Ständig blåskärm med ATi 9600 np

Permalänk
Medlem

Ständig blåskärm med ATi 9600 np

Hej, har haft otroliga problem med mitt Hercules 9600 (icke-pro), varje gång jag startar ett program som använder OpenGL eller Direct3D (benchmarkprogram eller spel alltså =P) går allting stabilt högst i någon minut. Sen fryser antingen allting, eller så får jag blåskärm utan någon text alls. Resultatet blir i bägge fallen att jag måste reboota. Grafikkortet är ett Hercules (powered by ATi) 9600 np med 256 mb minne och moderkortet ett Abit NF7-s (rev 2.0). Operativsystemet är Windows XP Pro, med SP1 installerat. Jag har problem med ramminnet, det ger fel i Memtest och ska snart skickas tillbaks mot ett nytt, men detta kan väl inte ha något med det att göra? Mitt nätagg är ett Chieftec på 360W, vilket borde räcka gott och väl. Temperaturen borde inte heller vara ett problem, det finns ingen temperatursensor på grafikkortet, men efter flera krascher har jag känt efter på kortet och temperaturen har i princip varit samma som resten av rummet.

Jag har sökt på detta forum och flera andra, och hittils försökt dessa saker:
- Omformaterat hårddisken (två gånger på några dagar hittils)
- Stängt av "Starta om automatiskt" under automatiskt systemåterställning, gjorde att jag nu hann se blåskärmen =/
- Tagit bort alla drivare, och installerat i denna ordningen: Win XP Service Pack1, moderkortets drivare från tillverkaren, DirectX9.0b,
ATi Control Panel & Catalyst 3.7 (har försökt med 3.8 också, fick nya problem). Detta steg har jag gjort _många_ gånger, med olika ordning på drivarna, olika versioner, och jag har varit noga med att få bort alla rester av de gamla drivarna, ingen skillnad
- Ändrat AGP till 4x i BIOS, vilket faktiskt verkade hjälpa lite (dröjde en halvminut innan det kraschade istället för 3 sekunder..)
- Stängt av FastWrite i BIOS, ingen skillnad
- Testat att ha skärmen både som "Standardbildskärm" och med "riktiga" drivrutiner, ingen skillnad
- Senaste BIOS följde med mobot vid leverans, annars skulle jag bytt till det...
- Sänkt uppdateringsfrekvensen till 60 Hz, ingen skillnad
- Sänkt FSB och mulitiplier till stock settings, ingen skillnad
- Flyttat ner maskinvaruaccelerationen för grafikkortet ett steg, ingen skillnad
- Och slutligen har jag höjt spänningen till grafikkortet från 1.5 V som var standard. 1.6 och 1.7 V hjälpte inte, men vid 1.8 V trodde jag äntligen att jag hade fixat problemet. Jag spelade utan problem i över en timme, men sen hände det värsta, grafikkortet kraschade. Igen. Efter det kan det gå stabilt en kvart eller så, men förr eller senare verkar det alltid bli samma gamla blåskärm igen =(

Ledsen för den långa posten, men är det någon som har fler förslag eller borde jag ta kontakt med datorbutiken för att försöka få skicka in kortet mot ett nytt? Alla förslag är välkommna..

UPPDATERING: Har testat med ett Ati Radeon 9600 Pro, och fått samma problem, men när jag höjde spänningen till 1.6 V verkade allt fixat sig. Att för låg spänning till grafikkorten orsakar omstarterna och att allt låser sig kan stämma ganska bra, med tanke på att problemen blev mer sällsynta när jag höjde spänningen på mitt 9600 np till 1.8 V. Problemet är bara att 1.8 V är max man kan ställa in i bios, och jag kan väl knappast behöva voltmodda bara för att kunna köra stabilt =/

UPPDATERING #2: Ok. Jag fattar absolut ingenting nu. Vid 1.6 V gick 9600pro-kortet bara bra i nästan en timme, innan det kraschade. Jag tänkte att det kanske var på gränsen för lite, så jag höjde till 1.7 V. Då kraschade det inom 5 min. Spänningen verkar alltså inte påverka stabiliteten alls, i alla fall med det här kortet. Inställningar (uppdateringsintervall, OpenGL/Direct3D-inställningar, o.s.v.) verkar inte göra någon skillnad alls för stabiliteten. Bägge grafikkorten får min dator att krascha, men bägge funkar också bra på en annan dator. Börjar bli desperat, måste ju vara nåt med drivarna eller nån inställning, men vad?!

