Snabbkoll: Använder du trådlöst headset?

Permalänk
Medlem

Jobbet : Ja (ASUS TUF H1)
På språng : Ja (Sony WH-1000XM3)
Hemma : Nej (Logitech Pro X 7.1)

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Till musik överallt: Sony WH-1000XM3
Till datorn: Audeze Maxwell

Skaffade Maxwell ganska nyligen. Var förvånad vilket lyft det var att slippa kabeln vid datorn. Har alltid haft trådat vid skrivbordet innan och tänkt att det inte spelade så stor roll men jag blev positivt överraskad.

Permalänk
Medlem

Nej, drygt att ladda och hålla på att ansluta, sämre ljud, flesta är closed vilket jag avskyr.

Permalänk
Medlem

Jag spelar med ett par Sony MX4 hörlurar via BT och sedan en mikrofon kopplad till datorn via 3,5mm uttaget i datorn.

Visa signatur

Make Sweclockers Great Again.

Permalänk
Medlem

Absolut, man vill ju höra konversationer när man går på toalettpaus eller hämtar dricka osv.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av YamahaDGX630:

Absolut!
När jag väl sitter med headsetet så vill jag kunna dra igång GTA ena stunden, och andra stunden plugga in gitarren i ljudkortet och höra ljudet i headsetet!

Detta blir ju svårt med ett USB-headset eftersom en pluggad gitarr i ett externt ljudkort inte kommer att höras genom ett headset som går över USB direkt in i datorn

Ah, jag förstår! Det är alltså inte för att du vill åt ljudkortets ljudkvalitet (för det får du ju inte, då det väl sitter en ADC i headsetets basstation och en DAC i själva headsetet), utan av praktiska skäl. Bra!

Om det finns typ en grunka med RCA/AUX i ena änden och USB i andra föreställer jag mig att en generisk sådan produkt skulle kunna ha hög latens, dålig kompatibilitet med headset etc. Så det enklaste är nog att köpa ett nytt headset med samma funktionalitet, typ RS 175 om RS 185 inte finns tillgängligt längre.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Ah, jag förstår! Det är alltså inte för att du vill åt ljudkortets ljudkvalitet (för det får du ju inte, då det väl sitter en ADC i headsetets basstation och en DAC i själva headsetet), utan av praktiska skäl. Bra!

Om det finns typ en grunka med RCA/AUX i ena änden och USB i andra föreställer jag mig att en generisk sådan produkt skulle kunna ha hög latens, dålig kompatibilitet med headset etc. Så det enklaste är nog att köpa ett nytt headset med samma funktionalitet, typ RS 175 om RS 185 inte finns tillgängligt längre.

Det kanske får bli så!
En sorgens dag när Sennheiser även slutar tillverka RS 175

Visste faktiskt inte att jag fick reducerad ljudkvalité genom headsetet till ljudkortet! Förutom den uppenbara flaskhalsen att headsetet sänder trådlöst då såklart!

Så jag skulle med andra ord kunna köpa ett ljudkort för 10K och ändå inte få ut något mer i ljudkvalité?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Sladdlöst headset vid datorn låter ungefär lika poänglöst som sladdlöst tangentbord. Förstår inte varför man skulle vilja göra sig beroende av batterier där det inte behövs.

För att om jag skulle behöva gå iväg så slipper jag riva med mig hela datorn så den åker i golvet, eller i bästa fall bara rycker sönder USB-porten.
Att kunna gå ut i köket eller in på toa är underskattat, jag har ofta på mig hörlurar vid dammsugning, plocka i & ur diskmaskinen, laga mat, borsta tänderna osv. Det är bättre än skivat bröd.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Beror på vad jag gör. Spelar jag typ MMO så är det mitt trådade headset som gäller. Kör jag andra onlinespel där jag inte rör mig lika mycket eller jobbar med videos så använder jag mitt Sony WH-1000XM3 trådlöst och en studiomikrofon. Sony-lurarna är också de jag använder om jag ska lyssna på musik ute eller inomhus utan att störa grannar m.fl.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Ja, som flera andra så har även jag Arctis Pro Wireless, batterisystemet är så jäkla smidigt. Behöver aldrig koppla in en laddkabel. Byter batteri inför spelsessionen eller snabbt under den om jag glömt.

Även trådlös mus och tangentbord.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Absolut!
När jag väl sitter med headsetet så vill jag kunna dra igång GTA ena stunden, och andra stunden plugga in gitarren i ljudkortet och höra ljudet i headsetet!

