Permalänk
Medlem

Tips för bättre text på WOLED

Dagens OLED-paneler är, som ni säkert redan vet, inte helt optimala när det kommer till textrendering. Tänkte därför tipsa om vad jag gjort för bästa möjliga resultat, efter mycket testande. Hur man föredrar sin textrendering är förvisso lite av en smaksak, men tycker det här ger skarp och lättläst text utan att ha för mycket aliasing.

Första steget är att installera MacType:
https://www.mactype.net/

Default-inställningarna funkar bra.

Installera sedan DeepGrayNoHinting härifrån:
https://www.reddit.com/r/OLED_Gaming/comments/t30fi7/better_t...

Därefter GDIPP:
https://github.com/CoolOppo/GDIPP

Det har inte uppdaterats sedan stenåldern men funkar bra trots det.

Härefter finns ett par valfria steg som man kan testa.

Under Accessibility i Windows kan man öka textstorleken några procent. Jag föredrar 104%. En aning större text är lättare att rendera snyggt. Det här beror förstås på vilken skalning ni kör i övrigt. Jag har 100% skalning.

Det går även att ändra typsnitt i Windows och webläsare. Återigen en smaksak men jag gillar Apples SF Display Pro. Det går att ladda ner här:
https://developer.apple.com/fonts/

Använd 7Zip eller annat lämpligt program för att packa upp (finns en mapp i .pkg-filen som heter Fonts). Installera typsnitten i Windows och ändra sen i webläsaren.

För att ändra typsnitt i Windows krävs det lite ändringar i registret. Öppna Notepad och klistra in följande:

Windows Registry Editor Version 5.00 [HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\Fonts "Segoe UI (TrueType)"="" "Segoe UI Bold (TrueType)"="" "Segoe UI Bold Italic (TrueType)"="" "Segoe UI Italic (TrueType)"="" "Segoe UI Light (TrueType)"="" "Segoe UI Semibold (TrueType)"="" "Segoe UI Symbol (TrueType)"="" [HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\FontSubstitutes] "Segoe UI"="SF Pro Display"

Vill du använda något annat typsnitt är det bara byta ut "SF Pro Display". Spara sen till lämpligt namn med .reg som ändelse, och kör filen.

Kör det här för att återställa:

Windows Registry Editor Version 5.00 ;Restore the default font mappings in Windows 10. Tested on v20H2 [HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\Fonts] "Segoe MDL2 Assets (TrueType)"="segmdl2.ttf" "Segoe Print (TrueType)"="segoepr.ttf" "Segoe Print Bold (TrueType)"="segoeprb.ttf" "Segoe Script (TrueType)"="segoesc.ttf" "Segoe Script Bold (TrueType)"="segoescb.ttf" "Segoe UI (TrueType)"="segoeui.ttf" "Segoe UI Black (TrueType)"="seguibl.ttf" "Segoe UI Black Italic (TrueType)"="seguibli.ttf" "Segoe UI Bold (TrueType)"="segoeuib.ttf" "Segoe UI Bold Italic (TrueType)"="segoeuiz.ttf" "Segoe UI Emoji (TrueType)"="seguiemj.ttf" "Segoe UI Historic (TrueType)"="seguihis.ttf" "Segoe UI Italic (TrueType)"="segoeuii.ttf" "Segoe UI Light (TrueType)"="segoeuil.ttf" "Segoe UI Light Italic (TrueType)"="seguili.ttf" "Segoe UI Semibold (TrueType)"="seguisb.ttf" "Segoe UI Semibold Italic (TrueType)"="seguisbi.ttf" "Segoe UI Semilight (TrueType)"="segoeuisl.ttf" "Segoe UI Semilight Italic (TrueType)"="seguisli.ttf" "Segoe UI Symbol (TrueType)"="seguisym.ttf" ;Remove the font substitutes, if any. [HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\FontSubstitutes] "Segoe UI"=- "Segoe UI Symbol (TrueType)"=-

Glöm inte gilla och prenumerera om det om ni gillade det här inlägget

Permalänk
Medlem

Toppen!

Tack då mycket!

Jag kör nu med MacType + DeepGrayNoHinting + 104% text i Windows.

Det är en markant förbättring på min 42"4K WOLED.
Nu kan jag faktisk använda 100% skalning

Permalänk
Medlem

Jag som brukar vara ganska känslig för aliasing, pixlighet osv har faktiskt aldrig stört mig på textrendering på min LG B7 55" vid 125% skalning o 1-1.5m avstånd (däremot har jag känt att 4K-upplösningen börjat tryta). Men sitter man med 100% skalning, sitter närmre eller har nån 1440p-OLED så kan det här nog vara ett bra tips ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Jag som brukar vara ganska känslig för aliasing, pixlighet osv har faktiskt aldrig stört mig på textrendering på min LG B7 55" vid 125% skalning o 1-1.5m avstånd (däremot har jag känt att 4K-upplösningen börjat tryta). Men sitter man med 100% skalning, sitter närmre eller har nån 1440p-OLED så kan det här nog vara ett bra tips ja

Jag sitter själv nära skärmen så textrenderingen märks tydligt. Här vore det fint om MS uppdaterade ClearType för att bättre hantera udda pixellayout, men tills dess får man pilla lite själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag sitter själv nära skärmen så textrenderingen märks tydligt. Här vore det fint om MS uppdaterade ClearType för att bättre hantera udda pixellayout, men tills dess får man pilla lite själv.

Ja Microsoft borde verkligen hänga med i svängarna o implementera andra typer av cleartype sen länge, men med tanke på hur snabbt dom jobbar rent allmänt med Windows så kommer väl det vara inne när väl alla sitter på så högupplösta skärmar att det inte längre behövs ;/