Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av morsbo
Har du fått kolliid?

Min startbox skickade dom i tisdags, har inte fått den än fast BBB kopplade in mig i stationen i tisdags, grrr...med hjälp av mitt ADSL-modem så kommer jag till startsidan där jag ska fylla i mitt användarnamn & lösenord...jag är ju så nära nu så det är ju inte sant!! Det fattas bara lite siffror så är jag inne plus modemet då.

om du kommer till sidan där du kan skriva in användarnamn och lösenord, ring bara BBB kundtjänst o fråga efter anv/lösen så har du internet...så gjorde min polare

Permalänk

6veckor utan uppkoppling och har fortfarande ingen installations datum, räkna med några veckor till........
HATA!
hade lätt tatt tillbaka min telia adsl om jag fått det utan kostnad kvittar om jag har 0,5 mbit, bbb buggar endå nått extremt...
min polare blir disconnectad var 10e minut.....
händer aldrig sånt med telia inte äns när man precis fick det...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ninja[inc]
6veckor utan uppkoppling och har fortfarande ingen installations datum, räkna med några veckor till........
HATA!
hade lätt tatt tillbaka min telia adsl om jag fått det utan kostnad kvittar om jag har 0,5 mbit, bbb buggar endå nått extremt...
min polare blir disconnectad var 10e minut.....
händer aldrig sånt med telia inte äns när man precis fick det...

Sitter på bbb nu.. helt utan duplex problem=) laddar upp och laddar ner utan att nått sänks och laddar ner i 1.3MB/sek just nu men pingen e på 24=(

Visa signatur

Min otroligt innehållsrika sida: http://www.bubben.nu | http://www.ip6.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ke84
Sitter på bbb nu.. helt utan duplex problem=) laddar upp och laddar ner utan att nått sänks och laddar ner i 1.3MB/sek just nu men pingen e på 24=(

grattis ping på 45 här

Visa signatur

"Det är svårt att kontrollera studsar, det kan man inte ens göra i verkliga livet."

Permalänk
Medlem

Till alla er som ännu inte fått ett installationsdatum av BBB!!

Jag satt själv och väntade på att något skulle hända och så läste jag här någonstans att nån hade varit tvungen att ringa upp Telia och fråga om de verkligen hade lagt in en "nertagnings-order" till Skanova.

Så jag gjorde detta. Jag ringde till Telias kundtjänst och givetvis så hade Telia inte informerat Skanova om att mitt tidigare ADSL abonnemang hade upphört. Telia hade alltså missat att informaera Skanova så Skanova trodde fortfarande att mitt kopparpar va upptaget och därför kunde inte Skanova ge någon information till Bredbandsbolaget när de kunde koppla in mig. Killen på Telias kundtjänst var väldigt trevlig och la genast in ordern och idag slocknade äntligen ADSL lampan på mitt gamla modem (som jag haft inkopplat för att kunna se vad som händer)... Så nu ser det ut som att jag äntligen får BBB VDSL redan på fredag i nästa vecka...

För er som väntat länge nu så kan det vara värt att ringa upp Telia och kolla om de verkligen gjort som de ska.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ke84
Sitter på bbb nu.. helt utan duplex problem=) laddar upp och laddar ner utan att nått sänks och laddar ner i 1.3MB/sek just nu men pingen e på 24=(

Hur fort kan du uploada enligt tptest då? Själv har jag en ping på 37 nu förresten.

Permalänk

Jag har äntligen fått mitt nu. Det tog iofs bara lite drygt en månad, men det kändes som en evighet. Enligt TP-test har jag 4 och 700 (tcp) och 6 och 900 (udp). Vad har ni andra? Det är ju inte precis 8 och 1.

Visa signatur

-det finns ingen ödets och himmelens lag, det finns ingen slumpens cynism, människor lider vareviga dag, de lider av kapitalism
-Vilken otursmango, den låg som oskyldig, så tog hon fram flera

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DarkOne
Jag undrar fan också vad skillnaden mellan TCP och UDP är på tp test programmet, UDP är typ alltid högre en TCP för mig, vad är det?

Kommer max upp i 11.15mbit ner på TCP och 8.44up TCP lite högre upp på UDP samma ner

Nån som vet skillnaden?

UDP är ett enklare överföringsprotokoll. Det bara skickar allt och skiter i det sen (typ). TCP har felkontroll och skickar inte mer än vad mottagaren klarar av osv. UDP går snabbare om förbindelsen mellan de två informationsutbytarna är bra, men är den inte det så är TCP, med sin felkontroll och så, bättre.

Visa signatur

-det finns ingen ödets och himmelens lag, det finns ingen slumpens cynism, människor lider vareviga dag, de lider av kapitalism
-Vilken otursmango, den låg som oskyldig, så tog hon fram flera

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hypode
Till alla er som ännu inte fått ett installationsdatum av BBB!!

