Permalänk

Mobilt bredband med obegränsad data

Nu vet jag att ingen har obegränsad data utan gränsen ligger någonstans på 50GB per dag eller liknande, någon kan komma med motbevis om jag har fel i detta fallet. Det gäller en vän som bor i ett hus som är inlåst på Telia och det finns inga alternativ. Vännen betalar 549 kr per månad för 100/100mbit. Extremt dyrt med andra ord!

Är det värt att byta till mobilt bredband med obegränsad data?

Permalänk
Medlem

https://www.mobiltbredband.se/ Jag får fram Chili 100Mbit "Fri Surf" för 399kr efter kampanj.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Skrivet av Ohem:

https://www.mobiltbredband.se/ Jag får fram Chili 100Mbit "Fri Surf" för 399kr efter kampanj.

Tack! Brukar dessa 5G-modem komma med Wifi?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Tack! Brukar dessa 5G-modem komma med Wifi?

Det varierar på erbjudandet.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Frågan är om det är värt att byta bort en fast lina (låg latens, stabil hastighet) mot mobilt bredband som kan svaja ganska ordentligt.
Visst, det är mycket pengar men man vill ju ändå att internet ska funka.
Kan vara värt att prova ett tag men mitt tips är att inte binda upp sig på en längre period på det mobila bredbandet, helst obundet och testa i några månader.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem

Aldrig att jag hade bytt fiber mot mobilt. Jag jobbar mycket hemifrån så mitt nät är heligt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Dinkefing:

Är det värt att byta till mobilt bredband med obegränsad data?

Nej absolut inte.
Har man möjlighet till fiberanslutning så använder man den.
Det enda mobilt bredband är bättre på är mobilitet, allt annat är sämre så ska man ha det i ett hus är det inget bra alternativ.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Nu vet jag att ingen har obegränsad data utan gränsen ligger någonstans på 50GB per dag eller liknande, någon kan komma med motbevis om jag har fel i detta fallet. Det gäller en vän som bor i ett hus som är inlåst på Telia och det finns inga alternativ. Vännen betalar 549 kr per månad för 100/100mbit. Extremt dyrt med andra ord!

Är det värt att byta till mobilt bredband med obegränsad data?

Hej Sedan flera år har jag mobilt bredband Utan gräns. Jag har tele2. Streamar otroligt mycket helt utan strul. Bredbandet har gått ner ca 15 min på 5 år vilket är bättre än mitt tidigare fiber.

Bredbandet kostar 399 kr/mån. och Tele2 lovar mellan 50-80 mb/s. Men normalt får jag minst 130 /40 mb/s. När jag använde min iphone som hotspot fick jag 430/50 mb/s! Så begränsningen ligger tydligen hos min router en Huawei.

Tillägg i texten
Permalänk
Skrivet av snickie:

Hej Sedan flera år har jag mobilt bredband Utan gräns. Jag har tele2. Streamar otroligt mycket helt utan strul. Bredbandet har gått ner ca 15 min på 5 år vilket är bättre än mitt tidigare fiber.

Bredbandet kostar 399 kr/mån. och Tele2 lovar mellan 50-80 mb/s. Men normalt får jag minst 130 /40 mb/s. När jag använde min iphone som hotspot fick jag 430/50 mb/s! Så begränsningen ligger tydligen hos min router en Huawei.

Låter bra men nog bäst vännen stannar på fibern. Finns så många fördelar med fiber över trådlöst mobilt bredband.

Permalänk
Medlem

I min lägenhet är jag låst till Telia också och när man fick mejl förra året att månadskostnaden skulle höjas till 569 kr/mån efter inflyttningserbjudandet tog slut så började jag titta på mobilt bredband och skaffade istället Comviq Mobilt Bredband för 349/mån när jag såg erbjudandet. Jag införskaffade det via Bredbandsval och tog bredband utan bindningstid, vilket lämnade mig utan router då denna bara var med på köpet om man tog med bindningstid. Slängde ihop min egen lösning med den billigaste OpenWRT-kompatibla ASUS:en med Wifi 6 (AX) och det mest prisvärda 4G-modemet på Ebay. I början av förra månaden blev det lite kaos tack vare felaktig info hos Bredband2 som gjorde att jag avslutade abonnemanget på premissen att spara pengar, men blev lämnad utan någon uppkoppling alls istället. Så februari blev en Tele2-månad då jag blev övertalad av lokal säljare att deras "obegränsade" abonnemang var hanterbart och det var bara att SMS:a när gränsen var nådd så skulle allt funka igen, men icke, för efter jag gjort slut på datan så var routerns uppkoppling helt kapad. Förtvivlad så kolla jag på riktiga mobila bredband igen och såg Comviq hade sitt mobila bredband för 299/mån om man band sig i två år, så jag tog det erbjudandet och nu har jag stabil och snabb uppkoppling igen.

TL;DR är att jag är jättenöjd med Comviqs mobila bredband, får i testet jag gjort nu 110/38 med en svarstid på 30 millisekunder på Bredbandskollen men det kan variera beroende på när på dagen man testar, och med vilken enhet. Erbjudandet från Comviq finns på mobiltbredband.se och du får också en router på köpet då det är 24 månaders bindningstid. För mig är det helt klart värt det, har inta haft några problem och är som sagt jättenöjd.