Inget nordiskt tangentbord på nya laptops längre?

Permalänk
Medlem

Inget nordiskt tangentbord på nya laptops längre?

Hallå!

Behövde köpa en ny dator, blev en ASUS Vivobook Pro 15, men när jag öppnade förpackningen har den inte ett nordiskt standardtangentbord utan samma tangentlayout som amerikanska datorer - fast delvis ommärkta.

Rätt

Fel

När jag surfar runt bland HP, Dell, ASUS, MSI och Lenovo ser jag till min förskräckelse att samtliga har slutat tillverka vårt nordiska tangentbord. Varför skriker ingen högt i Sverige över detta? Att skriva engelska ord med ' funkar inte alls och lillfingret på enterknappen blir bara en soppa mellan enter och '.

Det skall alltid vara en tangent mellan ä och enter!

Någon som vet en laptop med ett normalt svenskt tangentbord?

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem

Du får väl utnyttja ångerrätten och skicka tillbaka den.

De flesta produktbilder har ANSI-layout, men säljs med ISO-layout i Sverige.

Permalänk
Medlem

Ja, problemet är väl som sagt att det brukar vara väldigt svårt att hitta bilder på bärbara datorer med svensk layout, nästan alla är med amerikansk layout eftersom tillverkarna inte brukar bry sig om att fota varenda layout de har. Så vill du vara säker så är det nog bäst att gå till en fysisk butik så att du kan se vilken layout de har med dina egna ögon.

Permalänk
Medlem

Intressant, det är ju nordiska tecken ändå så det är inte en standard ansi och datorn är klart ämnad för nordiska marknaden.

Jag gissar att det beror på att den har numerisk del, vilket inte är helt vanligt på en laptop och man har därför tagit lite kreativa beslut för att få plats. Vore intressant om det här faktiskt är en standard och vad den i så fall kallas...

Permalänk
Medlem

Nordiskt är inte på något sätt unikt annat än i vilka tecken som sitter var. Samma placering av tangenterna används i många länder, så sätter en tillverkare i någon slags bastard på ett amerikanskt tangentbord så berror det inte på att den nordiska marknaden är liten. Därför har jag lite svårt att tro att alla skulle ha slutat göra någorlunda korrekta tangentbord. Produktbilder brukar dock ofta föreställa datorer med amerikanskt tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

Någon som vet en laptop med ett normalt svenskt tangentbord?

Ser numera enbart svenskt tangentbord på MacBooks och på Thinkpads/Thinkbooks.

Permalänk
Medlem

Har också noterat och irriterat mig på detta, dock hoppades jag att det var begränsat till 14" men om det börjar sprida sig även till större modeller är det tyvärr ett steg i fel riktning. Uppenbarligen har det tidigare varit möjligt att lösa detta så det borde vara möjligt även idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Ser numera enbart svenskt tangentbord på MacBooks och på Thinkpads/Thinkbooks.

Det är inte så svårt att hitta datorer på Notebockcheck med någorlunda korrekt tysk layout (alla tester är inte gjorda på datorer med tyskt tangentbord dock), men vissa tillverkare/modellserier är helt tydligtvis drabbade av sjukan. Är den tyska korrekt kan man på goda grunder anta att den svenska/nordiska är det också.

Permalänk
Medlem

Vad jag kan utläsa är att datortillverkarna har blivit snåla och vill inte tillverka ett extra tangentbord för norden, utan använder samma layout som i USA, men med nordiska tecken. Samma tråkiga utveckling överallt i världen där allt handlar om massproduktion till lägsta pris med sämsta kvalitet. Ingen stolthet eller kärnvärden i sin verksamhet alls.

Dock intressant att UK också skiljer sig mot US

https://en.wikipedia.org/wiki/British_and_American_keyboards

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Rekordmedlem

Min nya Acer Swift Edge.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Min nya Thinkpad på jobbet har nordiskt