Jag satt själv och väntade på att något skulle hända och så läste jag här någonstans att nån hade varit tvungen att ringa upp Telia och fråga om de verkligen hade lagt in en "nertagnings-order" till Skanova.

Så jag gjorde detta. Jag ringde till Telias kundtjänst och givetvis så hade Telia inte informerat Skanova om att mitt tidigare ADSL abonnemang hade upphört. Telia hade alltså missat att informaera Skanova så Skanova trodde fortfarande att mitt kopparpar va upptaget och därför kunde inte Skanova ge någon information till Bredbandsbolaget när de kunde koppla in mig. Killen på Telias kundtjänst var väldigt trevlig och la genast in ordern och idag slocknade äntligen ADSL lampan på mitt gamla modem (som jag haft inkopplat för att kunna se vad som händer)... Så nu ser det ut som att jag äntligen får BBB VDSL redan på fredag i nästa vecka...

För er som väntat länge nu så kan det vara värt att ringa upp Telia och kolla om de verkligen gjort som de ska.

vilken lampa snackar du om?
jag har en som blinkar och en som lyser, samma för dig?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hypode
Till alla er som ännu inte fått ett installationsdatum av BBB!!

Jag satt själv och väntade på att något skulle hända och så läste jag här någonstans att nån hade varit tvungen att ringa upp Telia och fråga om de verkligen hade lagt in en "nertagnings-order" till Skanova.

Så jag gjorde detta. Jag ringde till Telias kundtjänst och givetvis så hade Telia inte informerat Skanova om att mitt tidigare ADSL abonnemang hade upphört. Telia hade alltså missat att informaera Skanova så Skanova trodde fortfarande att mitt kopparpar va upptaget och därför kunde inte Skanova ge någon information till Bredbandsbolaget när de kunde koppla in mig. Killen på Telias kundtjänst var väldigt trevlig och la genast in ordern och idag slocknade äntligen ADSL lampan på mitt gamla modem (som jag haft inkopplat för att kunna se vad som händer)... Så nu ser det ut som att jag äntligen får BBB VDSL redan på fredag i nästa vecka...

För er som väntat länge nu så kan det vara värt att ringa upp Telia och kolla om de verkligen gjort som de ska.

Efter att idag fått besked från BBB att Skanova inte kunde koppla in mig i veckan pga att Telias kablar satt kvar ringa jag Telia och kolla om de hade lagt in en "nertagnings-order". Vilket de givetvis inte hade gjort men det ska nu vara fixat. Hoppas Skanova följer kraven från PTS och kopplar in BBB samtidigt som de kopplar ur Telia.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hypode
Till alla er som ännu inte fått ett installationsdatum av BBB!!

Jag satt själv och väntade på att något skulle hända och så läste jag här någonstans att nån hade varit tvungen att ringa upp Telia och fråga om de verkligen hade lagt in en "nertagnings-order" till Skanova.

Så jag gjorde detta. Jag ringde till Telias kundtjänst och givetvis så hade Telia inte informerat Skanova om att mitt tidigare ADSL abonnemang hade upphört. Telia hade alltså missat att informaera Skanova så Skanova trodde fortfarande att mitt kopparpar va upptaget och därför kunde inte Skanova ge någon information till Bredbandsbolaget när de kunde koppla in mig. Killen på Telias kundtjänst var väldigt trevlig och la genast in ordern och idag slocknade äntligen ADSL lampan på mitt gamla modem (som jag haft inkopplat för att kunna se vad som händer)... Så nu ser det ut som att jag äntligen får BBB VDSL redan på fredag i nästa vecka...

För er som väntat länge nu så kan det vara värt att ringa upp Telia och kolla om de verkligen gjort som de ska.

Efter det att B2 har lagt in sin beställnnig på att kunds abonnemang skall avslutas så ligger skanova och väntar 10dagar efter b2's datum om de får in bortkopplingsordern utav telia(t.ex) få de inte den så backar de uppkopplingen till ett oklart datum och försöker då på nytt igen. Passerar det 10 dagar så kan det dröja ytterligare eftersom b2 tvingas lägga in ytterligare en beställning för installation, precis som första gången...vilket de flesta av er har erfarit kan dröja några veckor.

Visa signatur

who's your mommy?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hypode
Till alla er som ännu inte fått ett installationsdatum av BBB!!

Jag satt själv och väntade på att något skulle hända och så läste jag här någonstans att nån hade varit tvungen att ringa upp Telia och fråga om de verkligen hade lagt in en "nertagnings-order" till Skanova.

