Permalänk
Avstängd

Dålig hastiget med Nätverkskabel

Hej! köpte två stycken iiglo Nätverkskabel UTP Cat6a LSZH 20m, Har en till min dator och den andra till Ps4. Men när jag kör bredbandskollen så får jag bara ut 150Mbit/s i nedladdning på datorn och på ps4 så fick jag ut ungefär samma hastighet men när jag provar på min mobil trådlöst så får jag ut 400+Mbit/s i nedladdning. Hur kan det bli så alla säger ju att det ska bli bättre med kabel? kablarna är helt nya också. Har en Icotera i4882 router från telenor med två stycken lan portar är det någon inställning man ska göra på routern för att det ska öka på hastigheten? tacksam för svar/hjälp med detta.

Mvh Liam.

Förstörd trådstart återställd inklusive alla 8 förstörda inlägg. // MOD
Permalänk
Medlem
Skrivet av LiamDator:

Hej! köpte två stycken iiglo Nätverkskabel UTP Cat6a LSZH 20m, Har en till min dator och den andra till Ps4. Men när jag kör bredbandskollen så får jag bara ut 150Mbit/s i nedladdning på datorn och på ps4 så fick jag ut ungefär samma hastighet men när jag provar på min mobil trådlöst så får jag ut 400+Mbit/s i nedladdning. Hur kan det bli så alla säger ju att det ska bli bättre med kabel? kablarna är helt nya också. Har en Icotera i4882 router från telenor med två stycken lan portar är det någon inställning man ska göra på routern för att det ska öka på hastigheten? tacksam för svar/hjälp med detta.

Mvh Liam.

Well du kör en router från Telenor, router som fås från operatören är i 9 fall av 10 rent skräp, finns säkerligen någon inställning i routern som är fel som begränsar för dig.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Säker på att Datorn o PS4 kör genom sladden då? Stängt av Wifi på dom?

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mullvaden83:

Säker på att Datorn o PS4 kör genom sladden då? Stängt av Wifi på dom?

Ja har stängt av allt wifi på enheterna så kör genom kabeln.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av norrby89:

Well du kör en router från Telenor, router som fås från operatören är i 9 fall av 10 rent skräp, finns säkerligen någon inställning i routern som är fel som begränsar för dig.

Jag tycker den funkar bra det är bara märkligt varför den begränsar hastigheten i lan portarna så sjukt konstigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LiamDator:

Jag tycker den funkar bra det är bara märkligt varför den begränsar hastigheten i lan portarna så sjukt konstigt.

Ja tyckte jag om dom jag hade från comhem också, tills det uppstod något som jag ville ändra/justera.

Men logga in på routern och kolla om det finns något där

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av LiamDator:

Hej! köpte två stycken iiglo Nätverkskabel UTP Cat6a LSZH 20m, Har en till min dator och den andra till Ps4. Men när jag kör bredbandskollen så får jag bara ut 150Mbit/s i nedladdning på datorn och på ps4 så fick jag ut ungefär samma hastighet men när jag provar på min mobil trådlöst så får jag ut 400+Mbit/s i nedladdning. Hur kan det bli så alla säger ju att det ska bli bättre med kabel? kablarna är helt nya också. Har en Icotera i4882 router från telenor med två stycken lan portar är det någon inställning man ska göra på routern för att det ska öka på hastigheten? tacksam för svar/hjälp med detta.

Mvh Liam.

Vad ska du ha för hastigheter? Vad har du för abonnemang?

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 13ers3rk:

Vad ska du ha för hastigheter? Vad har du för abonnemang?

Ingen aning, det är ju 4G genom mobil nätet router ihop med utomhusmottagare så hastigheten varierar men den är stabil iaf.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av norrby89:

Ja tyckte jag om dom jag hade från comhem också, tills det uppstod något som jag ville ändra/justera.

Men logga in på routern och kolla om det finns något där

loggade in och tittade på nätverket men det ända jag kan ändra på lan inställningar är MTU och MSS det andra är ju bara ip adresser för routern MTU står på 1500 och MSS 1460.

Permalänk
Medlem

Du kan inte mäta din internethastighet på Playstation, den testar bara mot Sonys system inte vad din lina klarar.

På datorn gå till speedtest.net och ladda ner programmet istället för att köra testet i webbläsaren. Webbläsaren är ofta boven där och det är i dag en ganska komplex programvara med uppdateringar mer eller mindre varje vecka så det är väntat. Givetvis får du också kolla så du inte kör över VPN.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Du kan inte mäta din internethastighet på Playstation, den testar bara mot Sonys system inte vad din lina klarar.

På datorn gå till speedtest.net och ladda ner programmet istället för att köra testet i webbläsaren. Webbläsaren är ofta boven där och det är i dag en ganska komplex programvara med uppdateringar mer eller mindre varje vecka så det är väntat. Givetvis får du också kolla så du inte kör över VPN.

Har testat detta blir samma resultat som på bredbandskollen. Nej ingen VPN här

Permalänk
Medlem
Skrivet av LiamDator:

Ingen aning, det är ju 4G genom mobil nätet router ihop med utomhusmottagare så hastigheten varierar men den är stabil iaf.

