Snart kan du använda Swish för att självskanna dina varor

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Det är ditt val, men sprid inte falsk information 🙂

Den är helt korrekt för mig, jag kan dock inte hänvisa till information som inte förmedlas.
Det är just det som är problemet man blir behandlad efter vem man är, inte som en anonym kund, då pengar är inte betalmedlet som är högst prioriterat, utan persondata.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Den är helt korrekt för mig, jag kan dock inte hänvisa till information som inte förmedlas.
Det är just det som är problemet man blir behandlad efter vem man är, inte som en anonym kund, då pengar är inte betalmedlet som är högst prioriterat, utan persondata.

Jag håller med om att Swedbank är skit, men det är som sagt Swish denna nyhet handlar om.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Jag håller med om att Swedbank är skit, men det är som sagt Swish denna nyhet handlar om.

Nej, det funkar inte. Om det är SwedBank eller Swish är ju ett problem det också. De kan peka finger på varandra tills dom kräks.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Jag har självscannat i matbutiker i snart 20 år nu och älskar det, men just IKEA tycker jag har funkat relativt dåligt i mina krokar (IKEA Barkarby).
Möjligt att det fungerar bättre i andra butiker eller att jag alltid haft otur med timingen, men känns som att de aldrig har tillräckligt många sektioner öppna så det blir alltid kö ändå även när det är relativt lugnt i varuhuset...

Bara för att dubbelkolla så vi pratar om samma sak:
Jag menar INTE kassorna där du scannar i själva kassan utan att du scannar med mobilen MEDANS du handlar.
Jag har nämligen aldrig ens SETT någon använda dessa kassor och än mindre behövt köa för dem 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

<Uppladdad bildlänk>
Nej, det funkar inte. Om det är SwedBank eller Swish är ju ett problem det också. De kan peka finger på varandra tills dom kräks.

Här har du villkoren hos swedbank:

https://internetbank.swedbank.se/ConditionsEarchive/download?...

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Superolle:

Bara för att dubbelkolla så vi pratar om samma sak:
Jag menar INTE kassorna där du scannar i själva kassan utan att du scannar med mobilen MEDANS du handlar.
Jag har nämligen aldrig ens SETT någon använda dessa kassor och än mindre behövt köa för dem 😂

Ahaaa nej, det var just dem jag svamlade om. Jag tänkte på deras tidigare take på "självscanning" i kassan.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Tack

@Shugge
3. Tekniska förutsättningar
"Om inte annat uttryckligen överenskommits får du enbart ha
Swish på en mobil enhet som du själv äger, ensam disponerar
och med ett mobilabonnemang som du själv har."

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Tack

@Shugge
3. Tekniska förutsättningar
"Om inte annat uttryckligen överenskommits får du enbart ha
Swish på en mobil enhet som du själv äger, ensam disponerar
och med ett mobilabonnemang som du själv har."

Som sagt, Swedbank är boven här om det stämmer att deras villkor ska tokas så. Dock kan det vara så att de även menar kontantkort när de skriver "abonnemang", men det får du ta med Swedbank om du vill ha kvar Swedbank och skaffa swish.

Men som sagt, Swish i sig har inte det kravet, så sluta tro och förmedla att Swish i sig på något sätt är kopplat till kredit eller kräver att man har ett mobilabonnemang, för det stämmer inte generellt för Swish som tjänst.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Jag tycker att AI ska övervaka alla i butiken med kameror och se vilka varor man lägger i sin vagn/kasse. Sedan är det bara att betala vid utgång och gå ut.
Pffft, självscanning, rena 90-talet, hah

Permalänk
Medlem

Jag använder coop appen med Scan & Pay idag för att betala med swish, det går även att betala med swish i kortläsarna på coop men tycker det är bökigt.
Fördelen med coop appen som troligtvis inte kommer finnas i swish appen är allergiinformationen för matvaror.
Jag hade använt denna funktionen i swish appen beroende på vilka butiker som det fungerat i.

Skrivet av jokke:

"Postbanken" det var tider det. Har fortfarande mardrömmar av Ernst-Hugo.

PK-banken på den tiden det fanns riktiga postkontor.
Minns deras bankbok än idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

<Uppladdad bildlänk>
Nej, det funkar inte. Om det är SwedBank eller Swish är ju ett problem det också. De kan peka finger på varandra tills dom kräks.

