Permalänk

Gentoo, dags för bootloader.

Är nästan klar med gentoo installationen, bootloader kvar.

Felet ligger i att när man bootar med skivan så blir skivan på nåt sätt / och /dev/hda1 hamnar ju under /mnt/gentoo/boot om jag ej fattat d fel. så körde igång grub för att installera enligt gentoos egna guide, då säger den att den inte kan hitta nån fil i /boot/grub typ.

Vet ni lösningen på detta? Tack på förhand // Tobbe

Visa signatur

Rad 5 - Plats 110 - Nick: Devill

c u there - Dreamhack Summer 2003

Permalänk

läs manualen, allt du behöver för att det ska funka står där

Visa signatur

Sverker G. Johansson

Permalänk
Medlem

Du ska ha chrootat till /mnt/gentoo innan du installerar grub, så /dev/hda1 bör då vara monterad som /boot. Det låter dock som om /dev/hda1 monterats efter att du körde "emerge grub" och därför saknas filer där.

Visa signatur

"A good discussion is like a miniskirt; Short enough to pertain interest and long enough to cover the subject"
何回やっても何回やってもエロゲが終わらない

Permalänk

svart o forklara men skivan mountar ju sig själv som / right?

jag ska ta o skriva printa ut det den säger, så kan ju en behörig få se på det ^^

Visa signatur

Rad 5 - Plats 110 - Nick: Devill

c u there - Dreamhack Summer 2003

Permalänk
Medlem

Ja skivan mountar som /

du monterar sedan din blivande / partition som /mnt/gentoo och din bootpartition som /mnt/gentoo/boot

när du sedan chrootar till /mnt/gentoo kommer /mnt/gentoo bli / och /mnt/gentoo/boot bli /boot (om allt är gjort rätt dvs =D), sen ska det bara vara o följa manualen.

Visa signatur

"A good discussion is like a miniskirt; Short enough to pertain interest and long enough to cover the subject"
何回やっても何回やってもエロゲが終わらない

Permalänk

hoppas det. fan mer strul än beräknat ^^ men som sagt, har ju roligt så. kommer en "rapport" senare ikväll då jag ej har tillgång till skivan

Visa signatur

Rad 5 - Plats 110 - Nick: Devill

c u there - Dreamhack Summer 2003

Permalänk
Medlem

Alltså, det finns en EMINENT installationsguide på www.gentoo.org som förklarar VARENDA steg i installationen.

Visa signatur

No Tomorrow

Permalänk
Medlem

... och som även finns med på skivan, less /install.txt ..

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piggymon
Alltså, det finns en EMINENT installationsguide på www.gentoo.org som förklarar VARENDA steg i installationen.

hmm, minns själv när jag läste och installerade efter den manualen första gången..... inte allt för lätt trots att det står klart och tydligt hur det går till...

Visa signatur

[size="1"]Chip-Con Prometeia || Xtreme DDR 512MB || EPoX 8K5A2+ || AMD 1700+@2860MHz || Creative Gf4 Ti 4400 || Gentoo linux
[/size]

Permalänk

Ok, har här en liten logg av vad den printade ut på skärmen. men när jag körde kommandot grub, så märkte jag att under den lilla sekunden såg jag nåt med IO och tyckte jag såg nåt med error också, vet ej, men iaf, väl inne i grub-programmet:

grub> root (hd0,0)
Filesystem ext2fs partition type 0x83

grub>setup (hd0)
Checking if "/boot/grub/stage1" exists... no
Checking if "/grub/stage1" exists... no

Error 15: File not found

Hmm, tyckte d verkade märkligt så jag gick och kollade, där fanns en stage1 som det var sagt hmm, tack på förhand // Tobbe

Visa signatur

Rad 5 - Plats 110 - Nick: Devill

c u there - Dreamhack Summer 2003

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr.SnuggleZ
hmm, minns själv när jag läste och installerade efter den manualen första gången..... inte allt för lätt trots att det står klart och tydligt hur det går till...

Jag skulle rekommendera den ENGELSKA install-manualen
framför den svenska, då den svenska manualen
är slaffsig och ej komplett

Permalänk
Medlem

är du säker på att boot partitionen var mountad när du installerade grub?
ifall den inte var det så måste du mounta den

mount /dev/hda1 /mnt/gentoo/boot

innan du chrootar..

sedan chrootar du bara in och kör emerge grub

sedan provar du igen.

Permalänk
Medlem

Jag sket i grub, tog lilo istället, orkade inte lära mig nått nytt just då, ville bara få igång det...

Visa signatur

Vad ska man skriva här?