Detta blir ju svårt med ett USB-headset eftersom en pluggad gitarr i ett externt ljudkort inte kommer att höras genom ett headset som går över USB direkt in i datorn

Läste lite fel först och fick en kul bild i huvudet där du spelar GTA med gitarren. Rejält shreddande vid eldstrid.

Skrivet av Fenrisulvfan:

För att om jag skulle behöva gå iväg så slipper jag riva med mig hela datorn så den åker i golvet, eller i bästa fall bara rycker sönder USB-porten.
Att kunna gå ut i köket eller in på toa är underskattat, jag har ofta på mig hörlurar vid dammsugning, plocka i & ur diskmaskinen, laga mat, borsta tänderna osv. Det är bättre än skivat bröd.

Som gammal podknarkare hade jag i regel någon form av hörlur på mig överallt tidigare, allt från brusreducerande i form av XM3 eller jobblurarna (något från Jabra) till trådat men framförallt en Liberty 3 Pro lur i örat när jag var på språng. Väldigt skönt med den friheten det i någon mån ger samt att snabbt kunna svara vid samtal både på arbetstid och privat.

Nu har jag trappat ner rejält på senare tid och kan uppskatta att det är tyst. Speciellt våren vill jag gärna höra även om några av mina bästa promenader varit när jag medans lyssnat på någon extra omtyckt eller intressant pod.

Att ha något att lyssna på när man gör alla vardagssysslor är väldigt underskattat. Sen trevligt med musik också förstås, finns ändå en gräns för hur mycket poddar jag kan höra innan öronen ramlar av.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Jag ledsnade på hur dåligt BT fungerar, så jag köpte ett ljudkort, kondensormik och studiolurar. Hemskt fult och opraktiskt, men väl värt det.

BT? Har bara kollat på lurar som har RF personligen över åren men vi kanske kollat i olika prisklasser eller liknande. RF funkar bra tycker jag.

Permalänk
Medlem

Hörlurskabel är aldrig ett problem så länge som den är av rätt längd och typ. I mitt fall: kort med grov diameter som inte kan korva sig även om man försöker. Detta kombinerat med en välplacerad bordskantsmonterad hörlurshållare gör att jag i praktiken aldrig ens tänker på att det finns en kabel.

Trådlöst ställer bara till med problem; till att börja med ytterligare ett jävla batteri att hålla laddat och som dessutom medför en totalt onödig begränsad användningstid, och sedan anslutningen ... trådlöst är enbart ett sabla bök (både RF och BT innebär bara instabilitet och krångel). Extremt mycket enklare att ha en permanent kabel kopplad i min hörlurs-DAC.

Jag kör med liknande lösning på jobbet, med likadan kabel, och har noll och inga problem.

Om och endast om jag behövde ranta omkring med lurarna på, och inte bara satt vid ett datorbord på en stol, så vore det en annan sak.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

I början och det är under optimala förhållanden. Efter en tid blir batterierna sämre och då får man ladda oftare. Har man haft dem i flera år kan man glömma 30 timmars användande.

Mmm.. Men även om de droppar till 25 ska det ju inte vara ett problem, det är ju över ett dygn i speltid.

Permalänk
Medlem

Nej - skiftar mellan 4 lurar och dunkar på en ModMic. Allt kablat.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem

Apple Airpods Pro. Finns inget som slår dom när man spelar. Inget som spänner eller tynger ner huvudet. Friheten man har är underbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

För att om jag skulle behöva gå iväg så slipper jag riva med mig hela datorn så den åker i golvet, eller i bästa fall bara rycker sönder USB-porten.
Att kunna gå ut i köket eller in på toa är underskattat, jag har ofta på mig hörlurar vid dammsugning, plocka i & ur diskmaskinen, laga mat, borsta tänderna osv. Det är bättre än skivat bröd.

Vänta tills du upptäcker att man kan trycka på en magisk sak kallad ”paus” och sedan ta av
Sig hörlurarna när man behöver gå ifrån datorn. Upplevelsen av frihet kommer vara magisk.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Använde hörlurar vid datorn för en herrans år sedan, hatade känslan och kör bara via högtalare numera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Vänta tills du upptäcker att man kan trycka på en magisk sak kallad ”paus” och sedan ta av
Sig hörlurarna när man behöver gå ifrån datorn. Upplevelsen av frihet kommer vara magisk.