Får du ut 150Mbit på 4g?
Känns som du får ut mer än vad man kan få max hastigheten på 4g är 1gigabit vilket är ca 119Mbit/Sec
Så tror du får mät igen fast på ett bättre sätt.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av vinylens:

Får du ut 150Mbit på 4g?
Känns som du får ut mer än vad man kan få max hastigheten på 4g är 1gigabit vilket är ca 119Mbit/Sec
Så tror du får mät igen fast på ett bättre sätt.

Hmm. konstigt har bara 4G i min bostad 5G har inte kommit ännu i mitt område. Med 4G kan enheter med en 4G-mottagare (ett simkort) komma åt internet, telefoni och SMS i hastigheter uppemot 1000 mbit/s till stationära enheter. Till stationära enheter så är maxhastigheten 1000 mbit/s. För mobila enheter är maxhastigheten 100 mbit/s.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LiamDator:

Har testat detta blir samma resultat som på bredbandskollen. Nej ingen VPN här

Antar att du kör via router? Testa koppla kabeln från datorn direkt till internet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Antar att du kör via router? Testa koppla kabeln från datorn direkt till internet.

Ja det har jag redan gjort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LiamDator:

Hmm. konstigt har bara 4G i min bostad 5G har inte kommit ännu i mitt område. Med 4G kan enheter med en 4G-mottagare (ett simkort) komma åt internet, telefoni och SMS i hastigheter uppemot 1000 mbit/s till stationära enheter. Till stationära enheter så är maxhastigheten 1000 mbit/s. För mobila enheter är maxhastigheten 100 mbit/s.

Hur mycket är 1 Mbit s?
Mbit/s är en måttenhet för transmission per sekund. Den anger hastigheten i megabit per sekund. Således betyder 1 Mbit/s att man kan överföra 1 Mbit (1000 kilobit) = 125 kilobyte i sekunden. Det tar 8 sekunder att överföra en megabyte (teoretisk hastighet).

1 megabit = 1/8 megabyte = 0.125 megabyte.
Det vill säga att 119Mbits är 1gigabit man räknar allt i 8bitar när det är data man räknar.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av LiamDator:

Ja det har jag redan gjort.

Tack för att du är behjälplig och berättar resultatet

För att vara övertydlig, vad får du för hastighet när du kopplar förbi routern och kopplar datorn direkt till internet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Det vill säga att 119Mbits är 1gigabit man räknar allt i 8bitar när det är data man räknar.

119 MB/s = 1Gbps menar du väl.

Svårt med enheterna ibland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Får du ut 150Mbit på 4g?
Känns som du får ut mer än vad man kan få max hastigheten på 4g är 1gigabit vilket är ca 119Mbit/Sec
Så tror du får mät igen fast på ett bättre sätt.

Skrivet av vinylens:

Det vill säga att 119Mbits är 1gigabit man räknar allt i 8bitar när det är data man räknar.

???

119Megabit är 0.119 Gigabit.
1 Gigabit (Gb) = 1000 Megabit (Mb)

Det är förövrigt inget speciellt med att få ut ~150Mbit på 4G/4G+

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Hur mycket är 1 Mbit s?
Mbit/s är en måttenhet för transmission per sekund. Den anger hastigheten i megabit per sekund. Således betyder 1 Mbit/s att man kan överföra 1 Mbit (1000 kilobit) = 125 kilobyte i sekunden. Det tar 8 sekunder att överföra en megabyte (teoretisk hastighet).

1 megabit = 1/8 megabyte = 0.125 megabyte.
Det vill säga att 119Mbits är 1gigabit man räknar allt i 8bitar när det är data man räknar.

Du har nog lite otur när du tänker eller skriver, 119Mbit/s är 0.119Gbit/s

1 Gigabit = 1000 Megabit.
Ska man skriva ut byte i hastigheter måste man skriva med stort B (ex. 119MB/s), skriver man 119Mb avser man att det är bitar man räknar med då enheten bit förkortas med litet b och Byte med ett stort B.

Gäller att hålla koll på vilka enheter som faktiskt skrivs.

OnT: När du gör mobila hastighetsmätningen så bör du också stänga av mobildatan på telefonen för att säkerställa att den inte mäter direkt mot mast också.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem
Skrivet av 13ers3rk:

Du har nog lite otur när du tänker eller skriver, 119Mbit/s är 0.119Gbit/s

1 Gigabit = 1000 Megabit.
Ska man skriva ut byte i hastigheter måste man skriva med stort B (ex. 119MB/s), skriver man 119Mb avser man att det är bitar man räknar med då enheten bit förkortas med litet b och Byte med ett stort B.

Gäller att hålla koll på vilka enheter som faktiskt skrivs.

OnT: När du gör mobila hastighetsmätningen så bör du också stänga av mobildatan på telefonen för att säkerställa att den inte mäter direkt mot mast också.

Sorry Klipp och klistra in från dom svar man fick om man googla det.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro