Permalänk
Medlem

Plötslig död.

Tja

Jo det är så här att på senaste har jag råkat ut för en skum sak några gånger. Det är så att datorn ibland bara totaldör, jag behöver inte göra något speciellt vid tillfället, utan det kan hända när som. Te x när jag inte ens sitter vid datorn, när jag sitter och surfar, det har faktiskt aldrig hänt när jag har spelat.

Detta är ett helt nytt problem och det har aldrig hänt förut.
Jag måste slå av/på nätaggregatet för att datorn ska vilja starta efter att ha stängt av sig själv. Tempraturen är inget problem, aldrig över 60°c.

När jag sitter inne i Windows i ett program som man kan se späningen på olika saker så skiftar volten fram och tillbaks ganska mycket.

"-12" hoppar mellan 11.94 och 12.03, det är även den som skiftar mest.
Vcore rör sig mellan 1.62 och 1.63.

Jag har inte gjort något som helst innan det börja. Det började när jag satt i en spel meny, sedan har det hänt ca fyra gånger oregelbundet de senaste två dygnen. Jag hittar inte heller någon fel-loggo. Jag har kört chkdsk /r, jag har kört prime95 tidigare i över 12 timmar utan problem med exakt samma kofiguration.
Detta är ett väldigt frustrerande problem, är det någon som har någoting som helst att föreslå?

//
Bjorne

EDIT: Whops
Abit nf7-s 2.0
xp 1700+ @ 2.3
512 mb ddr
60 gb hdd
Win XP (alla fixar)
Chiftec nätdel på 340 watt

Visa signatur

"Yttrandefriheten bör begränsas för dem som dolt eller öppet förespråkar narkotika." - Widar Andersson (s), Källa: Hassela agitation -96
"Övertygelser är ett större hot mot sanningen än lögnen." - Friedrich Nitzche

Permalänk

Hade exakt samma problem... datorn låg i skrivbordslådan (inget chassi) stängde av sig som den ville. Satte den i chassi, nu funkar det klockrent. Mycket mysko

Permalänk
Medlem

Prova med ett annat nätagg. Jag hade också ett chieftec förut. Min dator började bete sig ostabilt, bytte nätagg sen har det funkat utan problem. Min 12 volts spänning hoppade också lite.

Visa signatur

HP Omen 30L GT13 - 1076no:
Intel® Core™ i7-11700K
HyperX® 16 GB DDR4-RGB3200 XMP RGB MHz RAM (2 x 8 GB)
1 TB WD Black PCIe® NVMe™ TLC M.2 SSD
NVIDIA® GeForce RTX™ 3080

Permalänk
Medlem

Aja, nätaggeragtet har väl sett sina sista dagar =/

Tack för hjälpen...

Visa signatur

"Yttrandefriheten bör begränsas för dem som dolt eller öppet förespråkar narkotika." - Widar Andersson (s), Källa: Hassela agitation -96
"Övertygelser är ett större hot mot sanningen än lögnen." - Friedrich Nitzche

Permalänk
Medlem

Jag har också samma problem men min stänger av sej när den vill, oftast när jag gör nått krävande. Jag har ingen aning vad de kan vara. Inge problem alls heller med tempen eller nått annat/Kim

Visa signatur

Kim McWest

Permalänk
Medlem

Hmm, jag montera ner hela systemet nyss och kolla igenom allt.
Något som jag la märke till var att sladden som går från nätagget till 3dkortet inte satt helt på. Kan tyvärr inte testa systemet på nytt nu. Montera även isär vattenblocket och fick mig en ordentlig överaskning. Hela blocket var fyllt med något äkligt klägg och kalk. Naturligtvis har jag inget att täta blocket med nu, så får vänta tills jag hittar något offer till kompis som har, innan jag kan testa :).

Nu kan jag bara hålla tummarna att sladden till grafikkortet var orsaken

Tips till er med vattenkylning, rensa era block!

Visa signatur

"Yttrandefriheten bör begränsas för dem som dolt eller öppet förespråkar narkotika." - Widar Andersson (s), Källa: Hassela agitation -96
"Övertygelser är ett större hot mot sanningen än lögnen." - Friedrich Nitzche

Permalänk

Ja just det. Bytte nätagg samtidigt som jag installera i chassi... Kan ju varit det he he