Brorsan har allvarliga problem (CS)

Permalänk
Medlem

Har ändrat lite så routern spärrar port 27015 och blockat alla Counterstrike sidor för honom...

Han spelar ju golf så nåt intresse har han. Spelar på hcp 18 så helt inaktiv är han inte.

Visa signatur

Näe men är det inte "era lol"-RoBBuzZ? Snabbt tar han tronen som lol-missbrukaren #1 med ännu ett klockrent citat! /ThreadZ

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [ABF]Henkeman
Undrar varför rekommenderad ålder är 15 år?
Killen är ju beroende och borde söka hjälp. Föräldrarna får ta i med hårdhandskarna och se till att han gör nåt vettigt av sitt liv.
Han lär ju ångra sig ordentligt sen om inte annat.

I övrigt håller jag med Bagruf...

Så om det inte var ett "skitspel" så vore ett beroende ok? Inte det? Menlöst att nervärdera andras intressen ja, om det VERKLIGEN är ett problem så hade föräldrarna gjort något mycket tidigare.
Om dom nu inte kommer från amerika dvs, då är det ju spelets fel, eller månen, eller grannens katt.

Permalänk
Medlem

Det känns som det ändå är era föräldrars ansvar att prata med honom. Den bästa lösningen är ju ifall ni förklarar för honom att det han gör är fel. Spärrar ni CS på hans burk lär han ju hitta andra sätt att spela på.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2pac
Det känns som det ändå är era föräldrars ansvar att prata med honom. Den bästa lösningen är ju ifall ni förklarar för honom att det han gör är fel. Spärrar ni CS på hans burk lär han ju hitta andra sätt att spela på.

Det bevisar ännu mer hur beroende han är. Har en bekant som jobbar på soc, och hon säger att det börjar bli allt mer vanligt med DATAspels beroende och internet beroende, Folk klarar helt enkelt inte av att leva ett "normlat" liv. När de "umgås" så chattar dom. Klarar inte av att jobba, det tar upp för mycket tid i deras data"tillvaro". Tycker synd om dom stackarna för dom flesta inser inte att dom har ett problem, dom "spelar" ju bara. Kan också tillägga att jag själv haft dessa problem, men när man fick sig en flickvän så hjälpte hon mig ur det!

Visa signatur

Piteborna äro djärva och starka män som dödar björnar och annat med bara händerna. De är ett vilt och trotsigt släkte, ättlingar till de grekiska gudarnas giganter - Petrus Stecksenius-Graan 1731

Permalänk
Medlem

Kom ihåg att ett "normalt" liv är det som är accepterat i samhället, inte naturligtvis "bästa". (Och ja, 14h/dag's cs speladen ser jag inte som normalt, men jag tycker det inte är bättre än att supa ner sig varje helg etc)

Permalänk

Det är därför jag skrev så här "normalt", det är hur man definierar det. Att supa varje helg måste ju betyda att man har något problem. Visst att ta sig en öl i bland eller ett glas vin kanske tom en wiskey, men att supa tycker jag är lite tokigt...

Visa signatur

Piteborna äro djärva och starka män som dödar björnar och annat med bara händerna. De är ett vilt och trotsigt släkte, ättlingar till de grekiska gudarnas giganter - Petrus Stecksenius-Graan 1731

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av haplo_patrynier
Det är därför jag skrev så här "normalt", det är hur man definierar det. Att supa varje helg måste ju betyda att man har något problem. Visst att ta sig en öl i bland eller ett glas vin kanske tom en wiskey, men att supa tycker jag är lite tokigt...

Vet, var inte menat bara som ett svar till dig där, därför jag skippade att citera.

Permalänk

aja sorry

Visa signatur

Piteborna äro djärva och starka män som dödar björnar och annat med bara händerna. De är ett vilt och trotsigt släkte, ättlingar till de grekiska gudarnas giganter - Petrus Stecksenius-Graan 1731

Permalänk
Medlem

Tyvärr så stämmer denna mening bra när det gäller CS :

THE END OF YOUR SOCIAL LIFE !

