Ljudsystem fungerar ej med Netflix/Youtube m.m

Permalänk
Medlem

Ljudsystem fungerar ej med Netflix/Youtube m.m

Tjabba!

Har kopplat in mitt gamla ljudsystem (5.1) i TVn med optisk ljudkabel, ställde in recievern som jag minns att man skulle och gick in i Spotify på TVn och allt fungerar jätte bra.....till problemet då.

Så fort jag går in i annan app, Netflix, Youtube, HBO, Disney eller dylikt så ändrar recievern automatiskt ljudinställning från exempelvis PMII Movie till något som heter Bypass och då kommer de bara ljud ur centern, subben, höger samt vänster främre högtalarna, dom bakre högtalarna är helt döda.

Varför gör den det när jag byter app i TVn från spotify?

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av miniG123:

Tjabba!

Har kopplat in mitt gamla ljudsystem (5.1) i TVn med optisk ljudkabel, ställde in recievern som jag minns att man skulle och gick in i Spotify på TVn och allt fungerar jätte bra.....till problemet då.

Så fort jag går in i annan app, Netflix, Youtube, HBO, Disney eller dylikt så ändrar recievern automatiskt ljudinställning från exempelvis PMII Movie till något som heter Bypass och då kommer de bara ljud ur centern, subben, höger samt vänster främre högtalarna, dom bakre högtalarna är helt döda.

Varför gör den det när jag byter app i TVn från spotify?

Mvh

Bättre info tack, typ TV å Reciever modell. Finns HDMI? Vilket Netflix/Disney plus abb har du? I en film med 5.1 ljud har man inte ljud hela tiden. Kör själv Netflix/Disney plus Premium (4K, Atmos ljud). Finns en ljudbugg på Netflix i infon. Ena dagen kan filmen/serien som visas ha Atmos ljud, nästa dag kan det vara 5.1 ljud. Alla filmer/serier på Netflix har inte Atmos/5.1 ljud. Jag får kolla vad som står i Displayen på hemmabio recievern vilket ljud det är, Atmos eller Multi in (kör Netflix/Disney plus apparna på en 4K Apple TV som är kopplad direkt till min hemmabio reciever). Kör HDMI anslutning. Youtube är bara stereo ljud.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Rekordmedlem

Vad har du konfigurerat tvn att mata ut för ljudformat, den borde stå på dolby digital om du ska ha surround på film och givetvis måste ju filmen vara kodad på det sättet.

PMii tror jag är felskrivet för det finns ett format som heter PLii, Dolby pro logic 2 som är ett matriskodat surroundformat, är det det du menar ?
Det formatet får du om tvn matar ut pcm signal.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

Bättre info tack, typ TV å Reciever modell. Finns HDMI? Vilket Netflix/Disney plus abb har du? I en film med 5.1 ljud har man inte ljud hela tiden. Kör själv Netflix/Disney plus Premium (4K, Atmos ljud). Finns en ljudbugg på Netflix i infon. Ena dagen kan filmen/serien som visas ha Atmos ljud, nästa dag kan det vara 5.1 ljud. Alla filmer/serier på Netflix har inte Atmos/5.1 ljud. Jag får kolla vad som står i Displayen på hemmabio recievern vilket ljud det är, Atmos eller Multi in (kör Netflix/Disney plus apparna på en 4K Apple TV som är kopplad direkt till min hemmabio reciever). Kör HDMI anslutning. Youtube är bara stereo ljud.

Samsung QLED, Ljudsystem r ett LG HT762TZ, ÄNDA HDMIN sitter i Nintendo Switch, Jag har dom man har i en smart TV gissar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vad har du konfigurerat tvn att mata ut för ljudformat, den borde stå på dolby digital om du ska ha surround på film och givetvis måste ju filmen vara kodad på det sättet.

PMii tror jag är felskrivet för det finns ett format som heter PLii, Dolby pro logic 2 som är ett matriskodat surroundformat, är det det du menar ?
Det formatet får du om tvn matar ut pcm signal.

Okej, i TVn står de bara optisk ljudkabel som källa.

Ja de stämmer det är detta de står.

Tilllägg är ju att jag endast använda detta Bypass mode i ovanstående appar. Går jag i Spotify finns de PLii Movie, och 2 till och massa annat joxx.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vad har du konfigurerat tvn att mata ut för ljudformat, den borde stå på dolby digital om du ska ha surround på film och givetvis måste ju filmen vara kodad på det sättet.

PMii tror jag är felskrivet för det finns ett format som heter PLii, Dolby pro logic 2 som är ett matriskodat surroundformat, är det det du menar ?
Det formatet får du om tvn matar ut pcm signal.

Här kommer lite bilder, verkar som att jag inte kan använda dolby mose om jag inte har nån hdmi kabel.

Jag har på auto enligt bild men jag kan välja PCM också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av miniG123:

<Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>

Här kommer lite bilder, verkar som att jag inte kan använda dolby mose om jag inte har nån hdmi kabel.

Jag har på auto enligt bild men jag kan välja PCM också.

Om du väljer PCM måste du kunna välja det på förstärkaren med.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av miniG123:

<Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>

Här kommer lite bilder, verkar som att jag inte kan använda dolby mose om jag inte har nån hdmi kabel.

Jag har på auto enligt bild men jag kan välja PCM också.

Vad är Dolby Mose? Är det Dolby Atmos (funkar bara med HDMI å din reciever har ingen Atmos decoder, eller har TV:ns inbyggda högtalare stöd för fejk Atmos (2 högtalare) du syftar på? Då behöver du köpa en ny hemmabio reciever med HDMI portar, ARC/eARC, 4K.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.