Permalänk
Medlem

IRQ_Not_Less_Or_Equal

Hallåj,

Jag har börjat få blå-skärm ganska mkt på sistone och då står det
"IRQ_Not_Less_Or_Equal". Vad kan detta bero på?

Här är en skärmdump på mina IRQ:s...ngt som ser fel ut? Jag har inte så bra koll på det...några som har samma IRQ, fast alla är inte PCI-kort?

Visa signatur

MacL3ans ljudisolering: Spela in ljudet från ett tyst rum på en bandspelare. Stoppa spelaren i datorn och spela upp på högsta volym!

Permalänk
Medlem

Det där är något som jag känner igen mycket väl, har du intregerat ljudkort på moderkortet? I vilket fall som helst så är det (iaf. för mig) en krock emellan två drivrutiner, installera om antingen din ljudkortsdrivrutin (det var felet på min dator) eller grafikkortsdrivrutin.
Du kan läsa mer om detta på Microsofts hemsida.

Visa signatur

X2 3800+ A64 Manchester (10*240, 2400 mhz 1.55v), MSI K8N NEO 2 Platinum, 2048 mb Corsair TwinX 3200C2 (2.5-3-3-8, 200 mhz, 2.75v), AIW X800XT (544/544), 74 gb Raptor, 250 Seagate, Tagan 480w

Permalänk
Hedersmedlem

IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL har INGET att göra med IRQ:er. Just det felet kan ha alla möjliga orsaker, halvtrasiga minnen, moderkort eller processor, dåliga drivrutiner, hårdvarukrockar osv..

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem

för oss var det worm_blaster viruset som skapade att sådant problem

Visa signatur

/SHUTTLE AN50R/A64 3200+ @ 2200MHZ/2X256MB KINGSTONE HYPERX BH-5 CAS 2-5-2-2@ 440MHZ /HIS 9800PRO ICEQ/SAMSUNG 120GIGBYTE/ENERMAX 550WATT/

Permalänk
Medlem

bekant...

En kompis hade detta problem. Han fick upp det här meddelandet varje gång han försökte spela upp en DVD via sitt Creative MPEG-kort. Han försökte med olika drivrutiner, installerade om Windows, pillade med BIOS osv men inget hjälpte. Inte förän han bytte moderkort försvann fenomenet.

Visa signatur

Gigabyte G33M-DS2R | Core2 Duo E6850@3GHz | Kingston DDR2 1066MHz 1GB | Asus GF 7300GT | Samsung HD321KJ 320GB

Permalänk
Medlem

Vår andra dator råkade ut för samma problem med olika minnen en gång.

Permalänk

Hade detta fel, var fel på mitt sprillans nya minne..

Permalänk
Medlem

Det jobbiga är att det kommer upp liksom en gång varannan dag kanske...lite svårt att felsöka

Jag såg att mitt inbyggda ljudkort inte hade sina drivrutiner installerade, nu avaktiverade jag det...får se om det hjälper...

Visa signatur

MacL3ans ljudisolering: Spela in ljudet från ett tyst rum på en bandspelare. Stoppa spelaren i datorn och spela upp på högsta volym!

Permalänk
Medlem

en sådan blåskärm fick jag när jag hade ställt "fps_max", och modem i steam till 100, sänkte till 85, sen kom den inte upp mer... :S

Visa signatur

2400+ @ 2,31 GHz -- 768 MB PC3200 -- 340 Gb -- 9600XT

Permalänk
Medlem

Det står alltid för mig när jag klockat för mycket / kör för låg spänning i förhållande till frekvens. Testa att höja vcore ett snäpp. eller sänka fsbn.

Visa signatur

Asus p8p67pro | i5 2500k | 2x4gb XMS3 | GTX780 DCII | Samsung s23a700D | Samsung 830 128GB | MX100 512GB

Permalänk
Medlem

Jag hade det där problemet på min förra planka. Det visade sig vara spännings fel:( Hade ingen jordat kontakt, och min frys satt på samma uttag. Så när frysen gick igång, så förstörde den nått på mitt moderkort. Så det vara bara att köpa ett nytt. Nu funkar det perfekt, frysen är flyttat och kontakten är jordad.