Så jag gjorde detta. Jag ringde till Telias kundtjänst och givetvis så hade Telia inte informerat Skanova om att mitt tidigare ADSL abonnemang hade upphört. Telia hade alltså missat att informaera Skanova så Skanova trodde fortfarande att mitt kopparpar va upptaget och därför kunde inte Skanova ge någon information till Bredbandsbolaget när de kunde koppla in mig. Killen på Telias kundtjänst var väldigt trevlig och la genast in ordern och idag slocknade äntligen ADSL lampan på mitt gamla modem (som jag haft inkopplat för att kunna se vad som händer)... Så nu ser det ut som att jag äntligen får BBB VDSL redan på fredag i nästa vecka...

För er som väntat länge nu så kan det vara värt att ringa upp Telia och kolla om de verkligen gjort som de ska.

Blir galen på Telia. Har ringt tre gånger denna vecka till Telia för att fråga varför min link lampa fortfarande lyser. Har bara fått sura svar om att jag blev bortkopplad i förra veckan. Efter att hypode fått till svar att de hade glömt att beställa en "nertagnings-order" ringde jag dem igen. Och tro fan det att efter mycket tjat så hade de glömt mig också. J...a tomtar.
Tro aldrig på vad kundtjänst säger en del har inte en susninga om vad de jobbar med.

-b

Permalänk
Medlem

ÄNTLIGEN BBB!!!

Har väntat på att en avi(startpaketet) skulle ramla ner i brevlådan sen i tisdags men icke, ringde till BBB & frågade om inte jag kunde få mitt användarnamn plus lösenord men det kunde dom inte lämna ut för dom uppgifterna låg i startpaketet sa dom...har ju mitt gamla ADSL-modem inkopplat så jag tänkte börja surfa/lira ändå för jag kommer ju till deras "aktiveringssida".
Men hon sökte efter mitt startpaket som dom skickade i tisdags & fann att den hade ankommit till mitt utlämningsställe IDAG! Jag fick kolliid av henne och kastade mig in i bilen, han knappt peta i tvåans växel förrän jag var framme , rusade in till OKQ8 och frågade snällt om mitt paket hade kommit, "-egentligen så måste du ha med dig avin men men vi gör väl ett undantag", Åhh paragrafryttare tänkte jag, tog emot paketet & for hem och kopplade in allt...Å det fungerar!!!

Nedan ett standardtest med TPTest 3.12

TCP

Sändning: 570.06 kbit/s
Mottagning: 4.65 Mbit/s

UDP

Sändning: 790.57 kbit/s
Mottagning: 4.78 Mbit/s

Kör med 8Mb in & 1 Mb ut.

Nu ska det tankas i helgen, har varit utan uppkoppling helt i 3 veckor sen mitt Felia ADSL kopplades ur...BYE BYE FELIA!!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hypode
Till alla er som ännu inte fått ett installationsdatum av BBB!!

Jag satt själv och väntade på att något skulle hända och så läste jag här någonstans att nån hade varit tvungen att ringa upp Telia och fråga om de verkligen hade lagt in en "nertagnings-order" till Skanova.

Så jag gjorde detta. Jag ringde till Telias kundtjänst och givetvis så hade Telia inte informerat Skanova om att mitt tidigare ADSL abonnemang hade upphört. Telia hade alltså missat att informaera Skanova så Skanova trodde fortfarande att mitt kopparpar va upptaget och därför kunde inte Skanova ge någon information till Bredbandsbolaget när de kunde koppla in mig. Killen på Telias kundtjänst var väldigt trevlig och la genast in ordern och idag slocknade äntligen ADSL lampan på mitt gamla modem (som jag haft inkopplat för att kunna se vad som händer)... Så nu ser det ut som att jag äntligen får BBB VDSL redan på fredag i nästa vecka...

För er som väntat länge nu så kan det vara värt att ringa upp Telia och kolla om de verkligen gjort som de ska.

jag måste ju ha maximal otur =( har ringt dem 3 gånger o frågat om de kopplat ner o svaret har blivit ja, nu ringde jag dem igen och samma svar, att nerkopplingen var beställd 30/10. och det skulle ta max 5 dagar för dem att plocka bort det = det borde varit borta vid det här laget med råge. men ändå blinkar kontaktlampan. o nu hade de på skanova gått hem så de kunde inte ringa dem. får istället vänta tills på måndag, FYFAN! =(

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Väldigt intressant att Telia missat att göra en "nertagnings-order" till Skanova för alla oss som haft ADSL tidigare... Undra om de medvetet strulat till det eller om dom är så klantiga att dom inte fattat vad dom ska göra!! Detta borde man egentligen tipsa en journalist om.

Jag inser nu att BBB är helt oskyldiga och att det verkligen har varit Telias fel.. Det var inte Skanovas fel, utan Telia självt.

Mitt förtroende för BBB är återställt och jag skäms nästan att jag någonsin tvivlade på dom. Säger dock bara - Aldrig mer Telia!

