Permalänk

Lite info om den fläkten... ( CNPS7000A-CU, Socket A/478/754 )

Zalman utvecklar kylare med målet att nå en så tyst lösning som möjligt. CNPS står just för Computer Noise Prevention System. Kylaren är uppbyggd av massor av små kopparfenor som gör att materialytan blir hela 3170 cm². Den medföljande 92mm-fläkten låter endast 25 dba i normalläge och på sitt tystaste läge, som klarar så gott som alla dagens processorer, låter den inte mer än 20 dba. En potentiometer, Fan Mate 1, medföljer som gör att du helt steglöst kan ställa in hastigheten på fläkten.

Skall du överklocka bör du köra fläkten i normalläge.

Så du ska man ha en fläkt som låter som en dammsugare i sovrummet...?!

Visa signatur

Hetrometrus

Permalänk
Medlem

Alltså jag undrar också om Zalman 7000A-CU? Är den verkligen så bra?
Vill gärna ha en billig kylning men som klarar en XP 2800+

Visa signatur

EPoX EP-8RDA+[¤]Athlon XP 2100+[¤]TwinMOS PC3200 m/Winbond[¤]Radeon 9700[¤]Antec 480W[¤]Vattenkylning[¤] 3D Mark 2001 SE

Permalänk
Medlem

Själv har jag just beställt en SLK947U med en 92mm Enermax fläkt, så här ska det bli klockning av

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Avstängd

tänkte köpa en SLK947U, fast 550kr+150kr till fläkt blir dyrt, hade det inte varit att jag tänker köpa ny hdd+skärm+andra fläktar+julskit så då är frågan, jag vill ha en tyst, effektiv fläkt - CNPS7000A-CU, hur står den sig mot SLKn? är Alphan bättre? ska väl ta och överklocka när jag lägger pengar på ny kylning

Visa signatur

"Difficile est satiram non scribere." - It is difficult not to write satire. -Juvenal

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av abishai
tänkte köpa en SLK947U, fast 550kr+150kr till fläkt blir dyrt, hade det inte varit att jag tänker köpa ny hdd+skärm+andra fläktar+julskit så då är frågan, jag vill ha en tyst, effektiv fläkt - CNPS7000A-CU, hur står den sig mot SLKn? är Alphan bättre? ska väl ta och överklocka när jag lägger pengar på ny kylning

För min del så är det inte cpu fläkten som väsnas mest utan nätaggets fläktar som låter + de andra fläktarna. Alltihopa tillsammans låter som ett jetplan:D Har en fanbus som kompisen hjälpte mig att bygga och det håller oljudet i schack men fortfarande så är ljudnivån hög... nån gång i framtiden när jag har tid, lust och pengar, så blir det vattenkylning;)

Visa signatur

helgonet

"All around the watchtower"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hetrometrus
Du måste ha en massa fläktar i lådan för att då de temparna...?

Dessa temperaturer är inte exakta, de avläses av mitt moderkort (Epox 8RDA+), som ju inte är någon mästare i noggrannhet.
Även om den uppmätta processortemperaturen skulle vara 10 grader för låg (vilket den knappast är), är ju 52 grader vid full load fortfarande acceptabelt!

Jag har två Zalman 80mm:s fläktar på 5 volt i bak som drar ut luften, inget mer. Rätt applicerad AS5 mellan flänsen och coren har jag också...

Datorn är supertyst, men det är trots allt processorfläkten som låter mest. Möjligt är ju att det går att få den ännu tystare med en SLK947. Just nu överröstar suset i elementen datorn...så för mig duger det...

Visa signatur

...

Permalänk

Själv kör jag Aero7+, är mycket nöjd med den, har en 2400xp och ligger på 2300varv med en
temp på ca 50grader;). Den ska palla upp till en 3200xp.

Visa signatur

Core2Quad Q9400@3.4GHz' Corsair 8GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME' P5K-E' Geforce 9600gt sielnt'

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrJonas
Dessa temperaturer är inte exakta, de avläses av mitt moderkort (Epox 8RDA+), som ju inte är någon mästare i noggrannhet.
Även om den uppmätta processortemperaturen skulle vara 10 grader för låg (vilket den knappast är), är ju 52 grader vid full load fortfarande acceptabelt!

Jag har två Zalman 80mm:s fläktar på 5 volt i bak som drar ut luften, inget mer. Rätt applicerad AS5 mellan flänsen och coren har jag också...

Datorn är supertyst, men det är trots allt processorfläkten som låter mest. Möjligt är ju att det går att få den ännu tystare med en SLK947. Just nu överröstar suset i elementen datorn...så för mig duger det...

Ja, det är skit bra men jag jag tror att du ha ca 52 grader vid full load och det ska du vara mycket nöjd med...!

Det var roligt att läsa att du har två Zalman 80mm:s fläktar på 5 volt där bak som drar ut luften, då dessa inte kan gå så fort och inte dra ut så mycket luft från burken så är detta skit bra...
Men det är som jag säger, det är skit bra tempar men tanke på vad du har i burken...

Visa signatur

Hetrometrus