Högtalarelement till tratthögtalare?

Permalänk
Medlem

Högtalarelement till tratthögtalare?

Håller på med ett litet projekt här hemma, där jag ska modernisera en ~100 år gammal tratthögtalare så att den får Spotify Connect och andra moderniteter. Originalhögtalaren fungerar inte längre, så det är tyvärr inget alternativ att köra 100% original. Därför behöver jag nu något passande högtalarelement, som via en liten öpp

  • Förstärkare/DAC är Up2Stream Amp 2.0 ihop med en nätadapter som kan trycka ur sig max 66W

  • Elementet kommer huseras i en cylinder med diameter ~11cm. Hålet ut till trattmynningen är ~15mm.

  • Återgivning i de lägre frekvenserna är mer eller mindre irrelevant, då de inte kommer kunna transporteras ut genom tratten på ett bra sätt ändå. Fokus bör därmed vara på det övre registret samt övre mellanregistret (gissar jag?)

  • Budget = ju billigare, desto bättre. Gärna under 500kr

Tar tacksamt emot förslag på passande element

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Hur ser det nuvarande elementet ut? Det finns ju PA-diskanter, men då får du ju bara de lägre registerna. Antar att den är liten.
Soundimports har ett rätt bra utbud med små element bla: https://www.soundimports.eu/en/tang-band-w1-2361s.html eller https://www.soundimports.eu/en/sb-acoustics-sb36wbac21-4.html Ingen aning om dessa lär funka bra i ditt horn. Du skulle kunna ladda ner Hornresp och försöka simulera ditt horn.

Permalänk
Medlem

Titta efter element som är avsedda för (single element) hornhögtalare (High compression drive) - membranet är relativt litet och lätt och ofta spole i aluminiumtråd då det är lättare än kopparlindning, men 'motorn' är stor med stor magnet i de flesta fallen och inte sällan med en BL mellan 8-10 för 8 Ohm element vilket kan ge element med runt 100 dB SPL /1W i känslighet - hornet kan förstärka en del i sin tur och inom sitt arbetsområde och ge mellan 106 - 110 dB SPL vid 1 Watt med element som ligger runt 100 dB/1W.

när man har hittat dessa så kommer man till den andra knepiga parten - slutsteget och signalkälla - sådan med för dålig dynamik (och typisk sådana med klass D-slusteg) kommer att brusa i hela rummet även när volymen är neddraget till minimum och med hornhögtalare så är 20 Watt mer än tillräckligt och de skall vara av bra kvalitet med hög dynamik - typ >110 dB mellan grundbrus (enligt A-kurva) utan insignal och märk/maxeffekt.

Det finns ett program som hette hornresp http://www.hornresp.net/ (det var dock många år sedan jag körde den sista, men vet att de stämde förvånansvärt väl på smackhorn med lowtherelement) där man kan grovt modulera sitt faktiska horn och med thiele small-parametrar på elementet och stoppa in dessa, och/eller att mäta dess aktiva diameter, fjädringsegenskaper och motorn styrka, mäta massa-vikter med delta-massa metoden etc. beroende på hur mycket information man får tag på sagda element - får en hyffsad uppfattning hornets/trattens frekvensområde - verkningsgrad mm.

Permalänk
Medlem

Hej,
Tack för svar!

Letade efter foton på nuvarande högtalare, men hittade inga. Får skruva isär den igen och fota lite, återkommer med det. Det är två små spolar bredvid varandra, inkapslade i ett metallhölje som separeras med ett membran, som sedan täcks av en metallock som tratten ansluts till (biten med skruvarna på bilden nedan).

Här är en bild på hela tratthögtalaren i alla fall:

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Oj, hitta en sådan kompatibel...

Dessa är byggda på ungefär samma sätt som högtalaren i luren på en gammal telefon med snurrskiva... dvs en permanentmagnet med halvdrag i sin magnetism som suger magnetiskt med någon del av millimeter luftgap mot en tunn plåtskiva och sedan har man en spole runt magneten som kan förstärka och försvaga magnetfältet. Det går inte att köra med bara en järnankare då det skulle ge frekvensdubbling, intermodulationer och andra oljud utan den måste ha en magnetisk bias.

