AMD Ryzen-baserad rigg, budget 20-30k (men vet ärligt talat inte riktigt ännu).

Permalänk

AMD Ryzen-baserad rigg, budget 20-30k (men vet ärligt talat inte riktigt ännu).

Hej!

Jag är i köpsvängarna och har börjat planera min nya rigg. Det är dock länge sedan jag uppdaterade mina hårdvarukunskaper, så jag är lite lost vad gäller nya produkter och tekniker. Därför har jag lite funderingar innan jag börjar gräva djupare.

Jag har inte kommit jättelångt, har letat runt lite i trådarna här och läst de senaste två-tre dagarna. Detta är vad jag "kommit fram till" hittills:

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D 4.2GHz 104MB (kanske även en Ryzen 9?? Är det värt att fläska på ordentligt här?)

PSU: Corsair HX1000i ATX 3.0 1000W - Någon länkade denna och sa att den hade någon ny strömgrejsemojs som nya GPUer kräver. Är detta overkill? Beror på resten av riggen så klart, så svårt att svara på kanske. Jag vet av erfarenhet att det är värt att åtminstone inte dumsnåla med PSUer, jag antar att så fortfarande är fallet idag?

Chassi: Fractal Design North XL Svart - vill gärna ha detta då det är riktigt snyggt. Säg gärna till om det är något som inte kommer passa här, dock!

Som ni märker så har jag inte listat varken grafikkort, moderkort eller RAM ännu. Det är här jag vill kolla lite med er så jag hittar något som passar bra.

Jag tänker mig en GPU i prisklassen 7 000 - 10 000kr. Något Nvidia RTX?

Moderkort har jag inte den blekaste, det får kosta vad det kosta vill så länge det inte ger någon flaskhals. Det gör inget om det är lite extra nice. Skadar verkligen inte om det har riktigt bra Bluetooth-stöd, för det har verkligen saknats på mina senaste moderkort. Bluetooth har funnits, men fungerat skräp.

Likadant med RAM egentligen, vad behöver jag egentligen här? Jag läste något om att man knappt vinner något på att köpa RAM över en viss hastighet, stämmer det?

Hur pass kraftig hårdvara behöver man för att kunna få stabila 240 FPS på en 240hz skärm som alla tjötar om? Är min budget för låg för det?

Och sist men inte minst. Är det någon ny revolutionerande teknik eller något som "syns vid horisonten", det vill säga är inte riktigt här än, men som kommer inom några månader och som jag lika gärna kan vänta in? Jag vet att det kommer grejer _hela tiden_, så jag menar mest riktigt stora nyheter. Jag har egentligen inte jättebråttom, så jag kan gärna vänta.

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/datorbygge/b1504023/datorbygge

Permalänk
Medlem

Jag hade nog kört på något i denna stil. Byt GPU till 4080 Super om RT-prestanda är viktigt.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/PsQmAbKqtRFu3jVErR5BCIv5uhc/reallyhighwizard

Permalänk

Snabbt svar! Det tackar man för!

Ser att du har bytt ut PSUn, är det för att den jag länkade är alldeles för overkill?

Någon speciell anledning till varför du valde just det grafikkortet, minnen osv, eller är det helt enkelt bara "så mycket kraft som möjligt inom budgeten"?

Permalänk

Intressant, tackar! Ska kika noggrannare om en stund, men ser att ni båda som länkat köpråd där ni väljer Radeon framför Nvidia. Någon speciell anledning? Är genuint intresserad, för jag har verkligen ingen koll längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reallyhighwizard:

Snabbt svar! Det tackar man för!

Ser att du har bytt ut PSUn, är det för att den jag länkade är alldeles för overkill?

Någon speciell anledning till varför du valde just det grafikkortet, minnen osv, eller är det helt enkelt bara "så mycket kraft som möjligt inom budgeten"?

HX PSU är bra, men de billigare serierna har folk klagat på coil-wine.

RX 7900XT är väl mest prestanda för pengarna. XTX ger ytterligare 5-10%.
Sen beror det ju på vad du kör i för upplösning om det är värt.

Snabba minnen.

Permalänk
Skrivet av SUMITOMO:

HX PSU är bra, men de billigare serierna har folk klagat på coil-wine.

RX 7900XT är väl mest prestanda för pengarna. XTX ger ytterligare 5-10%.
Sen beror det ju på vad du kör i för upplösning om det är värt.

Snabba minnen.

Ok, tack! Perfekt, nu har jag lite referensramar när jag letar runt.

Jag har en pissgammal monitor, och en ganska seg gammal desktop-PC just nu. Vad är standard att sikta på för upplösning idag? Ser att många skriver om 1440p, det är lite nytt tugg för mig även om jag begriper vad det innebär. Jag är ganska sugen på att skaffa en sådan där wide-monitor, vad det nu kommer innebära.

Inser att jag har mycket att läsa på om här.

Permalänk

ASUS Radeon RX 7900 XTX 24GB TUF Gaming OC verkar ju vara ett ruggigt jävla kort alltså, märker jag när jag nu läst på lite om det. Satan.