Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neoplasm
Allt det du pratar om är optimerad för minimal risk via beprövad erfarenhet. Vad i lägger du en trädator som beprövad erfarenhet?

I att jag inte skulle tveka att kasta lödkolven på en träskiva ... (visserligen förutsatt att jag inte kommer lämna den där mer än några minuter - men det finns inga saker i en dator som värms upp till över 300 grader)

den beprövade erfrenheten är:
1) det finns ingen statistik på datorbränder (för få för statistik?), men det finns statistik för elbränder, där branden startat i eluttag, väggar etc..
2) det finns inga datordelar som är varma nog att (även vid haveri/felaktig funktion) kunna antända trä
3) det finns inget i datorn som kan generera gnistor (den enda gången jag ser _nån_ gnista är när jag kopplar in skärmsladden när datorn är påslagen, kanske nån gång då jag kopplade in en fläkt med datorn igång oxå - och enstaka små-gnistor kan inte skada något förutom datordelar)

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem

1) förkastligt: det finns troligen 5 miljoner hushåll i Sverige, om även 100 av dessa blir brända pga av elfel så är det 0.00005% sannolikhet för brand.
Hur många hushåll har dator i trälådor?:-)
2)Det går trots allt 220 volt i apparaten? Dessutom hemgjord och många kör med modda sin nätdel:-) Många unga grabbar dvs!
3)Behöver inte ens argumentera mot denna! Gnista är en urladdning och kan uppkomma var än du har katod och anod! SKADAD DATOR KAN AGERA SOM DEN BEHAGAR

Visa signatur

InMortumVeritas

Permalänk

1) hur många datorer (med plåtlådor) har någonsin tagit eld...så att det uppstått brand i själva låda eller så...? trälådan kommer inte börja brinna av sig själv
2) även en öppen/uttagen nätdel är ofarlig i sig! (men det kommer jag aldrig själv köra med i min dator - trotts allt 230V är livsfarligt) faran med en öppen nätdel är just att något kan komma åt de strömförande delarna - bortsett från det kommer den ju fungera helt normalt ("det är inget måste med hjälm för att kunna cyckla")

3) en skadad bilmotor kan brinna (eller brinna för fort=explodera)
en skadad dator kommer inte göra ett suck! (eller har du sprängdeg kopplat till din - ifall nått är fel - *kabom*?)
återigen - en dator genererar inte tillräckligt mycket värme för att tända en planka!

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem

230 Volt är inte farligt.....det är strömmen (A) som är farlig......går el i skolan..har kört 1000 volt genom fingrarna av misstag när jag skulle isolations prova

-------------------
OddBall

Visa signatur

P4 3.2GHz Socket 775, Asus P5P800, Maxtor Diamonmax 10 Sata 200gig, 1024 mb ram, Geforce Fx 5600 256mb

Permalänk
Medlem

Oddball. Det är trevligt. Man vaknar. Men det är en annan grej när det börjar brinna. Pga om du får kortslutning så ökar ju amperen. Men det kvittar mest. För får du "kortis" så har man oftast säkringar/jordfelsbrytare.

Ontopic. Jag tror personlingen inte att det är någon fara. Om du nu inte har den igång för länge. Fixa in en massa fläktar så den har det svalt och skönt också?
Nej men seriöst, om nu din mamma inte vill att du ska bygga en dator i en trälåda. Så kan du inte mycket annat än bara argumentera imot. Men om du nu får igenom det så behandla träet med så kallade "färg" lack? jag vet itne vad det heter. Spelar ingen roll. bara att kolla närmsta färgbutik. Och gör nu inget som man inte kan. Det kanske är bra först. Men allt med nätagg osv. Det är itne så bra om man nu inte vet allt för mycket om det.
Ja nu är det färdig skrevet. Ska till gymmet. Gl hf

Visa signatur

DHW02 rad 10 plats 24
DHW03 rad 24 plats 113

Permalänk

Fel läge att berätta om mitt enermax agg som skickade 17 volt på 12 volts railen så att jag gjorde rökpuffar som Geronimo och Sitting Bull hade varit imponerade av?

Visa signatur

Eating fords and shitting chevys since 1914

Permalänk

Dread - för mig får du gärna dra hela den historian
(vill gärna veta omständigheterna oxå - kör med trälåda nämligen.. och bränder i garderoben vill jag helst undvika )

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem

Sssssatan vilken effektiv brandskyddsspray! Finns inte de på Teknikmagasinet?

Edit: http://www.teknikmagasinet.se/shop/db.pl?template_file=db_pro...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
Dread - för mig får du gärna dra hela den historian
(vill gärna veta omständigheterna oxå - kör med trälåda nämligen.. och bränder i garderoben vill jag helst undvika )

Byggde custom elkablar...
mätte dem - inga problem där...
Provade med 2 diskar... inga problem där...

så jag kopplade med orginalkontaktenra alla diskarna för att kolla så det funkade att driva alla med mitt enermax agg - inga problem...

