Permalänk
Medlem

Browsers

Aloha!

Jag har letat runt på nätet lite om olika browsers.
Det är så att jag nyligen börjat optimera min dator så mycket jag kan, och nu håller jag på och drar ner minnet så mycket som möjligt, mest för sportens skull =).

Iaf så har jag upptäckt att min firebird tar 16 meg, om man tänker logiskt så borde den inte ta upp så mycket när man bara är ute på altavista.
Jag vet att det finns helt textbaserade browsers, men de är lite att ta i tycker jag =). Finns det någon annan browser eller kanske någon inställning i windows/firebird som gör att den inte tar upp så mycket minne?
Kanske att den bara har de sidorna man har uppe i minnet osv.

tack på förhand

//SPENEN

Visa signatur

http://www.dvp.nu
#dvp @ quakenet.org

Permalänk
Medlem

Testa Opera, jag vet inte riktigt hur mycket minne den käkar. Kan vara värt ett försök åtminstone.

Visa signatur

Fame's a bitch, man

Permalänk
Medlem

Jag ska göra de =), bara de att jag har för mig att firebird är en slimmad version av opera, kanske inte e så

Visa signatur

http://www.dvp.nu
#dvp @ quakenet.org

Permalänk
Medlem

Nä, det kan man inte påstå. Däremot är båda väldigt lätta och snabba.

Visa signatur

Fame's a bitch, man

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SPENEN
Jag ska göra de =), bara de att jag har för mig att firebird är en slimmad version av opera, kanske inte e så

Det är väl en slimmad version av Mozilla? Om det är Mozilla Firebird du pratar om.

Visa signatur

Nej det var inte jag som valde detta användarnamn, jag är inget sk. cky-/jackassfan.

Permalänk
Medlem

Browsers finns det ju i massor.. avant browser, mozilla, mozilla firebird, opera t.ex.(kommer inte på fler nu, men det finns iaf många .. )

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.

Permalänk
Medlem

Firebird kommer av Mozilla-projektet... har inget med Opera att göra...

Tror dock inte att Opera är ett alternativ för det kommer nog att ta mer än 16 Mb som din Firebird gör nu.

Har du tänkt på hur mycket minne du skulle tjäna om du bytte till 98lite

Permalänk
Medlem

Firebird kommer väl inte ens från själva Mozilla-projektet, utan är ett helt eget projekt som är en omarbetning i XUL av Mozilla-läsaren.

Jag tror ändå som wei att Opera inte tar mindre primärminne, och det är nog svårt att hitta en riktigt stabil och snabb webbläddare som gör det - om man vill ha många av de funktioner som finns inbyggda i de stora bläddrarna. Självklart finns det mindre bläddrare, men då har de säkerligen mycket mindre funktioner och är inte heller så attraktiva som Moz Fb är.

Visa signatur

Fame's a bitch, man

Permalänk
Medlem

Ok tack för alla svaren, jag har väll kvar firebird =), det är ruggit stabilt hittils iaf.

//SPENEN

(I väntan på en minnessnål browser)

Visa signatur

http://www.dvp.nu
#dvp @ quakenet.org

Permalänk
Medlem

Du kan väl vara lycklig, mitt Mozill Firebird tar för tillfället 23mb...
Fast det spelar inte mig någon roll eftersom jag har tillräckligt med RAM...

Permalänk
Hedersmedlem

Och min firebird drar drygt 24 MB med tre sweclockerstabbar igång.
Men mozilla, use it, love it!
Har ju inte ont om minne direkt heller.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Avstängd

Jag kör Opera. Just nu har jag 8 fönster öppna, lite blandade grejor, kanske en del flash och några javascript. Tar 43MB. Tror att Opera är en aning mer krävande än Firebird.

Visa signatur

H.T.I.D.
One man to rule them all.
Jag har en Powerbook G4 667MHz.

Permalänk
Hedersmedlem

Har ni missat att man själv kan ställa in hur mycket RAM Opera får käka? Går att göra i Preferences -> History.

Permalänk
Medlem

För mig är det nästan dött lopp mellan Opera och Firebird. Det som väger åt Operas fördel är Mozillas missar i en del forum.
Går man in en tråd mitt på sidan och går tillbaka fattar inte Firebird att man vill fortsätta i mitten på sidan utan börjar högst upp.

Visa signatur

My arms, your hearse

Permalänk
Medlem

Scalp, inga sånna problem här inte. 0.7 Firebird kör jag.

Permalänk
Medlem

Ja inget tvivel om att firebird rockar =), skulle bara kolla om det var normalt för browsers att käka så mycket (Har för närvarande 121 mb upptaget av 512mb =D)

Visa signatur

http://www.dvp.nu
#dvp @ quakenet.org

Permalänk
Medlem

Detta eviga tjat om minnesanvändande.

När ett program körs "mappar" den DLL:erna (som den använder, t.ex. KERNEL32.DLL o.s.v.) i address-området på programmet. Detta gör att det ser större ut än vad det är (när du t.ex. kollar i aktivitetshanteraren). Ni blandar alltså ihop address-området med program-storleken.

Man ser den totala "footprinten" av programet OCH DLL:erna i aktivitetshanteraren. Dock använda dessa DLL:er så ofta av alla program att de aldrig mappas ut. Därför har det nummer man ser i aktivitetshanteraren INGEN betydelse för hur mycket programmet egentligen använder.

