9600 Pro segare än GeF 3Ti 200??

Permalänk
Medlem

9600 Pro segare än GeF 3Ti 200??

Jag har två frågor:

1. Har byggt ny dator åt brorsan. CPU: XP 2600+, Grafik: Club 3D Radeon 9600 Pro, 256 MB DDR, ASUS moderkort. Efter installation av windows millenium installerade jag allt direkt (moderkortdrivisar, grafikdrivisar mm) innan jag startade om. Spelen laggar mer på hans dator än på min med 1900+ och GeForce 3 Ti200. Är det för att jag inte startade om datorn mellan installationerna som det har blivit såhär? Jag har installerat om alla drivisar flera gånger utan resultat. Kan någon bios-inställning påverka? Jag har provat lite olika inställningar utan resultat. Ett exempel på spel är Battlefield 1942 i upplösningen 1200 x 700 och det laggar som fasen, särskilt i början när man spelar. Kan någon hjälpa mig, det här graffet ska väl klara det spelet utan probs?

2. Biosen fattar inte riktigt vad det är för processor. Jag tror den ska ligga på 2.0 GHz någonting men den inställningen finns inte ens. 1917 MHz eller nåt är närmast. Från början stod den på 1500 någonting. Ställer jag på högsta som är 2300 MHz någonting så vill biosen att det ska vara 400 MHz minnen, men de ligger på 333 MHz. Varför förstår inte BIOSet bättre? Chipsetet heter VIA KT400 tror jag.

MVH Andreas Lindquist

Visa signatur

Mamma: Gigabyte GA-Z68X-UD4-B3. Pappa: Intel 2600K. Älskare: XFX Radeon HD 6950 2GB GDDR5 "Dual Fan" (i CrossFire). Bröder: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9 (dual) samt Corsair SSD Force Series 3, 60GB och 120GB.

Permalänk

Jag skulle skylla på WinMe.

Permalänk
Medlem

jo testa formatera och byta till win2k / xp

Permalänk
Medlem

win me = crap

Visa signatur

i5-2300 @ 2.8GHz || 8GB || 1TB HDD || GTX 460 SE @ 750/1500 ||

Permalänk
Medlem

Tror att korrekt klockfrekvens för 2600+ är 1917Mhz (rätta mej om jag har fel).

Tryck "Win-tangent" - alt
Skriv dxdiag
Gå in under fliken "bildskärm"
Kontrollera att "AGP strukturacceleration" är ikryssad!

Permalänk
Medlem

Tror också på Win Me. Buggigare och sämre Windows-version finns inte.

Visa signatur

| Opteron 146 | DFI NF4 Ultra-D | OCZ EL Platinum Rev.2 2x512MB |
| C3D X800GTO 16p
| 640GB HDD | Chieftec CA-01B-B-SL | Antec TruePower 380W |
| H2O-kyld: | Maze4 CPU | Maze4 GPU | Hydor L20 |

Permalänk
Medlem

BYT TILL XP ffs

Permalänk
Medlem

Win me är mycket dåligt! har det tyvär nu

Permalänk
Medlem

ops

oj dubbla inlägg *bort*

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dez
Tror att korrekt klockfrekvens för 2600+ är 1917Mhz (rätta mej om jag har fel).

Tryck "Win-tangent" - alt
Skriv dxdiag
Gå in under fliken "bildskärm"
Kontrollera att "AGP strukturacceleration" är ikryssad!

2600+ T-bred ska gå i 2083
2600+ Barton ska gå i 1917

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem

jag tror inte att win me är den största boven.

Varför det hackar i BF i den upplöningen är att du har alldeles för lite DDR minnen, 256 räcker helt enkelt inte.

jag gissar att du har mer minne i din dator, därför som du kan spela utan hakningar.

testa helt enkelt med att flytta över dinna minnen till hans dator och se skillnaden.

Permalänk
Medlem

Jag håller med pr0...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Jag hade 256 MB själv innan och jag märkte knappt någon skillnad när jag satte i 256 MB till! Fungerar verkligen Me så dåligt med Radeonkorten? XP är lite tråkigt, kan inte köra alla spel där. Så vad kan det vara för fel? Det kan inte vara graffet som är trasigt? Vi har provat med Catalyst 3.7 också utan skillnad. CS flyter på bra men inga andra spel.

Visa signatur

Mamma: Gigabyte GA-Z68X-UD4-B3. Pappa: Intel 2600K. Älskare: XFX Radeon HD 6950 2GB GDDR5 "Dual Fan" (i CrossFire). Bröder: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9 (dual) samt Corsair SSD Force Series 3, 60GB och 120GB.

Permalänk
Medlem

vad får du i 3dmark då?

Visa signatur

Athlon 64 x2 - 2gb crucial ballistix - abit kn9 ultra - 1tb sata

Permalänk
Medlem

Det spelar egentligen ingen roll vilken upplösning vi väljer. Till och med introloggan och allting laggar. Den klarar inte att visa något utan ryck. Men när vi har spelat ett tag så flyter det bättre och laggar bara ibland. Men ändå onormalt för det kortet.

Visa signatur

Mamma: Gigabyte GA-Z68X-UD4-B3. Pappa: Intel 2600K. Älskare: XFX Radeon HD 6950 2GB GDDR5 "Dual Fan" (i CrossFire). Bröder: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9 (dual) samt Corsair SSD Force Series 3, 60GB och 120GB.

Permalänk
Medlem

Kan vi klara det här utan 3Dmark?

Visa signatur

Mamma: Gigabyte GA-Z68X-UD4-B3. Pappa: Intel 2600K. Älskare: XFX Radeon HD 6950 2GB GDDR5 "Dual Fan" (i CrossFire). Bröder: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9 (dual) samt Corsair SSD Force Series 3, 60GB och 120GB.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iq70
Kan vi klara det här utan 3Dmark?

är ett ganska bra program för att se vad datorn presterar. får du ett bra medelvärde där så är det inget fel på grafikortet och kan därför utesluta det.
testa sätt i mer ram minne nu och återkom sen. tar ju bara 30 min att plock ut/testa/plocka tillbaka.

Permalänk
Medlem

Ja men även utan 3dmark märker man att det är något galet. Förresten, fick lillebror en Bartonprocessor då eftersom vi inte kan ställa in på 2083 MHz? Beställde en T-bred

Visa signatur

Mamma: Gigabyte GA-Z68X-UD4-B3. Pappa: Intel 2600K. Älskare: XFX Radeon HD 6950 2GB GDDR5 "Dual Fan" (i CrossFire). Bröder: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9 (dual) samt Corsair SSD Force Series 3, 60GB och 120GB.

Permalänk
Medlem

Kolla i typ CPU-z eller WCPU- ID om L2 cachen är på 512, är den på 256 så är de en t-bred. Men kan ni inte ställa in fsb och multiplier för sig? Sätta dom i steg med stort hopp från varje kan ju inte vara bra.

Permalänk
Medlem

Jag tror att L2 cachen låg på 512 k. Men jag trodde inte att 2600+ fanns som Barton. Då har han ju fått en bättre cpu för samma pris! Kul. Men fortfarande är problemen kvar med graffet. Jag förstår inte hur det kan vara Me:s fel att det laggar. Ett ganska lättdrivet op! Dessutom finns det ju massor med drivisar till Me med radeonkorten.

Visa signatur

Mamma: Gigabyte GA-Z68X-UD4-B3. Pappa: Intel 2600K. Älskare: XFX Radeon HD 6950 2GB GDDR5 "Dual Fan" (i CrossFire). Bröder: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9 (dual) samt Corsair SSD Force Series 3, 60GB och 120GB.

