Permalänk
Medlem

Behöver hjälp med js/html

Hej. jag har hållit på med html i ca 1 år och håller nu på med min hemsida. hemsidan ska vara klar inom 3v (deadline) och jag behöver hjälp med att kunna skicka mail. hittils har man kunnat ett fake mail. hemsidan säger bara att det är skickat fast på låtsas.
har skaffar emailjs för att skicka mail osv
behöver nu hjälp med att lägga till en button som har function att faktist skicka mail. och hur man gör så dessa två filer (1 html fil och 1 js fil) pratar med varandra...

tacksam för alla svar.

här är mitt javascript:

function sendmail(){ let parms = { email : document.getElementById("email").value, subject : document.getElementById("subject").value, mes : document.getElementById("mes").value, } emailjs.send("service_jxpk88c", "template_8tq0jej",parms).then(alert(Email)) }

här är båda mina knappar (ingen av de funkar)

<button type="submit" onclick="SendMail()">Skicka</button> <input type="submit" value="Submit" onclick="semdmail()">

vill gärna ha hjälp då detta är det sista för ett godkänt gymnasie arbete.
har kollat flera yt-videos och ingen är till hjälp. alla har sina script och allt klart redan och visar i en ms och går vidare.

Permalänk
Geeks
Jobbar med data

Du lyckas inte exekvera sendmail funktionen? Antar att du lagt en console.log för att se att den körs.

JavaScript är case-sensitive. Och en button-element är rätt.

<button onclick="sendmail()">Skicka</button>

Du har stavat fel på sendmail() inuti din input-submit. m och inte n.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jreklund:

Du lyckas inte exekvera sendmail funktionen? Antar att du lagt en console.log för att se att den körs.

JavaScript är case-sensitive. Och en button-element är rätt.

<button onclick="sendmail()">Skicka</button>

Du har stavat fel på sendmail() inuti din input-submit. m och inte n.

tack så mycket. hade aldrig sett att jag stavat fel. får testa o se om det funkar när jag kmr t skolan imorn:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av jreklund:

Du lyckas inte exekvera sendmail funktionen? Antar att du lagt en console.log för att se att den körs.

JavaScript är case-sensitive. Och en button-element är rätt.

<button onclick="sendmail()">Skicka</button>

Du har stavat fel på sendmail() inuti din input-submit. m och inte n.

vet du vad felet är här?

let parms = { email : document.getElementById("email").value, subject : document.getElementById("subject").value, mes : document.getElementById("mes").value, }

Permalänk
Medlem

function sendmail(){ let parms = { email : document.getElementById("email").value, subject : document.getElementById("subject").value, mes : document.getElementById("mes").value, } emailjs.send("service_jxpk88c", "template_8tq0jej", parms) .then(function(response) { alert("E-post skickad!"); }, function(error) { alert("Något gick fel: " + error); }); }

Visa signatur

Dell dimension 4600, geforce 6600 gt, 1536 ram,

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobbyem:

function sendmail(){
let parms = {
email : document.getElementById("email").value,
subject : document.getElementById("subject").value,
mes : document.getElementById("mes").value,
}

emailjs.send("service_jxpk88c", "template_8tq0jej", parms)
.then(function(response) {
alert("E-post skickad!");
}, function(error) {
alert("Något gick fel: " + error);
});
}

koden funkar och skickar iväg ett mail då och då. dock är Brackets inte glad över att jag använder "let" (kolla bild nedan)

Permalänk

let använder man när man vill kunna omdefiniera variabeln, du vill använda const.

Visa signatur

www.uu.se - some kind of university | www.hirr.org.uk - ain't no mountain high enough | www.bajenfans.se