ber om ursäkt och om ny hjälp

Permalänk
Medlem

ber om ursäkt och om ny hjälp

ok först så ska jag be alla om ursäkt för att jag postade detta i fel avdelining innan... men nu så kommer det i rätt

Kan inte installera win xpp på dell dimension 8250
var för går detta inte??
min delle från v 50 förra året och har en
2.53 Ghz, 120gb, 512mb ram, 1dvd 1dvd+rw.
hddn e en wd.
men hursom helst nu skulle jag då ta och installera xpp på en 60gb ibm deskstar. så jag fixar den som master och primary 0 och lägger i min xpp skiva och rebootar men inget händer.. så efter många arga försök så tar jag och sätter deskstaren i min gammla 266 och instalerar xpp på hddn så och det funkar fint så sen tar jag ut hddn och in i min 2.53 men inget händer när jag sätter på datorn är det någon som vet vad det är för fel?? måste verkligen installera om xp då datorn e så jeffla seg nu (har defragmenterat den men det hjälpte inte) annars så har jag xp home men det rent ut av suger enligt mig (ursäkta ordval e lite uppretad just nu..)
Just de..
när jag går in i bios så står båda hddna i primary kan det vara därför som den inte vill bota från cdn (båda cd som secondary)
men det går inte att ändra det..

!!OBS!! när jag startar datorn så e setup på f2 det e den jag klickar på och boot menu eller nått på f12 men den kan jag inte gå in på..

är det någon som kan hjälpa mig behöver verkligen er just nu

Visa signatur

|| Does anyone know where I can buy 100 m of wireless lan cable? ||
Jag är en smiley missbrukare, förlåt mig jag kan inte hjälpa det

Permalänk
Medlem

Du måste sätta boot på skivan..
Sen kan du inte installera på en annan dator o sen inte ha problem, krånglar för det mesta.

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk

Precis, det har inget med secondary eller primary att göra.
Ändra bootordningen.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

men asså jag har satt boot from ide drive som första och sen boot from hdd och sist boot from 3.5 drive

det e bara så jag kan ha det..
men det händer endå ingenting när jag lägger cdn i läsaren och rebootar

Visa signatur

|| Does anyone know where I can buy 100 m of wireless lan cable? ||
Jag är en smiley missbrukare, förlåt mig jag kan inte hjälpa det

Permalänk
Medlem

Nä därför att first boot måste vara CD-ROM

Visa signatur
Permalänk
Medlem

men jag har väll som first boot
kan inte ändra något annat..

eller menar du att jag ska ändra så att en/båda cd e primary å hdd som secondary??

Visa signatur

|| Does anyone know where I can buy 100 m of wireless lan cable? ||
Jag är en smiley missbrukare, förlåt mig jag kan inte hjälpa det

Permalänk
Medlem

Tryck på "F2" för att komma in i BIOS.

Leta upp den del i Bios som heter Boot eller Boot-options (eller något liknande).

Där kan man se i vilken ordning datorn ska bota sina olika enheter.
Ex:

1. Floppy.
2. HD1.
3. CD-Rom.
4. Network.

Något sådant. Ibland så står inte ens CD-Rom med.
Oftast är det så här man ska gå till väga:

Gå ner till 3. CD-Rom.
Välj med Page Up/Page Down eller +/- för att ändra placeringen på CD-Romen.
Den ska hamna FÖRE hårddisken. Hälst allra längst upp.
Om du inte ser CD-Rom utan det ser ut något liknade detta.

1. Floppy.
2. HD1.
3. None
4. None.

Gå då till rad 3 och tryck Enter. Då kan man oftast välja CD-Romen.
Sedan får du stega med Page Up/Page Down eller +/- för att ändra placeringen för CD-Romen.

Sedan trycker du Esc ett antal ggr tills du kommer till ett alternativ att Spara och Avsluta.
Nu ska du kunna bota med din XP skiva.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Hedersmedlem

Knasshats förlag kanske men jag tolkar då som han inte kan välja några andra alternativ än ide drive, hdd och 3.5 drive.
Är ju trots allt en Dell... någon som är bekant med deras bios-setup i nyare modeller?

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Dell kan fara åt helvete!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

nae jag kan inte välja nått annat
sen så kan jag inte heller blädra menyer utan allt e i första där jag kommer in och där kan jag bara ändra primary och secondary m.m
MEN bland primary kan jag bara välja hdds och bland secondary kan jag bara välja dvd och dvd+rw
floppyn hade visst en egen liten "spalt"

någon som vet hur jag ska gå till väga??
eller ska man kanske ringa dell support och tömma dom på info
hmm dell support och installera om windows ändra i bios hmm hmm
tror inte att dom e så hjälpsamma som ni..

Visa signatur

|| Does anyone know where I can buy 100 m of wireless lan cable? ||
Jag är en smiley missbrukare, förlåt mig jag kan inte hjälpa det

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZaptoR
nae jag kan inte välja nått annat
sen så kan jag inte heller blädra menyer utan allt e i första där jag kommer in och där kan jag bara ändra primary och secondary m.m
MEN bland primary kan jag bara välja hdds och bland secondary kan jag bara välja dvd och dvd+rw
floppyn hade visst en egen liten "spalt"

någon som vet hur jag ska gå till väga??
eller ska man kanske ringa dell support och tömma dom på info
hmm dell support och installera om windows ändra i bios hmm hmm
tror inte att dom e så hjälpsamma som ni..

