Permalänk

nf7 v2.0 vs nf7-s v2.0

tja

vad är skillnaden mellan dessa kort förutom sata. jag har inga sata diskar och har inte råd att köpa dem heller.

finns detta moderkort för typ 850 kr och sata kortet för 1050 det är ju 200 kr att spara som man kan sätta något vettigt.

behöver man bygla nforce2korten för att klocka 2500+bartons eller är det bara att ändra multipel och köra igång med klockningen.

tack på förhand

Visa signatur

amd 3000+ 939@ 2400 syncront med valueram.

Permalänk
Inaktiv

NF7-s har soundstorm ljud, dvs betydligt bättre än på nf7. sen är det serial ATA och Firewire på NF7-s vilket nf7 även saknar.

Permalänk

nf7 har ju oxå soundstorm ljud

firewire har jag absolut ingen användning för och för den delen sata oxå.

det jag vill veta om det är samma klockningsmöjligheter på dessa kort

Visa signatur

amd 3000+ 939@ 2400 syncront med valueram.

Permalänk
Medlem

NF7 är ett budgetkort medans NF7-S är ett kort med fler funktioner

så enkelt är det

Permalänk

jaja men fler funktioner behöver inte betyda bättre kort.

firewire och sata är funktioner som jag inte behöver. är det bara de funktionerna som skiljder då

Visa signatur

amd 3000+ 939@ 2400 syncront med valueram.

Permalänk
Medlem

Men jag har för mig att nf7 har en äldre revision på sitt chipset. Det är nog det som är den största skillnaden

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [safe6]Okeido
nf7 har ju oxå soundstorm ljud

NF7 har INTE soundstorm ljud, abit har haft fel på deras hemsida tidigare där det stått så, men det har inte soundstorm. mina bröder + en polare har vanliga NF7 och det har inte soundstorm. så go för nf7-s.

Permalänk

flaskis kan det vara att nf7-s har en annan sydbrygga eller mcp-t2 eller har nf7 den oxå??

när det gäller revision skall komplett.se sälja en v2.0 så det borde ju vara samma chipset som nf7-s eller?

Visa signatur

amd 3000+ 939@ 2400 syncront med valueram.

Permalänk

Model :::::: Chipset :::::::::::: :::: Features
NF7-S :::::: nForce2 SPP + MCP2-T :::: SATA, IEEE1394
NF7 :::::: nForce2 SPP + MCP2 ::::

undrar vad -T står för

Visa signatur

amd 3000+ 939@ 2400 syncront med valueram.

Permalänk
Inaktiv

-T är väl just soundstorm ? har jag för mig iaf.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [safe6]Okeido
Model :::::: Chipset :::::::::::: :::: Features
NF7-S :::::: nForce2 SPP + MCP2-T :::: SATA, IEEE1394
NF7 :::::: nForce2 SPP + MCP2 ::::

undrar vad -T står för

Jo, T står för den dyrare chipset-versionen, vilket har bättre klockningsegenskaper osv.

Permalänk
Inaktiv

Altså MCP2(-T) är väl ändå sydbryggan, dvs har inget med klockning att göra..

Permalänk
Medlem

Sant. Jag försa nog mig lite där ;D

Permalänk
Medlem

Vill bara säga att NF7-S även har vanlig IDE, så du måste inte skaffa nya diskar. Dessutom så kan du köra även IDE-diskar på SATA-porten, det följer med adapter för det.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk

ykalon jag vet

men det är ju onödigt att köpa massa features som man inte använder ändå. man vill ju köpa så billiga grejer som möjligt utan att behöva tumma på kvalité

men som sagt det verkar vara som -T är den viktiga skillnaden som kostar 200 kr extra. med sata och firewire och ev. soundstorm

Visa signatur

amd 3000+ 939@ 2400 syncront med valueram.

Permalänk
Medlem

NF7-S
http://www.abit.com.tw/page/se/motherboard/motherboard_detail...

NF7
http://www.abit.com.tw/page/se/motherboard/motherboard_detail...

Valet är upp till dig. Det verkar dock som om senaste revisionen av nf7 är aningen uppiffat

Permalänk
Medlem

det är ingen skillnad på nf-7 och nf-7-s förutom sata m.m... det är samma moderkort.. + att det sk soundstorm det blir ingen skillnad om man inte kör digital signal ut.. först då används soundstorm.. och hur ofta kör man digital ut?

Permalänk
Medlem

Köp Epox 8RDA+ V 2.1 om du vill spara pengar.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem

Har för mig att "NF7-S" har ett "nForce2 ultra" chip och NF7 bara "nForce2".
Är dock inte säker.

Visa signatur

|AMD2500+@252x9|DFI LANPARTY REV B|9700|2xCORSAIR3500@11-2-2-2|

|AMD2100+@215x10|NF7-S-V2|1xTWINMOS@11-3-2-2|

Permalänk
Medlem

Ver 2.0 av båda korten har "ultra".
Kör med ett NF7 och valdet det för att jag inte har någon användning för SATA/firewire.

Permalänk
Medlem

Någon som kan säga om det är soundstorm på nf7 lr inte.... o sluta förvirra alla som läser =P ... funderar själv på o köpa nf7 .... o ja undrar va e fördelen med soundstorm?? dum fråga o så men ändå...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av poppen
Någon som kan säga om det är soundstorm på nf7 lr inte.... o sluta förvirra alla som läser =P ... funderar själv på o köpa nf7 .... o ja undrar va e fördelen med soundstorm?? dum fråga o så men ändå...

Soundstorm ger mycket bättre ljud.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

hur är d med dagens ljudkort dem nya... tex mitt nu när ja tex går på lan s kan jag inte ha så hög volym.... Är d så med alla inbyggda ljudkort+?? att man inte kan ha jätte högt? lr är det kanske därför soundstorm e spc???

Permalänk
Medlem

Vet ej vad speccade uteffekten är på soundstorm men kan säga att den är bra mycket högre än mitt gamla ljudkort iaf. Så länge du inte tänkt driva ett par feta hi end golvhögtalare utan förstärkare så kommer du inte behöva bry dig om uteffekten. Sprängt ett par hörlurar iaf(dåliga visst, men endå)

Visa signatur

>>Abit NF7-S rev2.0--2*Twinmos Windbond 256mb--Amd Barton 2500+@2100mhz--Temp idle/full 38/??-- 2 *WD Raptor i raid 0--Compucase CI-6A21<<

Permalänk
Inaktiv

sen är den inbyggda equalisern mkt mkt bra. då är det ju bara ställa in ljudet som man själv vill ha det