Swedbank vill ha endast kunder som tvättar stora belop och statliga kontrakt för tjäna pengar på bland annat löneutbetalningar.

Swish sköts inte av bara Swedbank utan är en tjänst som ägs av alla banker tillsammans.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Samtidigt har Ica blandat slutat tillåta Swish just för alla dessa fejk appar.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Samtidigt har Ica blandat slutat tillåta Swish just för alla dessa fejk appar.

Fejkappar fungerar bara när du ska visa betalningen för en människa som på inget sätt kan verifiera att betalningen gått igenom, det lär inte dyka upp en fejkapp som genererar en korrekt QRkod..

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av adfactory:

Fejkappar fungerar bara när du ska visa betalningen för en människa som på inget sätt kan verifiera att betalningen gått igenom, det lär inte dyka upp en fejkapp som genererar en korrekt QRkod..

Man verifierar genom att man får en notis i sin egen telefon. Om mottagarens app inte har kontakt med banken får sändaren istället ett felmeddelande. Så, den situationen att det skulle gått iväg från sändaren utan att nå mottagaren, finns inte.

Sen om man ska köra swish för betalningar i kassa på riktigt och inte bara som hotfix när andra system gått ner, så är det snarare kassan som kommer visa en qr för kunden, som får scanna, godkänna mottagare och belopp i sin app. Kassan printar kvitto när den fått betalningen..

Den här funktionaliteten finns redan i swish, det är inte många butiker som börjat med det bara.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Man verifierar genom att man får en notis i sin egen telefon. Om mottagarens app inte har kontakt med banken får sändaren istället ett felmeddelande. Så, den situationen att det skulle gått iväg från sändaren utan att nå mottagaren, finns inte.

Sen om man ska köra swish för betalningar i kassa på riktigt och inte bara som hotfix när andra system gått ner, så är det snarare kassan som kommer visa en qr för kunden, som får scanna, godkänna mottagare och belopp i sin app. Kassan printar kvitto när den fått betalningen..

Den här funktionaliteten finns redan i swish, det är inte många butiker som börjat med det bara.

Jag undrar varför inga kassor visar mottaget belopp för personalen och skriver ut kvitto... känns ju som en liten detalj att fixa som gör stor skillnad i verkligheten. Säkert en kostnad involverad så klart men det skulle avlasta personalen på ett inte obetydligt sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Lite som att PostNord ska plötsligt agera som en bank? Kan jag bli mer tydlig?

iofs inte mer än 15-20 år sedan man kunde betala räkningar på postkontoren (när posten fortfarande hade egna postkontor). Sedan fanns postbanken (det som senare bytte namn till Postgirot och sedan Plusgirot).

https://sv.wikipedia.org/wiki/Postbanken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Stickprov/kontroller likt de har nu lär nog inte försvinna Skulle inte förvåna mig om de flesta skulle implementera detta i samma område som "självscanningen" där du måste blippa "swish-kvittot" innan "portarna öppnar sig och du kan gå ut" och då, precis som nu, "flaggas" för en kontroll

Precis så här jag gör när jag handlar på Willys. Vissa av deras butiker med självscanning har funktionen att man gör det via mobilen direkt i Willys app.
Man scannar en kod när man går in i butiken för att "starta", sedan en vid självscanningsområdet för att "avsluta" och betala. Sen får man en kod man scannar vid porten för att bli utsläppt.
Mkt smidigt och man slipper ta i de äckliga självscanningshandtagen.

Förövrigt är väl problemet med Swish att det drar pengar från ett bankkonto.
Ingen ekonomiskt lagd människa använder väl bankkonto idag.
Det finns ju massvis med gratis kreditkort som ger cashback. Jag har betalat allt med kreditkort sedan åtminstone 20 år tillbaka. Blir några tusenlappar om året "gratis". Inte lagt ett öre på kreditränta, betalar alltid hela summan i tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Swedbank vill ha endast kunder som tvättar stora belop och statliga kontrakt för tjäna pengar på bland annat löneutbetalningar.

Swish sköts inte av bara Swedbank utan är en tjänst som ägs av alla banker tillsammans.

