Permalänk
Medlem

varför inte?

varför skapa 100 likadana trådar?

Visa signatur

Workstation: XP1800 | 512MB | 120GB | Rage 128 | 21" CRT | CDRW

Permalänk

Tja, nu har jag slaktat den 3dje mobilen i min jakt på en vettig signal! dom 2 första dog bara av att man hrm.. inspekterade hrm.. deras innandöme med hjälp av att dra en multimeter över alla kretsar när dom var igång! (skräp, tål dom ingenting?) I alla fall så har jag nu en spänning på 2-3 volt när man ringer till den, det enda problemet är att den går liksom upp och ner eftersom det är den till vibratorn igentligen.. ni vet vmmmz...vmmmz...vmmmz osv. så jag undrar om man kan ha först och främst en transistor som förstärker signalen till ca 5-10 volt och sen ett relä som startar datorn, en sak till mitt moderkorts wake-on-lan funktion har följande pins: pin1: +5V Standby Power, pin2: Ground, pin3: Wake Up Pulse. Var kopplar jag sladdarna från reläet till denna port?

Visa signatur

Dator1: CM Stacker, Opteron 144@2,1Ghz, 512MB PC3200, 1600GB HD, PNY 6600GT 128Mb.
Dator2: Opteron 144@1,8Ghz, 1024MB PC3200, 160GB HD, 7800GT 256Mb
Server: P4 2,8Ghz, 512Mb RAM, 80Gb HD.

Permalänk
Medlem

kan jag få ditt nr ?

Visa signatur

2400+ @ 2,31 GHz -- 768 MB PC3200 -- 340 Gb -- 9600XT

Permalänk

Tyvärr, jag hade tänkt hålla det hemligt

Visa signatur

Dator1: CM Stacker, Opteron 144@2,1Ghz, 512MB PC3200, 1600GB HD, PNY 6600GT 128Mb.
Dator2: Opteron 144@1,8Ghz, 1024MB PC3200, 160GB HD, 7800GT 256Mb
Server: P4 2,8Ghz, 512Mb RAM, 80Gb HD.

Permalänk

Är det inte möjligt att koppla till en GF768 då?
har du inget schema för portarna dära?;)

Visa signatur

Det sägs att ett gott skratt förlänger livet... Gäller det underlivet också?:)

Permalänk

Jag är bra på många saker så nu när jag för en gångs skull sitter här som en idiot och inte fattar ett dugg blir jag förvånad
Varför ska man ha relä och vad gör det?! Kan man inte bara koppla sladden som får ström när det ringer i mobilen (och jorden också så klart) direkt till WOR?

När jag skulle kolla vilken sladd som blir strömförande vid "ringning" i min gammla 6150 så fick jag bara följande:
http://wired.hard.ru/data/pin_nokia_5110_6110.shtml
http://wired.hard.ru/data/pin_1053209588.shtml
och fattar fortfarande villken sladd som är rätt
Lite enklare är det med min t28 som jag inte använder heller som ger ut 3V... skulle inte WOR ha 3V? räcker det inte att sätta en sladd från jord till jord och en från 3V:en på telefonen till villken pin de nu e på mitt moderkort?

Visa signatur

"If you can't explain it simply, you don't understand it well enough"

Vad du än ställer för fråga så är svaret alltid detsamma: www.google.com

Permalänk

nja, det funkar inte riktigt. Du måste invertera signalen. Har för mig att WOR och WOL ska ha "sänkas" när den ska starta. Är inte helt säker dock. Eller det kanske var en 5v puls? Gah, testade ju för bara några veckor sen. Det är ju bara att testa. Det kan ju funka. Jag tycker att ett relä är lite onödigt för det kräver fler sladdar och flera spänningar. Tycker det borde funka med en vanlig transistor. Har dock inte orkat testat det. Kommer när jag bygger styrsystemet till datorn.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

lol
du krånglar till de där me 2 nätagg oxå..

Permalänk

Jag är intresserad av att bygga en låsmekanism till min verkstad så att dörren öppnas om man skickar ett SMS till mobiltelefonen men rätt kod i. Är det någon som vet hur detta kan göras UTAN en hel stor dator i verkstaden? Det skulle också kunna lösas med en tal-krets som verifierade koden... någon idé?

Permalänk

Detta måste gå att lösa med en mikrodator, är det någon som har erfarenhet av sådana?

Permalänk

Fress..
jag har inte ens WOR..
har bara WOL och WOM(?)

Visa signatur

Det sägs att ett gott skratt förlänger livet... Gäller det underlivet också?:)

Permalänk

Jag har för mig att WOM (Wake up On Modem) e ungefär samma som WOR (Wake up On Ring)... Borde inte WOL (Wake up On LAN) gå att använda till att starta datorn med om man har ADSL? skicka en signal till datorn över internet via IP eller något sånt... någon som vet?

Visa signatur

"If you can't explain it simply, you don't understand it well enough"

Vad du än ställer för fråga så är svaret alltid detsamma: www.google.com

Permalänk

TheGoodGuy: Jag vet inte hur det funkar med att koppla in SMS mottagning. Jag vet ingen pinne på mobilen som skickar ut signalen från SMS. Men det skulle gå med ljudmottagning med hjälp av DTMF avkodning. Då kopplar man typ högtalaren till en speciell krets som känner igen telefonsignalerna. Så trycker man in en viss kod därifrån man ringer och det känner då DTMF avkodaren av. Men sen måste du ha någon sorts krets som avkodar DTMF avkodaren Då kan man använda datorn, logikkretsar (om det är en enkel kod) eller en mikrocontroller som du sa.

Här kan du se hur madmodder löst mottagningen av data.

*The Lord*: Det spelar ingen roll vilken det är. Alla fungerar på samma sätt. De heter bara olika för att folk ska koppla dom rätt till nätverkskortet eller modemet. Tror jag iaf.

Ipren_kungen: Det är ju det WOL är till för? Du kopplar in en kontakt från nätverkskortet och sedan skickar man ett "magic package" till datorn, så startar den.

Visa signatur
Permalänk

Jag vet vad den e till för... men vad jag frågade var HUR man startar den genom internet från en annan dator via ADSL modemet... formulerade jag mig konstigt eller?!

Visa signatur

"If you can't explain it simply, you don't understand it well enough"

Vad du än ställer för fråga så är svaret alltid detsamma: www.google.com

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheGoodGuy
Detta måste gå att lösa med en mikrodator, är det någon som har erfarenhet av sådana?

Du kan läsa ur och skriva till minnesbankerna i en mobiltelefon och styra den till att skicka sms via com porten på telefonen. De flesta moderna telefoner går detta att göra på. Det är vanliga AT-kommandon (modemkommandon) som används, mobiltillverkarna brukar ha hyfsad info om ämnet. Det finns generella EU standarder som också beskriver hur man gör. Jag har själv byggt en pryl som kan läsa sms och skicka sms med hjälp av en microcontroller och en datakabel kopplad till en T65. Jag har den till ett larm nu, händer något får man ett sms till sin egen mobil. Tyckte det var bättre än att ha datorn igång dygnet runt. Det var lite knöligt att fixa men det går. Sök på nätet...

edit: stavfle

Permalänk
Medlem

Hehe, orka löda när man kan köpa färdiga fjärrkontroller att starta Datorer/Lampor/TV mm med?

Men grymt annars, om man orkar dvs...

Visa signatur

SWECLOCKERS
AMD 5800X, Gigabyte GeForce RTX 3080 AORUS MASTER, G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600MHz, Gigabyte X570 AORUS MASTER, Noctua NH-D15, Corsair HX1000 V2, Fractal Design Define 7 TG
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 16GB | RTX 3070 | 165Hz | QHD

Permalänk
Medlem

angående SMS så har det flesta mobiler ett seriellt interface där man kan kommunicera med den via AT&T-standarden.. tror iaf det var så på de flesta nokia/ericsson/siemens.. hur det är med vissa modeller eller andra tillverkare har jag ingen aning om. men med en enkel liten 3pins uC som är några mm stor och eventuellt en max232 så kan man fixa biffern hur lätt som hälst

Visa signatur

Workstation: XP1800 | 512MB | 120GB | Rage 128 | 21" CRT | CDRW

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spinky Spendrup
Du kan läsa ur och skriva till minnesbankerna i en mobiltelefon och styra den till att skicka sms via com porten på telefonen. De flesta moderna telefoner går detta att göra på. Det är vanliga AT-kommandon (modemkommandon) som används, mobiltillverkarna brukar ha hyfsad info om ämnet. Det finns generella EU standarder som också beskriver hur man gör. Jag har själv byggt en pryl som kan läsa sms och skicka sms med hjälp av en microcontroller och en datakabel kopplad till en T65. Jag har den till ett larm nu, händer något får man ett sms till sin egen mobil. Tyckte det var bättre än att ha datorn igång dygnet runt. Det var lite knöligt att fixa men det går. Sök på nätet...

edit: stavfle

jaha, grymt. Visste jag inte. Måste jag forska lite i. Har du nån sida man kan hitta mer info om det på?

chille: sen när fanns det 3-pins µC? Vdd, Vss och in/ut eller vadå?

oj, nu hoppa den här tråden in i galen tunna. Kanske ska skapa en ny om endast SMS och riktig styrning av mobiler?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

oj då, med 3*I/O menar jag atmel har en sån är jag nästan säker på. iofs blir det ju 6 pinnar.

Visa signatur

Workstation: XP1800 | 512MB | 120GB | Rage 128 | 21" CRT | CDRW

Permalänk

räcker knappt att programmera den. Men ja PIC har också en liten. PIC16C508 tror jag är den minsta. Kan man alltså läsa in signalen direkt från mobilen? Finns det på äldre mobiler också?

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chille
oj då, med 3*I/O menar jag atmel har en sån är jag nästan säker på. iofs blir det ju 6 pinnar.

