Permalänk
Medlem

Var och pratade med en radioreparatör med 40 års erfarenhet. Han sa att de äldre konsentatorerna var bättre (skillnaden i storlek har ändrats rad.) Tydligen torkar de nya, samt att de har svårt att leverera jämt (ström/spänning, minns inte vilket).
Kontenta, det kanske är lika bra att låta de som sitter i vara. Man ska inte laga det som inte är trasigt, typ.
Sen hävdade han också att det inom många tekniska områden skett en bra utveckling. Datorer, bilar, tv-apparater, video o.dyl. Men att när det gäller förstärkare så gjordes de bästa i slutet av 70- början av 80-talet. Strax innan de blev digitala. Varmt ljud och kvalitetsbyggen.
Någat att tänka på kanske, när det är dags att köpa "nytt". Köp en begad och tjäna en hacka.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kilotin
Var och pratade med en radioreparatör med 40 års erfarenhet. Han sa att de äldre konsentatorerna var bättre (skillnaden i storlek har ändrats rad.) Tydligen torkar de nya, samt att de har svårt att leverera jämt (ström/spänning, minns inte vilket).
Kontenta, det kanske är lika bra att låta de som sitter i vara. Man ska inte laga det som inte är trasigt, typ.

Problemet är att gamla kondingar oftast är uttorkade. Elektrolytkondingar har trots allt en begränsad livslängd även "på hyllan".

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kilotin
Var och pratade med en radioreparatör med 40 års erfarenhet. Han sa att de äldre konsentatorerna var bättre (skillnaden i storlek har ändrats rad.) Tydligen torkar de nya, samt att de har svårt att leverera jämt (ström/spänning, minns inte vilket).
Kontenta, det kanske är lika bra att låta de som sitter i vara. Man ska inte laga det som inte är trasigt, typ.
Sen hävdade han också att det inom många tekniska områden skett en bra utveckling. Datorer, bilar, tv-apparater, video o.dyl. Men att när det gäller förstärkare så gjordes de bästa i slutet av 70- början av 80-talet. Strax innan de blev digitala. Varmt ljud och kvalitetsbyggen.
Någat att tänka på kanske, när det är dags att köpa "nytt". Köp en begad och tjäna en hacka.

Visst, gamla saker är oftast bra.. och jag vet att livslängden på en stereo/förstärkare är ganska lång.
Men eftersom jag inte kan kräma ut allt för mycket innan det börjar låta lite skumt så tänkte jag att det kanske vore en billig "uppgradering" att byta kondningar.
Som Ghost också säger, saker som en kondning åldras med tiden, och visst.. det funkar! Men om man kan för några sketna kronor löda i nya och snabbare kondningar så varför inte?

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

Glöm inte att vissa modeller har ett högt andrahandsvärde. Särskillt om de är orörda, eller lagade av proffs.

silverpioneer
Classic audio
min egen modell sx-434 (fan vad vacker den är)

Permalänk
Medlem

sx-1980
Dräggel!
270W per kanal. Analogt.
"Nothing like it had ever been built by Pioneer before, and nothing has been built like it since."

Permalänk
Medlem

tur att du postar fungerande länkar...

Visa signatur

Film dator: AMD 900 MHz..512 sdram 45gig hdd 15" compaq skärm,Gforce2 gts 64 mb, cdrom och cdbrännare, +lite andra saker
DatorII:Amd xp 2500+@2366 mhz, moderkort: Abit nf7-s rev 2.0 nforce2 2x 256mb pc 3200. Radeon 9200 256 mb. Brännare, cdrom,

Permalänk
Medlem

Är du säker? Funkar iaf för mig...
Någon mer som har problem?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

jaa..

Visa signatur

säljer: LCD 2x16 | VFD 2x20 | VFD 4x20 | DVD-rom till bärbar
söker: 2,5" HD | TFT >14"

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blahhzt
Brummet orsakas av att kondensatorerna tappar kapacitans med tiden, så de kan lika gärna sitta kvar. Det är brummar alltså p.g.a. avsaknanden av kondensatorer
Men jag skulle nog ta bort ändå, jobbigt att få plats med de nya annars..

Men jag skulle satsa på lågimpedans kondensatorer, borde vara bättre för ljudet, i teroin i.a.f. Laddas ur/upp snabbare än vanliga.
Ta t.ex.
http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/2012715.htm
eller någon dyrare variant.

Nej de brummar på grund av att de börjar leda ström. Detta är ett vanligt fel i GAMLA radioapparater, och får det gå för långt så slutar det i att likriktaren pajjar. Detta eftersom att det går alldeles för mycket ström. Och kapacitancen minskar väl när de börjar leda kan man säga.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Neeej, det börjar brumma eftersom spänningen blir instabil eftersom kondningarna inte renar tillräckligt mycket (för låg kapacitans).
Bevisas enkelt genom att plocka bort några kondningar och se vad som händer och det har jag gjort ofrivilligt när några gick sönder.
Det där med likriktarn kan däremot bero på att kondensatorerna har hög läckström. Fast det har jag ingen erfarenhet av.

Permalänk
Medlem

Nu när detta ämne diskuteras kom jag på att kolla på den lagning som jag gjorde för x antal år sedan. Då såg jag att de två (av lite större modell) kondensatorer som jag hade bytt var/blev seriekopplade, kan detta vara rätt??
Kondingarna sitter inte på ett kretskort utan lite vid sidan av, kopplade direkt till strömbrytaren bl.a.

Permalänk
Medlem

Här är anledningen till problemet med att det ibland inte går att gå in på silverpioneer.com:

"This website www.silverpioneer.com is currently unavailable due to exceeded monthly traffic quota. Please visit again later."

Prova igen senare.

Permalänk
Medlem

Det är fel
De ska va parallellkopplade. Seriekopplar du två kondensatorer får du kapacitansen
Ctot = C1*C2/(C1 + C2).
Där C1 och C2 är kapacitansen hos de två kondensatorerna.

Du får alltså lägre kapacitans, fördelen är att de tål högre spänningar.

Permalänk
Medlem

Ingen mening att koppla så man får hur många µF som helst, då är det bättre att byta trafo i den. Koppla sedan en liten filmkondensator på 0,1µF parallellt över kondingen så minskar man rippel vid högre frekvenser, Wima har fina filmkondingar. Sätt in elektrolytkondingar som klarar mikrofoni bra och låg ESR som några redan nämnt.

Visa signatur

[XP2400+@2800+][3x512Mb PC3200 DDR][MSI KT3 ULTRA-ARU][ATi R9800SE@R9800PRO 450/780][NEC DVD+-R/RW][Samsung 913N TFT][NXD Research speakers][Telia 100/100Mbit]

Permalänk
Medlem

Det är vanligt att kondensatorer är "seriekopplade" i apparater med dubbel spänning. Det ser ut som om dom är seriekopplade, men egentligen så har dom bara kopplats till jord på samma ställe, den ena kondensatorn är kopplad till positiv spänning och den andra till negativ. (Exempelvis den ena mellan +35V och 0V, den andra mellan -35V och 0V, där 0V alltså är samma sak som jord.)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blahhzt
Neeej, det börjar brumma eftersom spänningen blir instabil eftersom kondningarna inte renar tillräckligt mycket (för låg kapacitans).
Bevisas enkelt genom att plocka bort några kondningar och se vad som händer och det har jag gjort ofrivilligt när några gick sönder.
Det där med likriktarn kan däremot bero på att kondensatorerna har hög läckström. Fast det har jag ingen erfarenhet av.

Jo det var läckström jag menade.

Och läcker kondensatorn så tappar man ju kapacitans, och det börjar brumma. Var det jag vill ha sagt.

Jag samlar lite på gamla radioapparater, så jag kanske är lite insnöad åxå.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

men är det inte så att större kondencator mer ström kan den skicka i väg snabbt
tillexempel när det kommer låg bas så måste det kunna skicka i väg strömen snabt och mycke

sebbe

Permalänk
Medlem

Jag lämnade iväg mitt hemmaslutsteg till Mattias på Harmony Design och fick det renoverat/uppgraderat.
Nu bytte han inte bara kondensatorer utan gjorde en del annat oxå,MEN vilken skillnad det blev ljudmässigt.

Kondensatorerna var förresten storleksmässigt jämförbara med ölburkar(!)
och fyra till antalet.
Har fått en del andra grejer gjorda av dom och oftast kan det löna sig att uppgradera grejerna man redan har istället för att köpa nytt.

Visa signatur

File not found. Should I fake it? (Y/N)