Vi borde alla göra någon form av sammanställning för att kunna urskilja om Telia har satt detta i system. Alla som har haft problem med detta borde skriva ett mail till mig så gör jag en lista.

Permalänk
Medlem

mm, har pratat med PTS, de kommer nu granska om skanova och teliasonera följt det som PTS tog beslut om att de skulle göra/fixa till och med den 6 november. känner på mig att de inte kommer klara sig.

Håller tummarna på hård och obarhärtig bestrafning!

får se om de ljög även för mig! i så fall sjunker telia ännu djupare på mitt samvete än de redan är, blir helvetet eftersom de redan nått botten

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

ni som ahde chello innan bbb vdsl hur hare gått för er??

Permalänk

vilken lampa e det som ska slockna när dem kopplar bort utrustning i telestationen?
har 1 lampa (power/alarm) som lyser och 1 lampa (line sync) som blinkar

Permalänk
Medlem

om jag förstår det rätt (och minns rätt, hur det såg ut när jag hade telia adsl) så blinkar Line sync när det finns kontakt, i alla fall så tolkar jag det så i instruktionsboken till modemet.

eller har jag fel?

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Har nu suttit med BBB 8/1 i ett par dar och tycker det fungerar över förväntan.

Har maxat 800 Kbit/sec i nerladdning. Ganska imponerande med tanke på att jag befinner mig 3300 meter ifrån telestationen.

Det enda jag kan anmärka på är att uppkopplingen verkar gå ner ibland ett par minuter eller mindre. Vet inte vad detta beror på.

Visa signatur

"Vad ljuvligt är det inte när ett lindrigt rus drar sin töckenslöja över tillvarons elände....."

Permalänk
Medlem

http://213.113.106.40

något ostabilt ja....

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robocrap
Har nu suttit med BBB 8/1 i ett par dar och tycker det fungerar över förväntan.

Har maxat 800 Kbit/sec i nerladdning. Ganska imponerande med tanke på att jag befinner mig 3300 meter ifrån telestationen.

Det enda jag kan anmärka på är att uppkopplingen verkar gå ner ibland ett par minuter eller mindre. Vet inte vad detta beror på.

Hmm 800k, då är det nåt d-jävulskt fel med mitt Scream.
Verkar vara många barnsjukdommar med de här nya tjänsterna :((

Visa signatur

[size="1"].sig[/size]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
om jag förstår det rätt (och minns rätt, hur det såg ut när jag hade telia adsl) så blinkar Line sync när det finns kontakt, i alla fall så tolkar jag det så i instruktionsboken till modemet.

eller har jag fel?

snälla säg att du har fel...
min line sync har blinkat nu i 6veckor utan att ha gjort nått åt saken:(

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
om jag förstår det rätt (och minns rätt, hur det såg ut när jag hade telia adsl) så blinkar Line sync när det finns kontakt, i alla fall så tolkar jag det så i instruktionsboken till modemet.

eller har jag fel?

Japp, du har fel.
Den blinkar när det INTE finns kontakt, och lyser med fast sken när det finns kontakt.

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
om jag förstår det rätt (och minns rätt, hur det såg ut när jag hade telia adsl) så blinkar Line sync när det finns kontakt, i alla fall så tolkar jag det så i instruktionsboken till modemet.

eller har jag fel?

Beror inte på teknik utan på modem.

Permalänk
Medlem

nån som vet om bbb har spärrat några portar? för folk med bbb som tankar från mig i odc kommer bara upp i ca 170kB/s ?

Visa signatur

"Det är svårt att kontrollera studsar, det kan man inte ens göra i verkliga livet."

Permalänk
Medlem

ni som ska skicka klagobrev om att det är ostabilt och så kan ju hänvisa till länken jag skrev innan..

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tomjut
Japp, du har fel.
Den blinkar när det INTE finns kontakt, och lyser med fast sken när det finns kontakt.

säker? för har för mig att den där lampan blinkade även när jag hade telia adsl.

EDIT: läser instruktionsboken på deras hemsida (alcatel) och du har nog rätt.

man är ju ädnå sur det betyder att detvarit borta nästan i en vecka o ändå har de inte kopplat in BBB.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk

Jag har aldrig haft adsl och behöver inte vänta på nedkoppling, likförb. så har jag väntat i 3 mån. nu och ännu har inget datum fastställts....jobbigt.

Hade 10mbps Tiscali innan, nu tuggar jag på modemfart sen 7:e aug.

lite tröst önskas....

Permalänk
Medlem

Access till Internet med fem dynamiska IP-adresser

<-- så står det på bbb:s sida.

Får man fem IP:s? Behöver man alltså ingen router om man bara har fem burkar?

Visa signatur