Permalänk

Ghosta över nätverket

Jag har tvâ datorer i mitt nätverk. Jag vill ghosta en image-fil av en partition över nätverket. Jag har alltsâ Norton Ghost 2003.

Jag skapar tvâ bootdisketter med tcp till de bâda burkarna, dvs med ghost boot wisard - peer to peer. I den ena burken som är en standard-pc sitter ett intel pro 100 nic och det fungerar bra att boota pc-dos och fâ ghost att hitta nätverkskortet.

Den andra burken är en shuttle sn41g2. Jag har aldrig fâtt det att lyckas med den. Först provade jag med det inbyggda nvidia lan, men det finns inga förvalda drivrutiner ndis2 i ghost lista.

Sedan satte jag in ett nytt intel kort pâ pci platsen; ett intel pro 1000 mt desktop tror jag det heter. Jag valde drivrutinerna intel pro 1000 frân listan. Problemet är att nâr jag bootar sâ hittar den aldrig nâgot nätverkskort.

Nâgon som vet hur man gör?

Visa signatur

There are 10 types of people in the world.
Those that understand binary... and those who don't.

Permalänk
Medlem

Testa att stänga av "PnP OS enable" i BIOS. På ena min burk måste jag göra så med ett eepro100.

Permalänk
Medlem

nu förstår jag inte vad du ska göra,
men jag antar att du ska "restora" ett gamalt os... då (brukar jag) installera win, och norton ghost, välja att restora och välja vart filen ligger (på den andra datorn). sen så gör nog norton resten. du kan kanske behöva att skriva in namn och lösen på datorn du har sparat filen på.

Om du ska spara ett os så brukar jag göra så:
Du startar norton ghost i windows, sedan så väljer du backup och väljer vart du ska spara filen, dä går du in på din andra dator och sparar den i nån mapp med skrivrättigheter. datorn kommer att startas om, och du får skriva in Namn och lösenord (på datorn som du ska spara på) och sedan så skapas det en gho fil...

tror btw inte att det ska vara några prob med att hitta nätverkskort när man har win installerat....

Visa signatur

"With a rubberduck one's never alone"

Permalänk

Nej jag ska inte âterställa windows utan bara ta en image av en partition över nätverket. Ghost fungerar bara i dos sâ det gäller bl.a. att man fâr med alla drivrutinerna pâ bootdisketten.

När disketten bootar upp sâ hittas inget nätverkskort trots att jag valt drivrutiner och allt när jag skapade disketten genom norton boot wisard. Problemet kanske kan vara det som 69link skrev, eller sâ blir det konstigt när det finns tvâ nätverkskort (det integrerade pâ moderkortet ocksâ fast det används inte).

Jag har för mig att man kan modifiera ini-filen pâ bootdisketten med nâgra switchar eller nât för att t.ex säga vilket bussnummer som kortet finns pâ osv. Kanske jag är ute och cyklar, men i alla fall sâ fungerar det inte ännu.

Ingen som har en liten shuttel sn41g2 som fâtt det att fungera tidigare?

Visa signatur

There are 10 types of people in the world.
Those that understand binary... and those who don't.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 69link
Testa att stänga av "PnP OS enable" i BIOS. På ena min burk måste jag göra så med ett eepro100.

Jag har letat överallt i bios, hur i h-vete stänger man pnp i bioset pâ mitt moderkort (fn41) ??

Visa signatur

There are 10 types of people in the world.
Those that understand binary... and those who don't.