Krönika: Hur mycket får ett spel kosta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Querth:

Ptja, rätt stor skillnad på något år och några år

Red Dead 2 kostar just nu 59.99 euro på Steam. När det är rea sänks det till ca 400kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Red Dead 2 kostar just nu 59.99 euro på Steam. När det är rea sänks det till ca 400kr.

Rockstar säljer också Online-komponenten som en egen speltitel för nästan 200 reat just nu. Bara för att Rockstar är Rockstar så betyder det inte att det inte är sant.

Permalänk
Medlem

Förr när man kunde gå in på Mediamarkt eller OnOff och köpa nya spel på release-dagen för 299 så gjorde jag det rätt ofta.
Nu för tiden lägger jag aldrig mer än 200 kr. Spelen släpps trasiga och får massa DLC så kan lika gärna vänta några år och köpa på Steam-rea för en bråkdel av priset.

Visa signatur

Spel/multimedia burk: ASUS Prime B660-Plus D4. PNY CS2140 M.2 NVMe Gen 4 500GB. Kingston Fury 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz. Intel Core i3 12100F 3.3 GHz 12MB. DeepCool AG400. PowerColor Radeon RX 6600 8GB Fighter. DeepCool PK650D 650W. Kolink Observatory HF Mesh. Skärm: Samsung 65" Q77C 4K QLED. Ljud: Yamaha 5.1 förstärkare. XTZ 93:22 frontar, Eltax Monitor III bak. Audio Technica ATH-M50x

Permalänk
Medlem

Svårt säga helt säkert. Generellt tycker jag spel är för dyra men jag väljer uppenbarligen betala priset för vissa spel som jag verkligen vill ha. Jag försöker dock vänta tills det är någon slags rea på priserna, åtminstone 25%, men enstaka spel betalar jag fullpris för just för att jag vill ha det direkt. Racingsimulatorer hör till dessa, annars är det rätt sällan.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Jag har så mycket att spela så jag köper aldrig utanför en bra rea. Känner ingen stress att spela första året liksom.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem

Spel har varit för dyra sedan jag köpte mitt första cartrigde till Atarikonsolen på 80-talet och idag är de halvfärdiga spel som släpps inte värda hälften av vad de säljs för, vilket annars vore en rätt vettig prisnivå för ett spel idag. Alltså 50% av dagens nypris.

Permalänk
Medlem

GTA får kosta vad det vill, resterande titlar ska kosta 300-400kr om de vill sälja en kopia till mig.
Utbudet nu är större än det någonsin varit, så spelet ska vara rejält bra om de ska få sälja något.
Dussinspel från EA med flera betackar jag mig för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Är det nåt man inte ska göra är det att köpa Paradox spel när de släpps. Vänta i 2-3 år, låt det mogna så har du något bra du kan köra moddad.

Har inte spelat ett enda bra Paradoxspel när de precis släppts senaste 10 åren. Bara titta på Victoria 3, skräp just nu och imperator Rome verkar ha blivit något bra först nu.

Ja, jag började inte spela Cities Skylines förrän runt 2018 cirka 3 år efter release när de var på summer sale med massa dlcs nersatta sådär 75%

Spelet var både tungdrivet och buggigt vid release

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Quizmaster Göteborg 2023

Ett bra spel kan få kosta lite mer. Ett komplett spel, med kanske några få uppdateringar/patches på sin höjd. Många timmars nöje för typ ⅓ av vad en halvslirig krogkväll kostar..

Alla spel med "in game buy" eller vad fan det kallas för borde det vara dödsstraff på att både skapa och sälja.

Som att köpa en tavla men som bara är målad till 20%, resten av bilden och färgen kommmer konstnären och målar lite grann varje gång du swishar en hundring.

Svårt less på spelutvecklingen.

Drömmer tillbaka till tiden då spel kom helt färdiga direkt ut boxen på en cd/dvd-skiva.

Permalänk

Jag äger så många bra spel att det ska mycket till att jag köper fler. Om jag gör det så kostar de inte mer än 300 SEK/st.

Permalänk

Jag köpte God of War: Ragnarök (PS5) nu denna veckan till påskrea-pris, 299kr, jag har väntat i cirka två år på en vettig prissänkning från 700-800 kronor. Jag väntar alltid minst ett år innan jag ens börjar tänka på att köpa ett spel, har man tur så släpps det en GOTY version med all DLC inkluderad och spelet är färdigpatchat när man börjar spelar, idag så släpps ju de flesta spelen med massor av buggar. Till PS4 så var mitt maxpris jag gav för ett spel 300 kronor, med PS5 så har jag höjt till 400 kronor men jag går inte en krona över den summan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Red Dead 2 kostar just nu 59.99 euro på Steam. När det är rea sänks det till ca 400kr.

Eller så köper man det på Epic för just nu 211kr.

Permalänk
Medlem

Beror lite på hur pass mycket jag ser framemot ett spel men i de flesta fallen så brukar jag avvakta någon månad sen finns spelen oftast på Tradera för 300-400 kronor, vilket är lagom för ett AAA spel på konsol. Sen brukar jag sälja spelet igen via Tradera för ungefär samma pris som jag köpte, så går oftast +-0 vilket är rätt gött.

PC spel köper jag via Steam när det är rea, vilket det är nästan hela tiden och kombinera det med alla gratis spel via Epic store, så behöver man inte köpa något så ofta eller för dyrt.

Permalänk
Medlem

Handlar mer från CDkeys.com, eller liknande sidor än någonsin förut. Vissa spelutvecklare, köp från dom är fullkomliga ryska rouletter om de är bra eller dåligt dvs.

Som exempel, blev Cities Skylines 2 ett köp från Cdkeys, tur i oturen eller vad man ska säga. Hade lågt med cash när det släpptes, men var ändå sugen. Men i slutändan visade det sig att spelet och utvecklarna har gått ner sig totalt. Ovanpå det nu släpper dom ett DLC för 120~kr där man får typ 10 byggnader(10 eu, 10 USA stil) och 6 träd. Innan ens core mechanics är fixade.

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk

Beror lite på hur mycket (diverse) man spelar. Köpar man bara ett spel som Fifa eller F1 då är 600, 700 eller tom mera helt ok med tankte på att man kan lira "hur mycket som helst" och behöver inget annat, så att säga. i F1 tex kan man gå så långt och köra realtid full antal varv i practice, qualification and race, och detta för 20+ tävlingar....
Vad är då 700 spänn fördelat över 6, 12 eller mera månader? (jag bortser från shoppen).

Lirar man därmot flera (olika) spel, vill testa mycket, etc. då är 4-500 i månaden (gånger 2, 3, 4...) förstås mycket pengar.

Jag köper nuförtiden också "smartare", läser på, avvaktar release och ngn patch eller två, kollar lets play/before you buy videos, innan jag tar beslut. Tokköper inte bara för att det är på rea. Har ändå tillräckligt i backlogg....

Visa signatur

--------------------------

Permalänk
Testpilot
Skrivet av DasIch:

Jag köper nästan aldrig spel. När jag väl köper något ska det antingen vara något utöver det vanliga (exempelvis Witcher 3 eller BG3), eller finnas billigt. Det är inte bara fråga om att spel idag är dyra, utan det allra mesta är trasigt skit också. Jag tänker inte betala 700Kr för sönderkommersialiserad dynga som behöver 1-2 år av patchar innan det funkar acceptabelt.

Spel idag är billigare än vad det historiskt varit. Ett praktexempel är Nintendo, där spel mer eller mindre alltid kostat 800 kronor. 800kr idag är betydligt mindre än vad 800kr var på 90-talet (med inflation inräknat skulle det motsvara drygt 1 600 kronor idag).

Sedan kan man kolla på vad ett spel idag innehåller kontra förut, kan väl säga att man får betydligt mer spel för pengarna. Det är egentligen inte förrän runt milleniumskiftet som spel började erbjuda mängden av innehåll vi kan se idag, men rent krasst skulle jag påstå att det inte var förrän sent 2000 in på 2010-talet som vi började få de stora spektaklen som numera förväntas.