Jag tycker det låter som du inte är på rätt ställe och letar.
Vekar mer som du är inne där man ställer in vika hårddiskar/cd-rom man har installerat i datorn.
Du måste leta upp ett ställe som heter "bootoptions", "bootsekvens" eller något liknande.

Du har möjligtvis inte en digitalkamera eller webbkamera som du kan ta kort på så vi får se hur det ser ut?

EDIT:
Det är inte så att DELL har ett sådant bios där man måste trycka in en ANNAN knapp för att kunna göra lite mer avancerade inställningar. Vet att det är något märke som har så.
Testa med F10, F12 eller något. Testa ALLA F tangenter.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
EDIT:
Det är inte så att DELL har ett sådant bios där man måste trycka in en ANNAN knapp för att kunna göra lite mer avancerade inställningar. Vet att det är något märke som har så.
Testa med F10, F12 eller något. Testa ALLA F tangenter.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZaptoR
!!OBS!! när jag startar datorn så e setup på f2 det e den jag klickar på och boot menu eller nått på f12 men den kan jag inte gå in på..

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Re: ber om ursäkt och om ny hjälp

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZaptoR
!!OBS!! när jag startar datorn så e setup på f2 det e den jag klickar på och boot menu eller nått på f12 men den kan jag inte gå in på..

HA HA, att jag inte såg det!

(Tack Aqualize för din uppmärksamhet.)

Vad händer när du trycker F12?
Det är inte så att den frågar om password eller något liknande?

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

använd stardiskett med cd stöd tra la lala lalala

Visa signatur

i7.

Permalänk
Medlem

när jag botar så dtår det dell med vartvakgrund på skärmen det e även nån grej som laddas och vid den så står det (över) Dell Dimension 8250 Series och under ladd grejjen står det Bios Revision A01

när jag trycker på f12 så säger det PIP och inget händer men när jag klickar på f2 så står det enter setup eller nått sånt sen så kommer jag in i setupen.. och där så kan jag välja följande..

System time...................................... Vilken tid det e
System date..................................... datumet

Diskette Drive a: ................................... 3.5 bla bla bla

Primary drive0....................................... <Enter>
primary drive1....................................... <Enter>
Secondary drive0.................................. <Enter> (dvdn)
secondarydrive1................................... <Enter> (dvd+rwn)

Boot sequense..................................... <Enter> (där kan jag välja/kryssa ur vad jag botar från alterna tiven är harddrive diskette 3.5 och IDE cdrom drive)

SYstem memory................................... 512mb
Agp aperture....................................... 120mb
Cpu info .............................................. <Enter>
Integrated devices (legacy select options).. <Enter>
Pci Irq assignment............................... <Enter>
Irq reservations .................................. <Enter>
System security................................... <Enter> (obs det står inget om nått lösenord här!)

Keyboard NUM LOCK........................... on
Report keyboard errors.......................report

Auto Power on ................................... disabled
Remote wake up................................. off
low power mode.................................. disabled
Ac power Recovery............................... off
Fast Boot.............................................. on (har provat att ända till off men ingen skilnad)
Suspend Mode...................................... s3 (fins s1 och s3 att välja mellan)
System event log.................................. <Enter>
Asset tag.............................................. ståringet här men det står nån tag uppe i högrahörnet på skärmen.

ok det e vad som står där jag kommer in hjälper det någon att lösa mitt problem??
börjar bli rätt arg på dell nu...

och om jag inte skrev det innan så har jag aldrig blivit frågad om nått pass

Visa signatur

|| Does anyone know where I can buy 100 m of wireless lan cable? ||
Jag är en smiley missbrukare, förlåt mig jag kan inte hjälpa det

Permalänk
Medlem

Boot sequense.......... <Enter> (där kan jag välja/kryssa ur vad jag botar från alterna tiven är harddrive diskette 3.5 och IDE cdrom drive)

Det är där du väljer vad som ska botas och (förmodligen) i vilken ordning du vill bota.
Det enklaste är ju att du kryssar i ENBART CD-rom drive.

Sedan så testar du att bota med XP skivan först i DVD-spelaren, om det inte funkar testa med DVD+rwn.

Primary drive0................................ <Enter>
primary drive1................................. <Enter>
Secondary drive0............................ <Enter> (dvdn)
secondary drive1............................ <Enter> (dvd+rwn)

Detta har inget med bootsekvensen att göra.

Annars kan du alltid ladda ner startdisketter från:
http://www.bootdisk.com/bootdisk.htm
Ladda ner XP startdisketterna, tror du behöver 3 st.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

hmm hade samma problem på min data ...ungefär, när jag ominstallerade mitt win 2000 till xp...efter jag gjort det och skulle formatera datan och installera xp på nytt så vägra den boota från cdn, var tvungen att skaffa en sådan där boot diskett, då funkaa det....har också dell vetu...

Permalänk
Medlem

Weee

det fungerar nu

Man lyfter på hatten och tackar så mycket för hjälpen

vad skulle man göra utan er

Visa signatur

|| Does anyone know where I can buy 100 m of wireless lan cable? ||
Jag är en smiley missbrukare, förlåt mig jag kan inte hjälpa det