Helgsnack: Kommer AMD kunna slå Nvidia igen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

AMD ligger väl fortfarande väldigt bra i prestanda per krona har jag för mig så beror väl på i vad man ska kolla.

varför köper man äns ett 7900xtx till wow... när typ ett midsegment kort från typ 3 generationer bak lätt kan dra runt det i 100+ fps...

och inte som att Nvidias drivare är felfri den heller kan man lugnt påstå. de har buggar i varenda patchnote och många av dem har legat där sen typ gtx200 serien för sådär 15 år sen eller nått...

WoW är ganska tungdrivet på CPU sidan iaf, kör du AMD så är det i stort sett krav på en X3D CPU.

För att man spelar mer än bara WoW?

Permalänk
Medlem

Med tanke på nVidias priser tror jag att AMD kommer att ta mer av low-mid-segmentet, även lite beroende på hur det går för Intel.
Så att de skulle "slå" nVidia igen är i princip omöjligt, men de kan absolut ta tillbaka en signifikant del av marknaden för gaming på PC.

Skrivet av Lussarn:

AMD ger inget som helst intryck av att dom vill at PC skall vara gaming nummer ett, det gör Nvidia.

Du vet att nVidia själva sagt att de inte är ett grafikkortsföretag längre va?

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Nvidia förlorar enorma mängder vinst på att göra grafikkort så jag tror de kommer att satsa på mindre och mindre volymer till högre och högre pris.
På ett toppgrafikkort gör de kanske $600-1200 vinst men på ett AI kort gör de minst det tiodubbla i vinst. Kalkyleringen är enkel. Det är inte värt det för dem att konkurrera i mängd på grafikkort.

Jag tycker vi ser mindre och mindre aktivitet från Nvidia på spelmarknaden, mindre jippon, mindre nyheter, mindre hype, lata releaser och de lyssnar inte på vad kunderna vill ha i minnesmängd och liknande.
Jag tror att de göra en relativt liten mängd grafikkretsar för att fortfarande vara relevanta i folkets ögon men skopa in de stora pengarna på AI.

Skrivet av xenom:

AMD kommer nog aldrig ha det absolut högst presterande kortet. (Det har de aldrig haft heller).

Det har de visst haft. 7970 var snabbast i sin generation, likaså 290x och 5870.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Med tanke på nVidias priser tror jag att AMD kommer att ta mer av low-mid-segmentet, även lite beroende på hur det går för Intel.
Så att de skulle "slå" nVidia igen är i princip omöjligt, men de kan absolut ta tillbaka en signifikant del av marknaden för gaming på PC.

AMD kommer inte konkurera ut Nvidia på pris, Nvidia kan också svara om AMD visar minsta tecken på att ta marknadsandelar. Men för tillfället verkar AMD inte vilja göra det.

Skrivet av ZaInT:

Du vet att nVidia själva sagt att de inte är ett grafikkortsföretag längre va?

Spelar det någon roll vad deras huvud-syssla är? Dom har gott om folk som fullkomligt älskar gaming-segmentet. Kanske ifall dom visar minsta tecken på att sakta ner, men det gör dom ju inte, tvärtom drar dom ifrån AMD.

Permalänk
Medlem

löjligt troll fråga haha 😂, men här har du svaret,nej,nej neej

Permalänk
Medlem

Tycker hårdvara hade sin storhetstid runt 2000 då hände det ofta stora och snabba saker. Företagen hade full focus på prestanda med olika lösningar. Mycket nya tekniker. T&L, olika filtreringar, AA. Dessa kunde även testas och ses i tillverkarnas helt egna testsviter för dessa.
Idag är det ganska så dött. Något nytt släpps som är lite bättre än föregående år. En stor del som är mer eller mindre död idag är överklockningen.

Tror det kommer komma lite nytt från båda lagen. Lite bättre prestanda som är noga avvägt mot priset, ungefär som det varit dom senaste 15-20 åren.
Vore dock kul om någon körde "all in" som förr och se vad som hände. Super snabbt kort med enorm överklocknings potential vore rätt kul.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Varför ska vi eg bry oss vem som kommer krossa vem, kommer ändå sluta med att de företaget som har tronen kommer ha skyhöga priser för att de kan motivera det med att ha prestandatronen.