UPPDATERING #3: Kom på en sak, kan det vara att jag har APIC disablad i bios? Läste om allt trassel som det kunde föra med sig innan jag köpt moderkortet, och eftersom jag inte behövde många IRQ-adresser slog jag av det vid första booten, och har haft det av sen dess. Någon som tror att det kan hjälpa att slå på APIC? Vet att jag måste ominstallera windows, men om det finns en chans att allt funkar efteråt är det ingen tvekan om vad jag gör

Permalänk
Medlem

Kolla om flänsen har bra kontakt med chippet. Ofta brukar tillverkarna vara lite slarviga med hur de lägger på kylpastan. Shimen gör att man behöver ett tjockare lager än normalt för att få bra kontakt mellan chip och kylare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deepy
Kolla om flänsen har bra kontakt med chippet. Ofta brukar tillverkarna vara lite slarviga med hur de lägger på kylpastan. Shimen gör att man behöver ett tjockare lager än normalt för att få bra kontakt mellan chip och kylare.

Visste inte att man behövde kolla kylpasta och fläns på grafikkort, men tror hur som helst inte det är problemet. Jag la in min brorsas 9600Pro istället, installerade om drivare, och samma fel uppstod direkt. Först när allt var nerställt på lägsta inställningarna verkade det gå stabilt ett längre tag, men det kan ha varit slumpen lika gärna. I genomsnitt 10 min wc3 behövdes det innan det kraschade. Eftersom det är likadant med ett annat grafikkort (som fungerar i hans dator) måste det väl vara ett mjukvaruproblem jag har? Kan bara inte fatta vad, har testat massa olika drivare. En sak jag skulle behöva nån annans åsikt om är vilket företags drivare man ska använda. Grafikkortet t.ex. är tillverkat av hercules, ska jag då använda deras eller ATi:s catalyst-drivare? Samma sak med moderkortet, är nvidia eller abit:s nforce2-drivare de rekommenderade, eller spelar det ingen roll?

Återkommer med mer resultat...

Permalänk
Medlem

Testa ditt kort i hans dator också. Men det verkar som att felet sitter någon annanstans. Hur är det med nätagget?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deepy
Testa ditt kort i hans dator också. Men det verkar som att felet sitter någon annanstans. Hur är det med nätagget?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zero92
Mitt nätagg är ett Chieftec på 360W, vilket borde räcka gott och väl.

Tror som sagt inte det är nätagget, om det inte skulle vara nåt produktionsfel eller liknande som gör att det funkar sämre än det ska... enligt speedfan ligger faktiskt spänningarna lite fel, +12V: 11,80V och -12V: -11,71V..om nätagget inte orkar med tycker jag dock att det borde bli fel i alla krävande program (som SuperPI och Prime95), inte bara i de som använder Direct3D/OpenGL..

Permalänk
Medlem

Ok, nätagget är nog ok. Spänningarna ligger sällan helt rätt på, så det är inget du behöver oroa dig för. Bara att fortsätta och leta antar jag. =/

Permalänk
Medlem

Jag vet vad det är för fel! Det är dina drivrutiner!
Du kan inte köra de nya drivisarna hur dumt det än låter!
Har liksom erfarenhet själv med mitt 9600PRO. Lade in nyaste drivisen och så uppstod blåskärmarna. Sen så lade jag in min gamla då fungerade det stabilt igen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gladiac
Jag vet vad det är för fel! Det är dina drivrutiner!
Du kan inte köra de nya drivisarna hur dumt det än låter!
Har liksom erfarenhet själv med mitt 9600PRO. Lade in nyaste drivisen och så uppstod blåskärmarna. Sen så lade jag in min gamla då fungerade det stabilt igen.