AT 2323 alt. 2343 är det du pratar om antar jag. Om jag var jag (vilket jag är) så skulle jag nog betala några få kronor mer och få en µC med hårdvaru-uart, det är oftast värt lyxen.
Jag kör med Texas MSP430 serien för tillfället, grymt strömsnåla om man vill göra batteridriva prylar. Ok, nog om det.

Lite om sms och at-kommandon m m till mobilen,
http://www.gsm-modem.de/gsm-modem-faq.html

Länksamling,
http://www.hitalarm.de/gsm/links.html

Ska du hitta exakta specar på vad som kan skickas till nallen går du in på tillverkarens hemsidor och letar efter developer-grejer...

Tips, innan man börjar ge sig på µC:n testar man sig givetvis fram med mobilen tillsammans med exempelvis hyperterminalen i datorn för att se vad man ska skicka. Många sms till irriterade närstående blir det.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EagleSpirit
räcker knappt att programmera den. Men ja PIC har också en liten. PIC16C508 tror jag är den minsta. Kan man alltså läsa in signalen direkt från mobilen? Finns det på äldre mobiler också?

Det är ju meningen att nallen ska vara kopplad till en rs232 port på datorn och denna är ju gjord för +- 3 till 15. Det finns logiknivå-konvertrar att köpa eller så bygger man något själv med dioder/transistorer bara för att krångla till det.

Ja, AT kommandon fungerar på många äldre nallar också. Vad man nu menar med äldre...

Glömde den här länken, rätt ok men lite väl specialgjord: http://www.riccibitti.com/tinyplanet/tiny_intro.htm

Permalänk

tack så hemst mycket. Det där kommer hjälpa väldigt mycket. Får se om de mobiler jag hade tänkt använda funkar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

jag tänkte ju bygga en egen sms-gateway förut så man kan skicka sms från internet... men det sket sig när jag inte hittade en kontakt som passade min siemens

EDIT: så kör man på en sån där skicka-oänligt-med-sms-för-xxx-kronor och matar på med typ 300 om dagen undra hur mycket max är, för det tar ju ett tag att skicka.. och undra om man skulle vilja ha den mobilen på rummet, lär ju få cancer efter en vecka

Visa signatur

Workstation: XP1800 | 512MB | 120GB | Rage 128 | 21" CRT | CDRW

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det är onödigt att starta en ny tråd så jag frågar här :).

Jag har kopplat så här

5V (från tlf) -----> "minus" på relä
GND (PS-ON)----> "plus" på relä och "bryggan" ( ___/ )
Sen från ( __. ) till PS-ON (Power On)

Men datorn startar inte så skulle någon kunna säg var jag gjort fel?
Jag har en multimeter om det skulle hjälpa med en felsökning.
Och före någon frågar så ja mobiltelefonen ger en 5V signal då man ringer till den.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2500+@2333MHz (11x211) | ABIT NF7-S 2.0 | 2x512MB Mushkin Special@2-2-2-11 | Hercules 3D Prophet 9800@Pro@445.5/364.5 | Creative SB Audigy 2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mikael16
Jag tycker att det är onödigt att starta en ny tråd så jag frågar här :).

Jag har kopplat så här

5V (från tlf) -----> "minus" på relä
GND (PS-ON)----> "plus" på relä och "bryggan" ( ___/ )
Sen från ( __. ) till PS-ON (Power On)

Men datorn startar inte så skulle någon kunna säg var jag gjort fel?
Jag har en multimeter om det skulle hjälpa med en felsökning.
Och före någon frågar så ja mobiltelefonen ger en 5V signal då man ringer till den.

1. slår relät till när det ringer?
2. mät med en multimeter inställd på resistans över de pinnarna du kopplat istället för powerknappen. de ska vara 0ohm där när relät är aktivt. annnars ska det vara oändligt mycket. annars har du kopplat in dig på fel ställe på relät.

Visa signatur

Workstation: XP1800 | 512MB | 120GB | Rage 128 | 21" CRT | CDRW

Permalänk
Medlem

Det är bra och lärorikt även när man börjar jobbar inom dessa områden. Vore guld värt om man som datoransvarig för ett större företag kan starta en server vart man än är om servern skulle krashat eller liknande.

Det går inte få den så att om man ringer datorn och den redan är på så stängs den av?

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem

Funderar på att göra nåt sånt här med min T310, men jag lyckas inte få ut mer än 2V från den. vet inte om det ska vara så, eller om det var dålig kontakt eller så.

Är det någon som har gjort detta med en ericsson Txx-serien? (T28, T3xx, T6xx osv)
Det där reläet verkar dels dyrt, och sen så skulle det ju inte fungera med bara 2V ändå. så alternativ lösning hade kanske vart att föredra.

Visa signatur

"Jag kommer aldrig att glömma det här... öh, vänta lite..." - NalleN

Permalänk

ofT: Trådupptagarn

onT: jag har också funderat på att fixa nått liknande, har en del gamla mobiler legande, får se om det blir nått av det.

Visa signatur

all work and no play makes jack a dull boy