Däremot håller jag starkt med om att spelen känns påtvingade och rushade på ett helt annat vis senaste årtiondet. 1 ½ - 3 års utveckling, sedan sparkas det ut genom dörren och ska patchas i 1 - 2 år innan det är klart. Det är denna trend som gör det svårt för mig att svälja prislappen AAA-utgivare efterfrågar. Och det är väl det stora problemet med att ha investerare som flåsar i nacken och ska ha avkastning igår redan. Spelutvecklare får inte lov att ta tiden de behöver för att färdigställa produkten och leva upp till någon form av kvalité – även om de många gånger har kompetens för att göra ett bra jobb.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Skrivet av Yatagarasu:

Spel idag är billigare än vad det historiskt varit. Ett praktexempel är Nintendo, där spel mer eller mindre alltid kostat 800 kronor. 800kr idag är betydligt mindre än vad 800kr var på 90-talet (med inflation inräknat skulle det motsvara drygt 1 600 kronor idag).

Sedan kan man kolla på vad ett spel idag innehåller kontra förut, kan väl säga att man får betydligt mer spel för pengarna. Det är egentligen inte förrän runt milleniumskiftet som spel började erbjuda mängden av innehåll vi kan se idag, men rent krasst skulle jag påstå att det inte var förrän sent 2000 in på 2010-talet som vi började få de stora spektaklen som numera förväntas.

Däremot håller jag starkt med om att spelen känns påtvingade och rushade på ett helt annat vis senaste årtiondet. 1 ½ - 3 års utveckling, sedan sparkas det ut genom dörren och ska patchas i 1 - 2 år innan det är klart. Det är denna trend som gör det svårt för mig att svälja prislappen AAA-utgivare efterfrågar. Och det är väl det stora problemet med att ha investerare som flåsar i nacken och ska ha avkastning igår redan. Spelutvecklare får inte lov att ta tiden de behöver för att färdigställa produkten och leva upp till någon form av kvalité – även om de många gånger har kompetens för att göra ett bra jobb.

Spel idag är inte i närheten av samma value som förr, finns hur många exempel somhelst där du dels inte äger spelet, och spel som för att få hela upplevelsen kräver 10 eller hundratusentals kr för att låsa upp allt. Det i kontrast till tex golden eye där du kunde skriva en fusskod och låsa upp både nya spellägen men också 64 nya karaktärer bara för att. Kollar du på collectors editions idag så är det oftast en artbook och en sticker medans förr så var de dels billigare, men också mer vettiga grejer med som specialdesignade kontroller och massa liknande. Förstår inte varöfr folk är så pigga på att försvara företagens girighet(tänker blizzard tex som hade rekordår men också sparkade sin personal, och det är ju mer regel än undantag för vissa publishers), kan du förklara det för mig?

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Smasher89:

Spel idag är inte i närheten av samma value som förr, finns hur många exempel somhelst där du dels inte äger spelet, och spel som för att få hela upplevelsen kräver 10 eller hundratusentals kr för att låsa upp allt. Det i kontrast till tex golden eye där du kunde skriva en fusskod och låsa upp både nya spellägen men också 64 nya karaktärer bara för att. Kollar du på collectors editions idag så är det oftast en artbook och en sticker medans förr så var de dels billigare, men också mer vettiga grejer med som specialdesignade kontroller och massa liknande. Förstår inte varöfr folk är så pigga på att försvara företagens girighet(tänker blizzard tex som hade rekordår men också sparkade sin personal, och det är ju mer regel än undantag för vissa publishers), kan du förklara det för mig?

Jag försvarar inte girigheten av företag, men att på något sätt försöka vrida det till att spel idag skulle vara dyrare än förut är bara objektivt fel. Och kollar vi innehållsmängd samt komplexitet i äldre kontra moderna spel, vara sig med eller utan extra DLC-tillägg, då är visan densamma i många av fallen

Det som däremot går att argumentera kring är hur pass ofärdiga spel är vid lansering sett till antalet buggar, eller annars saker som rimligen bara bör fungera från första början (men som inte gör det). Även mängden skräp som försöker tryckas i ansiktet genom FOMO och sonika är markant mer påtagligt, en lavinartad ökning senaste decenniet.

Fixade grammatik.
Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Medlem

Om jag ser till billigaste/h/krona så leder ju CSGO rätt stort. Flera tusen timmar för typ 19:90 euro eller ngt vad det kostade 2012?
2a kommer nog GTA V sett till antal timmar/pris. Tror jag gav typ 59:90 euro på steam för typ hittils 1500h. Vilket ju kan vara billigare än ett indi spel för 5 euro på en steamrea där man spelat 1h.

