Miniräknare som du använder! (programerbara eller inte)

Permalänk
Medlem

Miniräknare som du använder! (programerbara eller inte)

Har en kompis som använder HP-räknare. Han har dessutom en imponerande fin samling kvalitetsräknare! (kanske bästa samlingen i Sverige)

Den räknare jag använder är en Casio från 1981-82. Behövde för ett par veckor sedan putsa strömbrytarens kontaktbleck som hade oxiderat, och nu fortsätter den fungera som den gjort i 42-43 år. Bra serviceintervall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bytetyd:

Har en kompis som använder HP-räknare. Han har dessutom en imponerande fin samling kvalitetsräknare! (kanske bästa samlingen i Sverige)

Den räknare jag använder är en Casio från 1981-82. Behövde för ett par veckor sedan putsa strömbrytarens kontaktbleck som hade oxiderat, och nu fortsätter den fungera som den gjort i 22-23 år. Bra serviceintervall!

<Uppladdad bildlänk>

har en likadan som har varit en god trotjänare tills ti-83+ dök upp

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Hedersmedlem

Använder fortfarande min gamla TI-83 som hängt med sen gymnasiet, dvs 1999. Bytte batterier för några månader sedan, det var nog 5 år sedan förra gången.

Den används så gott som dagligen när jag jobbar hemifrån.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

När jag pluggade fick vi inte ha programmerbara miniräknare så jag skaffade mig en Casio Fx-82es Plus. Den används väääldigt sällan nu för tiden då jag har miniräknare inbyggt i app-launchern på datorn.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Har kvar min gamla TI85

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

hp42s är det som gäller man vill ha fysisk räknare i handen - på mobil och dator används free42.

På den fysiska räknare byter man batteri per 5-10 år, den fungerar alltid även när nallens batteri är slut och laptopens batteri är tom.

Permalänk
Medlem

Använder den här sen flera år i min Samsung Galaxy Note 9, fungerar precis som den fysiska varianten

Droid48 - HP48 lives again on Android
https://play.google.com/store/apps/details?id=org.ab.x48

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Har även Graph 89 (TI 89) i telefonen med extraherat ROM (fungerar inte utan)
Har även Calc 92+ (TI 92) med extraherat ROM.

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.Bisha.TI89E...

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Jag använder väl oftast calc-mode i emacs, har en HP av en modell jag inte minns också, som jag använder ibland.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

Följer då sambon började med matte igår. Finns det till IOS vore det super. Annars får hon leva utan tills hon lånar en grafräknare av någon.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Permalänk

Har kvar min Ti-83 (2001) från gymnasiet, men köpte en Ti-89 Titanium när jag började på LTH 2006 som jag fortfarande använder när man inte orkar öppna Excel eller liknande och behöver göra någon snabb beräkning.

Visa signatur

Dator: Corsair 4000D|i7 13700KF|ASRock Z790|MSI RTX4090|Seasonic Platinum 1kW|Kingston KC3000 2TB|G.SKill 32GB DDR5 @6400 cl32|Noctua D15|

Permalänk
Medlem

Den enda fysiska miniräknaren jag har, åtminstone som jag vet var den är, är en Ti-83 från skolåren. Den används inte jättemycket, men ibland så.

Annars är det nog oftast Pythons REPL som agerar "miniräknare" om man sitter vid datorn...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Jag har kvar en TI-86 från tiden i högskolan. Själva räknaren fungerar fortfarande som den ska efter 25 år.

Efter att ha legat i en byrålåda i nästan 20 år så märkte jag att batterierna börjat läcka, men det gick bra att skrapa bort geggat. Och när jag behövde använda den på riktigt för några veckor sedan så märkte jag att minnes batteriet behövde bytas ut.

Permalänk
Medlem

Min HP-41C ligger kvar i någon flyttlåda. Har skrivit en egen "hpc" i bash som kan välja mellan kommandona "bc" (1+1) eller "dc" (RPN: 1 1+p) automatiskt, dessutom har jag lagt in FOOT, INCH, POUND m.m. samt statiska valutakurser. Slängde in lite statistik med "awk" i mitten också..

Version 1: Skickade varje beräkning till "dc" för delresultat.
Version 2: Implementerade beräkningarna via en FIFO så att "dc" inte behövde startas upp på nytt för varje delresultat.
Version 3: Skippade all komplexitet och manglar kommandoraden efter tycke och smak. Skickar sedan allt i ett svep till "bc" eller "dc".
Scriptet har aldrig varit enklare

Permalänk
Medlem

Har Matlab via jobbet och har i princip gått över till att helt använda det.

Permalänk
Medlem

Appen RealCalc Plus på mobilen - i RPN mode. Med engineering exponent (snäpper till närmaste tusental) samt låst till 4 värdesiffror - underbart.

Kan inte med Windows inbyggda. Finns inget sätt att undvika att 42 decimaler visas och ingen vettig exponenthantering. Totalt värdelös. Fler siffror är inte bättre, tvärtom!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Följer då sambon började med matte igår. Finns det till IOS vore det super. Annars får hon leva utan tills hon lånar en grafräknare av någon.

HP48 finns till iPad och iPhone på app store:

i48
https://apps.apple.com/se/app/i48/id329454950?platform=iphone

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Har en Ti-83 sedan gymnasiet och uni. Men till vardags används sällan något mer avancerat än windows kalkylator eller den förinstallerade i androidluren.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

Kör med en Casio fx-991 EX just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Följer då sambon började med matte igår. Finns det till IOS vore det super. Annars får hon leva utan tills hon lånar en grafräknare av någon.

Det behövs ingen grafräknare för att lära sig matte!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det behövs ingen grafräknare för att lära sig matte!

Absolut, men hon har 4 veckor av matte 2a som ska göras och de rekommenderar grafräknare.
Sen har hon säkert inte behov av det men det hjälper nog.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

HP48 finns till iPad och iPhone på app store:

i48
https://apps.apple.com/se/app/i48/id329454950?platform=iphone

<Uppladdad bildlänk>

Tack för tipset! Jag hade en 48S under 20 år till dess att "on"-knappen gick sönder.

Permalänk
Medlem

Finns miniräknare överallt i huset, använder även mobilens miniräknare.
Vet inte riktig varför jag har det, men det finns olika typer till olika föremål, gillar alltid ha en för handen.
T.ex. på elektronikverkstaden finns en TI-83 och en TI-nSpire (blir att jag använder TI-83 då nSpire alltid förmår att gå tom för batterier innan den blir använd, även i off-läge).

Bredvid sängen finns en gammal med Fluorescerande display eftersom den är mest praktisk om man får en idé om att räkna på ekonomiska tänker utan att behöva tända ljuset.

Har även min gamla Casio PB-1000 eftersom då jag köpte den i 1984 var det en grej jag programmerade på, var enkel, hade inbyggd basic (även assembler!) och eftersom jag kodade på C-64 den gång, var den ganska naturlig att ha med överallt, funkar fortfarande.

Har även några från 70 talet (du vet, Texas Instrument med dom röda glödande siffrorna), men batterisyra har gjord kål på dom, och dom var en gång laddbara.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Tack för tipset! Jag hade en 48S under 20 år till dess att "on"-knappen gick sönder.

Den fungerar exakt som den fysiska versionen. Man kan gå in och ändra i inställningar, tillgång till konstanter, plotta ekvationer mm. Helt otroligt att allt finns där

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"