Sälja hårddisk, räcker formatering?

Permalänk
Medlem

Sälja hårddisk, räcker formatering?

Hej,

Ska sälja min stationära dator och har två SSD-diskar, den ena har suttit i datorn säkert 11-15 år, den andra 4-6 år, så finns ju mycket gammal skit på dom som jag inte vill att en ny ägare ska kunna ta del av såklart. Ser att samsung magician finns där man kan göra en secure erase men då krävs ett usb-minne vilket jag inte har. Räcker det att högerklicka på disken i windows och trycka formatera på bägge diskarna?

Har inget känsligt på diskarna, så behöver absolut inte vara värsta värsta krypterade borttagningen, men ändå lagom så att säga utan att överdriva. Hur gör jag det på bästa sätt utan usbsticka?

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem

Att formatera en partition skriver normalt bara en ny filtabell till den, men det mesta av datan kommer fortfarande ligga kvar rent fysiskt och kan eventuellt återskapas. SSDer rensar dock oanvänt minne för att hålla prestandan uppe, men det är något som sköts internt över tid och du kan inte veta vilken data som fortfarande ligger kvar i minnet vid en viss tidpunkt.

Så för SSDer är secure erase det bästa valet, det är trots allt precis vad funktionen är till för. Normalt brukar man rekommendera att använda tillverkarens eget verktyg, men om du inte kan få tag på ett USB-minne så borde det finnas andra verktyg.

KillDisk kan göra secure erase, men jag vet inte om det fungerar med gratis-versionen eller från Windows. De flesta verkar annars rekommendera PartedMagic, men det programmet kostar pengar och då kan du ju lika gärna gå och köpa ett billigt USB-minne istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Att formatera en partition skriver normalt bara en ny filtabell till den, men det mesta av datan kommer fortfarande ligga kvar rent fysiskt och kan eventuellt återskapas. SSDer rensar dock oanvänt minne för att hålla prestandan uppe, men det är något som sköts internt över tid och du kan inte veta vilken data som fortfarande ligger kvar i minnet vid en viss tidpunkt.

Så för SSDer är secure erase det bästa valet, det är trots allt precis vad funktionen är till för. Normalt brukar man rekommendera att använda tillverkarens eget verktyg, men om du inte kan få tag på ett USB-minne så borde det finnas andra verktyg.

KillDisk kan göra secure erase, men jag vet inte om det fungerar med gratis-versionen eller från Windows. De flesta verkar annars rekommendera PartedMagic, men det programmet kostar pengar och då kan du ju lika gärna gå och köpa ett billigt USB-minne istället.

Såg att mitt moderkort (MSI) har en funktion secure erase+, bör den vara likvärdig som samsungs egna secure erase?

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Såg att mitt moderkort (MSI) har en funktion secure erase+, bör den vara likvärdig som samsungs egna secure erase?

Ja, secure erase är ett standardkommando, så om moderkortet har den funktionen så ska det fungera precis lika bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Såg att mitt moderkort (MSI) har en funktion secure erase+, bör den vara likvärdig som samsungs egna secure erase?

Du kan även skriva massa 0or till disken ett par gånger efter om du vill vara ännu säkrare

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Du kan även skriva massa 0or till disken ett par gånger efter om du vill vara ännu säkrare

Det skulle i så fall vara om tillverkaren inte implementerat secure erase korrekt, annars är det bara slöseri med skrivcykler.

Permalänk
Medlem

@SwedZi nej du måste skriva över disken, antingen med någon form av program som gör det åt dig. Alternativt kan man kopiera skräpdata om du har det, dvs om du fyller upp i stort sett hela hårddisken. Sedan kan man kasta skräpdata, visst går det att göra undelete på det men om det är skräpdata så kvittar det anser jag.

Vad ska köparen med skräpdata till, det viktiga är att det inte åker med viktig personlig data eller sådant som andra inte ska ta del av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

@SwedZi nej du måste skriva över disken, antingen med någon form av program som gör det åt dig. Alternativt kan man kopiera skräpdata om du har det, dvs om du fyller upp i stort sett hela hårddisken. Sedan kan man kasta skräpdata, visst går det att göra undelete på det men om det är skräpdata så kvittar det anser jag.

Vad ska köparen med skräpdata till, det viktiga är att det inte åker med viktig personlig data eller sådant som andra inte ska ta del av.

Tack för svar, som jag skrev ovan, bör det räcka med MSI inbyggda secure erase+ som finns i moderkortet?

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem

Brukar köra en full format så får man dåliga sektorer borta också.

Permalänk
Sötast

Vill du vara säker på att din data är din data? Behåll diskarna
Vill du vara hyfsat säker på att din data är din data? secure erase
Bryr du dig inte om din data? well there you go.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Hej,

Ska sälja min stationära dator och har två SSD-diskar, den ena har suttit i datorn säkert 11-15 år, den andra 4-6 år, så finns ju mycket gammal skit på dom som jag inte vill att en ny ägare ska kunna ta del av såklart. Ser att samsung magician finns där man kan göra en secure erase men då krävs ett usb-minne vilket jag inte har. Räcker det att högerklicka på disken i windows och trycka formatera på bägge diskarna?

Har inget känsligt på diskarna, så behöver absolut inte vara värsta värsta krypterade borttagningen, men ändå lagom så att säga utan att överdriva. Hur gör jag det på bästa sätt utan usbsticka?

Secure erase räcker långt och är rekommenderat för SSD då det inte (eller åtminstone minst) förbrukar disken.

Det här med att man måste skriva över disken kommer från gammalt och gäller snurrdiskar under 1GB i praktiken. Där räcker en vanlig formatering med överskrivning.

På den tiden disken var under 1GB så var spåren "breda nog" för att skriva bredvid. Men här pratar vi enstaka bitar som inte ens är från samma byte. Så det är så komplicerat att endast FBI, SÄPO och Ryssland är intresserade av informationen.

SSD är tekniskt så stor skillnad mot snurrdiskar att det dessutom inte lagrar gammal information. Ett problem som företag som räddar data flaggat för.

Har du så känslig information hade du antingen inte ens frågat här. Inte ens polisen kan ta ut data från en formatering med överskrivning idag.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Ja, teoretisks sett räcker det med en formatering men som ovanstående skrivit flertalet gånger så skulle jag ändå välja att köra Secure Erase för att vara på den säkra sidan. Jag skulle vara väldigt obekväm om ens foton börjar cirkulera på nätet bara för att någon djupdykt i en begagnad disk.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.