Nån som har provat Windows Longhorn?

Permalänk

Re: Nån som har provat Windows Longhorn?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Iceman17
Någon som har testat detta nya operativsystem?
Jag tycker det ser underbart ut, får se om det presterar lika bra som Windows 2003 bara..
Sitter och tankar en 30-dagars beta just nu.
Kommer med kommentarer efter installation.

Vilken build är det du har?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alibabba
4008 var en Alpha (inte en beta). Tror inte det kommit någon betaversion av Longhorn ännu.
Alpha versionen var ju rejält buggig. Om man ska testa ett nytt OS så är det beta man som lägst ska köra för att få en hyfsad uppfattning om det.
Helst RC1 eller varför inte fullversionen när den kommer.

De har ju inte ens fixat det nya filsystemet som kommer med Longhorn ännu.

Aha, tack för infon

Visa signatur

"Yttrandefriheten bör begränsas för dem som dolt eller öppet förespråkar narkotika." - Widar Andersson (s), Källa: Hassela agitation -96
"Övertygelser är ett större hot mot sanningen än lögnen." - Friedrich Nitzche

Permalänk
Medlem

Jo, jag har kört en del Windows betor genom åren och har alltid tyckt att betorna har varit väldigt begränsade (förutom Win95 Beta2 som jag faktiskt gillade mer än Win95 i final version)

Sen Memphis betan gillade jag också..aja..

-

Har en far som är med i MSDN och är certad MCSE/MCSA....
Sen utbildar han inom detta på ett företag som är/har varit Microsoft Certified Developer eller vad det heter...

Så jag har fått testa dom betorna han har fått hemskickade

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av turbonallen
Hrm, om vi tar matricks som exempel (för jag vet att han är riktigt duktig på att koda ) - Du påstår alltså att när han sitter och kodar i win2k är han ingen avancerad användare.

Jag påstar att du har fel. Matricks har ju medverkat i en hel del fina compos, samt håller på att utveckla teewars som verkar bli skitkul!

Är du en avancerad användare? På vilket sätt är du en mer avancerad användare än matricks?

nu har vi gått över från användare till utvecklare! en användare kan göra förändringar, mendans utvecklaren skapar nya lösningar. Hur bra programmerare matricks än är (och visst är han grym) så kan han/får inte ändra på operativsystemets grunder.

alltså så är han en passiv användare men samtidigt aktiv utvecklare!

Visa signatur

Ubuntu/Fedora-troll, Mono-kodare,
Ogg Vorbis/Theora-fetischist samt FSF-förespråkare.

Permalänk
Medlem

Ehms, alla som använder en dator är väl en Användare?

Om han nu utvecklar nånting på Win2000 vilket borde anses som avancerat så gör han en avancerad sak på ett operativsystem han använder.
Och därav borde han vara en avancerad användare, då han gör avancerade saker.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FunkFarfar
nu har vi gått över från användare till utvecklare! en användare kan göra förändringar, mendans utvecklaren skapar nya lösningar. Hur bra programmerare matricks än är (och visst är han grym) så kan han/får inte ändra på operativsystemets grunder.

alltså så är han en passiv användare men samtidigt aktiv utvecklare!

nu slår du snart knut på dig själv i dina mjukvarufilosofiska utsvävningar.

Permalänk
Medlem

humm ni som har provat, använder ni nya filsystemet ? hur fungerar det ? vad är fördelarna ?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Den senaste versionen av Longhorn är Alpha 4015. Hur kan alla dömma en produkt i Alpha version, har ni sett bilderna på Windows XP Alpha? Det är väldigt (!!) fult.

Edit: Här kan ni se några av nya Longhorn bilder http://www.winsupersite.com/showcase/longhorn_aero.asp

Visa signatur

Intel i7 5820k @4Ghz || ASRock x99m killer || Gigabyte RTX 2080 || Crucial DDR4 16gb @2600mhz || Noctua NH-D15 || Samsung 840 Evo 500gb

Permalänk
Medlem

Det har säkert en win-classic instäling som dom har i XP. det är tur för att men behöver det nyaste os:et till de nyaste spelen och programen. men det ser ut som skit..

Permalänk
Medlem

Jag skulle installera Longhorn betan förut...men den kunde typ installeras med mitt xp...den kunde inte kopiera nån fil från xp till longhorn eller hur det nu var...fungerar longhorn med en svensk version av xp?

Visa signatur

Macbook Pro 13" | Gigabyte P35-DS4 | Intel Q6600 | Corsair 2gb DDR PC6400 XMS2 x 2 |
MSI 8800GTS 640mb | 500gb Barracuda x 2 | OS X

Permalänk
Medlem

det går inte att uppgradera från svensk version till engelsk och tvärtom!

Permalänk
Medlem

det suger.. jag tror jag testade det i 30 min innan jag fick anfall på alla buggar.. får se när det e klart men jag pallar inte med windows iofs.. men det suger iaf

Permalänk
Visa signatur

Bal-Sagoth | Ensiferum | Windir | Finntroll | Wintersun | Amon Amarth | Moonsorrow | Nazgûl

Permalänk

The colors of the kindergarten OS will haunt you forever...

Visa signatur

i5 3570k _ 16GB _ Fractal Design Define R4 _ GTX 680 och två skärmar.

Permalänk

Jag fattar inte vad ni snackar om 2d accat GUI. Det har ju Windows haft sen Win95 och senare versioner om de rätta grafikdrivrutinerna är installerade.

Visa signatur

-" 'You have pierced the heart of Oden' it said. Turn around, or go forward, and be eaten by your fate." Donald Blake, The Incredible Hulk Returns

Permalänk
Medlem

Mobba nya Windows har man ju gjort sen barnsben, så det är väl bara att fortsätta, eller hur?

Jaså, deras nya GUI heter Aero? Bara jag som kommer o tänka på Apples Aqua-GUI? "GOSh! De har döpt sitt GUI till nåt, va ska vi döpa, va ska vi taa... hmm... nåt annat, nåt likn... AERO! Luft! Mkt bra, go go go!" fantasin är hög som standard...

Nån här sa att de tyckte det var svårare att hantera XP än 2k, right? Det är du nog inte ensam om, med XP och lekskolesystemet så sätter de ju nya regler för hur systemet ser ut gällande GUI. T ex allt blir fetare, större, lättare att klicka på ("Klicka med HELA handen!") etc.

Allt blir lättare o lättare, men i om med detta sätt att göra allt lättare verkar de ha tappat kontrollen över vad fasen de egentligen sysslar med där borta. Det är svårt, men det går att göra _snygga_ GUI:s som både är avancerade och samtidigt grundläggande för nya användare.

De här blågröna färgerna som är standard i XP får en att undra vad de pysslar med, faktum är att man började undra redan när de införde active desktop och webläge för mapparna i systemet. På sega datorer med IE4-betorna kunde man inte längre se filerna, eftersom bilderna för varje fil skulle laddas som en websida, så det var bara att avinstallera skiten.

Men det där har man ju vant sig vid numera och i 2k är det ju standard att allt är en web. Ja alltså, hrm, inte utförligt web, men blir maskinen belastad så ser man sviterna av reloada-alla-bilderna-syndromet.

Men de här färgerna och kladdigheten gör en inte gladare, varför ska vi ha snorunge-GUI för?

... fast man vänjer sig väl. Konstigt nog.

Visa signatur

"... ååh ja lättar ja flyger ja svävar fram..."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TomKe

Såvitt jag vet så har Longhorn lämnat ritbordet och är i begynnelsen av teststadierna i labben

Jag tycker dom borde ta tillbaka det till ritbordet igen, ser överjävligt ut.

Permalänk
Medlem

Är det inte illa att kalla något nt6 om det inte bygger på ntfs?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zwanzig
Är det inte illa att kalla något nt6 om det inte bygger på ntfs?

Nej? Varför?
Det är ju fortfarande en vidareutveckling av NT-kerneln.

Permalänk
Avstängd

Windows proggarna/designkillarna har börjat göra så jävla mycket fel att snart börjar man tycka om MacOSX... Hujedamig!

Permalänk
Medlem

Alla som gnäller på att "åhh det är så fult" och "vilket jävla dagis-os" osv.
Ni verkar ju behöva ett lättförståeligt och lite mer dagis-os om ni inte ens kan få det att se ut som ni vill.
Det är såna som ni som helt enkelt inte kan komma med kreativ kritik. Om ni nu ens vet vad jag menar med kreativ kritik. Ta er i kragen och inse att det finns tusentals användare som VILL ha det som dom gör det, dock inte jag.. absolut inte jag. När jag väl börjar köra longhorn, och det kommer jag att göra, så kommer man ta det den vanliga vägen med att köra in nåt som liknar style-xp och helt enkelt hitta en stil som passar mig.
Gör samma sak och använd det nya operativsystemet för att hitta dess för- och nackdelar och säg till om det :D. Hade alla jävla gnällrövar gjort något sådant istället hade ni kanske haft ett windows ni hade tyckt om.

Nu kommer jag väl få flera ton skit för det här inlägget men jag var bara tvungen eftersom ingen annan gör något.

Visa signatur

weeeooo!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av grapetonix
Jag fattar inte vad ni snackar om 2d accat GUI. Det har ju Windows haft sen Win95 och senare versioner om de rätta grafikdrivrutinerna är installerade.

I OSX t.ex, behandlas all 2d som 3d objekt genom QuartzExtreme (som opengl objekt då), som tas hand om GPUn == mer CPU över till annat.

http://www.apple.com/macosx/jaguar/quartzextreme.html

Permalänk
Medlem

Palladium = Jag går över till Linux eller Mac...

Visa signatur

A64 3400+ | Neo-FIS2R K8T800 | 2x 512mbmb DDR533 | Radeon X800 Pro |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fatalist
Palladium = Jag går över till Linux eller Mac...

Palladium = Hårdvara, gå över till linux bör inte hjälpa.

Mac blir dock genast mycket intressantare.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av grapetonix
Jag fattar inte vad ni snackar om 2d accat GUI. Det har ju Windows haft sen Win95 och senare versioner om de rätta grafikdrivrutinerna är installerade.

Ska vara 3D-GUI. Windows 95 tilll XP bygger på en 2D-lösning som gör det begränsat till att bara kunna visa 2D-objekt. Dessutom är det segt eftersom det måste ladda in alla bilder.

Visa signatur

Gör annat nu för tiden.

Permalänk
Medlem

"hej jag är windows. efterssom du inte kan något om datorer så har jag fina färger. TRYCK HÄR OM DU VILL ANVÄNDA DATORN!". redan xp känns så, vill inte ens drömma om det där..

Permalänk
Medlem

Ehms, klaga över att MS börjar döpa sina gränssnitt, XP's heter Luna. så det är inte första gången precis..

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

fräsht. men ändå inte. Såg rätt disney ut, ja. nått i stil med os x hade väl varit fint. vore gött om man får med ett tiotal "teman" när man köper det så att man kan göra det som man själv vill ha det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av d!v
Alla som gnäller på att "åhh det är så fult" och "vilket jävla dagis-os" osv.
Ni verkar ju behöva ett lättförståeligt och lite mer dagis-os om ni inte ens kan få det att se ut som ni vill.
Det är såna som ni som helt enkelt inte kan komma med kreativ kritik. Om ni nu ens vet vad jag menar med kreativ kritik. Ta er i kragen och inse att det finns tusentals användare som VILL ha det som dom gör det, dock inte jag.. absolut inte jag. När jag väl börjar köra longhorn, och det kommer jag att göra, så kommer man ta det den vanliga vägen med att köra in nåt som liknar style-xp och helt enkelt hitta en stil som passar mig.
Gör samma sak och använd det nya operativsystemet för att hitta dess för- och nackdelar och säg till om det :D. Hade alla jävla gnällrövar gjort något sådant istället hade ni kanske haft ett windows ni hade tyckt om.

Nu kommer jag väl få flera ton skit för det här inlägget men jag var bara tvungen eftersom ingen annan gör något.

Jag håller verkligen med dig, jag tycker att Win2k GUI inte ser bättre ut än xps tvärom, grå, trist och kantig. Men Xps vanliga (inte klassiska) ser inte heller bra ut, därför det först jag gör är att tanka hem style xp när jag har ominstallerat win xp. Laddar hem några nya Styles och sen är det problemet ur vägen. Ett måste är ju iaf att ha en bra bakrunds bild tankar oftast hem andra och lägger dom på skrivbordet än dom som kommer med dom visuella teman som man laddar ner. Själv tycker jag att winxp är lättare att använda än win2k. Några lättare exempel på visning av bilder; i win2k måste man öppna bilden för att se den lr rulla ner den vänstra menyn (kommer ej ihåg om det stämmer det där med vänstra menyn). i win xp kan man se bilderna direkt i mappen och t.o.m. visa bildspel. Sen finns det starmenyn där dom snabba genvägarna som man använder mest kommer ofta till hands för mig. Annars så kan man också som mig ta och göra kortkommandon till dom viktiga sakerna; Anteckningar, kommandotolken, kalkylatorn m.m. eller lägga dom längst ner i snabbstart men då blir det oftast lite för mycket saker där.
Visst ni andra kanske inte tycker likadant som mig, men jag tycker iaf såhär.

Visa signatur

Ursäktar min wall-of-text.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av turbonallen
Hrm, om vi tar matricks som exempel (för jag vet att han är riktigt duktig på att koda ) - Du påstår alltså att när han sitter och kodar i win2k är han ingen avancerad användare.

Jag påstar att du har fel. Matricks har ju medverkat i en hel del fina compos, samt håller på att utveckla teewars som verkar bli skitkul!

Är du en avancerad användare? På vilket sätt är du en mer avancerad användare än matricks?

Sitter mycket på mac nu också :).. har min gulliga PowerBook.. mumms

Visa signatur

Teeworlds - För dig som gillar gulliga saker med stora vapen.