Glad över funna genvägar i Win11 (Prnt Scrn och Visa Skrivbordet)

Permalänk
Medlem

om du har musen på vänster sida om tangentbordet
CTRL + INSERT = Kopiera
SHIFT + INSERT = Klistra in

Visa signatur

Phanteks Eclipse P400S | Corsair RM850x V2 Vit
Gigabyte B550M DS3H | Ryzen 9 5900X | ADATA XPG DDR4 2x16 Gig 3000Mhz
Arctic Cooling Liquid Freezer II 360 | Samsung och Crucial SSD
RTX 4070 FE | Acer Predator Z321QU | BenQ PD3200Q
Apple Airport Extreme x 5 | Bahnhof 500/500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Nope det var på. så kan inte va rätt inställning.

https://i.imgur.com/pTNcyO7.png

23h2 22631.3235

Märkligt.
Och logo + shift + s öppnar skärmurklipp?

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Redaktion
Nyhetsredaktör

Vad hade livet varit utan Ctrl+Z och Ctrl+Y

Permalänk
Medlem

Windows + L varje gång man ska på muggen

Windows + . När man vill ha emojis

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Alt+print scrn = skärmfoto av aktuellt fönster/applikation överst på skärmen.

Typ måste att använda om man har flera skärmar för att slippa klippa bort skärm 2+

Eller slippa klippa ut fönstret i paint manuellt.

Jag kan lära dig se
Bortom magiska under
Oförglömliga stunder
Om du flyger bort med mig

En helt ny värld
Ifrån ett annan perspektiv
Ingen bestämmer här, var och när...
Skaffa Green Shot

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Dessa två har tjänat mig genom urminnes tider. Plus en till. Ett spel eller så hänger sig och aktivitetshanteraren öppnar i bakgrunden.

Ctrl-shift-esc följt av windowsknappen-shift-vänsterpil. Flyttar det aktiva fönstret en monitor till vänster.

I aktivitetshanteraren kan du även gå in på options/inställningar och bocka i "Always on top."

Permalänk
Medlem

Dom mest flitigt använda:

WIN+SHIFT+S = Snippet
WIN+SHIFT+A = Mute mic (kanske är via PowerToys dock). Mycket användbar när man kör studiomikrofon utan mute-knapp.

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem

WIN + X + U + U = Shut down
WIN + X + U + R = Restart
WIN + X + U + I = Sign Out

Mina absoluta favoriter :). För en som delar en dator med en tonåring är sign out väldigt nice men speciellt genvägen för shutdown är awesome när man slutar gamea för dagen.
Finns mycket fint under WIN + X menyn.

Permalänk
Medlem

WIN+Z har blivit ett måste sedan vi fick ultrabreda skärmar på jobbet. Fönsterarrangeringshjälp, kan man väl kalla det. Använd tillsammans med en siffra för att snabbt och lätt placera ett fönster någonstans på skärmen.
Funkar i W11, samt tidigare versioner tillsammans med Powertoys.

Permalänk
Skrivet av maweric:

Märkligt.
Och logo + shift + s öppnar skärmurklipp?

nope. händer inte ett shit.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av kyre:

Jag kan lära dig se
Bortom magiska under
Oförglömliga stunder
Om du flyger bort med mig

En helt ny värld
Ifrån ett annan perspektiv
Ingen bestämmer här, var och när...
Skaffa Green Shot

som sagt ALT+Print Screen sitter typ tatuerat i hjärnbarken sen urminnes tider för att printa bara aktuellt fönster/applikation vilket är typ 99% av vad jag ändå använder skärmdump till.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Win+X är bra.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

Några favoriter som jag kommer att tänka på på rak arm:

Super+e öppnar explorer.exe
Super+d för att trolla fram skrivbordet, respektive att trolla tillbaka applikationerna
Super+x för genvägsmenyn kopplad till startknappen
Super+l för att låsa skärmen
Super+p välja bildskärmsanvändning