När det gått så här långt som för din bror behöver han hjälp av en psykolog eller psykiatriker.

Att sluta spela CS var för mig något av det svåraste jag gjort. Spelade CS i 3 år utan att testa några andra spel. CS var för mig religion och alla mina kompisar spelade bara CS vilket gjorde det svårt att sluta. När jag tog bort CS fick jag abstinens efter ett tag och var tvungen att lägga in det igen.

Brytpunkten kom när man officiellt släppte Steam som har innehållit ganska suspekta buggar och förvandlade CS på ett sätt som jag inte ens kan beskriva och att man i princip lagt av med att uppdatera VAC.

Har varit utan CS i några månader nu och spelar andra spel ganska lite. Jag kommer säkert att sitta o spela igen så fort HL2 är ute . . .

Permalänk

Det jag inte förstår är att en del skyller på att STEAM är skit och slutar spela?? Kan det bero på den nya patchen med lite förändringar och att dom som "var" duktiga inte är lika bra. Vet inte men jag tycker bara att STEAM låter som en dålig ursäkt...

Visa signatur

Piteborna äro djärva och starka män som dödar björnar och annat med bara händerna. De är ett vilt och trotsigt släkte, ättlingar till de grekiska gudarnas giganter - Petrus Stecksenius-Graan 1731

Permalänk
Keeper of the Bamse

Gamer-linjen!? Är det ett gymnasaium som inriktar sig på att lära ut folk att spela spel?! Va i helvete! SVERKER HERE I COME!

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Gamerlinjen är väl en utbildning där man lär sig att skapa spel? Programmera, skapa grafik osv?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pelleplu
Gamerlinjen är väl en utbildning där man lär sig att skapa spel? Programmera, skapa grafik osv?

Hmm, då borde det ju inte heta "Gamerlinjen".
Jag hörde i sommras att det bara var att göra banor till spel, som t ex Counter-Strike.

Visa signatur

Min utvecklingsblogg: http://blog.iostream.cc

Permalänk
Medlem

Nej det borde heta typ spelutvecklarlinjen
Klippte detta direkt från fryshusets hemsida:

"Gamer

Detta passionerade intresse kombineras med det samhällsvetenskapliga eller det naturvetenskapliga programmet.

Är du intresserad av spelprogrammering?
Då är Gamer något för dig. Under 3 år kommer du lära dig att programmera i språk som PHP, Java och C++. Du kommer att få göra animationer och spel i Flash och Director (Shockwave). Målet är att du ska kunna utveckla spel och program för Internet och även självständiga program. För att bli en bra programmerare skall du även känna till olika operativsystem och nätverkslösningar, vilket ingår i det passionerade intresset Gamer."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av haplo_patrynier
Det bevisar ännu mer hur beroende han är. Har en bekant som jobbar på soc, och hon säger att det börjar bli allt mer vanligt med DATAspels beroende och internet beroende, Folk klarar helt enkelt inte av att leva ett "normlat" liv. När de "umgås" så chattar dom. Klarar inte av att jobba, det tar upp för mycket tid i deras data"tillvaro". Tycker synd om dom stackarna för dom flesta inser inte att dom har ett problem, dom "spelar" ju bara. Kan också tillägga att jag själv haft dessa problem, men när man fick sig en flickvän så hjälpte hon mig ur det!

Att förbjuda någon att utöva deras intresse är fel, så länge inte intresset är skadligt för andra som t.ex. att plåga djur osv. Om mina föräldrar sa till mig att jag inte skulle få cykla längre(kan de inte göra eftersom att jag är 18 men om jag hade varit under 18) skulle jag cykla ändå. Är jag beroende av att cykla? Kanske det.

Alla beroenden är inte dåliga, om jag ska generalisera lite så skulle jag kunna säga att folk som inte har något intresse de verkligen brinner för är tragiska människor.

Du gillar antagligen din flickvän, jag vet inte hur gammal du är men om du är under 18 och dina föräldrar förbjöd dig att träffa henne, skulle du följa deras order för att de anser att du inte kan leva ett normalt liv när du har en flickvän?

