Permalänk
Medlem

Ännu ett NF7-S-problem

Fan för datorkrångel!

Förra veckan gav mitt nätagg upp och alla 5v piggar i strömmsladden till mobot vart brända. Sthit tänkte jag, tippade på att grafikkortet iaf höll och beställde nya grejjer från DB.
Nämligen:

Abit NF7-S
AMD Athlon XP 2500+
Twinmos winbond 2*256MB
Antec True Power 430W
och en ny fläns: Spire WhisperRock IV

Igår kom grejjerna hem och jag plockade ihop allt och drog igång nätagget, en liten röd diod lyser, startade datorn, alla fläktar snurrar, power och hdd dioder lyser och blinkar, hårddiskar brummar, ja, allt är frid och fröjd. I två sekunder. För det blir ingen bild på skärmen, ingen bios, inte äns en text som påminner mig om att jag har ett skruttigt grafikkort. "Fan då har grafikkortet dött" tänker jag och läggre ner.
Idag åkte jag in till en polare för att säkerställa att kortet faktiskt är kapput och självklart är hellvetet helt >:(
ett och annat svärord skar genom luften.
Jahopp va mer kan man göra, åker hem och kopplar ur allt krams så bara graffekortet, processorn och minnena sitter i (flyttar f.ö. plats på ett minne från dimm2 till dimm1). Ingen förbättring...

Nu sitter jag här och kliar mitt huvud, i vilket jag för tillfället lämlestar både en och två datortillverkare.
HJÄLP!
Förslag på vad jag mer kan testa?

Visa signatur
Permalänk
Permalänk
Medlem

hade precis samma problem....
för mig fanns det inget annat å göra än att skicka tillbaka skite...
det lyser väl än grön diod på mobot när du startar burken??

Permalänk
Medlem

Jag tror jag löst problemet nu. som jag kanske misstänkte lite så var det bios som spökade. stoppade in min gamla prolle (thunderbird 1400mhz) och då funkade det så då uppgraderade jag bios och nu funkar det med den nya processorn.
Nu har jag istället ett annat problem...
har två hårddiskar men den ena är helt och hållet NTFS så den kommer jag inte åt med bara en MSdos-startdiskett. Och på den andra fins fat32 och en linuxpartition, detta är min gamla win partition som självklart innehåller massor med saker som jag vill spara så nu vet jag inte riktigt hur jag ska göra för att backa upp de... har inte ens en win98-startdiskett med fdisk och sånt utan bara nått "MSdos-startdiskett" som fans som alternativ när man formaterar disketter på den här datorn jag sitter vid nu (xp home)
Någon som har en bra lösning?
ja skulle ju kunna testa att starta windows men hur stor är chansen att de skulle funka?
Kanske kan komma åt linuxpartitionen på nått sett och fixa där ifrån men ja tror knappast de går så bra heller... och det här jag sitter vid nu är en "hem pc" så den vågar man inte pilla i

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mocla
start disketter

*bocka och buga* stort tack

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Om du skall komma åt fat32 partionen kan du prova att köra Linux från skiva, typ Knoppix, Mepis etc. När du väl har ett linuxsystem uppe borde du ju kunna montera fat32 och sen kopiera det du vill ha över nätverket nånstan eller bränna på cd skiva eller nåt.

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

hade tänkt bygga en ny dator me althon =) ^*snart

Permalänk
Medlem

Hade visst en tom 20 gigs hårddisk som stod i bokhyllan och samlade dam så de löste sig tack för all hjälp... nu äre dags för klockning hohoho

Visa signatur