liquid Freezer III 360?

Ska du gå på en 7800X3D räcker det med en bra luftkylare eller en mindre AIO, du behöver inte en 360 AIO för den CPUn.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASRock B650i Lightning - G.Skill 32GB 6000MHz Trident Z5 - ASUS TUF Gaming RX 7900 GRE OC - Corsair SF750 - Thermalright Peerless Assassin 120 Mini - Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreasa64:

Zotac gör bra grejer.

Personligen hade jag valt 7800X3D för det är en väldigt bra CPU till allt möjligt och den är betydligt strömsnålare än vad en 14700k är och p.g.a det går den inte lika varmt.

Zotac Trinity serien presterar som ett Nvidia Founders Edition. Zotac AMP/AMP Extreme serien är fabriksöverklockade.

Permalänk
Jubileumsmästare
Skrivet av Bluish:

Vad tror ni om kylning, räcker det med en mindre AIO eller bör jag ta en större som Arctic Liquid Freezer III 360?

Det beror nog på om du tänkt överklocka samt hur pass öppet chassit är. Min 7800X3D sitter i ett Fractal North (glaspanel) och kyls med en Pure Rock 2 FX från be quiet. Vid stresstester har jag aldrig kommit upp i risknivåer för temperaturen. Då sitter det även ett 4070 i chassit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joshua2024:

Zotac Trinity serien presterar som ett Nvidia Founders Edition. Zotac AMP/AMP Extreme serien är fabriksöverklockade.

Ja, exakt.
Det är bra kylare och som presterar bra.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASRock B650i Lightning - G.Skill 32GB 6000MHz Trident Z5 - ASUS TUF Gaming RX 7900 GRE OC - Corsair SF750 - Thermalright Peerless Assassin 120 Mini - Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joshua2024:

Han blandar ihop modellerna, det är Corsairs RMe serie(ATX3.0) som har Coilwhine. Nätaggregatet du har på komponentkollen är en fyndvara, som har reparerats av tillverkaren därav RF beteckningen.

När det kommer till ditt val av chassin så är NZXT Chassin totalt värdelösa, om du prioriterar ett bra luftflöde. NZXT produkter överlag är mer design före funktion.

Det är väl inget fel att gå på 64gb men minneshastigheten har en avgörade roll på dagens moderna minnen. Det är inte som på DDR2/3 tiden där skillnaderna i hastighet var marginell.

Missade att det var fyndvara, har valt ett annat nu. Tack!
Då hoppar jag NZXT, vad tror du om Corsair 3000D som jag valt ovan?

Vad blir det för skillnad om jag skulle ta 64GB? Vad ska jag tänka på?

Skrivet av andreasa64:

Ska du gå på en 7800X3D räcker det med en bra luftkylare eller en mindre AIO, du behöver inte en 360 AIO för den CPUn.

Fint tack!

Har uppdaterat lite efter alla förslag, har dock ingen aning hur jag ska tänka med RAM eller om chassit blir bra.
https://komponentkoll.se/bygg/TfukO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik11:

Det beror nog på om du tänkt överklocka samt hur pass öppet chassit är. Min 7800X3D sitter i ett Fractal North (glaspanel) och kyls med en Pure Rock 2 FX från be quiet. Vid stresstester har jag aldrig kommit upp i risknivåer för temperaturen. Då sitter det även ett 4070 i chassit.

Ska inte överklocka.

Permalänk
Medlem

Större än vad jag vill ha men Phanteks NV5 kanske är ett bättre val?
https://www.komplett.se/product/1247801/datorutrustning/dator...

Eller XT kanske
https://www.inet.se/produkt/6906323/phanteks-xt-view-vit

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASRock B650i Lightning - G.Skill 32GB 6000MHz Trident Z5 - ASUS TUF Gaming RX 7900 GRE OC - Corsair SF750 - Thermalright Peerless Assassin 120 Mini - Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem

Blir ju löjligt att köra cl36 RAM i en dator för 27k+ bara för att få lite rgb och vitt nätagg kommer ändå inte synas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muumin:

Blir ju löjligt att köra cl36 RAM i en dator för 27k+ bara för att få lite rgb och vitt nätagg kommer ändå inte synas.