Som sagt låt han spela CS. Ni som tror att era intressen är så överlägsna alla andras borde tänka om.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av allan
Välja och välja, oftast snöar man in sig ganska hårt på nått och behöver kanske en kick i röven för att börja med nått annat som man kanske egentligen själv också tycker är vettigare och ger mer utbyte...frågan e väll dock om man är mogen att inse vad man håller på med för idiotiskt när man är 14år, jag tvivlar...

F.Ö håller jag med dig om warhammer...

Man skulle kunna visa honom vad det finns för annat att göra utöver att spela CS, men om han tycker att CS är så jättekul när han sett vad som finns utöver CS så är det fel enligt mig att förbjuda CS.

Sedan så verkar många hänga upp sig på att det är spelet CS han spelar. Vilket spel han spelar är irrelevant enligt mig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Som sagt låt han spela CS. Ni som tror att era intressen är så överlägsna alla andras borde tänka om.

Är det inga fjortiskillar som raggar brudar nu för tiden? Jag är 24 nu och när jag var 14 så försökte jag iallafall (kanske inte lyckade så bra jämt:) ). Tycker generellt att tjejintresset verkar extremt svalt bland ungdomarna här. Ifs så är det ju ett datorforum, men ändå.. Har grejen mellan benen ruttnat av all strålning?

Visa signatur

Abe:
I used to be with it, but then they changed what "it" was. Now, what I'm with isn't it, and what's "it" seems weird and scary to me.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HoFFa
Är det inga fjortiskillar som raggar brudar nu för tiden? Jag är 24 nu och när jag var 14 så försökte jag iallafall (kanske inte lyckade så bra jämt:) ). Tycker generellt att tjejintresset verkar extremt svalt bland ungdomarna här. Ifs så är det ju ett datorforum, men ändå.. Har grejen mellan benen ruttnat av all strålning?

Kanske finner vi bara att datorn tillfredställer oss mer än tjejer.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HoFFa
Är det inga fjortiskillar som raggar brudar nu för tiden? Jag är 24 nu och när jag var 14 så försökte jag iallafall (kanske inte lyckade så bra jämt:) ). Tycker generellt att tjejintresset verkar extremt svalt bland ungdomarna här. Ifs så är det ju ett datorforum, men ändå.. Har grejen mellan benen ruttnat av all strålning?

Jag tror inte att tjejintresset är svalare än hos någon annan grupp, men många gör ju inget annat än sitter vid datorerna (i det här fallet, spelar CS), och kommer knappt i kontakt med det motsatta könet.

Därefter försöker de lura sig själva till att tro att datorn kan fungera som ett substitut. Och det är just denna inställning som framkommer på forumet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hur seriöst är betyget i 8an då? Säger inte att han ska spela CS men för fan, lev livet då

Bli en livsnjutare

Visa signatur

Losers always whining about doing there best, winners go home and fuck the promqueen

Permalänk

putt3: För det första är det ett varningstecken att man får IG i flertalet ämnen. För det andra kan det vara svårt för en del att ta igen den tid de förlorat i skolan. Självklart är betyg viktiga även i grundskolan, eftersom du kanske inte kommer in på den gymnasieutbildning du vill. När du är färdigutbildad kan du njuta av livet i den mån.

Beroende på hur killen var i början (jag skummade igenom tråden bara) så kanske det kan vara en fördel om han hittat sig en hobby, men visst är det illa att han tar den lite för långt. Fast det är väl lika "lätt" som att försöka förklara för ett proffs i en sport att han tar den för långt. Ser man att man är på proffsnivå har man svårt att ta sig ur. Men att kontakta föräldrarna, som nämnts, är nog en bra idé.

Visa signatur

System.out.print(madness ? this.is.SPARTA : "");

Permalänk
Medlem

helt rätt, visa han drämmar som han kan nå, cs kan inte vara en döm för fan! Han e 14 år....
Prata med han du då tjata på han varje dag om att ni ska ut eller något liknande fråga om han vill hänga med, min polare har samma problem med sin bror faktiskt vi drog ut han och bada m.m. han gick med på allt. bara han hade några att vara med som han trivdes med.
Men han hamna därigen fast han är inte lika mycket på cs mera men vid datorn fast det e väll lönlöst att försöka få bort någon från datorn på vintern när man själv vill sitta vid datorn då?