Visa signatur

Frågar man inte, så får man inget veta.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MyZtikal
Det står alltid för mig när jag klockat för mycket / kör för låg spänning i förhållande till frekvens. Testa att höja vcore ett snäpp. eller sänka fsbn.

Precis, samma för mig..

Visa signatur

(1) XP-M 2400 @ (11.5*235 @ 1.92v) DFI Lanparty NFII Ultra B Hercules 9700Pro Watercooled =)

Permalänk
Medlem

Det KAN ju ha nånting att göra med att du har flera olika enheter på samma IRQer...

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Känns som att det skulle kunna vara i princip vad som helst!?

Men det där med IRQ:er...det finns ju inga PCI kort som delar irqer? Hur ändrar man IRQ? Får inga enheter alls ha samma IRQ?

Visa signatur

MacL3ans ljudisolering: Spela in ljudet från ett tyst rum på en bandspelare. Stoppa spelaren i datorn och spela upp på högsta volym!

Permalänk

Fick ett liknande fel pga mina kameradrivisar

Permalänk
Hedersmedlem

lord_dubbdäck: Möjligt men inte alls säkert eller ens troligt. Extremt få PCI-kort tillverkade det här seklet har problem med att dela IRQ och det är inte ens säkert att de verkligen delar interrupt i hårdvaran.

MacL3an: Sa ju det.
Strunta i IRQ:na, jag har 7 prylar på samma IRQ och datorn har inte krashat sen jag installerade den för över ett år sen.
Testa att klocka ner lite, kör prime95 och memtest86 för att kolla om det är fel på minne eller processor, installera senaste Via-drivarna om du inte redan gjort det. I värsta fall kan du testa att installera om och se om det hjälper.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem

Den här guiden hjälpte mig att lösa problemet du kanske har nytta av den också! http://www.guru3d.com/forum/showthread.php?threadid=39869

Permalänk
Medlem

Ok. Men kan detta fel bero bara på hårdvara? Eller skulle det lika gärna kunna vara mitt WinXp som e CP? Hjälpa med en omformatering?

Visa signatur

MacL3ans ljudisolering: Spela in ljudet från ett tyst rum på en bandspelare. Stoppa spelaren i datorn och spela upp på högsta volym!

Permalänk
Medlem

Har själv samma problem. Men det händer bara om jag har lägre FSB än 220.

mysko

Permalänk
Antielefant

Error:
STOP 0x000000D1 DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL (0x0,0x0,0x0,0x0)

Parameters:
1 - memory that is referenced
2 - IRQL
3 - value 0 = read operation, 1 = write operation
4 - address that referenced memory

Causes:
- Driver errors / Corrupt or incorrect driver for hardware
- Hardware access violations / DMA/IRQ/IO collisions (Windows 9X/ME)
- Memory failure / Incorrect memory settings
- Voltage drop to motherboard
- Overclocking / Faulty or dissatisfactory cooling
- Faulty or damaged hardware

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zcenicx
Error:
STOP 0x000000D1 DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL (0x0,0x0,0x0,0x0)

Parameters:
1 - memory that is referenced
2 - IRQL
3 - value 0 = read operation, 1 = write operation
4 - address that referenced memory

Causes:
- Driver errors / Corrupt or incorrect driver for hardware
- Hardware access violations / DMA/IRQ/IO collisions (Windows 9X/ME)
- Memory failure / Incorrect memory settings
- Voltage drop to motherboard
- Overclocking / Faulty or dissatisfactory cooling
- Faulty or damaged hardware

Vad fick du det där ifrån?
Jag kör WinXP...betyder det att det måste vara hårdvara (stod ngt om att IRQ endast gäller 9x/ME)? Jag funderar nämligen på om en ominstallation av XP skulle hjälpa...

Visa signatur

MacL3ans ljudisolering: Spela in ljudet från ett tyst rum på en bandspelare. Stoppa spelaren i datorn och spela upp på högsta volym!