Kodstorleken är liten i de flesta program, men den har _INGEN_ inverkan på datorns prestanda. Vad har då inverkan på prestandan? Jo datan, heapen, och hur den används av programmets algoritmer.

Dagens läxa: optimera där det gör någon skillnad, stirra dig inte blind på storleken i aktivitetshanteraren då den har noll betydelse.

// Henrik

Permalänk
Medlem

Du säger att heapen har inverkan på prestandan, men även stacken har inverkan på prestanda - till en viss del. Den används ju mycket mer frekvent med allokering och deallokering och tar absolut inte upp lika mycket som heapen - men ändå. Om en program står i vänteläge och inte används tas antagligen mest plats upp av heapen, men när programmet används ( Man klickar på knappar, letar i rullgardinerna, m.m. ) allokeras och deallokeras data på stacken också. Eller har jag fel?

Visa signatur

Fame's a bitch, man

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av totten
Scalp, inga sånna problem här inte. 0.7 Firebird kör jag.

Hur har du lyckats med att inte ha det problemet?
Det har jag

Permalänk
Medlem

Håller på MyIE2 www.myie2.com
Det lätt bästa jag har provat, slår både opera och firebird tycker jag!
Tar iofs 19mb minne men .. Alla verkar ju ligga där

Permalänk
Medlem

http://www.offbyone.com - Tar 9mb aktivt o 1mb minimerat

kolla in http://www.tinyapps.org för småprogram

Visa signatur

Specs: Fräsig dator

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SnAQ
Hur har du lyckats med att inte ha det problemet?
Det har jag

Jadu, inte den blekaste aning om vad jag gjort för speciellt, tyvärr.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av totten
Jadu, inte den blekaste aning om vad jag gjort för speciellt, tyvärr.

Notera att jag sa vissa forum, inte alla.
Pröva t ex Flashback och säg om det fortfarande funkar.

Visa signatur

My arms, your hearse

Permalänk
Medlem

Sweclockers fourm funkar fint, flashback orkar jag inte testa...

En annan jobbigt grej jag hittat, om jag kollar på massa bilder så kunde man i IE6 iaf bara trycka på backspace sedan på tab för att titta på nästa bild, något jag verkligen saknar i MFB...

Permalänk
Medlem

Avant är det andra programmet jag installerar i varje ny XP installation jag gör.

Visa signatur

Allt bra blir bättre med öppen källkod.

Permalänk
Medlem

Mozilla Firebird enligt mig.. opera drar mer än mozilla så opera kommer tvåa ..

Visa signatur

Windows XP | AMD Athlon XP1700+ | 512Mb DDR | GeForce 4 Ti 4600 | IBM 160Gb 160GXP
FreeBSD | AMD TBird 800MHz | 512Mb SDRAM | ATI 8Mb | IBM 30Gb
http://www.mozilla.org/ - Firefox

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av scuba
Mozilla Firebird enligt mig.. opera drar mer än mozilla så opera kommer tvåa ..

Executable: Opera: 1.31Mb vs. FireBird: 6.21Mb (2.74Mb when aspacked like Opera) Other DLL/EXEs: Opera: 0.54Mb Vs. FireBird: 3.18Mb (5 vs. 20 additional EXEs / DLLs) When Installed: Opera: ~4.4Mb vs. FireBird: ~16Mb (excluding uninstall-info or cache)

Operas minneshantering är konfigurerbar. Exempelvis cachar Opera besökta sidor i arbetsminnet (RAM) som standard. Opera allokerar dessutom olika mycket minne beroende på hur mycket minne du har ledigt. Jag har själv diskuterat det här flera gånger med Firebird/Opera-användare samt Opera-utvecklare.

Permalänk

kör opera 9.0 har alltid tyckt det fungera bra tills jag nu såg att det drar enormt med minne...

skall verkligen opera utan någon flik öppen ta ca 40mb? surfar jag ett tag kan jag ligga uppemot 200mb... Kollade lite på cache inställningarna och ställde ned båda värdena till 10mbit istället för automatisk. ingen skillnad.

tack på förhand

edit: tar 60mb med sweclockers uppe...

Visa signatur

P4 3.0ghz, 1GB pc3200, Abit Ic7-G mobo, 200gb maxtor SATA, Geforce 2gts :(, Aspire 520w, Skitskärm 17" suddig o jvlig ;)

Permalänk
Medlem

Finns ju en Lynx port till windows annars, men den kanske inte tar så jättelite RAM just för att den är portad... Inte säker.

Visa signatur

#sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Closetland
kör opera 9.0 har alltid tyckt det fungera bra tills jag nu såg att det drar enormt med minne...

skall verkligen opera utan någon flik öppen ta ca 40mb? surfar jag ett tag kan jag ligga uppemot 200mb... Kollade lite på cache inställningarna och ställde ned båda värdena till 10mbit istället för automatisk. ingen skillnad.

tack på förhand

edit: tar 60mb med sweclockers uppe...

Ska och ska. Finns det gott om minne använder Opera det, blir det mindre ledigt minskas nyttjandet.

Just nu tar Opera.exe 180 MB med 17 flikar (processen startad igår kl 07:40).