Kylpasta på CPU: Är det gröna ärtor eller gula ärtor som gäller storleksmässigt?

Permalänk
Medlem

Kylpasta på CPU: Är det gröna ärtor eller gula ärtor som gäller storleksmässigt?

Jag brukar följa regeln att lägga på kylpasta i ärtstorlek, men när man tar bort CPU-kylaren av nån anledning så har det smetat ut lite längs sidorna på CPU:n och ibland lite på sidorna av CPU-platsen på moderkort och det blir pilligt att rengöra.

1. Jag har alltid tänkt på gröna ärtor när jag lägger på kylpasta eftersom det är dessa man använder till vardags, men jag insåg alldeles nyss att det finns såna gula hårda ärtor också som är lite mindre i storlek. Vilken sort är det man ska gå efter? Har jag lagt på för mycket?

2. Om det är gröna ärtor som är storleksmålet, är det bättre att ta lite mindre än att det rinner ut på sidorna?

Temperaturerna har aldrig varit nåt problem, det är bara det där onödiga kletet vid rengöring som jag vill undvika.

Visa signatur

MSI B450 TOMAHAWK MAX | AMD Ryzen 7 3700X + Noctua NH-U12S | Gigabyte RTX 2080 Windforce OC 8GB | 32GB Kingston HyperX Fury 3200MHz | Seasonic Focus GX 750W | WD Green SN350 2TB | 32" LG UltraGear 32GP850

Lenovo LOQ 15APH8 | AMD Ryzen 7 7840HS | RTX 4060 8GB | 2X8GB Samsung 5600MHz | WD Green SN350 2TB

Permalänk

Den mindre ärtan skulle jag säga

Permalänk
Medlem

Det räcker med storlek som ett riskorn !

Visa signatur

Racing to the limit , and beyond !!

Permalänk
Medlem

Det är gravt överskattat hur mycket "rätt" mängd spelar roll: https://www.youtube.com/watch?v=EUWVVTY63hc

Bara man ser till att det täcker ordentligt så blir det bra.

Permalänk
Medlem

Kylpastan gör ju ingen nytta utanför CPUn.
Samtidigt vill du att det ska täcka hela IHS:en.
Så ta den mindre ärtan. Eller ännu mindre, och smeta ut det i ett tunt lager innan du monterar kylaren.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Rinner kylpastan ut på sidorna så vet du att du använde mer kylpasta än nödvändigt.
Man vill helst att kylpastan täcker hela CPU:n när kylaren är monterad, men om den inte når riktigt ända ut till kanterna så gör det inget - de komponenter som genererar mest värme ligger ungefär i mitten.

Permalänk
Avstängd

Jag lägger alltid ett ”kryss” runt hela CPU.

Fungerar kanon

Permalänk
Medlem

Jag brukar följa Noctuas rekommendation som jag tycker funkat bra:

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk

Bättre med lite pasta som klämms ut över kanten än för lite.

Inte som att det kommer påverka något sålänge det inte är en elektriskt ledande pasta och att det kan va lite tråkigt att ta bort när det är dax att byta sådär om 10-20 år eller så.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Jag brukar lägga en ”grön ärta”.
Sedan tar jag en tunnplastbit och ”spacklar” ett tunt lager.

Jag gör en provmontering och kontrollerar täckningsområdet.
Torkar av pastan.
Sedan gör jag samma sak, men balanserar mängden något och låter kylaren sitta kvar.

Jag resonerar:
Jag bygger en dator för 4-8 år.
Bättre att göra det på ett sätt som ger mig förtroende än på det mest ekonomiska eller på ett ett sett som riskerar kylpasta på fel ställen.

Kylpastan är till för att fylla ojämnheter och skapa en tillförlitlig kontakt med kylaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Cool:

Kylpastan gör ju ingen nytta utanför CPUn.
Samtidigt vill du att det ska täcka hela IHS:en.
Så ta den mindre ärtan. Eller ännu mindre, och smeta ut det i ett tunt lager innan du monterar kylaren.

men inte heller någon skada ifall det är normal pasta (utan metaller) och man inte överdriver x10

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

men inte heller någon skada ifall det är normal pasta (utan metaller) och man inte överdriver x10

Såklart inte. Men man behöver ju inte trycka ut en mängd som man vet är väldigt för mycket. 😊

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S