90 meter.. Den siste modemarens bekännelser..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zAjben
11km ifrån telestationen? Jag trodde att varje telestation endast hade en radie på ca 8km? Det var iallafall det telia sa till mig.

Jag läste om en ny typ av ADSL som skulle ha en räckvidd på 20 km, det kan väl inte stämma att det är max 8 km mellan telestationen och kunden, isf borde praktiskt tagit alla i sverige kunna få bredband genom adsl nu?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc
max avstånd för ADLS: 5,500 m

http://computer.howstuffworks.com/vdsl3.htm

Jo.. visst kan du hänvisa till den, men i England har British Telecom maxavstånd på 6km. Bostream i Sverige har 7km.. Så det är inte att räkna med..

Permalänk

vår telestationsjävel är inte ens utbyggd :(. sitter här med mitt trögmodem...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snyde
Jag bor 50m från BBB... Illa...

Läge att gå och snacka med ngn granne som har BBB då?
säg att du pröjsar honom 200kr i månaden för att få kolla in dig via honom så ska du se att det säkert finns ngn som nappar....=)
fast då har vi ju problemet med folk som skvallrar och har sig....

Permalänk
Medlem

Sådär då... Nu i veckan kommer telia och kopplar in min nya kabel som jag har grävt fram till en stolpe som ligger ca 50 meter närmare stationen.. Sedan har jag dragit om ledningarna så att jag spar ca 20 meter till på första jacket... Så nu kommer jag ligger 5520 meter från stationen.. hehe, bara 20 meter över gränsen nu.. Jag vet hur jag temporärt kan sänka avståndet med kanske 25 meter till och då ligger jag ju under gränsen, men hur många gånger mäter telia / bostream egentligen avståndet? Gör skanova det också, och hur länge måste jag hålla under avståndet <5500 meter? Sedan när jag fått det inkopplat så lär det inte vara några problem, för att det kommer fungera alldeles strålande... Hur lång leveranstid är det på Telia och Bostream? Det lutar åt bostream nu... och jag tror att jag köper modem själv.

Permalänk
Medlem

får man fråga hur man temporärt kan sänka avståndet?

Permalänk
Medlem

Man kan flytta första jacket ännu närmare stolpen..

Permalänk
Medlem

jaha.. men mäter dom inte pingen till det sista jacket ?

Permalänk
Medlem

Jo, men om man kopplar så att man bara har ett jack så mäter den avståndet mot det jacket, eftersom det är första och sista jacket..

Permalänk
Medlem

jaså... då kan jag ju koppla om så mitt jack sitter 800 meter närmare stationen och så kan jag oxå få adsl ?

Permalänk
Medlem

Nja inte riktigt... Det sitter inte en ensam tråd utan det sitter en kabel med många teletrådar i.. däremot så sista biten in till huset så är det en ensam kabel.. Eftersom för mig så är sista biten in till huset från stolpen kanske en 50-meter och där sitter det en ensam lina.. Det gör att man kan sätta första jacket i stolpen medans dem mäter..

Permalänk
Medlem

Tänkte posta en liten uppdatering iallafall... Idag så var en tekniker här och kopplade om till den nya ledningen som jag grävt fram till en annan stolple.. Det fungerade alldeles utmärkt och strax efter så ringde jag Telia för att kolla om jag kunde få ADSL...

Det var inget problem som helst med avståndet utan beställningen gick igenom som smält smör på en macka..:D
Jag har inte kollat hur mycket avståndet minskade som resultatet av att byta stolpe.. men det ligger på 60+ meter.. jag hade tidigare 5590 meter från stationen.. Jag ska kolla exakt hur långt det är så fort dom kopplat ur mitt ISDN och in med mitt nya fina ASDL

Iallafall så ska Telia koppla in mitt ADSL den 10 / 7.. så nu är det bara att vänta Skönt iallafall, äntligen får jag ADSL.. känns lite som jag segrat iallafall.. David mot goliat

Tack till alla som bidragit med tips och all annan hjälp!

En liten fråga bara för att avsluta... Hur lång tid tog det för er att få hem papprena från Telia? Hur lång tid att få hem modemet?

Permalänk
Medlem

Telia brukar vara rätt snabba med papper och såna grejer, jag fick vänta några dagar bara när jag skaffade ADSL.

OT: Skriv "dom" istället om du är osäker. Du använder "dem" fel hela tiden när du skriver vilket gör det lite jobbigt att förstå vad du menar.

Permalänk
Medlem

Förlåt Tack för rådet...

Va bra att dOM är snabba då Har ingen lust att vänta för länge Modemet skickas efter att man skrivit under avtalen va?

Jag fick ett Zyxel Prestige modem med... det är väl ett ganska bra modem?

Permalänk
Medlem

Är glad för din skull, har följt din kamp mot jättarna

Permalänk
Medlem

Fick hem papprena från Telia idag

.. I dom så står det att modemet normalt levereras 14 dagar efter brevet är daterat (vilket det är 3/7).. det blir alltså ytterligare en vecka efter jag är inkopplat på stationen, (vilket är 10/7) så enligt dom papprena så ska jag få modemet 17/7...

Alltså kommer jag sitta med inkopplat ADSL och inget modem i en vecka till bara för att Telia inte orkar skicka modemet snabbare?

Stämmer det här, eller hur är det? 14 dagar efter jag beställde? det verkar ju sjukt lång leveranstid... jag har ju redan väntat i tre veckor!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zlay
Och jag bor 11km ifrån och fick det

Och hur lyckades du med det? och hos vem? skanova?

Visa signatur

/Glenn

Permalänk
Medlem

zAjben klaga inte för du har 90m för långt själv har jag 7.5 meter splittad lina och kan därför ej få ADSL

Visa signatur

/me

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gazzy123
Och hur lyckades du med det? och hos vem? skanova?

Ja, Skanova.

Visa signatur

Tänk på att din upload är någon annans download.

Permalänk
Medlem

Telia måste ju ha en maxgräns någonstans, eller hur?
Tråkigt att du låg 90 meter från gränsen men telia är rädda för att om dom höjer maxavståndet för dig så kommer kanske många andra också vilja ha maxavståndet höjt samtidigt som dom inte kan garantera att ditt internet kommer att fungera lika bra som dom innanför gränsen. Och jag ser inget fel i det.

Visa signatur

Negative

Permalänk
Antielefant

Skönt att man bor 30 meter från stationen då

Irriterande att det fortfarande inte finns snabbare än 512k ändå..

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

zAjben: Hur gick det?! Är lite nyfiken om allt funkar.

Visa signatur