Skillnaden är knappast märkbar men självklart går det att byta ut dom emot G.Skill med CL30 t.ex.

Nej, men man får vita sleevade kablar och ska man satsa på en vit dator är det möjligtvis en liten men trevlig detalj.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASRock B650i Lightning - G.Skill 32GB 6000MHz Trident Z5 - ASUS TUF Gaming RX 7900 GRE OC - Corsair SF750 - Thermalright Peerless Assassin 120 Mini - Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muumin:

Blir ju löjligt att köra cl36 RAM i en dator för 27k+ bara för att få lite rgb och vitt nätagg kommer ändå inte synas.

Tack för din input som absolut inget ger till ämnet.
Vitt nätaggregat för vita sladdar, hade jag gått på svart och köpt till extensions hade det kostat lika mycket om inte mer.
Blev 30CL ramminnen med 64GB och håll i hatten, RGB.

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/kundvagn/visa/rCgmASfY0mCAKwxDnvRycSqlYOw/vit-fluffboll

(Vita inte svarta ram men samma variant)
Tack för all hjälp, tog det till mig och fick till ett bygge jag är väldigt nöjd med.
Köpte inte allt hos Inet men komponentkoll har inte alla grejer så var enklare att skapa en lista där.

Grafikkortet kommer jag beställa vid ett senare tillfälle.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bluish:

Missade att det var fyndvara, har valt ett annat nu. Tack!
Då hoppar jag NZXT, vad tror du om Corsair 3000D som jag valt ovan?

Vad blir det för skillnad om jag skulle ta 64GB? Vad ska jag tänka på?

Hos Corsair chassin betalar du för varumärket, kvalitetsmässigt motsvarar det ett Montech chassi.

Du ska tänka på hastigheten på minnet (Minst 6000MHz för DDR5) och ett inte allt för högt CL värde (Helst CL30, Max CL36).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joshua2024:

Hos Corsair chassin betalar du för varumärket, kvalitetsmässigt motsvarar det ett Montech chassi.

Du ska tänka på hastigheten på minnet (Minst 6000MHz för DDR5) och ett inte allt för högt CL värde (Helst CL30, Max CL36).

Förstod det, tog det till mig i beställningen. Lagt bygger i svaret ovan. ☺️
Tog Phanteks istället, tror det blir bra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bluish:

Förstod det, tog det till mig i beställningen. Lagt bygger i svaret ovan. ☺️
Tog Phanteks istället, tror det blir bra!

Kvalitetsmässigt är det ingen större skillnad på Phanteks och Corsair. Största fördelen med Phanteks chassit är 360 Radiator stödet i toppen.

Jag hade bytt ut Gigabyte grafikkortet om du ska köpa idag, prestandsmässigt motsvarar det Zotac RTX 4080 Super Trinity kortet du kollade på tidigare.
MSI RTX 4080 Super Gaming X Slim White och ASUS RTX 4080 ROG Strix White OC har en högre Boost Clock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joshua2024:

Kvalitetsmässigt är det ingen större skillnad på Phanteks och Corsair. Största fördelen med Phanteks chassit är 360 Radiator stödet i toppen.

Jag hade bytt ut Gigabyte grafikkortet om du ska köpa idag, prestandsmässigt motsvarar det Zotac RTX 4080 Super Trinity kortet du kollade på tidigare.
MSI RTX 4080 Super Gaming X Slim White och ASUS RTX 4080 ROG Strix White OC har en högre Boost Clock.

Ja, jag valde det just för att det var bättre plats i toppen, utseendet samt priset. Jag har velat så mycket och behövde bara bestämma mig.

Grafikkortet är mest en placeholder just nu.
Ska vänta några månader med att köpa det så kan absolut bli Zotac när det väl är dags.