Super+Piltangenter flyttar runt nuvarande fönster till förutbestämda ytor, lite halvvägs till tiling-tänk
Shift+Super+Piltangenter flyttar runt nuvarande fönster mellan skärmar

Alt+Space för att få fram aktiv applikations klassiska gamla "minus"-meny

Alt+PrtScrn Skärmdump av aktivt fönster (ser att folk blir upprörda att detta används efter att Microsoft skapat genvägar till snipping tool som ju i sig är en relativ nymodighet, men svårt att lära om)

Alt+F4 stänger aktivt program (vilket väl iaf alla här lär veta), men har även partytricket att också fungera på skrivbordet om man behöver starta om t.ex.
Ctrl+w stänger aktiv flik
Alt+Tab/Shift+Alt+Tab Bläddra framlänges/baklänges bland fönster
Ctrl+Tab/Shift+Ctrl+Tab Bläddra framlänges/baklänges bland flikar
Super+Tab för hantera öppna applikationer, är väl mest relevant som komplement till alt-tab om man använder virtuella skrivbord eftersom denna integrerar i det systemet (var något slags meningslös "flashig" variant av Alt-Tab från början vad jag minns)

Ctrl+r i Powershell, för sök i historiken (precis som i många andra skal)
Ctrl+w i Powershell, för att sudda ord (precis som i många andra skal)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mortac:

I aktivitetshanteraren kan du även gå in på options/inställningar och bocka i "Always on top."

Tror du att ett fryset spel bryr sig om 'always on top' 🫡

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

nope. händer inte ett shit.

Då låter det som om skärmverktyget appen inte finns på datorn, eller inte är uppdaterad. Kolla MS Store efter uppdateringar till den appen.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Det

Skrivet av mpat:

Variant på detta: Win-K för att ansluta sig till trådlösa enheter. Typ Bluetooth, men funkar också på trådlösa projektorer som en del har.

Fick inte denna att funka på win11. Kör istället win-A sen får man klicka på bluetooth symbolen.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Medlem

En snabb ALT + F4 när ngn annan sitter vi datorn är en gammal favorit.

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

nope. händer inte ett shit.

Då har du problem

Edit: om du trycken logo + x och kollar installerade appar, finns skärmklippverktyget installerat?

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Skrivet av go64:

WIN+Z har blivit ett måste sedan vi fick ultrabreda skärmar på jobbet. Fönsterarrangeringshjälp, kan man väl kalla det. Använd tillsammans med en siffra för att snabbt och lätt placera ett fönster någonstans på skärmen.
Funkar i W11, samt tidigare versioner tillsammans med Powertoys.

Coolt.
Gillar också mycket (som redan nämnts) Windows-tangenten + piltangenter och hur fönster kan flyttas runt och maximeras (pil upp) och minimeras (pil ned). Denna funktionen WIN+Z var ju också fin.

Just detta med den tjusiga fönsterhanteringen som är inbyggd i Windows är något jag saknar när jag sitter på jobbdatorn med MacOS. Som tur är finns exempelvis Rectangle som räddar läget där: https://rectangleapp.com/

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Då låter det som om skärmverktyget appen inte finns på datorn, eller inte är uppdaterad. Kolla MS Store efter uppdateringar till den appen.

Skrivet av maweric:

Då har du problem

Edit: om du trycken logo + x och kollar installerade appar, finns skärmklippverktyget installerat?

inget större problem klarar mig ändå.

bild tagen med ALT+Print screen

sparade mig behovet av extra klick och behöva rita en ruta runt startmenyn.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Förutom ctrl-x-c-v, alt tab antar jag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av OCooltNamn:

Självklart måste ju Shift+Ctrl+Win+Alt+L nämnas som en av de mest användbara kommandona

Hahaha, vad i...... well... det var ett intressant och något udda kortkommando

Permalänk
Medlem

Win + L för att låsa skärmen.

