Behöver ett 6 W TDP moderkort-chipset heatsink?

Permalänk
Medlem

Behöver ett 6 W TDP moderkort-chipset heatsink?

Tjena.

Sprang på lite patrull vid byte till ny M.2 med heatsink, där mitt mITX-korts egna M.2-kylningslösning är 1 mm för tight för att jag ska kunna montera disken med diskens egna heatsink. Jag kan göra det om jag monterar bort moderkortets M.2 heatsink men det visar sig att den delvis också agerar som heatsink till chipset. Chipset:et är Intel H470 och enligt Intels sida har den 6 W TDP. Jag är ingen power user och kan vare sig jag vill eller inte ej överklocka och joxa så någon ordentlig belastning handlar det inte om vad jag kan uppskatta.

Övriga specs är 10600K, avser ha 2 st M.2 - fram- och baksida om moderkortet - och ett Intel Arc 770 så re-bar körs påslaget. Om detta nu inverkar bedömningen.

Är det kritiskt att chipset:et ligger mot ett litet block metall?

Tack, mvh / h

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av hypermode:

Tjena.

Sprang på lite patrull vid byte till ny M.2 med heatsink, där mitt mITX-korts egna M.2-kylningslösning är 1 mm för tight för att jag ska kunna montera disken med diskens egna heatsink. Jag kan göra det om jag monterar bort moderkortets M.2 heatsink men det visar sig att den delvis också agerar som heatsink till chipset. Chipset:et är Intel H470 och enligt Intels sida har den 6 W TDP. Jag är ingen power user och kan vare sig jag vill eller inte ej överklocka och joxa så någon ordentlig belastning handlar det inte om vad jag kan uppskatta.

Är det kritiskt att chipset:et ligger mot ett litet block metall?

Tack, mvh / h

Kan du inte dela med dig om vilket moderkort och SSD det är?
Just ett mITX-moderkort hade jag spontant inte viljat köra utan styrkretskylfläns på och då du inte delar med dig av de två mest kritiska informationsstycken så är det svårt att säga något mer.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Ok tack.

  • Asus H470-i mITX

  • FireCuda 530 SSD Heatsink 1 TB

  • Lian-Li A4-H2O mITX

SSD:n har Gen 4 men moderkortet har Gen 3.

Under "42mm" sitter det lilla mini-chippet mot bottendelen av moderkortets M.2-heatsink med en heatpad mellan. Uppskattningsvis ett 5 kvadratmillimeter stort chip.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av hypermode:

Ok tack.

  • Asus H470-i mITX

  • FireCuda 530 SSD Heatsink 1 TB

  • Lian-Li A4-H2O mITX

SSD:n har Gen 4 men moderkortet har Gen 3.

https://dlcdnimgs.asus.com/websites/global/products/0y7g8eufpuvhkcbd/img/z490/connectivity/storage-2.jpg

Under "42mm" sitter det lilla mini-chippet mot bottendelen av moderkortets M.2-heatsink med en heatpad mellan. Uppskattningsvis ett 5 kvadratmillimeter stort chip.

Att fimpa styrkretskylaren helt i ett vattenkylningschassi med redan begränsat luftflöde låter inget vidare.

Lösningen är ju dock extremt simpel, montera av kylflänsen på SSDn och montera den kylfläns som hänger med moderkortet.

Om jag missförstår vad du vill göra så ta och fota vad som ska plockas bort och varför.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Att fimpa styrkretskylaren helt i ett vattenkylningschassi med redan begränsat luftflöde låter inget vidare.

Lösningen är ju dock extremt simpel, montera av kylflänsen på SSDn och montera den kylfläns som hänger med moderkortet.

Om jag missförstår vad du vill göra så ta och fota vad som ska plockas bort och varför.

Tack. Det jag kollade på hur det skulle bli om man tog bort är den där svarta klossen man ser som går upp en del på sidorna om M.2-disken där i bilden. Detta då min nya M.2-disks egna heatsink är 1 mm för bred för att kunna läggas in där.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av hypermode:

Tack. Det jag kollade på hur det skulle bli om man tog bort är den där svarta klossen man ser som går upp en del på sidorna om M.2-disken där i bilden. Detta då min nya M.2-disks egna heatsink är 1 mm för bred för att kunna läggas in där.

Då förstår jag, bästa lösningen och den enda jag själv hade gjort är att montera av SSD-kylaren och montera med moderkortets kylare.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin