Åsikter om Chieftec Bigtower Dragon DA-01B-D?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZaInT
Svarta chassit har ingen fläkt på sidan och 340 W.
Alla andra färger har 360 W och fläkt på sidan.

Fast mitt är blått och har fläkt på sidan och 340watt, det var iofs bland de första färgade chieftecen jag köpte, då fanns bara vit, svart (grådaskig snarare), blå och silver.

Visa signatur

A64 3200+ @2700mhz (270*10) | 3dmark01: 25027 | Projekt: Lian-Li
Tillsammans med ÖA försvann den sista anledningen att hänga kvar på swec.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyberking
Vad är det som gör det så tungt, materialet det är byggt i ?

Anledning till att jag anser att det är tungt är för att jag var tvungen att bära det från posten och hem, fick ingen skjuts... (det är ca 2km).

Det är gjort i järn och väger 20kg i runda drag.

Permalänk
Avstängd

piece of kaka ju

näe seriöst, jag vet vad du menar. Var tvungen att göra nästan samma sak. Men den står fint där den står nu

Permalänk
Medlem

Det är mkt välbyggt och bra, men man blir lite sur när man märker att resten av sverige också tycker det Jag håller på att försöka göra något åt det, koll projekt chieftec, länk i signen

Visa signatur

A64 3200+ @2700mhz (270*10) | 3dmark01: 25027 | Projekt: Lian-Li
Tillsammans med ÖA försvann den sista anledningen att hänga kvar på swec.

Permalänk
Medlem

Fronten är jävligt bräcklig. Gjord i nån skitplast som jag lyckades pajja när jag skulle sätta in cd-romarna utan att ens använda våld =/

Permalänk
Medlem

Håller med! fast som sagt tycker fronten är plastig...... så jag fixa en i alu = ) har dock lite kvar att göra på den...... man blir ju alldrig klar!

Permalänk
Medlem

Jag trodde att fronten var i metall från början
En av anledningarna till att jag köpte fanskapet var ju att jag ville ha ett mindre crappigt tower.

Visa signatur

(\_(\
(=’ :’)
(,(”)(”)

Permalänk

Som alla andra här har sagt så är det stort och rymligt, dock väldigt tungt

Jag lyckades tillomed klämma in ett microATX moderkort i toppen. Så jag hade 2 datorer i en låda.
Nackdelen med det var att vikten låg runt 35kg (2extra hdd, psu, cdrom osv)

Visa signatur

min skärm är större än din

Permalänk
Medlem

Hehe, det är lungt.
Har ju redan köpt skiten

Visa signatur

(\_(\
(=’ :’)
(,(”)(”)

Permalänk
Medlem

Det må vara plast, men det är riktigt massivt.

Permalänk
Medlem

Det ser ut som en förvuxen version av alla andra Chieftech (motsv) chassin. Jag har ett (för tillfället obebott), fast i miditower. Använde det som "primärchassi" i ca 2½ år. Därför, följande synpunkter:

+ Rejält och kraftigt.
+ Hyfsat med plats om man inte ska ha vattenkylning.
+ Lätt att öppna sidplåten.
+ Lätt löstagbara HDD-rack, kylda redan från början.

- (Nuförtiden) Lika spännande utseende som Volvo 740. Lika vanlig som Volvo 740.
- Inga fläktplatser > 80 mm, svårt att modda in större fläktar utan att skära i topp/sidplåtar.
- Svårt att klämma in vattenkylning på ett snyggt sätt.
- Original fläktfästen ger dålig möjlighet till vibrationsdämpning.
- Luckan i fronten ljudisolerar inte ett dyft utan är mest i vägen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZaInT
Svarta chassit har ingen fläkt på sidan och 340 W.
Alla andra färger har 360 W och fläkt på sidan.

underligt att jag sitter med en svart chieftech fulltower som farsan kom hem till syrran med idag som har 2 hål på sidan (ett på varje sida) och 360W ?

Visa signatur

En själ som exploderar.
vrede ställd, mot livets nerv.
Kall eld.

Permalänk

Jag har beställt ett sådant chassi!
Hoppas på att det ska vara bra...Har ett litet schetet chassi nu så det kan inte bli sämre

Permalänk
Medlem

jag har haft mitt chassi i ca 3år nu o är jättenöjd med det, det enda jag stör mig på är att det blir trångt mellan hårddiskarna och grafikkortet.
att det blir trångt med vattenkylning tycker inte jag, fick perfekt plats.
du behöver inte vara rädd för att 340W inte räcker, jag har 5hd och 2cd som snurrar plus 2 80mm fläktar o 2st 120mm fläktar, dock så låter det en hel del med orginalfläkten tycker jag så jag moddade det med en 120mm fläkt istället.

att slänga in fläktar på alla möjliga platser ger oftast en väldigt bullrig burk (jag gjorde själv det misstaget), bättre o prova sig fram hur många man behöver för att få en acceptabel värmenivå.
jag kör 2st 80mm (pabst19dB i 5v) som kyler hårddiskarna o blåser in i lådan, sen har jag en 120mm (pabst i ca 7v) som blåser ut luften via nätaggregatet och sen har jag en 120mm i ca6v som tar luft utifrån o kyler vattensystemet utan att luften passerar innuti lådan och alla dom låter ganska mkt tillsammans tycker jag.

kan ju bara rekommendera lådan, KÖP!

Visa signatur

Athlon XP 2400+ I Epox 8KHa+ I Black Ice I InovaCool v3 I Eihem 1046 I DD chipblock I InnovaGraph-O-Matic rev 2.0I2x256SamsungDDR 2100 I Club3d 9800Pro I I Herkules Fortissimo I Chieftech DA-01B-D Compucase120@7v (till vattenkylningen) pabst 120mm@9v (till nätaggregatet) I I 28kg

Permalänk
Medlem

Clew: Okej, då var det ingen felfri teori...

technoguru: Låter mycket mysko då inget Chieftec Dragon jag sett har haft två fläktar på sidorna.

Iallafall:

Tidiga svarta (och vita?) Dragon, inget hål på sidan, 340 W
Tidiga övriga Dragon, hål på sidan, 340 W
Nuvarande Dragon, hål på sidan, 360 W

Dock verkar det vara mycket sällsynt med svart Dragon och hål på sidan.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk

Angående fläktarna, varför ansluta dom till moderkortet? Jag har anslutit alla mina fläktar till molexkontakter med tejp.

Visa signatur

I7 4770K, MSI Z87-GD65, Gainward GTX770 SLI, 32 Gb Kingston CL11 2400Mhz XMP Beast , Corsair 750D, 2x Seagate Barracuda 3TB Raid 1, Sandisk Extreeme II 240 GB, be quiet! Dark Power Pro10 850W, Logitech G510+G400+G930+Z680

Permalänk

Jag har fått mitt nu!! Helt underbart...men ack så tungt =\

Permalänk
Medlem

Tai Mai Shu: Kan du berätta mer exakt hur du gjorde?
Kanske en bild och en tutorial

Visa signatur

(\_(\
(=’ :’)
(,(”)(”)

Permalänk

du kopplar in plus från fläkten i i hålet där den gula sladden är (gul = +12V) sen kopplar du in minus från fläkten til den svarta som är närmast den gula (svarta kablar = -/gjord) (röd = +5V) snabbt förklarat

Permalänk

lycka till :D!

Permalänk
Medlem

burken kanske inte är den bästa lanburken... men man får ju använda de där bölderna som finns på överarmarna.. :P...

den väger ju bara 17 kg "torr"... men tex xaser 3 väger ju lika mycket fast den är betydligt mindre..

Permalänk
Medlem

Tycker burken e mycke bra men den blir välldigt otymplig när den väger ca 30kg

Visa signatur

Laptop - Hp nx8220 2.13ghz 2gb ddr2 80gb hdd.
Laptop 2 - Asus EEE

Permalänk
Medlem

30KG, lol 18 med nätagg...

Visa signatur

(\_(\
(=’ :’)
(,(”)(”)

Permalänk
Medlem

Gör som jag köp till ett 550w nättagg, på kjell så får man mycket kraft för en billig peng

Visa signatur

/me