Men så fick jag lite ICQ och sådant så jag blev sittande framför datorn med alla diskarna kopplade som de skall med orginalkabel i kanske 20 minuter - så helt plösligt började det låta som om diskarna körde 1900000rpm och innan jag hunnit reagera fylldes luften med lukten av bränd IC-plast. Tittade in i lådan och såg två diskar ryka som om de var "on fire".

Visa signatur

Eating fords and shitting chevys since 1914

Permalänk
Medlem

Jag är less:-) Det är inte mitt hus och inte min Moder heller som sover under samma tak!

Jag har respekt för elekricitet och kan inte tvinga dig att göra detsamma!

Visa signatur

InMortumVeritas

Permalänk
Medlem

Undra om Joe Labero använder sån där spray??

Visa signatur

Intel P4E (Socket775) 3.2@3.6Ghz | Abit AS8 i865PE | A-Data 1Gb PC4000 | Zalman CNPS7700-Cu
Chieftec BX MidiTower 360W | Samsung 3,5" ATA100 120Gb 7200RPM HDD | NEC ND-3520A DVD±R DL
Creative GeForce4 Ti4800SE@Ti4800 AGP8x | Creative SoundBlaster Audigy 2 | Samsung 17" 720T TFT

Permalänk
Medlem

Inte för att jag vill verka pesimistisk eller så men bara för att få ett slut på threaden.
Jag tror inte att jag skulle kunna få fyr på en dator ens om jag försökte och jag har endå lyckats bränna en papp låda med en batteri laddare vilket jag tycker var väldigt duktigt
Men helt seriöst, jag har "försökt" reparera en dator som förmodligen hade blivit "träffad" av blixten llr nått, det första som hände var att en HD började ryka men det KAN inte tända eld på någonting, det är för sjutton omöjligt...
Kanske att man kan få fyr på en trälåda om man försöker göra en hemmagjord nätagg och lite andra trevliga saker, men det är knappast troligt, en trälåda tar eld lättare än ett vanligt chassi ja, men ifall en trälåda börjar brinna av datorn så skulle inte ett vanligt chassi ha hjälpt i vilket fall som helst.
Om man bara ser till att trä:et inte ligger emot någonstans så är det ofarligt med ett trächassi.

Permalänk
Medlem

Brandrisken är fan inte stor. Jag antar att killen vill ha datorn i en stängd trälåda, men en eller kanske två fläktar.

Vad händer då om det börjar brinna? Rökutveckling som fan inne i lådan, och det får fläktarna knappast ut. Alltså skulle skiten slockna av "rökförgiftning". Man skulle kanske mötas av en taskig lukt när man kom hem, men fan inte mer.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Avstängd

Det är ingen större risk med att bygga ett trä chassi, bygg du - om din mamma godkänner det. Jag vet inte vad Neoplasm har haft för traumatisk upplevelse med el och trä men något är det i alla fall... Jag har för banne mig delat en träplanka som var 80*15 cm med en gassvets för att använda som stöd när jag bytte en växellåda på en av mina bilar, plankfan brann ju inte ens efter det, visst den glödde lite och rök som bara belsebub men brann gjorde den inte, så en låda i trä är nog ingen fara.

Det är på hög tid att denna tråden stängs nu... (lite tröttsamt)

Visa signatur

Registrerad: 2002-11-26
Http://www.norrlandsguld.nu - Om du vill vara dig själv för en stund
Uppför man sig som en idiot så är risken stor att man är en...

Permalänk
Medlem

Det är större risk att dö i en bilolycka en att dö av en datororsakad brand.. Så där!!

Permalänk
Medlem

Ni är verkligen sanslösa. Alla snackar om statistik utan någon som helst tillgång till data. Okunnighet? Som sagt, jag bor inte under en och samma tak som ni bor under:-) Gör vad ni vill!

Visa signatur

InMortumVeritas

Permalänk
Avstängd

Låter som Neoplasm har ledsnat på att argumentera... Redan?

Visa signatur

Registrerad: 2002-11-26
Http://www.norrlandsguld.nu - Om du vill vara dig själv för en stund
Uppför man sig som en idiot så är risken stor att man är en...

Permalänk
Medlem

Vi argumenterar inte:-)

Visa signatur

InMortumVeritas

Permalänk
Avstängd

Ja jävlar i det.... hehehe

Visa signatur

Registrerad: 2002-11-26
Http://www.norrlandsguld.nu - Om du vill vara dig själv för en stund
Uppför man sig som en idiot så är risken stor att man är en...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neoplasm
Om trä var ämnat att kapsla elekronik, borde vi väl ha sådana apparater i Ek pga lyxkänslan:-) jag skulle vara den första som införskaffar sånt.

Tänka sig att det finns bland annat skärmar i trä...
Skulle inte bli förvånad om det finns trächassin att köpa heller.

Permalänk
Medlem

finns trächassin att köpa...

vad krävs det för värme att antända en träbit? runt några hundra grader?...

tror inte att din dator alstrar så mycket värme

sen att det skulle komma en öppen låga inuti är inte heller så stor chans...
Sen en gnista, skulle en gnista som varar i typ 0.4sek tända eld på något det krävs massvis med sekunder öppen låga för att tända? (alltså på plan trä-yta)

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.