Permalänk
Medlem

php mysql

Hej.

Jag skulle behöva lite hjälp det e så att jag gör en dagbok i php och mysql och har kommit till ett litet problem.

För att identifiera inläggen så har jag gett dom ett idnummer som e auto_increment och e int(255) i mysql tabellen.

Nu e det så att ifall jag skapar inlägg och sedan tar bort ett med ex. id=1 och det finns id=7 kvar...

så när jag skapar ett nytt inlägg så blir det nya inlägget id=8 istället för att ta det lägsta möjliga id.

någon som vet hur man skulle kunna fixa det?

kanske lägga in underhåll så att den gör alla inlägg till 1, 2 ,3 ,4

istället för exempelvis 4, 7, 12, 20

Visa signatur

/Glenn

Permalänk
Medlem

blir nog bara omstädigt och jobbigt, men det går, fast du ska nog överväga om du verkligen måste. om du ex. har så att man kan gå in och läsa varje dag via ett id...

index.php?inlägg=10

så, kanske du tar bort inlägg 9. då kommer man helt plötsligt till inlägg 11.

innan 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11
efter - 1.2.3.4.5.6.7.8,10,11

tänk vad jobbigt det blir för dig och alla andra som länkar dig, när dagarna kan hoppa runt.

gör det nått igentligen att dom har 1, 5, 8, 9.. ingentligen inte, när du skriver ut dom kommer ändå mysql tro att 1-1 , 5-2. 8-3, 9-4..

men om du nu vill så kan du ju använda dig av LIMIT så blir det lite samma sak.

grejer.. [1][3][7][8][15]

så vill du att den ska tolka inlägg [7] som inlägg 3. alltså nummer 3 i listan

SELECT * FROM dagbok LIMIT 3,1;

Visa signatur

~ When there's no more room in hell, the dead will walk the earth. ~

Permalänk
Medlem

Så länge du inte kör någon onödig for-sats som printar ut allt i databasen så skadar det ju knappast.

Permalänk
Hedersmedlem

Re: php mysql

Citat:

Ursprungligen inskrivet av gazzy123

För att identifiera inläggen så har jag gett dom ett idnummer som e auto_increment och e int(255) i mysql tabellen.

Det var ett stort heltal med 255 siffror

Permalänk

Varför överhuvude taget bry sig om saken... ID är ett id som säger vilken plats den har i databasen i ditt fall... du skriver väll inte ut ID på sidan som någon typ av räknare?... Ha ett fält med datum som identifierar istället i det fallet och låt ID vara ett nummer på tabellraden bara... mycket lätt och inga beskymmer

Visa signatur

Josef was here | http://www.jdsight.net