Svårt att ha på sig hörlurarna när man dammsuger, plockar i & ur diskmaskinen, lagar mat, borstar tänderna osv om man lämnat dem vid datorn.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

Mmm.. Men även om de droppar till 25 ska det ju inte vara ett problem, det är ju över ett dygn i speltid.

Det är "upp till" 30 timmar dock. Som jag sa, under optimala förhållanden, med särskilda inställningar och på en viss volymnivå etc. Har t.o.m för mig att det gäller utan att använda mikrofonen dessutom på vissa modeller. Jag hade ett headset från Corsair som hade "40 timmar" och jag fick väl kanske halva den tiden första året. Sedan blev det sämre och sämre. Efter ett drygt år fick jag ladda det varenda dag. De är skitkassa och det enda man kan göra är att köpa ett nytt headset för flera tusen. Då är det helt enkelt bättre att inte köra trådlöst.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JasBC:

Använde hörlurar vid datorn för en herrans år sedan, hatade känslan och kör bara via högtalare numera.

Nu för tiden finns det ju bra bokhyllehögtalare och chi-fi-förstärkare som gör det väldigt lätt att uppgradera från "PC-högtalare". Förut körde jag enbart hörlurar, men sedan jag skaffade ett par högtalare har jag svårt att gå tillbaks.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Kör Airpods Max när jag jobbar och SteelSeries Arctis Nova Pro när jag game:ar.

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Medlem

Beyerdynamics 1990 Pro till stationära, Sennheiser momentum 4 till arbete/övrigt på laptopen

Permalänk
Medlem

Jag har ett trådlöst headset med microfon som jag använder till zoom-samtal, men i övrigt har jag bara trådat (som inte har en microfon) På jobbet önskar jag att jag hade ett dock, men där måste vi använda androidmobiler (2st för olika inkommande samtal) känns typ att man lever på 1700-talet att hålla på med det (sitter i en bevakningscentral)

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem

Vart är våran röst som inte bär på headsets utan vanliga hörlurar?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

I praktiken är mina Sony WH-1000XM4 nästan en del av mig vid det här laget... Vid datorn, utomhus med mobilen, på bussen osv. Behöver inte ens ta av mig när jag kommer hem och byter från mobil till dator. Oerhört bekväma och älskar ANC. Ibland använder jag ett par in-ears innanför jobblurar eller när jag behöver något som passar i fickan. Sedan har jag ett par Philips X2HR hängandes vid datorn som jag är förtjust i, men att sitta fast med tråd är inte favoriten längre...

Permalänk
Medlem

Tror inte jag skulle klara mig utan trådlöst headset. Använder en Sennheiser GSP 370 med sina 100 timmars batteritid så det är väldigt sällan jag faktiskt behöver ladda den.

Hoppas jag kan byta ut tangentbord och mus till trådlöst snart också, men det är svårt att motivera när de fungerar prima som det är

Jag har ledsnat på sladdar helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Nej, mina Sennheiser HD650 är perfekta.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Steelseries Arctis Pro har jag använt i flera år och är mkt nöjd.
Klockrent med 2st uppladdningsbara batterier så kan du byta direkt utan något krångel.
Har även möjlighet att köra bluetooth på tvn och samtidigt prata med brorsan över Telegram på datorn.

Kommer nog aldrig kunna köpa ett headset där man måste koppla in en kabel för att ladda igen.

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av YamahaDGX630:

Visste faktiskt inte att jag fick reducerad ljudkvalité genom headsetet till ljudkortet! Förutom den uppenbara flaskhalsen att headsetet sänder trådlöst då såklart!

Så jag skulle med andra ord kunna köpa ett ljudkort för 10K och ändå inte få ut något mer i ljudkvalité?

Ja, det är troligtvis så att du, om du skaffar ett jättedyrt ljudkort, ändå inte får bättre ljud. Förenklat är det väl så att du hör "RS 185:s återgivning av vad Focusriten producerat". Det vill säga resultatet av att sampla den analoga signalen från Focusriten till en digital signal (i basstationens ADC), sedan skapa en ny analog signal utifrån den digitala signalen (i lurarnas DAC) och till sist omvandla den nya analoga signalen till ljudvågor. Detta då till skillnad från vanliga analoga hörlurar, som inte tar omvägen via den digitala domänen.

Skulle ditt nuvarande ljudkort så att säga vara flaskhalsen (vilket torde vara högst osannolikt) borde ljudet förbättras av att uppgradera det – men taket skulle då sättas av RS 185:s ADC och DAC (och förstås dess element etc).

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers