Microsoft smyger in reklam i startmenyn för Windows 11

Permalänk
Melding Plague

Microsoft smyger in reklam i startmenyn för Windows 11

En läcka visar hur Microsoft ska lägga in annonser under rekommendationsfältet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det förklarar ju helt varför de jobbar på att blockera alternativa startmenyer... https://www.sweclockers.com/nyhet/38561-microsoft-utvidgar-bl...

Permalänk
Medlem

Efter blockering av alternativa startmenyer så var detta ganska väntat.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

EU, do your thing!

Visa signatur

Bildskärmar - Asus ROG PG278Q | Asus ROG PG279Q
Stationär - NVIDIA 3080 | 9900K @ 5,2 GHz | 32 GB DDR4
HTPC- GTX 1070 | i5 6400 | 8GB DDR4
Glorious GMMK Pro / Logitech G Pro

Permalänk
Medlem

Så var vi där.. som många spådde. 7an e bättre.

Permalänk
Medlem

Inväntar nyfiket Windows 12! Känns även som att jag gjorde rätt val med övergång till GNU/Linux och macOS för ca 4 år sedan

Permalänk
Medlem
Skrivet av SayZk:

Det förklarar ju helt varför de jobbar på att blockera alternativa startmenyer... https://www.sweclockers.com/nyhet/38561-microsoft-utvidgar-bl...

Skrivet av Fenrisulvfan:

Efter blockering av alternativa startmenyer så var detta ganska väntat.

Går dock att stänga av detta i inställningarna, så det är iallafall relativt enkelt att undvika dessa även om man inte byter ut startmenyn.

Är dock väldigt frågandes till om verkligen detta test sker utanför insider preview programmet. Om det bara är för de som är med i insider preview programmet borde det stå det i nyheten. Jag vet dock inte hur detta test kommer genomföras.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Om du vill slippa se reklam i startmenyn kan du ändra det i dina Inställningar. Gå in på Anpassaning och sedan till Start där du kan slå av en funktion som snart ska döpas om till Visa rekommendationer för tips, appreklam och mer.

Tack för tipset, använder rekommendationerna i startmenyn ganska ofta så blir att klicka bort denna odrägliga reklam direkt.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Misstänker att detta kanske bara är för Home Edition? I Pro heter alternativet "Visa rekommendationer för tips, appreklam och mer" lite annolunda, nämligen "Visa rekommendationer för tips, genvägar, nya appar med mera"

Permalänk
Medlem

Hejja Gaben! Fixa så linux är standarden för spel snabbare så man kan kasta microsoft och windows på skrothögen! Börjar bli bra jäkla trött på greedy F-ers som på alla sätt och vis försöker luska till sig korvören. Räcker det inte med att jag betalar dyrt för OSet? De försökte ju redan tidigare med reklam i utforskaren (!) men lyckligtvis backade de på den punkten. Vidrigt är vad det är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakeemzo:

EU, do your thing!

Man kan också som konsument rösta med plånboken, kan vara effektivt det också.

Om bara alla som klagar ständigt istället väljer ett bättre alternativ... Det påminner mig om stammisarna vi hade när jag jobbade på donken i tonåren, klagade ständigt men kom ändå tillbaka flera gånger i veckan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Hejja Gaben! Fixa så linux är standarden för spel snabbare så man kan kasta microsoft och windows på skrothögen! Börjar bli bra jäkla trött på greedy F-ers som på alla sätt och vis försöker luska till sig korvören. Räcker det inte med att jag betalar dyrt för OSet? De försökte ju redan tidigare med reklam i utforskaren (!) men lyckligtvis backade de på den punkten. Vidrigt är vad det är.

Det borde vara tvång enligt lag att speltillverkare utvecklar sina spel för alla stora platformar, Windows, Mac och Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Man kan också som konsument rösta med plånboken, kan vara effektivt det också.

Lite svårare för oss som fortfarande kör på uppgraderingarna man fått över tid (började med Win7 eller så) 🤪

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem

Tycker inte reklam är ok i program och operativsystem man betalt för. Endast ok för gratis alternativ.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Hakeemzo:

EU, do your thing!

Är vi inte där redan?

N (nordic Not with Media Player)-utgåvan samt International-alternativet vid installation av Windows är väl redan befriad från de flesta sattygen Microsoft har för sig. Fast det kanske bara gäller förinstallerade appar och inte reklamvisning i startmenyn.

Här får någon som är mer insatt gärna klargöra

Rättade: N = Not with Media Player
Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Medlem

Har det inte varit candy crush och netflix reklam i startmenyn i åratal?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Är vi inte där redan?

N (nordic)-utgåvan samt International-alternativet vid installation av Windows är väl redan befriad från de flesta sattygen Microsoft har för sig. Fast det kanske bara gäller förinstallerade appar och inte reklamvisning i startmenyn.

Här får någon som är mer insatt gärna klargöra

N står dock inte för Nordic utan för Not with Media Player FYI https://www.makeuseof.com/windows-n-editions-guide/

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

Provade faktiskt Windows 11 nyligen. Tycker interfacet är rätt trevligt, men tyvärr så var det alldeles för krävande för min Thinkpad T495. Låg konstant runt 50 % cpuanvändnings när jag körde WSL2 utan några direkt krävande program igång.

Tillbaka på linux nu, ligger vi idle runt 4 %. De spel jag spelar på Steam (äldre titlar mest) funkar bra med Steams Proton.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blixt3n:

Det borde vara tvång enligt lag att speltillverkare utvecklar sina spel för alla stora platformar, Windows, Mac och Linux.

