Permalänk
Medlem

ritning på lan hemma, fungera ?

hadde tängt setta ihop ett litet lan hemma, vi har redan ett men nu vill jag ha mitt eget lilla privata nät, som ni ser på ritningen nedan så hadde jag även tenkt ha en brandvägg, har nån någe bra tips på en sådan, under 2000k. va ska ja ha, switch/router ?, kan tipsa om en bra sådan ?helst en 19", skall jag ha korskopplade tp`n mellan dlinken, firewallen och switchen`?. hoppas ritningen räker.

http://www32.brinkster.com/zyre/lan%20ritning1.bmp

mvh
kim

Visa signatur

PPC for teh win!

Permalänk
Medlem

HTTP1.1 STATUS 403 Remote Access to this object forbidden This file cannot be directly accessed from a remote site, but must be linked through the Brinkster Member's site.

Visa signatur

"Det är svårt att kontrollera studsar, det kan man inte ens göra i verkliga livet."

Permalänk
Medlem

hur kan jag lägga up bmp format bilder så att andra kan se dem
?

Visa signatur

PPC for teh win!

Permalänk
Medlem

E inte så hemma på brandväggar... men jag använder linux som brandvägg (iptables) det funkar prima och finns massa info på nätet..

Och om du har linux så kan den själv fungera som en router o vidarbefodra data och du har den kopplad till en switch.

tror switchar e billigare än router men inte helt säker...

har ingen aning om programvara till 2000 bara :/ sorry
------------------

Jag ser bilden btw.

Visa signatur

/Glenn

Permalänk
Medlem

man kan få upp bilden genom att: höger clicka på musen, kopiera genväg, klistra in i webbläsrens adress fönster, öppna filen från dess aktuella plats.

Visa signatur

PPC for teh win!

Permalänk
Medlem

kopiera länken till adressfältet och tryck en gång på mellanslag och sen enter.

Visa signatur

(\_(\
(=’ :’)
(,(”)(”)

Permalänk
Medlem

Men plz lär dig hur du skapar jpg/gif/png...

Permalänk
Medlem

The daily bandwidth limit for this customer has been exceeded. Try again after midnight, EST.
haha

Visa signatur

På internet kommunicerar vi mestadels med text. Så om du skriver, och stavar som en idiot, så kommer du troligtvis att bli betraktad som en sådan.
Förmågan att kunna ändra åsikt skiljer den vise från den envise.

Permalänk
Medlem

va kan man säga ? de e ju gratis i allafall

Visa signatur

PPC for teh win!

Permalänk
Medlem

Also, varför ska du ha en brandväg mellan en router och en switch ?
Där är ju redan en enkel "brandväg" i routern ju.

Ska du ha en 19" 24 port switch för under 2K så kolla på D-link, Netgear mm. Borde finna någon där.
Angående brandvägen så ta en 486 o kör någon form av linux på den. Freesco t ex. Finns rätt många såna projekt.
Köpa en brandväg som klara 100 Mbit igenom kostar rätt mycket mer än 2K.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

men den inbyggda brandväggen duger väl inte till så myket, om ja har en dlink router som sköter allt med internetfördelningen, skall ja då ha en annan dlink switch som sköter filindelningen mellan mina datorer? ska ja då ha en korskoplad kabel från routerns ena port till switchens ena port om jag inte har en brandvägg mellan ?

mvh
kim

Visa signatur

PPC for teh win!

Permalänk
Medlem

titta på niklasson.net där fins ett server sustem till windows

Visa signatur

i7.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zyre
men den inbyggda brandväggen duger väl inte till så myket, om ja har en dlink router som sköter allt med internetfördelningen, skall ja då ha en annan dlink switch som sköter filindelningen mellan mina datorer? ska ja då ha en korskoplad kabel från routerns ena port till switchens ena port om jag inte har en brandvägg mellan ?

mvh
kim

Den duger nog gott o väl för dig.
Annars kommer du förmodligen hit senare med massa frågon om portforwarding mm och då kan det bli struligt om du ska öppna på två ställen.
Vilken router är det för den delen ?
Brukar vara en inbyggd 4 portars switch i dom flesta nu för tiden.
Annars så är det bara att ta en TP kabel från uplink till vanlig port från routern till switchen.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

det är en d-link 614+ finns en inbyggd 4 portars switch, så jag drar bara en rak tp kabel från ena porten till min switch ena lediga port ?

Visa signatur

PPC for teh win!

Permalänk
Medlem

Kan inte se bilder, brinkster...

Visa signatur

Danke

Permalänk
Medlem

lite på brinkster bandwidth jag konverterade den till jpg, nu vill de inte ens rymmas som bild "attached file to large"

Visa signatur

PPC for teh win!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

som brandvägg rekomenderar jag smoothwall, en liten linuv baserad brandvägg med väldigt låga systemkrav, har för mig att den klarar 30 användare på 10Mbit på enbart en simpel 386.

du behöver ju iof en till dator men med dom systemkraven som den har behöver den inte bli dyr

http://smoothwall.org/

Visa signatur

Life is pain, get use to it
Athlon II X3 440, 12GB ram 5,2TB HDD, Geforce GTX 460