AMD är för buggiga för att ens enligt mig kunna hota nvidia pga användar uppllevelsen. Kan inte hitta något i amds drivrutins gui och ständigt så är det något som irriterar en.

Vad var det nvidia sade, att de var mer av ett software bolag än hw bolag? nått åt det hållet, har jag för mig, och det stämmer amd är långt efter nvidia här, även om vi bortser prestandan.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

AMD kommer inte konkurera ut Nvidia på pris, Nvidia kan också svara om AMD visar minsta tecken på att ta marknadsandelar. Men för tillfället verkar AMD inte vilja göra det.

För varje grafikkort Nvidia säljer så tappar de redan tusentals dollar på AI-försäljning. Nvidia kommer nog inte gå in i ett allvarligt priskrig med AMD, det är inte värt det så länge de behåller sitt mindshare hos kunderna. Nvidia är nog bara kvar i grafikbranchen för att det ger bra PR.

För min egen del skulle jag älska om de lade ner grafikdelen och flyttade över kapaciteten till AI för då skulle mina aktier gå upp ordentligt.

Skrivet av DST:

AMD är för buggiga för att ens enligt mig kunna hota nvidia pga användar uppllevelsen. Kan inte hitta något i amds drivrutins gui och ständigt så är det något som irriterar en.

Jag förstår inte detta, jag har kört både Nvidia och AMD och har inte märkt något som skulle tyda på att AMD skulle ha mer buggiga drivrutiner än Nvidia de senaste 5-10 åren. Båda har haft sina buggar men jag märker ingen större skillnad mellan lägren.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Dom har gott om folk som fullkomligt älskar gaming-segmentet.

Om du med dom menar nivida, så är det ju inte så att dessa anställda får ägna sig åt vad de vill.

Och nvidia, som de flesta företag, älskar pengar.

Det fanns en tid när nivida i stort sett bara tjänande pengar på spelare, men så är det inte längre.

Kan de tjäna mer på att kränga ai-kort så kommer fokuset vara att kränga ai-kort, inte grafikkort för spelare.

Kan de tjäna mer på att kränga deras 5090-kort till de som sysslar med ai men inte har råd med deras ai-kort (det går alltid att sälja en produkt till högre pris för de som kommer att använda den till att tjäna pengar), så kommer de prissätta dem därefter. Sen om några spelare vill köpa korten till det priset så är väl de helt ok med det.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas mer på en normal konkurrens mellan de två, vore bra om Intel kom in i matchen också, men tar nog ett tag.

Vi som är konsumenter vinner inget på att en av dem total makt inom prestanda etc.

Just nu har ju AMD kommit ikapp en hel del.
Hoppas det fortsätter så, att dem får faktiskt slåss för behålla oss som kunder.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Om du med dom menar nivida, så är det ju inte så att dessa anställda får ägna sig åt vad de vill.

Och nvidia, som de flesta företag, älskar pengar.

Det fanns en tid när nivida i stort sett bara tjänande pengar på spelare, men så är det inte längre.

Kan de tjäna mer på att kränga ai-kort så kommer fokuset vara att kränga ai-kort, inte grafikkort för spelare.

Kan de tjäna mer på att kränga deras 5090-kort till de som sysslar med ai men inte har råd med deras ai-kort (det går alltid att sälja en produkt till högre pris för de som kommer att använda den till att tjäna pengar), så kommer de prissätta dem därefter. Sen om några spelare vill köpa korten till det priset så är väl de helt ok med det.

Den här attityden att AMD kommer vinna för att Nvidia kommer sluta göra gaming-kort... Den är hemsk ärligt talat.. Det kommer inte hända.. JAg vill också ha fler spelare i GPU -träsket, men att tro att det kommer genom att Nvidia gör någon slags walk-over. Nej det blir inte så. Nvidia kommer beställa ännu mer av TSMC och göra ännu mer AI och Gamingkort för det går att sälja båda.

Permalänk

Man kan ju hoppas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Den här attityden att AMD kommer vinna för att Nvidia kommer sluta göra gaming-kort... Den är hemsk ärligt talat.. Det kommer inte hända.. JAg vill också ha fler spelare i GPU -träsket, men att tro att det kommer genom att Nvidia gör någon slags walk-over. Nej det blir inte så. Nvidia kommer beställa ännu mer av TSMC och göra ännu mer AI och Gamingkort för det går att sälja båda.

jag säger att om nvidia kan sälja tillräckligt av sina konsumentkort dyrare till vissa grupper så kommer de prissättas därefter.

Handlar inte om att AMD skulle vinna, handlar om att nivida är ute efter att tjäna pengar.

Edit: tron at kärleken skulle vara besvarad är ju lite tragisk.

Permalänk
Medlem

Jag tror att ett stort bekymmer för AMD är att deras grafikkort, oavsett hur snabba de är, inte värderas lika högt som de från Nvidia. Det blir lite som med IBM och talesättet om att "nobody ever got fired for buying IBM". Och kan Nvidia sälja korten dyrare får de större utvecklingsresurser och det blir lite av en ond spiral för AMD.

AMD var länge i samma situation vad gäller processorer, och det var först sedan Intel fumlat under några år (typ Haswell och några år framåt) och AMD slog en Home run med Zen. Och trots detta tog det dem många år innan de verkligen etablerats sig.

Permalänk

För mig betyder inte slå att göra det starkaste kortet utan om man kan göra bra kort för bättre pris. Problemet innan 4080 super kom va att visst amd låg bättre i pris, bryr man sig inte om raytracing så va priset/fps extremt mycket bättre. Anledningen till att en del fortfarande inte väljer amd även om dom struntar i raytracing är dåliga upplevelser av att deras kort eller drivers gör datorn instabil och mycket mer problem vid gaming än med nvdia. Bara haft problem med amd gpus även om det var typ +10 år sen sist. Alltid haft 0 problem med nvidia gpus

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

AMD kan inte ens fixa drivrutiner till World of Warcraft, känner 2 personer där drivrutinen kraschar 5+ gånger om dagen och finns ingen fix på flera år. Båda har 7900XTX.

Snarare så att de har ett ostabilt system och WoW råkar vara det som tar fram den instabiliteten. Jag har haft 7900 XTX sen release och har en 2 år gammal laptop med en AMD Ryzen7 6800U​ med integrerad grafik och både har inga problem med WoW.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Kan ta tid men AMD kan göra grafikkort som är bra prestanda till pris för oss fattigare folk man behöver inte ofta toppkorten för att spela Nvidia har blivit en lyxprodukt tycker jag .

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

AMD kan inte ens fixa drivrutiner till World of Warcraft, känner 2 personer där drivrutinen kraschar 5+ gånger om dagen och finns ingen fix på flera år. Båda har 7900XTX.

Hör detta hela tiden, det är väldigt lätt att skylla på grafikkorten/drivrutiner när man har problem och inte all skitmjukvara man har installerat, modifikationer i operativsystemet, addons för spelen eller resten av hårdvaran.

Jag har Nvidia, AMD, Intel ARC. Alla är på aktivt spelade väl underhållna maskiner (har barn, men jag sköter hårdvara mukvaran) och de två förstnämnda ser jag inte alls problem med och då körs en myriad av spel på dem, Intel har problem beroende på titel och API men generellt blivit väldigt mycket bättre på senare tid. AMD, nä inga problem där och då har det ändå körts just WOW på den.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk

Känns som Nvidia står vid ett vägskäl och måste välja om företaget ska delas och bli två väsen, ett som bygger vidare på AI och ett som håller fast vid kärnan som är spelgrafik för datorer! Glöm inte att alla varnar för bristande produktion och att toppen är nådd och just innon chipstillverkning är tiderna gigantiska från fabrik till tillverkning USA startade upp för två år sen men produktion som är tillförlitlig ligger bortom 2030. Nvida måste ställa sig frågan är det inte överkurs att sälja grafikkort med så hög AI prestanda till nöjesanvändning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

AMD kan inte ens fixa drivrutiner till World of Warcraft, känner 2 personer där drivrutinen kraschar 5+ gånger om dagen och finns ingen fix på flera år. Båda har 7900XTX.

Jag känner 4 personer med RTX 4090 som lirar WoW, kraschar ca 8ggr per dag för dessa.

Ingen fix för Nvidia har inga problem.

Visa signatur

Make Sweclockers Great Again.

Permalänk
Medlem

Jag tror AMD är kapabla till det men frågan är om de tycker att det är värt resurserna. Nvidia har extremt stort övertag när det gäller mindshare hos gamers så även om AMD hypotetiskt skulle släppa "Radeon 9000" som knäpper "RTX 6000" på näsan i allt så hade troligtvis en överväldigande majoritet fortfarande köpt Nvidias dito. Sen har AMD en hel del att ta igen när det gäller GPGPU där Nvidia ligger väldigt långt framme med sitt CUDA, så det är bra att AMD verkar ha börjat lägga mer resurser på ROCm.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 Tomahawk WiFi | G.Skill Trident Z5 Neo 2x16GB 6000MHz CL30 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Sapphire Nitro+ 7900 XTX | WD Black SN850 2TB + Samsung 860 EVO 2x2TB | Corsair AX1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pågenbröd:

Jag känner 4 personer med RTX 4090 som lirar WoW, kraschar ca 8ggr per dag för dessa.

Ingen fix för Nvidia har inga problem.

Intel CPU? vad jag vet har Nvidia inga kända problem med WoW.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pågenbröd:

Jag känner 4 personer med RTX 4090 som lirar WoW, kraschar ca 8ggr per dag för dessa.

Ingen fix för Nvidia har inga problem.

Låter som mina problem med 6800XT vid release. Gick igenom flera kort med samma "icke problem". Enklaste var att köpa ett nvidia som fungerade klockrent från dag ett.

Skapade gott om trådar med mycket hårdvarubyten, så nog finns det mycket problem. Nvidia är dock det säkraste kortet när det kommer till drivrutiner, AMD ville inte ens erkänna det fanns enorma problem med den serien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

För varje grafikkort Nvidia säljer så tappar de redan tusentals dollar på AI-försäljning.

Jag börjar bli tveksam till att den teorin faktiskt håller. En AI-kund på jakt efter H100 och H200 köper inte RTX-kort istället.
Det behövs minst 4 grafikkort för att ersätta ett H100 och 8 st för att ersätta ett H200, och i praktiken går det ändå inte eftersom datacentret (som det handlar om för AI-kunder) är dimensionerat för H100/H200, inte grafikkort.

Det verkar inte heller som att kunderna har något annat alternativ som duger, alltså tappar inte Nvidia AI-kunder när de säljer grafikkort. De kan helt enkelt bara säga till kunderna att vänta, och kunderna kommer vänta. Det samma gäller grafikkorten, raytracing och DLSS har visat sig vara ett grepp som gör att kunderna inte är så sugna på att byta.

Nvidia kommer säkert prioritera AI-korten på bekostnad av grafikkorten för att maxa profiten medan AI är hett men de kommer inte sluta tillverka grafikkort eftersom det är också pengar. De vill ha de pengarna i tillägg till AI-pengarna. Och de är förstås medvetna om att grafikkortkunder inte kan betala några AI-pengar, på samma sätt som att volkswagen vet att skoda-kunderna inte betalar några audi-pengar.

Det kunde möjligen blivit ett guldläge för AMD att ta andelar på grafikkort, men ryktena lutar ju inte åt att de tänker greppa den chansen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Intel CPU? vad jag vet har Nvidia inga kända problem med WoW.

när jag körde ett 13900kf med ett 3080 med ett 600w agg så kraschade spelen för mig, var tvungen att begränsa cpun till 120 eller 160w, minns ej.

med ett 4090(450w versionen gainward) så var det ingan problem som helst i några spel.

med ett 750w agg så hade jag inga probbs med 3080 och 13900kf och kunde låta cpun sträcka på benen hur mycket den ville.
så kan vara "undermålga agg" eller ja att cpun + 4090 som inte är 450w versionerna som är orsaken som du hintar åt.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

AMD ligger väl fortfarande väldigt bra i prestanda per krona har jag för mig så beror väl på i vad man ska kolla.

varför köper man äns ett 7900xtx till wow... när typ ett midsegment kort från typ 3 generationer bak lätt kan dra runt det i 100+ fps...

och inte som att Nvidias drivare är felfri den heller kan man lugnt påstå. de har buggar i varenda patchnote och många av dem har legat där sen typ gtx200 serien för sådär 15 år sen eller nått...

Prestand per krona....om man skiter i Raytracing och uppskalningstekniker.
För dom som vill köra Cyberpunk 2077, Alan Wake 2 mm med alla senaste effekter på så hänger helt enkelt inte AMD med när det gäller prestanda/kr-racet. Och många fler spel med stöd för det släpps framöver.

För den som inte vill köra denna typ av spel utan mer competitive FPS-spel så är AMD klart konkurrenskraftiga dock.
Men det är en nisch och Nvidia är även där inte så långt efter i samma mellanprissegment och man kan då också köra RT/uppskalning på andra spel med mkt högre prestanda.
För att inte tala om AI-stöd.

Får bara hoppas på att AMD tar fram RIKTIGT konkurenskraftiga kort framöver som även fixar det där med RT och uppskalning lika bra som Nvidia.
Det behövs för konkurensen och de allmäna grafikkortsprisernas skull.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Jag börjar bli tveksam till att den teorin faktiskt håller. En AI-kund på jakt efter H100 och H200 köper inte RTX-kort istället.
Det behövs minst 4 grafikkort för att ersätta ett H100 och 8 st för att ersätta ett H200, och i praktiken går det ändå inte eftersom datacentret (som det handlar om för AI-kunder) är dimensionerat för H100/H200, inte grafikkort.

Det verkar inte heller som att kunderna har något annat alternativ som duger, alltså tappar inte Nvidia AI-kunder när de säljer grafikkort. De kan helt enkelt bara säga till kunderna att vänta, och kunderna kommer vänta. Det samma gäller grafikkorten, raytracing och DLSS har visat sig vara ett grepp som gör att kunderna inte är så sugna på att byta.

Nvidia kommer säkert prioritera AI-korten på bekostnad av grafikkorten för att maxa profiten medan AI är hett men de kommer inte sluta tillverka grafikkort eftersom det är också pengar. De vill ha de pengarna i tillägg till AI-pengarna. Och de är förstås medvetna om att grafikkortkunder inte kan betala några AI-pengar, på samma sätt som att volkswagen vet att skoda-kunderna inte betalar några audi-pengar.

Det kunde möjligen blivit ett guldläge för AMD att ta andelar på grafikkort, men ryktena lutar ju inte åt att de tänker greppa den chansen.

Jo men produktionstilldelningen på 4NP-noden de använder i GPU'er tar kapacitet från datacenter-chipen som tillverkas på samma nod. De köper tilldelning i kiselbrickor och väljer själv hur de vill fördela det. 4 GPU'er ger inte i närheten så mycket vinst som ett datacenter-chip ger.
Jag tror det är därför de höjer priserna hela tiden, de vill sälja mindre grafikkort men fortfarande vara den med snabbast grafikkort för PR.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

när jag körde ett 13900kf med ett 3080 med ett 600w agg så kraschade spelen för mig, var tvungen att begränsa cpun till 120 eller 160w, minns ej.

med ett 4090(450w versionen gainward) så var det ingan problem som helst i några spel.

med ett 750w agg så hade jag inga probbs med 3080 och 13900kf och kunde låta cpun sträcka på benen hur mycket den ville.
så kan vara "undermålga agg" eller ja att cpun + 4090 som inte är 450w versionerna som är orsaken som du hintar åt.