- går den inte att renovera eller är den bortom räddning ??

om det inte går - så skulle jag nog titta efter en klockradio eller liten datorhögtalare i 1"-format eller från skrotade hörlurar - helst ännu mindre så att den matchar förkammarens diameter och sedan blir det ett labbande i hur stor förkammaren innan strypningen skall vara för att låta bra - även en liten skrikig högtalare med pappkon ala klockradiohögtalare kommer förmodligen låta väldigt mycket bättre och framförallt högre om man får in matchningen korrekt med förkammare mot hornhalsen. element för hornladdning bör vara hårt förspända (dvs. hög egenresonansfrekvens) då med horndelen så kommer dess resonansfrekvens att sjunka mycket.

på Lowtherelementet är det runt 66 Hz (8"-högtalare) när det körs fritt i luften men sätter man in den i smackhornet så åkte den ned till 18 Hz - så mycket kan det påverka när kabinettet med akustisk impedansmatchning börja helt dominera över elementets elektriska och mekaniska egenskaper. - slaglängden inom basområdet kan bli mindre än 1/10-del på elementet i jämförelse om de skulle stoppas in i en tryckkammare eller basreflex-högtalare för samma ljusnivå.

Man behöver ingen lång slaglängd på kompressionselement för hornhögtalare - de kommer knappt märkbart röra sig även om de bölar på i + 110 dB-nivå vid 36 Hz (tagen på hur min hornhögtalare fungerar - rummet skakar mer än mebranen på högtalaren, och man behöver se och känna det själv innan man riktigt tror på det... - efter det vet man att elementkoner som slår mycket är en signatur på dåligt akustiskt effektmatchad och med detta ineffektiv högtalare...

Andra element att titta på är sådana som sitter i mobiltelefoner - speciellt den högtalaren som används högtalarläge (och ringsignaler mm)...

omkretsen på tratten räknat som våglängd ger en indikation på dess lägsta frekvensområde och under det så tappar det styrka väldigt fort, nästa helt tvärt och snabbar än någon annan högtalarprincip som tryckkammare eller basreflex och är det för mjukt upphängda koner så kan dessa slitas sönder för att akustiska motståndet försvann vid högre effektnivåer - det är en av orsakerna varför man har hög resonansfrekvens för att elementet skall arbeta missanpassad när den går utanför sin tänkta frekvensområde för att hålla ned konfladdret som annars kan slita sönder upphängningen vid höga effekter.

Permalänk
Rekordmedlem

En 3" eller kanske 4" bredbandare borde gå att använda men hur djup får den vara ?
Jag misstänker att de flesta element är djupare än "foten" på tratten.
Man kan kanske också behöva modda elementkorgen på elementet tex kapa bort fästpunkterna och i stället fästa det med fogmassa/lim.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

3-4" är för stort för att få vettig koppling mot hornmunnen med anpassad förkammare. - jag skulle hellre titta på småhögtalare med pappkon motsvarande de som satt i äldre PC och sa 'piip' innan de blev piezoelement, eller från hörlurar ... är det välmatchat så kommer det producera väldigt mycket ljud inom hornens frekvensområde redan vid 10-100 mW driveffekt, och det kommer förmodligen vara betydligt bättre verkningsgrad än den gamla konstruktionen även med en väldigt billig liten högtalare ala klockradiohögtalare.

Permalänk
Medlem

Har beställt denna lilla högtalare som jag hoppas ska kunna monteras hyfsat nära tratten på något bra sätt. Är inte ute efter enastående ljud, utan är mest tänkt att vara en kul grej.

Här är bilder på originalkomponenterna:

Visa signatur

---

Permalänk
Hedersmedlem

Intressant konstruktion

Jag har tyvärr inga jättebra tips men det är kul att läsa alla tips och ideer i den här tråden.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||