Permalänk

Projektor

Har en fråga angångde Projektor..

Vad ska man tänka på när man köper en projektor?

Hade tänkt att köpa den här :

Produktbeskrivning Panasonic PT AE200E - LCD-projektor
Typ av enhet LCD-projektor
Formfaktor Bärbar
Inbyggda enheter Högtalare
Dimensioner (BxDxH) 28 cm x 27.9 cm x 8.5 cm
Vikt 2.9 kg
Ljusstyrka för bild 700 ANSI lumen
Max upplösning 858 x 484
Teknik TFT aktiv matris
Bildkontrastförhållande 700:1
Typ av lampa UHM 120 Watt ( 5000 timme/timmar )
Videoingång RGB, S-video, sammansatt video, komponentvideo ( NTSC, SECAM, PAL, PAL-N, PAL-M, NTSC 4.43, PAL 60 )
Ljudutgång Högtalare - integrerad
Ljudutgångsläge Mono 2 Watt
Inmatningsenhet Fjärrkontroll
Strömtillförsel AC 110/230 V ( 50/60 Hz )
Energiförbrukning vid drift 180 Watt

[Edit]
Antal (lediga) kortplatser 1 ( 1 ) x SD-minneskort
Gränssnitt 1 x VGA-ingång - 15-pin HD D-Sub (HD-15)
1 x S-videoingång - 4 pin mini-DIN
1 x ingång för sammansatt video - RCA
1 x videoingång för komponenter - RCA x 3
1 x linjeingång för ljud - RCA x 2
1 x SCART - 21 pin SCART

kostar 10k ungefär

Permalänk
Medlem

Re: Projektor

Vad ska du ha den till?

Om jag förstår specen rätt har den ingen VGA ingång, vilket gör att man måste använda tv-out för att kunna koppla datorn till den. Det är inte så kul, funkar med filmer men text osv.. uch.
700 lumen är lågt, lågt värde innebär att det måste vara mörkare i rummet för att få en bra bild.
Sen... en proj för 10k är knappast bra
Kan tillägga att jag är överlag antiproj, tycker inte om bilden iom att den inte kan visa svart å blir bliden grådaskig. Har man högre lumen så blir den mindre grå iofs, men min polares Sharp med 2000 lumen är fortfarande grådaskig. Den kostade ändå 50k...
Men har du 10k över och nöjer dig med att du har en ful men stor bild så tycker jag att det är ett jätte bra köp!

Kolla denna tråden också, den behandlar nog lite av det du vill veta.
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=19921...

Permalänk

Jag ska bara ha den till för att kolla på Film och TV, inget mer, inte spela eller något sånt... Men duger den inte för att kolla film och sånt, brorsans polare har en sån, och han säger att han är jättenöjd..

Permalänk
Hedersmedlem

Köpa en projektor utan VGA-ingång är ju totalt bortkastat imo.

Väldigt kul att dra upp datorn på fet duk, lira spel, se på film etc etc.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk

Men den hade:
Antal (lediga) kortplatser 1 ( 1 ) x SD-minneskort
Gränssnitt 1 x VGA-ingång - 15-pin HD D-Sub (HD-15)
1 x S-videoingång - 4 pin mini-DIN
1 x ingång för sammansatt video - RCA
1 x videoingång för komponenter - RCA x 3
1 x linjeingång för ljud - RCA x 2
1 x SCART - 21 pin SCART

Permalänk
Hedersmedlem

Då så

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk

Tycker ni att den duger för kolla film Via DVD och från datorn + att kolla på TV ?

Vad ska man ha för duk ? ska man ha en 1:1 eller en 16:9 eller 4:3 ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bernheden
Tycker ni att den duger för kolla film Via DVD och från datorn + att kolla på TV ?

Vad ska man ha för duk ? ska man ha en 1:1 eller en 16:9 eller 4:3 ?

Duger och duger, du får vad du betalar för.... jag hade köpt en dyr 32" wide istället.
Angående duken så bör den vara 4:3, det är inte mkt som visas i äkta 16:9

Permalänk
Medlem

Har själv en Panasonic PT AE100E tror jag den heter, och är själv mycket nöjd med den. 16:9 läget är verkligen helt suveränt. Köpte den på Komplett i somras för ca 8 000kr. Till den har jag en duk på 2,4x2,4 som jag inte riktigt kan utnyttja fullt på höjden så den blir som en wideduk kan man säga. Visst det måste vara ganska mörkt i rummet men vem kollar på film i dagsljus utan nerdragna persienner? Tror du kommer bli mycket nöjd med det köpet.

Permalänk

Tack, det låter bra, Det blir helt okej bild när man kollar på din eller ?
AE200 kostar 10k ungefär nu..
vilket avstånd har du emellan duken och projektorn?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Intenso
Duger och duger, du får vad du betalar för.... jag hade köpt en dyr 32" wide istället.
Angående duken så bör den vara 4:3, det är inte mkt som visas i äkta 16:9

Duken ska väl vara i 16:9 eftersom projens paneler är 16:9
Jag tror att du kommer köra 16:9 eller 2,35:1 filmer på den mest och då är ju 16:9 givet.
Det finns ingen anledning till att endast använda typ 640*480 pixlar till widescreen-filmer.
kör med alla 854*480!

Kan inte hålla med dig om att 32" tv är bättre. Visst om man ska titta på TV så är det ju skönt att slippa mörka ner rummet, men tittar man på TV så behöver man knappast wide (du sa det själv, inte mycket som visas i wide) och tittar man på film (wide) så vill man nog ha mörkt och 2m bild istället för 32". När du kör film från DVD har du dessutom högre upplösning på filmen (720*576) än tv:n kan visa.. Har jag fel?

Visa signatur

9700Pro rockar fett i 3dsmax och spel

Permalänk
Medlem

Ett råd är att fråga lite i forumet på prisjakt.nu

Permalänk
Medlem

700 lumen är för lågt, rummet du sitter i lär vara kolsvart om du ska få en schysst bild,
kolla på en projektor med minst 1200lumen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bernheden
Tack, det låter bra, Det blir helt okej bild när man kollar på din eller ?
AE200 kostar 10k ungefär nu..
vilket avstånd har du emellan duken och projektorn?

Bilden blir enligt mig väldigt okej för 8 000 kr. Avståndet mellan duk och projektor är ca 4m med ett ögonmått.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spirou
700 lumen är för lågt, rummet du sitter i lär vara kolsvart om du ska få en schysst bild,
kolla på en projektor med minst 1200lumen

Talar du av erfarenhet?

Jag har en gammal Sharp XV-C20E som är specad till 60 ANSIlumen. Lampan pajjade och nu är den bytt till en 100w halogen!!!
Själva halogenlampan är specad till 3000 lumen (originalet, en UHP på 150W ger drygt 15000) varför jag räknar med att projektorn nu ger ca 10-15 ANSILumen!!

Detta är ganska lite (i minsta laget) men räcker för en 1,5m bild om rummet är mörklagt.

Jag säger inte att 15 lumen är bra, men 700 räcker och blir över. Man kan ändå inte se på projicerad film i ljusa rum, om man vill ha någon svärta i bilden!

700 räcker! Jämför specen för projjar över och under 1000lumen, kontrasten offras för ljusstyrka i de projektorer som är tänkta att användas i ljusa presentationer (4:3-projjar) medan hög kontrast prioriteras i filmprojektorer (16:9) som numera kan ha kontraster över 1000:1 (hett tips: Sanyo plv-z2)

Visa signatur

9700Pro rockar fett i 3dsmax och spel