Det är därför jag föredrar TechPowerUps mätningar framför SweCs när det gäller strömförbrukning. Problemet med SweCs mätningar är att de använder Nvidias PCAT som bara gör 10 mätningar i sekunden, vilket inte är tillräckligt hög upplösning för att se de totalt galna transienterna som vissa grafikkort har. TPU har byggt en egen "PCAT" som gör 40 mätningar i sekunden och därför fångar den också fler av transienterna (men fortfarande inte alla) och då går strömförbrukningen för kort som 3090 Ti och 4090 upp rejält. AMD har också några kort som har väldigt höga transienter som exempelvis 6800 XT och 6900 XT som under korta perioder är uppe och snurrar på 550-600W. Parar man då detta med 13900K/14900K med "moderkortsinställningar" så är det inte konstigt om svagare nätaggregat ger upphov till stabilitetsproblem.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 Tomahawk WiFi | G.Skill Trident Z5 Neo 2x16GB 6000MHz CL30 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Sapphire Nitro+ 7900 XTX | WD Black SN850 2TB + Samsung 860 EVO 2x2TB | Corsair AX1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Jo men produktionstilldelningen på 4NP-noden de använder i GPU'er tar kapacitet från datacenter-chipen som tillverkas på samma nod. De köper tilldelning i kiselbrickor och väljer själv hur de vill fördela det. 4 GPU'er ger inte i närheten så mycket vinst som ett datacenter-chip ger.

Absolut, men min poäng är att Nvidia allra helst vill ha vinsten från 4 gpuer och 1 AI-chipp, inte bara vinsten från 1 AI-chipp.

Vilket jag tror att de kan lyckas med, genom att helt enkelt säga typ "tack facebook vi tar era pengar nu och levererar er beställning om 4 månader, just nu tillverkar vi grafikkort inför julhandeln".

Om läget vore sådant att Facebook då kunde säga "tack men då väljer vi en annan leverantör" så hade det varit värre förstås men läget verkar inte vara så.

Permalänk
Datavetare

Tycker man måste dela fråga i två bitar.

Kommer AMD kunna slå Nvidia sett till HW-prestanda? Det är fullt möjligt, till och med sannolikt.

Kommer AMD kunna slå Nvidia sett till helhetslösningen där även programvara ingår? Sett till historien, väldigt osannolikt. Är långt sannolikare att Nvidia slår AMD på CPU-sidan innan detta kommer hända.

Även nu när det går väldigt bra för AMD har de svårt att få ordning på sitt programvarustöd. Bra HW är rätt meningslös utan programvara som kan driva den.

Ett fall där AMD var långt före alla andra är deras "APUer". Nu är de rejält akterseglade på den punkten av Apple och gissar att även Qualcomm kommer stå sig bättre här.

Artikeln nämner uppskalningsteknik, något som primärt handlar om programvara.

Ett annat väldigt aktuellt fall är acceleration av AI. Tror inte ens Intel skulle hävda att deras Meteor Lake är mer kapabel än AMDs mobil-plattform. Ändå ser det ut så här, enbart p.g.a. att det helt enkelt saknas vettig programvara för AMDs plattform så den HW som finns kan inte användas

D.v.s. AMDs CPU är snabbare (första grafen) och deras NPU är också lika snabb (Phoenix) eller snabbare (Hawk Point), men typ inga program kan använda stödet p.g.a. av att den programvara som behövs saknas. Så i praktiken är Intels HW-mässigt sämre plattform nästan 3x snabbare (andra grafen där NPU används).

Dock ska det sägas att Intel inte heller har direkt lysande stöd för deras NPU, den råkar i nuläget bara vara lite mindre dålig...

Innan AMD blir bättre på programstöd kommer de ha väldigt svårt att bli ledande. På CPU-sidan klarar de sig väldigt bra p.g.a. att deras CPUer i flera fall presterar bättre ihop med programvara som Intel primärt ligger bakom. På GPU/NPU sidan finns inte den möjligheten då det, i nuläget i alla fall, inte alls finns någon gemensam standard här.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer