Permalänk
Medlem

Hjälp! Datorn startar inte!

Jag köpte precis nytt moderkort med processor och RAM till min dator, och efter att ha installerat allt så vill den inte starta! Det som händer är att jag trycker på on knappen, alla lysdioder lyser som de ska, även den på moderkortet. NIC dioden lyser den med. Inga fläktar slås på förutom den i PSUn, och jag får ingen bild på skärmen. Dessutom hörs inget från PC-speakern. Jag har prövat två olika grafik kort med samma resultat, jagvet att skärmen funkar.

Det jag köpte var en AMD XP 2400+, A7V333 moderkort med 2*256 MB pc2700 minnen. Vad kan det vara för fel? Detta är första gången jag byter moderkort eller processor, så jag kan mycket väl ha gjort något fel.

Permalänk
Medlem

trasig prolle låter det som. Reklamera den bara.

Permalänk
Medlem

hmm... kan det inte vara nått med minnet då? har för mig att det va nått sånt problem när jag byggde min dator, bara att byta platts på dom.

Visa signatur

Signatur raderad, max 2 färger (svart är en färg!). Se reglerna för mer information.

Permalänk

XP 2400+ verkar vara en allmänt kass processor, en kompis till mig fick hem sin sådan igår och satte in den i datorn varpå datorn varnar för att processorn är trasig, så vi testade den i en annan dator och mycket riktigt processorn är trasig :\ är väll ingen större fara med det då det bara är att reklamera den och få hem en ny, men det suger ju lite då man köpt ny och den är trasig vid leverans.

Men det är väll som med det mesta, måndagsexemplar finns överallt heh

ang ditt problem så kan det ju vara likadant för dig att din processor är trasig, är det inte det skulle jag tippa på minnet, verkar ju inte vara grafikkortet då du vet att det fungerar.
Har du en ny lågvarvig cpu kylar fläkt så kan det vara ditt mobo som gnäller på fläkten och inte registrerar den som en godkänd fläkt, testa isf att bara koppla in din gammla cpu kylar fläkt på moderkortet och kolla om den startar, sen kan du gå in i bios och disabla det hela, så va det för en annan kompis då han fick sin nya kylare för några dagar sedan.

Hoppas detta hjälper lite iaf

Visa signatur

i5 3570k _ 16GB _ Fractal Design Define R4 _ GTX 680 och två skärmar.

Permalänk

Ger moderkortet buzzern nå felpip ? om inte kan mobot pajja då ger det sällan nå felpip, annarws om cpu eller minne är paj så piper dom flesta mobos, har du kollat så att det inte är nätagget som spökar ?

Visa signatur

:: AMD ATHLON64 3200+ S.754 :: MSI K8N NEO PLATINUM :: 1024MB DDR400 :: LEADTEK FX5600 :: 1.0 TB HDD :: ASETEK WATERCHILL :: LIAN LI PC6070 :: HERCULES 19" TFT :: COSSONIC 5.1 HS :: XENIX BLACK TBORD ::

Permalänk
Medlem

Så här är det, jag beslutade mig för att jag skulle klara av att byta MB och så, utan att ha gjort det tidigare. Jag köpte nytt MB, CPU och minne begagnat från marknadsavdelningen här på SweClockers igår. Jag riggade upp allt som jag trodde att det skulle vara (läste en del guider etc.) och prövade att starta. Jag hör inget från PC-speakern och inget ur de vanliga högtalarna (det ska tydligen komma error meddelanden ur dem, men det kan vara disablat i BIOSet av förra användaren). Jag prövade att koppla in mitt gamla MB med sin processor och sitt minne idag, men får samma resultat, vilket leder mig till att tro att jag har klantat till det någonstans.

Jag upptäckte att fläkten på min GPU var död (gick knappt att snurra på alls) så jag tog en annan fläkt från en annan GPU som låg och skräpade och ersatte den trasiga, kan detta ha med saken att göra? Den fläkten hade även för kort sladd, så jag fick löda på lite extra sladd, men jag är rätt säker på att lödningarna stämmer och så. Någon som har någon fin guide som visar hur man installerar ett MB på lättast sätt, så jag kan jämföra och se om jag gjort fel?

Permalänk

Om jag vore dig så skulle jag plocka lös prollen, tabort all kylpasta å ta förstoringsglas eller en lupp å kolla kärnan på cpun, du kan ha knäckt den, det är rätt lätt att göra det om man inte är försiktig (3 cpu down the drain HEHEH) om du ser att det saknas nån flisa eller att nån av kanterna är skadade så är det nog adjöss med cpun, jag skadade en xp2100 engång men den funka fast gick varm som faan 65-70 grader idle

Visa signatur

:: AMD ATHLON64 3200+ S.754 :: MSI K8N NEO PLATINUM :: 1024MB DDR400 :: LEADTEK FX5600 :: 1.0 TB HDD :: ASETEK WATERCHILL :: LIAN LI PC6070 :: HERCULES 19" TFT :: COSSONIC 5.1 HS :: XENIX BLACK TBORD ::

Permalänk
Medlem

Testa ta ut processorn och sätta i den igen, det kan funka. Går inte processorfläkten igång? Isåfall tror jag att det kan vara moderkortet.

Permalänk
Medlem

En eftersom samma grej händer med mitt gamla moderkort, som jag inte rört varken processor eller kylfläns på, så borde väl felet ligga någon annan stans?

Permalänk

gör en total fel sökning, plocka ut allt å kolla del för del börja kolla nätagget innan du skrotar ihop resten

Visa signatur

:: AMD ATHLON64 3200+ S.754 :: MSI K8N NEO PLATINUM :: 1024MB DDR400 :: LEADTEK FX5600 :: 1.0 TB HDD :: ASETEK WATERCHILL :: LIAN LI PC6070 :: HERCULES 19" TFT :: COSSONIC 5.1 HS :: XENIX BLACK TBORD ::

Permalänk
Medlem

Jag tror fan inte att det är sant...

Jag öppnade min andra gamla dator idag för att se om jag kunde se någon skillnad, typ någon sladd som inte satt i eller så på min nyare dator. Jag hittade inget så jag satte ihop chassit igen och kopplade in allt och nu startar inte den heller. Till skillnad från den nyare datorn händer absolut ingenting när jag trycker på power knappen. Jag har alltså lyckats paja ännu en dator och denna gång utan att ens röra innandömmet. Jag är nu ganska säker på att det vilar en förbannelse över mig. Den äldre datorn var bara en gammal PII:a, så det var ingen större förlust, men det gick ju ändå att lyssna på MP3or med den.

Jag kanske bör ge upp med datorer helt och gå med i något kloster eller något...

Permalänk
Medlem

ifall inget händer med gamla PII:an är jag ganska säkert att du råkat rycka ur kabeln till power kontakten, kolla det

Permalänk
Medlem

Har redan kollat det, men den verkar sitta fint. Jag tog loss den och satte fast den igen, men inget händer...

Permalänk
Medlem

prova vänd på den.

Permalänk
Medlem

På den gamla var det nätagget som pajade och på den nya var det så att den lilla gula sladden som sitter fast i kontakten från nätagget till moderkortet hade lossnat och åkt ut en bit, men när jag tryckte in den funkade allt igen! Så nu är jag alltså glad, men måste nog köpa ett nytt nätagg. Några förslag på billiga 300W (eller mer) nätagg och vart man ska köpa?

Permalänk
Medlem

kolla www.datavaruhuset.com, där köpte jag mitt 300w nätagg för 280 kr, och jag har kört min processor i 2,6 ghz med det.. så det är helt klart värt pengarna..