Vilka var de gamla då? Har försökt med både catalyst 3.8 och 3.7 från både Ati och Hercules (tillverkarens) sidor..

Permalänk
Medlem

Fortfarande inget som kan liknas vid en lösning, har nu försökt med catalyst 3.4, 3.6, 3.7 och 3.8, utan några framsteg. Jag har lagt märke till att det går stabilare när datorn varit avstängd ett längre tag (då kan det dröja över en timme innan första kraschen, sen handlar det om minuter), det borde väl tyda på problem med kylningen? Problemet med den teorin är att min brorsas 9600Pro går precis lika ostabilt vid standardinställningar, och mitt kort går perfekt på hans dator. Vi har samma nätagg, chassi, moderkort, och jag har kollat att minnena inte är problemet. Den enda större skillnaden mellan inställningarna på datorerna är att jag har disablat APIC (vid första rebooten) eftersom jag läst om alla problem som andra haft med det. Min brorsa har APIC enabled, vilket det var som standard. Finns det inte någon som kan bekräfta att APIC kan orsaka såna här problem, eller säga säkert att det inte har med det att göra? Det enda andra jag kan komma på skulle vara att det var något fel med mitt nätagg eller moderkort, men hur ska jag kolla det?

Permalänk
Medlem

Jag fick problem när jag böt till radeon. Kunde spela lite olika länge beroende på inställningar innan den kastade ut mig till skrivbordet. Vet inte om det finns på ditt moderkort men på mitt hette det gracpic window wr combin. Det borde heta någonting i den stilen typ window combined writing. In i bios och satte det på disable sen fungerade allting. Vet inte alls om det hjälper dig, men du verkade desperat så jag berättar det jag kan komma på.

Visa signatur

Phenom II 960t @ 4 Ghz - Gigabyte 990xa UD3 - 8 GB Corsair Vengence - Asus 560 ti @ 950/2200 Mhz - 60 GB vertex plus - 1 TB WD black - Fractal Design Tesla 650 W

Permalänk
Medlem

Zero92
Jag har exakt samma problem som du beskriver! du kan se min config i signen.. Hör gärna av dig om du får bukt på problemen!

Permalänk
Medlem

Har testat med APIC påslaget, ingen skillnad. Datorbutikens support har äntligen gått med på att jag inte har gjort något fel, utan att det med största sannolikhet är ett hårdvarufel. Ska testa byta nätagg och moderkort snart.
EDIT: Har också testat flera versioner av omega-drivarna, utan framgång.
xhriz: Har ingen sån inställning i bios...men jag är mycket riktigt desperat så tack ändå
margot: Kolla på denna post, verkar ha hjälpt många även om den inte löste mina problem:

http://217.115.198.3/content/topic/8596/?o=160

Permalänk

Det vanligaste felet är faktiskt minnesinkompabilitet eller defekt minne(speceilt blåskärm beror ofta på dåligt minne ), nyare grafik kort verkar vara känsligare än äldre.
Är ditt minne godkänt av abit ? ( även om ditt minne inte är godkänt kan det hända att det använder godkända kretsar, kolla märkningen på minnet)

9600 np är passivt kyld, så om du har väldigt usel ventilation i lådan kan du få problem med överhettning , har du testat att köra utan chassi ?

Har du testat att klocka ner processorn rejält ? kan kanske vara den, även om det är långsökt

Om du har överklockat, har du låst agp vid 66 mhz ?

NF7 har så vitt jag vet inga inga kompabilitetsprobelm med 9600, Epox är det enda nforce2 kortet med problem.

Tror faktiskt att du klarar att köra ett 9600 med ett 230 w nätagg....

Allt jag kan komma på, hoppas du hittar felet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jasgripen
Det vanligaste felet är faktiskt minnesinkompabilitet eller defekt minne(speceilt blåskärm beror ofta på dåligt minne ), nyare grafik kort verkar vara känsligare än äldre.
Är ditt minne godkänt av abit ? ( även om ditt minne inte är godkänt kan det hända att det använder godkända kretsar, kolla märkningen på minnet)

9600 np är passivt kyld, så om du har väldigt usel ventilation i lådan kan du få problem med överhettning , har du testat att köra utan chassi ?

