Permalänk
Medlem

Nätverk direkt mellan 2 datorer?

Fungerar det att dra nätverk direkt mellan 2 datorer?

Jag hade inte riktigt koll på läget när jag köpte nätverkskort och komponenter till min hemmaserver.

Har endast pcie express 4x och kortet vill ha 8x.
Så får ej full hastighet.
Så tanken är att skaffa en nyare modell som kör nyare vesion än pcie 2.0 så man får upp hastigheten.

Då funderar jag på om man skulle köpa ett begagnat 25g kort och köra ena porten mellan huvuddator och server, sen andra så kör jag till 10g switchen.

Det är lite overkill, men man får mersmak nu när man har 10g överföring.

Permalänk
Medlem

Så länge nätverksinterfacen har auto mdix så fungerar det att dra en kabel direkt mellan två datorer. Är det CAT-kabel eller fiber du tänkt köra?

Visa signatur

Don't be a dick.

Permalänk
Medlem

Det går alldeles utmärkt att koppla en nätverkskabel direkt mellan två datorer. Eftersom nätverksanslutningarna ifråga då antagligen inte är kopplade till någon DHCP server så blir du tvungen att ställa in IP-address och sånt manuellt, men så länge du ställer in saker rätt så skall det funka fint.

Permalänk
Medlem
Skrivet av coll:

Så länge nätverksinterfacen har auto mdix så fungerar det att dra en kabel direkt mellan två datorer. Är det CAT-kabel eller fiber du tänkt köra?

Slår jag till på 25g så får det bli fiber mellan datorerna och rj45 till switch, om jag nu inte hittar en prisvärd sfp switch .
Idag kör jag cat kabel , med intel x540 kort.
När jag kör smb multi kommer jag upp i 1,1 -1,2 Gb i sekunden och en anslutning 0,98 Gb s.

Begagnade fiberkort är betydligt mycket billigare än rj45 kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jope84:

Slår jag till på 25g så får det bli fiber mellan datorerna och rj45 till switch, om jag nu inte hittar en prisvärd sfp switch .
Idag kör jag cat kabel , med intel x540 kort.
När jag kör smb multi kommer jag upp i 1,1 -1,2 Gb i sekunden och en anslutning 0,98 Gb s.

Begagnade fiberkort är betydligt mycket billigare än rj45 kort.

Cool, mediet i sig spelar ingen roll så länge det är moderna nätverkskort du använder, jag var bara nyfiken. Du får sätta IP manuellt som skrivet tidigare i tråden.

Visa signatur

Don't be a dick.

Permalänk
Medlem

Du kan även köra DAC-kablar, billigare än fiber men fortfarande samma port.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jope84:

Slår jag till på 25g så får det bli fiber mellan datorerna och rj45 till switch, om jag nu inte hittar en prisvärd sfp switch .
Idag kör jag cat kabel , med intel x540 kort.
När jag kör smb multi kommer jag upp i 1,1 -1,2 Gb i sekunden och en anslutning 0,98 Gb s.

Begagnade fiberkort är betydligt mycket billigare än rj45 kort.

Exempelvis Mellanox ConnectX-4-kort med SFP28 (25 Gigabit) kostar under tusingen på Ebay. Med en kort SFP28 DAC (antingen koppar eller fiber) blir totala investeringen under 3000 spänn - extremt prisvärt i min bok.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+