Permalänk
Medlem

Vad händer med killen då den dan Counter-Strike lägger ner? han kommer ju bli jättedeprimerad

En stor risk han kan få är social fobi (ganska vanlig effekt av datormissbruk). Alltså börja bli rädd att ta kontakt med annat folk och speciellt tjejer. Tycker du RoBBizZ ska ta chansen att få bort han ifrån burken när du har chansen och tanka ner "Kalla Fakta - Om spelmissbruk [TV2Xvid].avi" och sätt den på autostart när han startar datorn

Lycka till!

Visa signatur

Time will tell, www.thunfors.net
Shg-Note Intel Centrino 1,8 Ghz, 1024 DDR, ATI Radeon 9700 128 Mb, 80 Gig (16 MB cache)

Permalänk
Medlem

skicka in datorn på lagning så kommer det ta ett atg innan den komemr tillbaka
Det e ju bara att säga til han å slänga ut datorn några verckor eller så

Visa signatur

Macbook Air 13" (2012)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thunfors
Vad händer med killen då den dan Counter-Strike lägger ner? han kommer ju bli jättedeprimerad

En stor risk han kan få är social fobi (ganska vanlig effekt av datormissbruk). Alltså börja bli rädd att ta kontakt med annat folk och speciellt tjejer. Tycker du RoBBizZ ska ta chansen att få bort han ifrån burken när du har chansen och tanka ner "Kalla Fakta - Om spelmissbruk [TV2Xvid].avi" och sätt den på autostart när han startar datorn

Lycka till!

Han spelar ett annat spel? Som sagt det här handlar inte om vilket spel han spelar. Det borde väl alla "wannabe"-psykologer här förstå.

Skulle vara kul att veta hur många timmar ni andra sitter vid datorn per dag, istället för att surfa runt och slå ihjäl tid kanske han spelar CS.

Permalänk
Medlem

wannabe? Många här har väl egna erfarenheter och en del är fast i samma slags problem och vissa har lyckats tagit sig ur dom.

Visa signatur

Time will tell, www.thunfors.net
Shg-Note Intel Centrino 1,8 Ghz, 1024 DDR, ATI Radeon 9700 128 Mb, 80 Gig (16 MB cache)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thunfors
wannabe? Många här har väl egna erfarenheter och en del är fast i samma slags problem och vissa har lyckats tagit sig ur dom.

Ja, och då borde du förstå att vilket spel han spelar inte är problemet. Det spelar väl ingen roll om CS försvinner då skulle han förmodligen börja spela ett annat spel.

Permalänk
Medlem

Då är isåfall hela datorn problemet. Vad jag har fattat att killen har problem att han sitter vid datorn en massa och vill bli proffs inom CS och köper ny musmatta en gång i månaden.

Visa signatur

Time will tell, www.thunfors.net
Shg-Note Intel Centrino 1,8 Ghz, 1024 DDR, ATI Radeon 9700 128 Mb, 80 Gig (16 MB cache)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thunfors
Då är isåfall hela datorn problemet. Vad jag har fattat att killen har problem att han sitter vid datorn en massa och vill bli proffs inom CS och köper ny musmatta en gång i månaden.

Problemet är enligt mig att han inte får G i skolan. Att han vill bli proffs inom CS visar på ambition vilket jag tycker är positivt.

Permalänk
Medlem

Hade en kompis emd samma problem som din bror. Hans föräldrar tog datorn och det sluta med antidepresiva tabletter. Dock mår ahn bra nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Problemet är enligt mig att han inte får G i skolan. Att han vill bli proffs inom CS visar på ambition vilket jag tycker är positivt.

Handlar ju om ett IG och runt 200 poäng... Men jag tycker iaf det är ALLDELES för lågt

Visa signatur

Näe men är det inte "era lol"-RoBBuzZ? Snabbt tar han tronen som lol-missbrukaren #1 med ännu ett klockrent citat! /ThreadZ