GTA 6 får nästan kosta vad det vill, men lär smärta lite runt 990:-, 59:90 hade ju varit ett rätt standard pris tycker jag, men tror det kan landa på en 79:90 typ.

Annars köper man ju inte direkt spel på realese dag idag då dem inte är klara plus att man har ju knappt tid till att spela direkt heller, så bättre att vänta 1-3 år sen köpa det och spela. Tex har jag Hogwarts Legacy i oköpt "backlog", lägger till endel spännande roliga titlar i Wishlist sen köper under reor. Senaste fullpris spel jag köpte va nog RDR2.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Köper 90% av mina spel på Steam reor eller från Kinguin. Ibland händer det att jag köper ett spel direkt vid release till fullpris, men det kanske händer max 1 gång per år.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

Eftersom man inte äger spelen man betalar för så vägrar jag betala fullpris. Handlar därför alltid via keyshops där jag kan få AAA-titlar för under 100 kr, ungefär ett halvår eller så efter release. Att vänta sparar mig inte bara en massa pengar, spelen är också patchade och optimerade vid detta laget.

Permalänk
Medlem

Det ända 2 spel jag köpt för AAA pris är Persona 5 Royal och Baldurs gate 3. Annars väntar jag tills de kan fås för under 200kr, inkl cd key priser.

Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av Oneirogen:

Det ända 2 spel jag köpt för AAA pris är Persona 5 Royal och Baldurs gate 3. Annars väntar jag tills de kan fås för under 200kr, inkl cd key priser.

Bra val ändå. Det är ju ändå riktigt mycket valuta för pengarna med de två spelen. Tänker att det är så man får tänka i många fall när man köper spel.

Permalänk
Medlem

Under 100 kr, idag så hyr man spelet men äger den inte som det var för. När som helst så kan spelet återkallas eller så läggas deras server ner och man kan inte lägga spela längre.

Just GTA så läge den släpps på DVD till PC kan jag tänka mig att betala över 600 kr.

Permalänk
Medlem

Varierar stort. När det gäller mjukvara är saker under 100kr saker jag kan spontanköpa (mer vanligt ju lägre pris såklart), spel för 200-300 ibland, 600kr-spel extremt sällan.

In app purchases skyr jag som pesten, om det inte handlar om engångskostnad i ett spel som annars är gratis.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av Pirum:

Varierar stort. När det gäller mjukvara är saker under 100kr saker jag kan spontanköpa (mer vanligt ju lägre pris såklart), spel för 200-300 ibland, 600kr-spel extremt sällan.

In app purchases skyr jag som pesten, om det inte handlar om engångskostnad i ett spel som annars är gratis.

Ja, de där "betala en liten summa för att bli av med reklam for life" är ju ofta rätt uppskattade.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Köper endast expansioner och tillägg till Hearthstone och småköp i Warcraft Rumble så jag är inte en vanlig spelköpare.

Köper alltid MEGAbundle till nya Hearthstone expansionen som gick loss på 857 riksdaler senast. Dock är det var fjärde månad så det är inget.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Köper endast expansioner och tillägg till Hearthstone och småköp i Warcraft Rumble så jag är inte en vanlig spelköpare.

Köper alltid MEGAbundle till nya Hearthstone expansionen som gick loss på 857 riksdaler senast. Dock är det var fjärde månad så det är inget.

300kr/mån är väl ganska mycket för ett spel? Tror inte jag har något abonnemang som ligger så högt

Permalänk
Medlem

men då köper du färre spel om du köper smartare.
fattar inte hur du skulle kunna köpa lika mycket eller fler spel nu om du tänker genom dina köp och köper inte något som du inte är helt säker på.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem

För AAA spel för PC känner jag att 500-600 är rimligt. Då är jag villig att chansa på spel. Kommer inte att göra misstaget som jag gjorde med Starfield som kostade över 800kr(!) och köpte den direkt (för jag trodde att spelet var som Bethesda påstod) så nästa gång, typ när de släpper Elder scrolls 6, då väntar jag istället för att lita på vad de säger :/

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.