Det gäller väl alla banker, de vill ha de stora kunderna och har inget ansvar för småkunder.
Mycket av informationssamlandet är ju för att ta reda på värdet på varje vandrande pengapåse(människa).
Att skaffa ett konto hos en bank idag är hur det brukade vara att be om lån, man får gå in med mössan i hand och sälja in sig.
Tro mig jag har försökt, de vill bara ha information och sedan tar dom 3 månader på sig innan man får dra ur dom ett nej. (erfarenhet från länsförsäkringar)

Med kontanter kan man kapa mellanhanden(banken), medans med Swish så får man ytterligare en mellanhand, för att inte tala om ansvarsförskjutningen att kund ska ha med sig betalningsapparaten.
Att det blir billigare för butiken med denna lösning är ju såklart rimligt i klang med extrapriser.
Som kund och ej teknisk analfabet utvärderar jag alltid om ny teknik faktiskt är bättre innan jag hoppar på bandvagnen och allt oftare finner jag den sämre.

Att handla med Swish har inget egenvärde för mig som person, därför vore det för mig mer intressant att veta vad som är så bra med den betalmetoden?

-Identifiering av motpart javisst (digitalt visitkort), men vad ska man göra med den informationen, börja med förföljelse(stalking), skicka till kronofogden (600Kr avgift) vid lurendrejeri?

-Kul att testa ny teknik, visst, men när anden är ute ur flaskan (informationen delgiven, GDPR kringgås superlätt med EULA) är den svår att stoppa tillbaks.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk

Swish mellanhand, ja tjänstemässigt, men rent tekniskt flyttas inga pengar i swishsystemet.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Det gäller väl alla banker, de vill ha de stora kunderna och har inget ansvar för småkunder.
Mycket av informationssamlandet är ju för att ta reda på värdet på varje vandrande pengapåse(människa).
Att skaffa ett konto hos en bank idag är hur det brukade vara att be om lån, man får gå in med mössan i hand och sälja in sig.
Tro mig jag har försökt, de vill bara ha information och sedan tar dom 3 månader på sig innan man får dra ur dom ett nej. (erfarenhet från länsförsäkringar)

Med kontanter kan man kapa mellanhanden(banken), medans med Swish så får man ytterligare en mellanhand, för att inte tala om ansvarsförskjutningen att kund ska ha med sig betalningsapparaten.
Att det blir billigare för butiken med denna lösning är ju såklart rimligt i klang med extrapriser.
Som kund och ej teknisk analfabet utvärderar jag alltid om ny teknik faktiskt är bättre innan jag hoppar på bandvagnen och allt oftare finner jag den sämre.

Att handla med Swish har inget egenvärde för mig som person, därför vore det för mig mer intressant att veta vad som är så bra med den betalmetoden?

-Identifiering av motpart javisst (digitalt visitkort), men vad ska man göra med den informationen, börja med förföljelse(stalking), skicka till kronofogden (600Kr avgift) vid lurendrejeri?

-Kul att testa ny teknik, visst, men när anden är ute ur flaskan (informationen delgiven, GDPR kringgås superlätt med EULA) är den svår att stoppa tillbaks.

Swish är en möjliggörare i loppis/cafe/begagnat situationer, för att du kan lösa säker betalning optiskt mellan två mobiler. Men som betalningslösning i butik tycker jag det löser ett problem som ingen riktigt har, särskilt i ett land där varenda jäkel redan har kort i någon form + internationellt gångbara sätt att betala med mobilen som google/apple pay osv.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Med rejält sänkt pris, då kan de få utnyttja min telefon till att scanna deras varor.
Men är det samma pris, nej rakt av.
Det gäller då stora butiker.

Små caféer etc där kan jag absolut scanna en bulle och betala med swish.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superolle:

Alltså... Jag skäms för hur ofta jag ränner på IKEA men gud vad jag älskar denna funktionen.
Absolut smidigaste lösningen jag sett när det kommer till självscanning men framförallt: ALDRIG kö.

Samma.

Jag pratade med en butikschef för den lokala Coop, han sade att snatteri har alltid förekommit, och det är alltid samma typer varje gång. Det finns mera snatteri än man tror, men det har intet med självscanning att göra, är man en typ som snattar så är man bara benägen att vara så. Någon gör det för att dom är fattiga, någon gör det för kicket och spänningen, andra är kleptomaner.

