Hur logga in på webbsida och spara ner en excelfil?

Permalänk
Medlem

Hur logga in på webbsida och spara ner en excelfil?

Hej

Jag är administratör i en idrottsförening och skulle behöva hjälp med att hitta ett program/funktion som automatiskt loggar in mig på vårt medlemsregister på vår websida och där sparar/exporterar ner en excelfil till en speciell mapp på datorn, t ex varje morgon när jag startar upp datorn.

Alltså det jag gör manuellt idag.
* Startar datorn
* Öppnar upp och loggar in i vårt medlemsregister på föreningens webbsida, med hjälp av mitt adminnamn och lösenord
* Klickar på en rubrik inne på sidan för att exportera ut medlemmarna till en excelfil
* Väljer mapp var den skall sparas och trycker OK

Nu finns filen tillgänglig för mig att läsa in och använda i olika Excelapplikationer som vi byggt upp separat i föreningen.

Jag letar nu alltså efter någon form av typ makrolösning (som i Excel) fast istället i Windows för att kunna få ut filen från webbsidan.
Finns säkert flera olika sätt att lösa det på och jag är ändå hyfsat IT-intresserad men här går jag bet.

STOR TACKSAMHET om någon vill försöka sig på att hjälpa oss hitta en lösning på detta.

Mvh
Stefan

Rubrik justerad. // MOD
Permalänk
Medlem

Det låter lite som en säkerhetsrisk också med att automatiskt kunna logga in som admin och dra ut medlemsregister. Frågan är om det får göras enligt GDPR.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Det låter lite som en säkerhetsrisk också med att automatiskt kunna logga in som admin och dra ut medlemsregister. Frågan är om det får göras enligt GDPR.

Jag förstår vad du menar och självklart så får jag undersöka om det är ok. Nu är det så att filen som jag får ut är egentligen mer namnen och vilket lag de tillhör och inte en massa personuppgifter.

Men jag är ändå intresserad av principen att kunna logga in automatiskt med hjälp av någon form av macro.

Vet att jag för drygt 10 år sedan hade ett litet inspelningprogram som spelade in de moment jag gjorde på skärmen, t ex öppna en webbsida fylla i uppgifter trycka på knapp och spara ner. Alltså ett program som löste mitt problem ovan.
Sedan blev det en exefil av "inspelningen" som jag sedan kunde lägga i AUTOSTART i Windows.
Kruxet är att jag inte minns vad det hette och har googlat litetyp av "inspelare" men inte riktigt funnit det jag söker.
Så fortfarande intresserad av tips och idéer.
/Stefan

Permalänk
Medlem

Jag hade gjort detta i Python med t ex webbot bibliotek. Exempel taget från stackoverflow

from webbot import Browser web = Browser() web.go_to('google.com') web.click('Sign in') web.type('mymail@gmail.com' , into='Email') web.click('NEXT' , tag='span') web.type('mypassword' , into='Password' , id='passwordFieldId') # specific selection web.click('NEXT' , tag='span') # you are logged in ^_^

Sen fortsätta att navigera för att lokalisera filen och sedan hämta hem. Du löser det om du googlar runt lite

Länk till tråden:
https://stackoverflow.com/questions/2910221/how-can-i-login-t...

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"