(När folk brukar fråga hur man "undockar" i EVE Online så är det vanligaste svaret Alt+F4. Inte snällt, men en bra shortcut i Windows. )

Visa signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Permalänk
Skrivet av CGI:

Win + L för att låsa skärmen.

(När folk brukar fråga hur man "undockar" i EVE Online så är det vanligaste svaret Alt+F4. Inte snällt, men en bra shortcut i Windows. )

Win+L är en av genvägarna som borde tas bort...

Värdelös funktion på gemensamma datorerna vi har där typ 50 konton kan va inloggade samtidigt med lite allt möjligt igång på en liten hp minidator med typ 4gb ram vilket gör den typ obrukbart slö...

Och kastar man ut alla för att få lite fart på den blir det ett jävla liv för hälften hade inte sparat när de gick iväg från den som de klantarslen de är...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Mest använda både på jobbet och hemma:
Win+E för utforskaren (använt Windows 75% av mitt liv men lärde mig denna för några månader sedan..)
Win+V för klistra-historik
Win+Shift+S för skärmklippsverktyget
F2 för att namnge fil i utforskaren

Visa signatur

E-penis: Raven
Tangentbord: LongPlanck

Såld: El Diablo, MakerBox 1.0, MakerBox 2.0, Nucleus, Tetris, Molly

Permalänk
Medlem

Microsoft Powertoys ger fler roliga kommandon med bland annat en färgväljare genom win+shift+c. Vilket blir riktigt behändigt när man meckar frontend och vill ha hex färgen till en knapp, utan att dyka ner i DOM med inspect. se i action här: https://learn.microsoft.com/sv-se/windows/powertoys/color-pic...

Samt en snabb start lik den i macos med kommando alt+space: https://learn.microsoft.com/sv-se/windows/powertoys/run

powertoys finns i microsoft store, vilket även gör den tillgänglig med winget i terminalen. om du vill testa på en installation endast med tangentbordet kan du behöva admin behörighet på vissa datorer. kör då win+r, skriv cmd och avsluta med ctrl+shift+enter för att öppna en terminal med admin behörighet. sedan kör du installationen genom : "winget install powertoys --source msstore".

Permalänk
Medlem
Skrivet av SebbeL:

Samt en snabb start lik den i macos med kommando alt+space: https://learn.microsoft.com/sv-se/windows/powertoys/run

Den där återanvändningen av Alt+Space är ju ett lite konstigt val eftersom den genvägen använts till annat sedan eldkvarn brann typ.

Personligen mappar jag om den för att inte bli galen, men folk kanske slutat använda alt-space i tillräcklig utsträckning för att det ska vara nästan rimligt?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Fel knappar! (muskelminnet gör mac kommandon hela tiden) Hah... Jag sitter på en mac tangentbord ansluten till en windows dator och har varit mac användare i 20 år men jag måste säga att CMD(win-knapp)+ALT+S är en favorit tillsammans med CTRL+V. Tror faktiskt de är de enda jag använder.

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem

Win + Shift + S, sen markera area som printscreenas

Visa signatur

i5-8600k, 64GB 3200Mhz, Asus 3080Ti, Samsung 960 PRO 512GB, 2x Predator 27" IPS 1440p G-Sync 144Hz
- Citera gärna för svar! -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Win+L är en av genvägarna som borde tas bort...

Värdelös funktion på gemensamma datorerna vi har där typ 50 konton kan va inloggade samtidigt med lite allt möjligt igång på en liten hp minidator med typ 4gb ram vilket gör den typ obrukbart slö...

Och kastar man ut alla för att få lite fart på den blir det ett jävla liv för hälften hade inte sparat när de gick iväg från den som de klantarslen de är...

Det handlar ju inte om genvägen utan funktionen att låsa datorn överhuvudtaget. Man kan låsa datorn på skärmen som kommer upp med Ctrl-Alt-Del. Vill man inte ha den så kan admin stänga av den.

Visa signatur

5900X | 6700XT