Men dom allra flesta är ärliga, så det finns ingen skillnad på om du går förbi kassan medan kassören är upptagen med att scanna varorna för dig eller om du går rakt ut dörren, är du en snattare så är du en snattare, du fångas på kameran ändå.

Så personligen tycker jag det är jättesmidigt med att scanna själv, det går inte speciellt snabbt då många är så sega med att scanna sina varor, men det är absolut för mig att föredra då jag slipper att andas och hostas i nacken av folk som inte håller avstånd, jag behöver inte en kassör som har tagit i allt vad folk har rört vid, så det blir direkt från hyllan ner i min varukorg, snabbt, praktisk, hygienisk, ingen käbbel, smidigt - älskar det.

Permalänk
Medlem

Så länge det löser lagen om kassaregister så kan det vara något för mindre butiker. Så man slipper separat register. Så att den här swish-lösningen inte bara blir ett interface.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Ahaaa nej, det var just dem jag svamlade om. Jag tänkte på deras tidigare take på "självscanning" i kassan.

Dom scanstationerna är ju totalt överlägsna om man småhandlar, att packa ner saker i den ordning dom står i butiken leder alltid till mosade frukter och en allmänt dålig fördelning i påsen/ryggan. Om jag däremot bara fyller på kundkorgen för att sedan gå och scanna allting i den ordning man vill packa ner det så fungerar det prima

För övrigt trevligt initiativ av swish, men som någon tidigare var inne på så är självscanning med mobilen ett satans otyg (och enligt mig även självscanning med pistol). Kan tänka mig att det fungerar okej om man handlar med vagn då man kan ha flera påsar ståendes i vagnen och således slipper packa om. Men för mig som korghandlare är scanstationerna överlägsna.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem

Handlar man mer än två saker vill man inte gå omkring med mobilen.
Skulle hellre se ett rfidsystem som registrerar alla varor man lägger i kundvagnen så checkar man ut automatiskt.
Visserligen inget med swish att göra, men swish använder jag nästan bara vid privatköp eller hos få handlare som inte tar kort.

Permalänk
Medlem

Jag använder "Scan&Go" på lokala Willys genom deras egen app och det funkar fint, scannar i butiken och betalar med Swish utan att gå till någon kassa.
Slipper hålla i pistol full med bakterier från tusentals andra kunder. Om Swish lägger till egen funktion så är det ok för min del.

Visa signatur

Spel/multimedia burk: ASUS Prime B660-Plus D4. PNY CS2140 M.2 NVMe Gen 4 500GB. Kingston Fury 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz. Intel Core i3 12100F 3.3 GHz 12MB. DeepCool AG400. PowerColor Radeon RX 6600 8GB Fighter. DeepCool PK650D 650W. Kolink Observatory HF Mesh. Skärm: Samsung 65" Q77C 4K QLED. Ljud: Yamaha 5.1 förstärkare. XTZ 93:22 frontar, Eltax Monitor III bak. Audio Technica ATH-M50x

Permalänk
Medlem

Ngt jag tänkt på som liten fördel om vi alla i Sverige börjar använda swish är väl att lite mer pengar stannar kvar i Sverige.

Annars skickas väl ngn procent av varje köp du gör med Visa lr Mastercard iväg till dessa amerikanska bolag & globala investerare. Svenska bankerna som står bakom swish har globala ägare också, men ägs nog till störst del av svenskar - home bias.

Vet inte hur stor effekt detta skulle ha på vår ekonomi, vore intressant med ngn som har inblick / forskning på området.

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Handlar man mer än två saker vill man inte gå omkring med mobilen.
Skulle hellre se ett rfidsystem som registrerar alla varor man lägger i kundvagnen så checkar man ut automatiskt.
Visserligen inget med swish att göra, men swish använder jag nästan bara vid privatköp eller hos få handlare som inte tar kort.

Gamlingar behöver dö ut innan sådana system.

Hade varit perfekt att scanna BankID innan man går in sen bara plocka på sig saker som dras eller blir faktura när man går ut

Permalänk
Medlem

Vad är fördelarna med att betala med Swish istället för kort då?

Permalänk
Skrivet av Ario_Nuke:

Vad är fördelarna med att betala med Swish istället för kort då?

Smidigt mellan privatpersoner. svårt att köpa beg TV på blocket och betala Berith i Skogås med kort...
i butik, same same

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|