Är DU nöjd med din NEC ND-1300 brännare?

Permalänk

Är DU nöjd med din NEC ND-1300 brännare?

Hejsan!
Jag funderar starkt på att köpa en dvd-brännare, och den som lockar mest idag är NEC, med sin ND-1300 brännare. Jag skulle vilja veta vad ni som köpt denna brännare tycker om den? Och formulera GÄRNA varför ni tycker just så.

Visa signatur

HTPC: Antec Fusion Black 430 / Intel Core 2 Duo E8400 3,0GHz / Asus P5E-VM HDMI / Corsair XMS2 Xtreme TwinX DDR2 PC6400 4 GB / Western Digital Caviar GP 750GB / Scythe Ninja Mini / Noctua NF-S12-1200 120mm *2 / Gigabyte GeForce 9600GT Heatpipe Dual-DVI 512MB

Permalänk
Medlem

Varför just NEC ND-1300?

Visa signatur

Its not the fart that kills, its the smell....
(Det är inte farten som dödar, det är smällen....)

Permalänk
Medlem

Har iofs bara bränt ett 20-tal skivor med min,men den har fungerat klockrent hittills och priset är riktigt bra.
Jag är mycket nöjd med den.

Visa signatur

AMD Phenom II X6 1100T, Gigabyte GA-890FXA-UD5, Socket-AM3, 6950 2GB, Intel® X25-M SSD 80GB 2,5", Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 6GB CL9, Corsair PSU 750W, BenQ 23,6" XL2410T.

Permalänk

Alibabba: För jag vill ha en dvd-brännare som klarar båda formaten. Finns det någon annan brännare ute idag som gör detta?

EDIT: Ni får gärna ge förslag på andra brännare (skall klara +R/RW & -R/RW)

Visa signatur

HTPC: Antec Fusion Black 430 / Intel Core 2 Duo E8400 3,0GHz / Asus P5E-VM HDMI / Corsair XMS2 Xtreme TwinX DDR2 PC6400 4 GB / Western Digital Caviar GP 750GB / Scythe Ninja Mini / Noctua NF-S12-1200 120mm *2 / Gigabyte GeForce 9600GT Heatpipe Dual-DVI 512MB

Permalänk
Medlem

Sony DRU-500A klarar alla format. Har funnits ute ett tag nu. Den kom ut typ i Februari/Mars detta år.
Pioneer har väl en också.

Visa signatur

Its not the fart that kills, its the smell....
(Det är inte farten som dödar, det är smällen....)

Permalänk
Medlem

Är mycket nöjd med min TDK dvd brännare.

Funka bra än så länge

Permalänk
Medlem

är MYCKET nöd me min Nec 1300a, har bränt en 20 skivor felfritt!

finns numera många dvd brännare som klarar både + och -!
sony har 2 st
pioneer har en, A06 tror ja den hetter
TDK har en, ska tydligen vara nästan exakt samma som Nec 1300a
Plextor kommer med en som klarar 8x inom en månad(alla de andra nämda är 4x, duger dock mycket bra!)

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk

Okej, jag tror det blir NEC brännaren nu i början, som första brännare. 4x duger kanon för mig. Men ni får gärna fortsätta posta, helst om hur ni med NEC ND-1300an tycker den varit.

Visa signatur

HTPC: Antec Fusion Black 430 / Intel Core 2 Duo E8400 3,0GHz / Asus P5E-VM HDMI / Corsair XMS2 Xtreme TwinX DDR2 PC6400 4 GB / Western Digital Caviar GP 750GB / Scythe Ninja Mini / Noctua NF-S12-1200 120mm *2 / Gigabyte GeForce 9600GT Heatpipe Dual-DVI 512MB

Permalänk
Medlem

Min NEC ND-1300 fungerar skitbra. Har inte förstört en enda skiva jag brännt! Alla fungerar klockrent!

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk

Pioneer A06/106.

Permalänk
Medlem

Min Nec ND-1300 funkar utan problem... har 1.05-firmwaren, men använder skivor som funkar bra i den.. (Datawrite DVD+R)

Det enda jag kan säga negativt om den är att det är rätt slö på att läsa skivor ibland.. men det är väl något de flesta DVD-brännare dras med om jag förstått saken rätt?

Visa signatur

"The Marlboro man died of cancer, and he wasn't a rocket scientist when he was healthy" //Harvey Danger
Det finns 10 sorters människor - de som förstår det binära talsystemet och de som inte gör det

Permalänk

Jättenöjd.. brännt 20-30 skivor felfritt.

Visa signatur
Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CeeL
Min Nec ND-1300 funkar utan problem... har 1.05-firmwaren, men använder skivor som funkar bra i den.. (Datawrite DVD+R)

Det enda jag kan säga negativt om den är att det är rätt slö på att läsa skivor ibland.. men det är väl något de flesta DVD-brännare dras med om jag förstått saken rätt?

Tanka den hackade firmware'n från http://herrie.rpc1.org o flasha. Då försvinner fartspärren på video-dvd's. För övrigt så är jag jättenöjd med min nd-1300. Va en av de första som fick tag på en o har inte haft några problem alls.

itbutikken.dk tar 1625kr för en nu

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Är oxå nöjd med min NEC1300
har bara bränt ca 15 skivor eller nått
Och alla har funkat bra utom typ 2 Datawrite -

Jag förstår inte varför man skall tanka ner den hackade firmwaren för ???

NEC har ju orginal firmwaren på sin sida bara å tanka ner
har funnits där sen den 4/8

Eller är den hackade bättre på nått vis ???

För uppgraderar man med den hackade och nått går fel och man måste lämna in den
så gäller väl inte garantin

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=17437...

Visa signatur

MSI K8N Neo4-F AMD 64 3000+@1.93GHz
Twinmos 1.5GB RAM
X800Xl + 360GB Hdd

Permalänk
Medlem

Jag är oxå nöjd med min Nec1300a brännare och jag har bränt 2st DVD-R och ca 20 DVD+R och 7st DVD+RW skivor alla utan problem.

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

En kompis har en Nec och jag får inte hans DVD-RW skivor att fungera hos mig :/
(Jag har provat med 2 olika skivor)
har provat i datorn och i min stationära DVD
Vet ej om det beror på att NECen skriver dåliga RWskivor eller om mina DVD spelare är kassa

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av perund
En kompis har en Nec och jag får inte hans DVD-RW skivor att fungera hos mig :/
(Jag har provat med 2 olika skivor)
har provat i datorn och i min stationära DVD
Vet ej om det beror på att NECen skriver dåliga RWskivor eller om mina DVD spelare är kassa

Mina DVD-spelare har kunnat läsa alla skivor min ND1300 spottat ut (DVD+-R/RW) utan problem

Permalänk
Medlem

Står i valet och kvalet med dvd brännare (köp imorgon)

klarar necen att läsa alla sorters skivor med senaste firmwaren?

sony dwu-10a misstänker jag är samma brännare som sony dru-510a, bara att det är bulk på dwu?

är det någon annan brännare man ska ta i åtanke än dessa? såg att LG har en som klarar dvd-ram också tydligen...

svårt val alltså

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bOnO

sony dwu-10a misstänker jag är samma brännare som sony dru-510a, bara att det är bulk på dwu?

Nej DW-U10A är samma som DRU-500A.

Permalänk
Medlem

ahh ok, vad skiljer 510a och 500a åt?

Permalänk
Medlem

4x DVD+RW vs. 2.4x DVD+RW
16x CD-RW vs. 10x CD-RW

Permalänk
Medlem

lite skillnad där på dvd rw ja.... men jag tror inte jag hittat 510an i bulk, och jag betalar ju inte 1000kr mer för 4x dvd rw

Permalänk
Medlem

Dustin påstår sig sälja en bulk-version av DRU-510A (dvs. DW-U14A i så fall).

Permalänk
Medlem

bOnO, både LG och Iomega (finns det inte ännu kommer den alldeles strax) som klarar DVD +, - och RAM. Men att välja en som klarar RAM kan tänkas lite tokigt då den grillen troligen kostar lite mer samt att RAM-skivor är dyra som attan! Visst, har man behov av 9.4 GB per disc så är det inget att tjata om, men för vanligt bruk så behöver man inte RAM...om man nu inte hittat skivor som matchar + och --sortimentet.

Visa signatur

-----------------------------------
My Fist Is The Divine Power

Permalänk
Medlem

blev en dw-u10a (500a)

hittar ingen firmware till denna, men jag antar att man ska flasha med den till dru 500a?

Permalänk
Medlem

På tal om ND1300, vad är det för en variant dom har på itbutikken, med tillägget SRP? Kostar ju multum, och jag hittade ingen info på nätet om den direkt.

http://www.itbutikken.dk/vareinfo.asp?varenr=47181

Visa signatur

Give a man a fire and he'll be warm for a night. Set a man on fire and he'll be warm for the rest of his life.