Permalänk
Inaktiv

Dum raid...

Jag kör två 7200rpm hårddiskar... (Ibm & nån annan tillverkare) i raid. Det blir ett otroligt resonansljud ibland. Vet någon var man kan köpa bullerdämpande prylar att ha i 5,25tums..?

Alternativt kan man ju räkna ut hur många volt man ska sänka den ema med för att de ska gå exakt lika fort men det tror jag inte jag orkar..

Nån som har samma problm..?

Permalänk
Medlem

cykelslang mellan HDD å HDDracket... glöm ej att göra hål för skruvarna....

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Finns hårddisktystare hos alla välsorterade datorbutiker.

Sänka volten kommer antingen att förvirra eller förstöra hårddisken.

Visa signatur

Dator: C=64 med bandare och diskdrive.

Permalänk
Medlem

Jag är chockad... Sänka spänningen på en hårddisk!?

Visa signatur

Living your life is a task so difficult it has never been attempted before.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PaNiC
Jag är chockad... Sänka spänningen på en hårddisk!?

Jag tror han skämtade.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

Jag hoppas han skämtade.

Visa signatur

5d mkII 35 1,4 L 24-70 2.8 L 135 2 L 70-200 2.8 L IS

Permalänk

Ett paket O-ringar kostar 20 spänn på biltema, tryck in sådana mellan diskarna och chassit runt skruvarna, helst även mellan skruven och chassit "på utsidan".

Visa signatur

Two types of people laugh at the law: those that break it and those that make it.

Permalänk
Medlem

Faktum är att sänka spänningen inte ger nått. Spindelmotorn är styrd av en servokrets som håller den i konstant hastighet. Så den kommer bara att "gasa" mer för att hålla varvet när du sänker spänningen. När du kommer till den punkten att spänningen är för låg så att den inte kan hålla sina 7200RPM så kommer den att stänga av sig eftersom att den anser att nått är fel.

Det funkar alltså inte helt enkelt!

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

till imb hårdiskar (finns säkert till andra också) finns ett program du kan styra upp hårdisken, gällande hastighet ljud osv... du sänker givetvis prestandan, men...

Permalänk
Inaktiv

Vad heter det programmet?

Permalänk
Inaktiv

Måste vara en väldigt dåligt gjort servokrets för att det ska komma i ofas... säkert nåt som är fel..

Permalänk
Inaktiv

otakt menar jag ju