Permalänk
Medlem

Om du vill hoppa över 3DMark vilket jag tycker är lite dumt kan du ju alltid flytta över ditt grafikkort också samtidigt som minnena fast prova med en sak i taget.

Permalänk
Medlem

iq70
jo något är galet, men vi måste ju få reda på vad !? ett 3dmark test lär ju inte göra nån skada.

Testa även sisoftware sandra testen:
Memory bandwidth banchmark
cache & memory benchmark
CPU arithmetic benchmark.

varför hålla på och spekulera i vad som är fel?
testa med de förslagen vi har get dig nu och säg hur det gick !
en sak i taget.

Men jag tror fortfarande på att det är för liten minnesmängd !
testa med mer minnen nu

Permalänk
Medlem

Det lär va minnet! Det laggar precis som du beskriver det i Battlefield om man bara har 256mb minne!

Permalänk

Om det är ett moderkort som har ett viachipset så kan du behöva installera vias nya Hyperion 4in1 drivrutiner :

http://www.viaarena.com/?PageID=300

Moderkort ställer automatiskt in din processor, AMD:s nummer som xp 2600 har alltså inget med den egentliga klockrekvensen (mhz:n) att göra, det är bara för att visa att prestandan motsvar en p4 2600 mhz

Permalänk
Medlem

ta bort ME för andra gången.. :D.. men alla spel som funkar i ME funkar i XP så länge man högerklickar på exefilen och ställer in kompatiblitetsläge: ME

då ska lla spel funkar.. så byt nu direkt , sen kör 3dmark då ser man ifall det är något som är skumt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iq70
Fungerar verkligen Me så dåligt med Radeonkorten?

WinMe funkar alltid dåligt. Oavsett grafikkort.

Permalänk
Medlem

Tack Jasgripen. Jag ska prova med uppdateringen av VIA. Finns det verkligen ingen här som inte kör XP? Ingen som har Me och graffekort av typ ATI? Det borde ju fungera tycker jag. Jag körde länge Me och 256 MB i minne och märkte ingen skillnad när jag satte i 256 MB till. Bara att det gick fortare att gå ur spelen!

Nu är det så att det laggar som fasen även i starten av spelet. Electronic Arts loggan laggar när den ska fram och sen är det någon mer logga som ska visas och det laggar det med. Sen laggar introduktionsvideon också. Jag tycker själv att intron och sånt brukar vara lättdrivet och borde inte ha så mycket att göra med att det bara är 256 MB i RAM.

Visa signatur

Mamma: Gigabyte GA-Z68X-UD4-B3. Pappa: Intel 2600K. Älskare: XFX Radeon HD 6950 2GB GDDR5 "Dual Fan" (i CrossFire). Bröder: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9 (dual) samt Corsair SSD Force Series 3, 60GB och 120GB.

Permalänk
Medlem

testa med mer minne..

bf är ospelbart på min dator med 256 ram då bf slukar ca 200 meg och windows andvänder 100 meg.
varför tror du att bf laggar som mest när du börjar spel än efter en stund ? jo för att ram minnet är fullt av filer från att ha laddat mapen

Permalänk
Medlem

Kan ju vara så att de är nått skit som ligger å tuggar som fan i bakgrunden också. Hände mig när jag nyformaterat och tankade ner allt jag hade på HDD'n innan. Då var de virus programmet som sög som fan av CPU'n. Starta ett spel å då de laggar som mest släng upp Aktivitets hanteraren och kolla på Processer vad som drar mest är det något som drar nästan 100% (inte systemets vänte process då) Så prova stänga ner den å se om de funkar bättre. Men annars tycker jag som alla andra. Ta den där föbannade ME skivan å använd den som måltavla för ett Klass 1 vapen istället för att använda den till en dator som inte gjort något. Win2k eller XP är de som gäller.

Permalänk
Medlem

Testat mitt förslag?

Är intresserad av om det gör någon skillnad.