Har du testat att klocka ner processorn rejält ? kan kanske vara den, även om det är långsökt

Om du har överklockat, har du låst agp vid 66 mhz ?

NF7 har så vitt jag vet inga inga kompabilitetsprobelm med 9600, Epox är det enda nforce2 kortet med problem.

Tror faktiskt att du klarar att köra ett 9600 med ett 230 w nätagg....

Allt jag kan komma på, hoppas du hittar felet

Tack för tipsen. Mina ramminnen är med på Abit's "rekommenderade-lista", och jag har också testat med helt felfria minnen (ska skicka tillbaks de jag har nu) - ingen skillnad. Temperaturen är knappast problemet, har känt efter på kortet efter krasch, knappt över rumstemperaturen. Kör nu på rejält underklockat (för minnena iaf), gör ingen skillnad alls för det här problemet verkar det som. 360W nätagg ska självklart räcka och bli över, men teorin jag hade var att just mitt nätagg var defekt på något sätt vilket gjorde att det inte kunde leverera nog ström i krävande situationer. Det leder mig till det senaste steget i felsökningen: Byte av nätagg. Jag bytte idag nätagg till ett identiskt (Chieftec 360W). Hittils inte en enda krasch i 3D-program. So far so good. Men i Prime95 klarar den bara några test - sen låser sig allt, precis som innan. Detta är självfallet vid "stock settings". För att komplicera till det ytterligare verkar mitt nätagg fungera bra i datorn jag bytte med (jag har nu hans - han har mitt). Fungerar som sagt för honom i prime och även i spel.

Vad kan man dra för slutsatser av det här egentligen?

Att hans 9600Pro behöver mindre ström än mitt 9600np, och därför nöjer sig med mitt halvtrasiga nätagg?

Att nätagget inte var problemet eftersom det finns kvar i prime?

EDIT: Kom på en till möjlig slutsats - att problemet när det hänger sig i direct3d/opengl-applikationer och det när det hänger sig i cpu/minneskrävande program är två separata problem, och bara det ena beror på nätagget.
Ska testa med SuperPI eller annat torture test också...resultat och vidare teorier kommer...har i alla fall varit det mest komplexa problem jag haft hittils, har säkert lagt ner 20 timmar på att försöka lösa det ~_~

Permalänk

Det kan hända att kylflänsen på grafikkortet inte riktigt har kontakt med kärnan, det kan då bli överhettat även om det inte käns varmt, om du använder både din brorsas nätagg och grafikkort och det fortfarande krashar är det antagligen moderkortet det är fel på.
Om du har tid kan du ju stoppa in ditt moderkort i hans dator och se vad som händer...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jasgripen
Det kan hända att kylflänsen på grafikkortet inte riktigt har kontakt med kärnan, det kan då bli överhettat även om det inte käns varmt, om du använder både din brorsas nätagg och grafikkort och det fortfarande krashar är det antagligen moderkortet det är fel på.
Om du har tid kan du ju stoppa in ditt moderkort i hans dator och se vad som händer...

När man försöker lösa ett svårt problem visar det sig vara otroligt lätt, så är också fallet här. Genom att byta nätagg försvann mycket riktigt krascherna i program som använder Direct3D/OpenGL, men det var inte nätagget som var lösningen. När jag kopplade in det nya orkade jag inte koppla in alla cd-enheter, chassifläktar och andra "onödiga" saker, och det var i själva verket det som var lösningen. När jag kopplade in det andra nätagget mer ordentligt kom problemet tillbaks, och då äntligen förstod jag att det kanske hade varit värt att kolla hur man kopplat allt inne i burken. Chassifläkten satt nämligen på samma kabel som gav ström åt både hårddisk och diskettenhet. Genom att byta till en oanvänd kabel verkar nu alla problem försvunnit. Om de andra krascherna (i CPU-intensiva program) finns kvar får jag fortsätta söka, men det största problemet är äntligen löst, och det var otroligt simpelt. I alla fall fick jag komma på det själv, så jag slapp känna mig kass när någon annan pekade ut det