Permalänk
Medlem

Ljudproblem med NF-7 !!

Jag får bara front left/right att fungera på mitt Nf-7. Varken suben eller bakhögtalarna får något ljud !! Jag har ändrat till 5.1 ljud under ljudinställningar så det är inte det som e felet i alla fall.

Någon som vet vad som e fel ??

Har hört talas om någon kontrollpanel till moderkortet där man kan justera bla ljudinställningar, men den har jag inte hittat. Förljer den inte med drivisarna till moderkortet?

Visa signatur

Onödigt att du läste detta när det inte alls stod något vettigt...

Permalänk

du ska få en liten ikon i tray fältet som heter soundstorm. den får du trycka på sen väljer du fliken speaker setup. där måste du ställa in till 6 högtalare

EDIT: man kan också gå in via kontrollpanelen

Permalänk
Medlem

Nämen jag har ju ett nf-7.. inte ett nf-7 s. Mitt har inte soundstorm så jag får ju inte upp den där ikonen. Men jag borde ju ändå kunna få igång alla ljudkanaler, på nåt sätt.

Visa signatur

Onödigt att du läste detta när det inte alls stod något vettigt...

Permalänk

Ok. jag hade för mig att nf7 hade soundstorm också. fick du inte någon ny ikon alls eller. konstigt

EDIT: har du uppdaterat drivisarna och flashat bios?

Permalänk
Medlem

Om det är ett ljudchip från Realtek på det kortet kan du väl testa att ladda hem drivrutiner direkt från dem och konfigurera högtalarna i "Sound manager" eller vad deras mjukvara nu heter.

http://www.realtek.com.tw/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Salt
Om det är ett ljudchip från Realtek på det kortet kan du väl testa att ladda hem drivrutiner direkt från dem och konfigurera högtalarna i "Sound manager" eller vad deras mjukvara nu heter.

http://www.realtek.com.tw/

Om det är..?.. Vet du om det är ett chip från Realtek eller? Eller menar du att jag ska chansa på det..

Visa signatur

Onödigt att du läste detta när det inte alls stod något vettigt...

Permalänk
Medlem

Men jag kan ju inte vara den första med det här problemet. Många har ju nf-7 kort... och jag vet att det här problemet brukar dyka upp när man ska köra 5.1 system på dom.

Visa signatur

Onödigt att du läste detta när det inte alls stod något vettigt...

Permalänk

det står på abits sida att det är soundstorm teknologi på det så jag tycker att soundstorm panelen borde funka även om det inte är soundstorm certifierat

Permalänk
Medlem

Okej, men då är nästa fråga. Hur får man igång den där soundstorm panelen då? Jag har provat installera om drivisarna men det hjälpte inte mycket..=P

Visa signatur

Onödigt att du läste detta när det inte alls stod något vettigt...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Freeeman
Om det är..?.. Vet du om det är ett chip från Realtek eller? Eller menar du att jag ska chansa på det..

Om du är osäker så kan du ju titta på moderkortet och leta efter ett litet chip med en krabba på (Realteks logga)som heter ALC650.

Det är väl bara att testa. Funkar det inte så kan man ju avinstallera drivrutinerna igen

Permalänk

Testa att koppla in subben i surroundporten och tvärtom, färgkodningen är inte alltid att lita på hos NF7-korten.
Ganska omtalat problem på Abits forum

Visa signatur

Thing weren't better when you were a kid, things were better BECAUSE you were a kid!
WoW: Alenya <Twilight> @ Ravencrest - Night Elf Warrior

Permalänk
Medlem

Jomen jag har testat alla portar som finns på ljudkortet.. tro mig.
De enda som funkar som de ska är Line in , microphone och front left/ right. dvs. rear left/right och sub funkar inte. Jag vet då inte vad jag ska hitta på..

Visa signatur

Onödigt att du läste detta när det inte alls stod något vettigt...