Nej

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Testpilot
Skrivet av jnsson:

N står dock inte för Nordic utan för Not with Media Player FYI https://www.makeuseof.com/windows-n-editions-guide/

Varje dag är ett tillfälle att lära sig något, idag fick jag lära mig att jag gjort ett totalt felaktigt antagande vad N i Windows N stod för – tack för rättning

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Man kan också som konsument rösta med plånboken, kan vara effektivt det också.

Om bara alla som klagar ständigt istället väljer ett bättre alternativ... Det påminner mig om stammisarna vi hade när jag jobbade på donken i tonåren, klagade ständigt men kom ändå tillbaka flera gånger i veckan.

Skrivet av Steffe:

Lite svårare för oss som fortfarande kör på uppgraderingarna man fått över tid (började med Win7 eller så) 🤪

Skrivet av Lauchen:

Tycker inte reklam är ok i program och operativsystem man betalt för. Endast ok för gratis alternativ.

Ja det är väl lite där de klämmer, ingen som går ut och köper en fullversion av windows nu ju. antingen kommer det inbakat i mobot via OEM (dell, hp, lenovo etc) eller så har man redan en licens eller flera sedan win7 tiden.
Windows har ju praktiskt tagit varit "gratis" sedan dess.

Är väl därför de letar after nya intäkter så som reklam. (förinstallerade appar/genvägar i startmenyn och ny då reklam.)

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Gå över till den goda sidan!

Det mesta i spelväg, minus ring 0-anti cheat, fungerar utmärkt på Linux. Jag har kör min spelmaskin med Linux senaste året, och det funkar finfint - ibland bättre än Windows (vilket testats t.ex här).

Man kan behöva titta på protondb.com och öga av rekommenderade launch options i Steam, och det är bra att ha insikten att man måste lära sig något nytt.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Jo det borde det vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sperglord:

Provade faktiskt Windows 11 nyligen. Tycker interfacet är rätt trevligt, men tyvärr så var det alldeles för krävande för min Thinkpad T495. Låg konstant runt 50 % cpuanvändnings när jag körde WSL2 utan några direkt krävande program igång.

Tillbaka på linux nu, ligger vi idle runt 4 %. De spel jag spelar på Steam (äldre titlar mest) funkar bra med Steams Proton.

Det låter väldigt märkligt. Både min Dell Latitude 5400 och en HP Elitebook 8470p ligger på typ 2-3% vid idle.

Skrivet av superapan:

Gå över till den goda sidan!

Det mesta i spelväg, minus ring 0-anti cheat, fungerar utmärkt på Linux. Jag har kör min spelmaskin med Linux senaste året, och det funkar finfint - ibland bättre än Windows (vilket testats t.ex här).

Man kan behöva titta på protondb.com och öga av rekommenderade launch options i Steam, och det är bra att ha insikten att man måste lära sig något nytt.

För mig fungerade inte 4G modemet överhuvudtaget i den senaste Ubuntu utgåvan när jag testade det för något år sedan, Wi-Fi var det typ 50/50 om den skulle fungera eller inte. I Windows fungerar båda alldeles utmärkt.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Gå över till den goda sidan!

Det mesta i spelväg, minus ring 0-anti cheat, fungerar utmärkt på Linux. Jag har kör min spelmaskin med Linux senaste året, och det funkar finfint - ibland bättre än Windows (vilket testats t.ex här).

Man kan behöva titta på protondb.com och öga av rekommenderade launch options i Steam, och det är bra att ha insikten att man måste lära sig något nytt.

Vilken distrubition av Linux skuille du rekommendera?

Visa signatur

I9 14900KF
MSI MEG Z790 ACE MAX
Asus Rog Strix 4080 Super OC,GSKILL DDR5 6000 MHZ 64 GB,EK 360 AIO,Lian Li Sl inf 120 7x,WD SN850x 4x 1tb,Lian Li Dynamic Evo
Acer Predator 34GS Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakeemzo:

EU, do your thing!

De kommer dom inte göra.

Det har spekulerats om att det vi ser nu är symptom pga att politiker är så långsamma och när dom lägger i sig så pass mycket så blir det verkligen konsumenter vs företagen. Nu känns det som att företagen tar till ännu mer drastiska åtgärder för att öka sina marginaler, för det kan dom göra fram tills att nån politiker täpper till hålet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

Ja det är väl lite där de klämmer, ingen som går ut och köper en fullversion av windows nu ju. antingen kommer det inbakat i mobot via OEM (dell, hp, lenovo etc) eller så har man redan en licens eller flera sedan win7 tiden.
Windows har ju praktiskt tagit varit "gratis" sedan dess.

Är väl därför de letar after nya intäkter så som reklam. (förinstallerade appar/genvägar i startmenyn och ny då reklam.)

Utifrån den logiken ska det inte synas någon reklam om OS:et är nyinköpt, så pass har de väl koll på aktiveringsdatum av nya licenser.

Det finns ett uttryck mjukvara som kommer med reklam. Ad-ware. Sådan mjukvara brukade blockeras av anti-virusprogrammen förr, PUPs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gbgjocke:

Vilken distrubition av Linux skuille du rekommendera?

Fedora, utan tvekan. En bra avvägning mellan tidslinjen för nya releaser så att man har det senaste, och ändå god stabilitet.

Jag skulle också välja Fedora KDE spin (istället för standard Gnome) om man är mest van vid Windows, det är lätt att känna igen sig.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av blixt3n:

Jo det borde det vara.

Och som spelutvecklare så säger jag Nej till sådana idiotiska förslag.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem

Microsoft undrar varför det går så trögt att få över alla till Windows 11. Well...

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.